Het grote freezerbait topic!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-08-2005 19:53

Nou ;

Mij lijkt dat n firma die pak weg tussen de 15 en 25 ton per week kan wegdraaien n beetje andere prijs betaald als iemand die n zakje van 25 kg meel wil hebben.

Als je als hobby draaier 250 kg per dag kan maken heb je t al aardig voor elkaar, maar daar lachen deze jongens dus om.

Tel dat ff om , uurprijs / mankosten per kg en dan blijft niet veel over.

Dit zal dus t verschil maken.

En ff over kwaliteit , wie van de bollen draaiers haald voor iedere partij vers spul ???

Met vers bedoel ik dus vers gemalen , en niet vers besteld ( dat kan dus al weken/ maanden oud zijn )

Verder is t met alles zo hoe meer je koopt hoe goedkoper je kunt kopen.

Maar je moet t ook weer kunnen weg zetten .

Dus al met al word er volgens jullie n hele grote berg rotzooi verkocht.

Zouden toch heel wat wateren droog moeten staan als ik jullie moet geloven.

Gr :wink:


ps Mitsz , van jou heb ik al n keer antw gehad indeze dit gebeuren dus ....
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-08-2005 19:54

Ik ga me niet te veel mengen in deze discussie, mede door ook mijn niet al te grote objectiviteit, maar wel even het volgende:

Daniel, Mitsz, e.a. Ik snap jullie argumenten qua kwaliteitsbol zeker wel, maar prijzen bestaan nu eenmaal uit veel componenten. Wanneer je aan een echte schaalvergroting doet dan kan je nu eenmaal ook veel goedkoper produceren, goedkoper dezelfde ingredienten inkopen, is arbeid per product vele male goedkoper door het rendabel zijn van volautomatische productielijnen, enz. Ik snap best dat jullie en veel andere freezerbaits fabrikanten geen boilie kunnen maken voor nog niet de helft van het geld, dan van dezelfde kwaliteit, maar dit is zeker wel mogelijk.

Ikzelf vis nu al sinds 1997 met het aas van Pro Line, de eerste fabrikant die de freezerbait heeft geherintroduceerd op de Nederlandse en Belgische markt, verdeeld op grote schaal aan winkels/verdelers wel te verstaan. Door de eerste te zijn wordt er een bepaalde marktpositie verworven en dit werpt nog steeds de vruchten af, want ik durf hard te roepen dat Pro Line de grootste leverancier is van freezers in de Benelux. Door deze grote afzet, is het ook rendabel om een lagere winstmarge te hanteren, waardoor verkoopprijzen gelijk kunnen blijven, terwijl de verschillende onkosten in deze tijd toch blijven stijgen. Maar goed, het aas is gewoon goed, het is geen wonderbol, maar die bestaan dan ook niet. Dat er duizenden zo niet tienduizenden consumenten elk jaar weer het aas kopen en vaak ermee blijven vissen wil volgens mij toch wel wat zeggen. Er wordt gewoon vis op gevangen en vissen blijven er op gevangen worden, dat laatste is in mijn ogen toch een van de indicators van een goed aas.

En wat hierboven gesuggereerd wordt, dat een goedkopere boilie gedraaid wordt met overjarige en slechte ingredienten, is iig in het geval waar ik mee bekend ben zeker niet waar. Producten worden rechtstreeks, in relatief kleine hoeveelheden, vers en op afroep, gekocht bij de verschillende producten. Dus het spul komt vers uit de fabriek en wordt binnen een 2 a 3 weken verwerkt tot boilie, waarna de ingredienten weer aangevuld worden. Vaak besteld de klant zijn producten bij de winkelier en haalt ze vers op. Dus de producten zijn met ingredienten gedraaid die de leeftijd van een maand nog niet eens verstreken zijn (bulkproducten). Verser kan in mijn ogen niet, maar misschien dat de andere draaiers zelf hun mais en tarwe korreltjes staan te malen, hun (vers gevangen) visje drogen en vermalen, hun biologische eieren elke dag vers rapen. Niet dus. Ik durf hard te zeggen dat veel fabrikanten oudere ingredienten verwerken.

