Houdbaarheid Freezerbaits buiten de freezer


Plaats reactie
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

25-08-2005 18:29

Tja mijn titel zegt het al. Ben van plan om een keer (Pro Line) freezerbaits te kopen, maar mijn vriezertje is niet zo groot. Dus hoe lang kan je freezerbaits buiten de vriezer bewaren?
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

25-08-2005 21:02

Hallo Iwan,

Mss dat het handiger is als je eerst de zoekfunctie gebruikt( rechtsboven op het scherm... :oops: )

Daarnaast kon ik op de 1e pagina bij het forum aas onder andere deze topics vinden :o :
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=25089
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=25047 .......

Kan me dan ook niet van de mening ontdoen dat je errug weinig moeite wil doen om je info te verkrijgen :evil: ...

Suk6 met je freezers.....
live the life you love and
love the life you live ..
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

25-08-2005 21:54

Hoi Patrick, ik heb ongeveer 45 minuten lang gezocht naar berichten met het woordje 'freezer' en geloof het of niet die twee topics ontbraken. Wel veel info gekregen maar niet wat ik nodig had.

In één van die topics die je mij geeft heb je het over zout. Kan je mij ook vertellen hoe lang freezers goed zijn buiten de vriezer zonder dat je met zout/suiker aan de slag gaat?
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

25-08-2005 22:09

Iwan,

Als je ze goed luchtdroogt in een goed geventileerde ruimte en regelmatig keert tijdens, dan zijn ze toch wel 1 a 2 weken te bewaren...

Echter als je weet dat je ze langer gaat/wil bewaren dan is zout of suiker een goede oplossing, kwam laatst ook maismeel tegen in 1 van die 2 topics...

T'is eigenlijk gewoon zaak om ze (net) voor het schimmelproces in werking treedt op zout/suiker te zetten...

Ze worden dan wel keihard maar ......( nu krijg ik een "flash-back" naar 1 van die eerdere topics..... :wink: )

Tipje:
Met zoeken, je zoekgegeven aanpassen wil ook wel eens goed resultaat geven.... 8)
b.v "vriezer" gaf me 242 resultaten....

suk6 ermee!!
live the life you love and
love the life you live ..
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

25-08-2005 23:12

Hey,

Als je ze met zout of suiker wilt bewaren moet je ze wel eerst goed laten drogen, anders krijg je al het zout in je boilie's. Ik zelf zou eerder in rijst doen want dat trekt niet in de boilie's.

groeten Tim
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2005 10:50

Patrick,

Iwan heeft het het over Proline Freezers... Geen home-made boilies...

Iwan,

stuur even een PB naar bart van den Hurk, die zal ongetwijfeld als testvisser weten hoe lang je de proline bollen kan bewaren!

Tip:
Kijk eens bij marktplaats voor een vriezertje...
Ik heb nu een vriezer staan waar metgemak 200 kilo bollen inkunnen, ideaal!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

26-08-2005 11:31

laatst met mijn schuur/kelder opruimen kwam ik nog 2 boilies tegen die onder de vriezer waren gerold. dit is ergens in mei geweest. en na 3 maanden kwam ik ze weer tegen..

er zat geen enkel stukje schimmel op enige nadeel ze waren echt keihard.. zelfs met een boilieboor kwam je er moeilijk doorheen..

maar na 30 minuten in het water was de buitenkant alweer zachter..

dus volgens mij als je ze goed droog weg stopt komt er geen schimmel op.. alleen de hardheid is misschien een nadeel..
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

26-08-2005 12:39

Bedankt voor de reacties.

Marijn, voor een vriezer is m'n huis te klein. We wonen met z'n drietjes op 35 m2 en nou kan ik er voor kiezen om een vriezer in de keuken te plaatsen maar dan moet het fornuis eruit. :D

Maar goed wie heeft er een fornuis nodig als ie freezerbaits haalt. :wink:
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

26-08-2005 13:53

Je kan beter geen grote voorraad freesers kopen als je geen vriezer heb!
Je kan wel wat trukjes doen om geen last van schimmel te hebben maar buiten de vriezer worden freesers snel ouder.
Na een week (of 2-3) is de kwaliteit al aanmerkelijk minder geworden t.o.v. vers of wel uit de vriezer.
Koop kleine hoeveelheden die je die week opmaakt of vraag andere (vrienden familie, buuren) om plek in een vriezer.
Rob
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

26-08-2005 15:20

Iwan,

gewoon goed drogen, en droog houden! Ik weet niet hoe lang ze buiten de vriezer moeten, maar ik heb al bollen gehad die na een week nog niet schimmelden. Hang ze dan op in van die droogzakken. Die zijn overal te koop, en zijn niet zo duur volgens mij.

Groet,
Stefan
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

26-08-2005 16:15

De commeciéle boilieboeren hebben conserveer-middelen / procedure's nodig om het balletje buiten de vriezer te houden. Denk nu niet dat dit makkelijk is of zonder die middelen kan!
Na het bereiden wordt voedsel altijd ouder, vers is beter en lekkerder!
In de vriezer stel je dit verouderingsproces uit (vertraging)
Ook door drogen,zouten, vacuumzuigen, e.d. stel je dit verouderingsproces uit. maar je proeft het wel (al snel)
Koop eens een witbrood en snij dit in drie delen.
deel 1 eet je direct. Lekker hé vers van die warme bakker :wink:
deel 2 gaat in de vriezer, deel drie bewaar je op een droge donkere plaats. Na een week eet je deel 2 en 3.
Als ik je vraag welk brood het lekkerste was dan is je favoriete volgorde 1, 2 en dan pas 3 (als je het nog weg kan krijgen)
Denk je niet dat de vis net zón voorkeur heeft?
Rob
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2005 16:35

Verse bollen zijn in de regel ook beter dan oudere bollen.
Met drogen en extra zoet toevoegen vertraag je het proces zoals rob als zei, maar ik heb nooit lang vriezers in de vriezer liggen.

Probleem met mij is dat hoe meer boilies ik heb liggen hoe meer ik ga voeren en daarom mijn vriezer nog nooit optimaal benut is...


Als ik per week 20 kilo draai dan is aan het inde van de week de 20 kilo weer weggevoerd...

Maar goed, als je ze langer wilt bewaren kan je ze gerust laten drogen op een droge, niet vochtige plek.
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

26-08-2005 16:56

Ben niet van plan om ze meer dan een week buiten de vriezer te houden. 3 dagen voeren, 4de dag vissen.

Bedankt iedereen voor het meedenken.
Plaats reactie