''dressuurwater'' de respons op het voorweken van boilies


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

28-08-2005 21:29

Beste collega vissers,

Dit seizoen zijn jeroen en ik ''jordy'' (voor de mensen die nogsteeds denken dat wij een en dezelfde persoon zijn) begonnen met het testen van boilies welke waren voorgeweekt.

Het water, of beter gezegd de vissen zijn bijzonder geconditioneerd. Nu werden er op de boilie best goed karper gevangen. Maar opvallen was dat het veelal lang duurde voor je een run kreeg.
Dit gaf weer te denken aan een passage uit een boek van Alijn.

Direct voor de volgende sessie (vorige week weer) getest met boilies welke al waren voorgeweekt. Deze aan de hair gemonteerde voorgeweekte boilies, werden gevoerd icm enkele gedroogde boilies.

En zoals verwacht kregen wij wederom echt duidelijk sneller een run op deze voorgeweekte boilies. Om te kunnen zeggen van hogere gewichten op deze voorgeweekte boilies is voor ons nog niets te zeggen.

Deze topic start ik als tip voor de mensen die net als ik weleens instant een dressuurwater aandoen, en het moeten hebben van korte visuren. Tevens hoop ik op ervaringen van andere vissers.

[/b][/i]
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2005 21:44

Nou Jordy en Jeroen dan, :oops:

Een vraagje.

Hoeveel attractors en in welke dosis zijn er toegevoegd aan jullie boilies. Al eens boilies zonder toevoegingen tegen voorgeweekte boilies gevist?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

28-08-2005 21:54

Kees :roll:

Nee, dit is in de planning. We hebben afgelopen seizoen wel heel anders gevist als andere mensen in onze omgeving. Dit heeft wel het nodige verschil teweeg gebracht. Maar dit zal in de volgende karper 32 staan :lol: (een groot open boek)

Maar idd dit is nog niet geprobeerd dus. Mede, omdat wij de boilies zo aangeleverd krijgen met attractors erin.
Wellicht iets voor ons om idd ook eens te testen. Dit is ook een niet veel toegepaste tactiek. Thanks :wink:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2005 23:01

Jordy,

Mij suggestie is dat verbetering van de vangst na voorweken wel eens veroorzaakt zou kunnen worden door een te hoge dosis toevoegingen of een toevoeging die de karper afschrikt. Als je met kant-en-klare boilies vist valt dat natuurlijk moeilijk na te gaan. Dan moet je inderdaad voorweken.

Groet, Kees
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

29-08-2005 07:10

Voorgeweekte boilies..

Kun je mij vertellen hoe je dat doet?

Gr. Wout
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-08-2005 09:14

@ Jordy,

Hm, leuke gedachte ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld :lol:

@ Kees,

Meteen ook mijn eerste gedachte, je bent me alleen voor in de reactie. Sommige ready mades als je die door snijd, val je bijkant van achterover. Ik heb al vaak gedacht minder is beter.

@ Onderzoekers,

Week je dan ook voor in het plaatselijke water? Of doe je dit nog met leidingwater? Kan me voorstellen dat door de onzuiverheden in het viswater de boilie anders voorweekt dan in leidingwater.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-08-2005 09:53

Klopt Marc!


Eigenlijk zou je boilies moeten voorweken in het water waar je gaat vissen en nog belangrijker... Een gedeelte van de bodem in je emmer hebben liggen, aangezien de bodem ook een eigen geur aan de boilie kan geven... aghankelijk van bodemtype.

Bij een strakke grind- of zandafgraving zal hje daar minder last van hebben.

Overigens is mijn idee dat een boilie zonder toegevoegde attractors op dressuurwateren sowieso meer vis zal opleveren.
Demet sommige attractorsd (of eigenlijk de meesten) zullen de vissen negatieve ervaringen hebben en zo het aas vermijden.
Als de geuren er eenmaal zijn uitgeweekt zullen ze de boilies wel opnemen.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-08-2005 11:05

1 keer heb ik dit geprobeerd met mijn broertje en hebben in 1 nacht echt alle topvissen van een putje afgetrokken die als zeer moeilijk vangbaar teboek waren gegaan. De boilies die we gebruikten waren van Nash namelijk de Scopex No1. Dit was al jaren De boilie op deze put alleen wij hadden ze in het water van de put zelf 3 dagen geweekt. Ik praat wel over 8 jaar geleden..