Oh, en ik ken niemand die voor 3 euro een freezer verkoopt in Nederland?!

Maar goed, zou er niet te ver over uitwijden, morgen evt. een respons, heb nu vergadering van de Visclub, dat hoort er ook bij :-)
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-08-2005 19:56

Kijk, Menno was me gedeeltelijk net voor, maar strookt helemaal met mijn verhaal :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-08-2005 20:00

Marijn, dat van die sojabol vind ik niet zo vreemd, viskwekerijen zijn er door diverse proeven al vele jaren geleden achtergekomen dat vissen in het algemeen en met name ook karper dierlijke eiwitten (b.v. goede vismelen, worm- en zagerprodocten etc.) veel lekkerder vinden dan welke plantaardige eiwitten dan ook.
Ik las ook ergens dat koivoer wel goed moet zijn (of zoiets), niks is echter vaak minder waar. Voer voor consumtievissen moet zowel in Europa als b.v. in Japan aan bepaalde strikte normen voldoen en mag niet eens in dezelfde ruimte als ander visvoer (voor koi's of karper of noem maar op) geproduceerd worden. Voor voer of aas om te gebruiken bij het vissen of voor viskwekerijen die geen consumptievis kweken hoeft aan geen enkele wettelijke norm te voldoen, die zijn er daarvoor niet eens...
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-08-2005 20:11

Beste Bart en Menno,

Elke avond wanneer ik weet wat me de volgende dag te doen staat, dan bestel ik mijn eieren.
En die haal ik dan de ochtend erop af, dit zodat ik geen teveel aan eieren heb en ook zeker niets zal hoeven te bewaren.
Mijn bulkprodukten komen vers bij de molenaar vandaan, en ook nog eens van een molenaar die zelf ook de bestellingen opneemt en dat maalt.
Vers genoeg dacht ik zo want ik haal alleen de melen die nodig ijn op dat moment zodat ik niet een teveel heb staan er versheid ook geggarandeerd is.

Verder heb je gelijk wat Proline betreft ze waren er het eerst en hebben een plek verworven. (in de winkels, kwa freezerbaits)
Niet al te moeilijk te behouden aangezien er amper tot geen concurentenn in freezerbaits zijn in de winkels, Wel daar buiten.

Verder kan ik geen kwaad woord spreken over Proline, Jullie hebben het erg netjes voor mekaar.

Mijn complimenten.


Greetz daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

30-08-2005 20:48

Hmmmm..... wordt met de minuut gezelliger hier :wink:

@Mitsz,

Groot gelijk man dat je bent gaan vissen met dit weer! Nog wat gevangen?

Maar even over die boillies: Onder de vier euro was ook maar een idee. Als jij zegt dat dit niet gaat lukken , geloof ik je op je woord.
Maar gezien de bovenstaande postings heb ik nog steeds wel een punt. Jij verkoopt nu de beste bollen die je kunt maken. Omdat je ze direct vanuit je eigen adres verkoopt, kun je ze verkopen tegen een prijs die geen enkele andere comerciële fabrikant ooit zal kunnen bedingen. Top dus!

Maar n.a.v. je laatste onderwerp, waarin je vroeg naar de prijs die de meeste mensen zouden willen betalen, lijkt het me echt een hele goede actie om met een bal te komen, van laten we zeggen tussen de €4,- en €4.50. Waarom? Omdat die vraag er nu eenmaal is! Vooral van degenen die erg veel voeren, en geen zin hebben om zelf te draaien. Ik kan er zo al enkele tientallen noemen.... Gewoon een bal die voor dat geld zo goed mogelijk vangt, dus echt geen compleet uitgebalanceerde bal voor voercampagnes van enkele maanden. Gezien de postings van o.a. Chris, Marijn en Herwin lijkt me dit toch heel goed mogelijk.
Dat je dan inlevert op bepaalde gebieden lijkt me logisch, maar voor dit bedrag kun je, met voldoende marge, toch wel een mooi balletje in elkaar steken? Maak je heel veel mensen blij mee lijkt me, waaronder misschien ook wel jezelf... :wink:

Maar ff bij de weg, het bovenstaande is echt niet zeikerig bedoeld. Gewoon een samenvatting van hetgene waar je zelf een tijd terug naar vroeg, en wat in dit topic gezegd is. Oui? Hoop dat je er wat mee kan. :wink:

Gr, Erik!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-08-2005 21:08

Erik, qua oppervlakte zijn de door jou genoemde 'vrije wateren' veel meer dan maar 50% van het totale wateroppervlakte in Nederland: IJsselmeer/Markermeer (samen al 100.000 ha), Randmeren, Friese meren etc. en daarnaast nog eens de grote rivieren. Karperputten zullen qua oppervlakte naar mijn mening al niet meer zijn dan zo'n 10%, laat staan dat de circuitwateren 5% halen...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-08-2005 22:03

De prijs blijft toch wel een issue he?
Zijn er hier ook mensen die al op karper visten voordat er freezerbaits op de markt kwamen? :roll:

De prijzen die toen op de zakken readymades van o.a. Nash en Nutrabaits stonden waren in die tijd werkelijk bizar! :o

Wat dacht je van 16 (!!!!) gulden voor een zakje ballen van Nutrabaits van 400gram??

En nu ineens is meer dan 5 euro voor een kilo veel?
Als ik de inflatie meereken zou het 400grams zakje van Nutra nu dus 8,50 a 9 euro moeten kosten...

Nuff said. 8)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-08-2005 22:12

Eus, dat kost ie tegenwoordig ook :lol:
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
jacco noordermeer

30-08-2005 22:18

eus hoeveel kg gebruikte jij in die tijd??
18 jaar geleden viste ik in een weekeind niet meer dan 1kg bollen op :lol:

nu heb ik niet genoeg aan 4kg per weekeind

heb ik het niet eens over het voor voeren

ben afgelopen 2 weken lekker bezig geweest

gebruikte 12 tot 15 kg per week + partikels

kan ik thuis niet recht praten dat er 120 euro te water zou gaan

je kan het ook anders bekijken

ik moet zelf draaien anders kan ik het niet betalen (eerlijk hé)

kostte me nu 50 euro per week
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-08-2005 22:24

Toen was een kilo per sessie redelijk normaal, tegenwoordig maximaal 30-40 boilies per sessie.

En weet je wat het leuke is?
Ik vang nu een stuk meer als toen. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
jacco noordermeer

30-08-2005 22:34

zie je wat ik bedoel??

het water type bepaalt wat je kan kopen voor aas

als ik aan 500 gr genoeg zou hebben per keer mocht mijn aas gerust 10 euro pkg kosten

nu mag mijn aas 3 euro pkg kosten maar moet wel goed zijn!
anders moet ik instant gaan vissen waar ik minder vertrouwen in heb
op zo"n groot water
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-08-2005 22:36

Nou :

Ik kan mij wel nog mijn beste totaal seizoen op "onze rivier " herinneren .

T was 1992 , ook mijn pb wat bollen draaien betreft .

Ter info : tussen de 50 en 75 kg bollen per week gingen de plomp in.

Dat was toen in die tijd n berg voer.

Maar toen koste die voor n zelf draaier als ik ongeveer n gulden per kg.

Dus dat was t probleem niet.

Maar ik had 1 voordeel , de tijd.

7 dagen per week aan t water zijn , waarvan 2 tot 4 nachten vissen per week.

Maar ik weet zeker dat als ik nu die tijd had, ik met dezelfde mix dit resultaat binnen enkele maanden weer zal scoren.

Helaas heb ik die tijd niet meer :-? ( ik word ook n ouwe lul )

Dus nu moet ik t met veel minder tijd en vissen doen, gelukkig worden ze wel steeds dikker :P


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2005 22:39

Houd liever de ratio vangst/aas hoog. Mogen de boilies ook wat kosten. Kan ik het ook nog zelf draaien. Wordt dus een superboilie. Maar ja, wat moet er nou ook weer in? :roll:

Kees
Chris Gabriele

31-08-2005 08:38

Heren,

De boilie boeren moeten ook in de winter kunnen eten als er minder boilies verkocht worden.
Ik vind de prijs nog steeds niet ter discussie staan.