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-08-2005 11:12

Afstrijken heb ik wel eens van gehoord bij vissen maar aftrekken??
Het moet niet gekker worden. 8) 8)

splaakverwalling??
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-08-2005 11:55

Soms moet je openstaan voor nieuwe ervaringen Douwe :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-08-2005 13:25

Ik hou het vissen liever mannelijk...strijken is een vrouwelijk werkwoord
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

29-08-2005 14:22

De boilies waren Freezerbaits, en geen kant en klare boilies uit de zak. Zat al een lage hoeveelheid flavour in. Wel een goede smaak. Het weken maakt de boilie wit, zwelt op, en is erg zacht. De theorie is dat de karper de boilies op dit water selectiever zoekt. De boilies welke langer liggen werden minder snel met gevaar in verband gebracht. Wat door lexus idd boven wordt aangehaald is dus een bevestiging van de theorie.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-08-2005 14:33

Jordy,

Ooit het boek van Luc gelezen...??

Deze theorie is daar ook besproken en is al eerder hier op het board ter sprake gekomen, hoewel er weinigen daadwerkelijk dit hebben toegepast.

Ik geloof dat het wel degelijk vis zal vangen op zwaar geconditioneerde viswateren, maar in veel gevallen niet nodig.
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

29-08-2005 15:05

Water uit de kraan of uit je viswater werkt allebij.

Je kan het eventueel nog wat aanmengen met flavour. De theorie hierachter is dus weer anders dan voorweken om aas ouder te laten lijken.
zie ook http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?p=256810#256810
Daar staan nog 60 andere gerelateerde postings :wink:
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

29-08-2005 15:47

Idd luc heeft het ook in z'n boek staan. Maar ik refereerde naar een stuk van alijn. Dit had ik ergens gelezen.

Voor mij was er wel een verschil te merken. Maar dit gaf enkel de gewenste response op dresuurwater. Flavours uitgelekt, boilies zacht, opgezet en wit uitgeslagen zullen doorslaggevende factoren zijn om in een korte tijd, toch sneller die aanbeet af te dwingen. En voor de mensen als ik welke alles uit die korte kostbaren tijd moeten halen...

Je zult mij zelden meer dan 1 dag of nachtsessie achter elkaar vissen. Dit laat m'n rooster helaas niet toe...
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

29-08-2005 16:08

jordyopthof schreef:Idd luc heeft het ook in z'n boek staan. Maar ik refereerde naar een stuk van alijn. Dit had ik ergens gelezen.

Voor mij was er wel een verschil te merken. Maar dit gaf enkel de gewenste response op dresuurwater. Flavours uitgelekt, boilies zacht, opgezet en wit uitgeslagen zullen doorslaggevende factoren zijn om in een korte tijd, toch sneller die aanbeet af te dwingen. En voor de mensen als ik welke alles uit die korte kostbaren tijd moeten halen...

Je zult mij zelden meer dan 1 dag of nachtsessie achter elkaar vissen. Dit laat m'n rooster helaas niet toe...


Flavours uitgelekt, boilies zacht, opgezet en wit uitgeslagen... Doet me meteen denken aan wat Frank Warwick ooit eens schreef in een Engels blad.
Gewoon een basismix zonder verder ook maar een attractor (dus niet die flavours die in een boilie zitten die pas een uur in het water ligt), een klein beetje witte kleurstof (wit uitgeslagen), iets groter dan de meeste gevoerde boilies (20 mm normaal wordt bijvoorbeeld 22 mm boilies voor jou dan) en zacht (minder lang koken).

De big boss va Nutrabaits gaf een hele poos geleden een diashow over aas. Een van de onderwerpen waar hij het toen over had waren luchtgedroogde boilies. Deze kreeg hij door zijn boilies ongeveer een maand lang goed te laten drogen waardoor ze makkelijk mee te nemen waren op trips van meer dan een week.
Omdat deze luchtgedroogde boilies echter zo hard waren en volgens velen vrijwel geen attractors uitlekken overgoot hij ze meestal met wat viswater en wat nutramino. Vervolgens liet hij die boilies dan een hele poos in dat mengel staan met als eindresultaat een voorgeweekte boilie.

Luc en Alijn schreven er dus al eens over en tegenwoordig komt het steeds vaker voor in de bladen. Boilies (al dan niet luchtgedroogd) voorweken in het viswater, vocht van partikels of een mengsel van viswater met een aminoconcentraat. Denk dat het ook nog eens zal werken ook... Als de omstandigheden erom vragen.

Misschien een ideetje van die voerzak. Gewoon boilies erin stoppen die er niet uit kunnen en die op het einde van de sessie eruit halen en weer invriezen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2005 16:24

1991! Dat voorweken.
Plaats reactie