Aart, ik weet dat als je groot inkoopt wat enkele ingredienten kosten...een giller.
Maar wat is het knap van de oudste merken in ready mades om een kapitaal te kunnen vragen voor bijna niets.
Enkel op naam.
Handel is handel, als ik voor ready's 20 euro kan vangen per kg ipv 8 euro zou ik dat doen.
De mensen vangen er ook nog op, zijn blij, hebben vertrouwen gekocht en ik zou ook blij zijn ;-)

Over die wettelijke normen heb je gelijk, iedere fabriekant in de sector waar wij het over hebben kan vanalles op de verpakking zetten.
Het wordt niet gecontroleerd en hoeft nergens aan te voldoen.

Als ik moest kiezen zou ik toch echt op freezers met wateroplosbare atractors vallen.
Maar goed, die maak ikzelf.

Vandaar dat ik graag specificaties wilde hebben van enkele ingredienten.


Bart,

Proline kan inderdaad redelijk goedkoop produceren.
Een grote afzet, goed inkopen.
Ik ben redelijk bekend met het merk, niet dat ik er ooit mee gevist heb ;-)
De bollen heb ik al vaker eens onder de loep genomen uit interesse en ken mensen die er mee vissen.
Kan zeggen dat Proline het niet verkeerd heeft aangepakt.

Maar goed, ik ga lekker bruin worden vandaag en nog ff opzoek naar leveranciers die mij verder kunnen helpen met specificaties.


fijne dag iedereen.

gr Chris.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

31-08-2005 11:21

Nog even iets over versheid etc.

Ooit heb ik eens caseine en ei albumine laten testen in een lab. en de uitslag was toch erg droevig. Ik moet zeggen dat de ingredienten er toch best redelijk uitzagen, maar onder de telescoop was de conclusie al snel gemaakt, absoluut niet geschikt voor menselijke consumptie vanwege de bacterien.

Ik heb dan ook het idee dat met name met dure ingredienten gerommeld wordt. Ik heb nimmer een ingredient als casiene zo zuiver gezien en geroken als de zuivere caseine die hier in Beilen op de Domo wordt gemaakt. Ik vraag me af of jullie hier ook ervaring mee hebben.

MVG

Herwin Kwint
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-08-2005 11:32

Herwin,

heb zelf nooit mijn melen onder een miscroscoop gehouden, maar zal nooit de ei-albuminne in een hengelsportzaak aanschaffen.

Er liggen nog zakken van vorig jaar... En dan moet je nog eens gaan bedenken hoe lang dat er al ligt...

Verse producten krijgen is altijd lastig, gelukkig weet ik een paar adressen waar ik 100% zeker zuivere en verse spullen krijg.

In veel gevallen zal er ook gerommeld worden, wat dacht je van Robin red...??
Er zijn verschillende soorten op de marklt te verkrijgen, maar de RR van Haits zie ik persoonlijk als de beste.
De 'namaak-varianten' vertrouw ik ookn iet, daar wordt ook mee gerommeld...
Martijn Vos
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-01-2005 09:16
Locatie: Emmeloord

31-08-2005 13:12

Ik ga voor de

Big red fish mix van UCP met een indian spice flavour die hebben het zeeeeer goed gedaan in Frankrijk (5 dagen 38 karpers gevangen tussen de 20 en 36 pond) en in Nederland ook zeer goede vangsten op gehad. Prijs weet ik zo niet meer.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

31-08-2005 13:34

Beste Aart,

als je even een stukje terug gekeken had, had je kunnen zien dat het maar een schatting uit de losse pols was. Bedoeld om mijn punt te kunnen maken betreffende het belang van een superboillie, en gewoon een goede boilie.
Maar door jou verduidelijking is het belang van de laatstgenoemde alleen maar weer toegenomen.... 8)

Maar bedankt voor de hulp :wink:

Gr. Erik!
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

31-08-2005 13:46

betse heren,
laten we wel even een duidelijk onderscheid maken tussen vers en bedorven!!!
ik zie hier een hoop mensen zeggen dat alles zo van de molenaar in hun deegje terecht moet komen!!!!
tuurlijk wil iedereen alles zo vers mogelijk maar overdrijf t niet allemaal.
veel meel soorten zijn echt wel lang houdbaar dus daar zie ik geen enkel probleem in als ze al een tijdje liggen......
kijk een half jaar over datum das natuurlijk helemaal niks dar ben ik met jullie eens maar tussen vers en bedorven zit toch wel een heel groot verschil.
ik heb zelf een bakkerij en doe dus best een beetje veel met meel enzo...
ik durf er veel om te verwedden dat jullie t verschil niet zullen proeven tussen een brood gemaakt van meel wat al een maand ligt of van meel wat zo vers mogelijk is.............
je proeft natuurlijk wel het verschil tussen een brood wat vandaag is gebakken of wat al een maand in de vriezer ligt.
en hier haal ik een punt aan wat ik nog niet in een eerdere posting heb gelezen hier.
als we alles zo vers willen hebben waarom gooien dan zo veel mensen hun diepvries vol met 100 kilo bollen en doen er dan 5 maanden over voor ze op zijn.
zou de kwaliteit niet ook erg achteruit gaan als ze lang in de vriezer liggen..ik dacht t wel.
mss een goe idee voor de heren boilieboeren:productie datum op verpakking vermelden.

greetzzzzzzzzz Raoul.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2005 13:57

Raoul,

Vergeet even niet dat er bovennatuurlijke eigenschappen in onze boilies aanwezig zijn die met de huidige methodieken amper gemeten kunnen worden. Er is vers en verser dan vers. Bepaalde componenten bevatten sappen die na enig tijd verdampen of van structuur veranderen. Maar nu we het er toch over hebben. Dit past niet helemaal in het topic, maar ja. Invriezen heeft onherstelbare invloeden op de moleculaire structuur. Dus beter nog een vers gedraaide boilie gebruiken.

Probleem is dat er maar heel weinig wetenschap over vangkracht is en veel berust op geloof.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-08-2005 19:51

Herwin, wat denk je dan wat er aan vismelen wordt verkocht. Door de wereldwijd sterk gestegen kweek van consumptievis wordt over enige tijd een schaarste aan goede (voor de kweek van consumptievis geschikte, moet dus aan bepaalde, strenge normen voldoen) vismelen verwacht. Her en der worden al langere tijd proeven genomen m.b.t. geschikte alternatieven (alleen maar plantaardig eiwit voldoet niet als alternatief, simpelweg omdat de meeste vissoorten dit direct in de gaten hebben en het niet lekker vinden...
En vismelen als onderdeel van het voer voor koi's en siervissen (en vismelen voor de karpervisserij) is hetgeen niet aan die normen hoeft te voldoen, bestaat vaak uit gemalen afvalprodukten, dit ondanks de vaak hoge prijzen die hiervoor gevraagd worden.
Chris Gabriele

31-08-2005 20:07

Aart, inderdaad worden er al langere tijd proeven genomen m.b.t. geschikte alternatieven voor vismelen voor veevoeders en voor de viskwekerijen.

Het zal je niet verbazen dat ik al lekker voor de lol aan de slag ga met die alternatieven ;-)

gr Chris.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-08-2005 20:15

Chris, zagers zijn een formidabel alternatief, alleen moet je die nog in je boilies zien te verwerken...(ik laat :lol: weg omdat dit echt zo is).
Chris Gabriele

31-08-2005 20:41

Aart, ik denk dat ik niet aan de zagers wil.
Vis niet op zee :lol:
Maar er zijn alternatieven die ook voor ons vissers leuk kunnen zijn en goedkoop.


gr Chris.
Plaats reactie