Voeren


Emiel Den Hartog
Berichten: 141
Lid geworden op: 07-03-2004 09:18
Locatie: Sleeuwijk

14-08-2005 22:59

wat ik mijn eigen afvroeg is als jullie met tijgernoten vissen hoeveel tijgernoten gooien jullie erbij ikzelf doe altijd 2 tijgernootjes aan de haak en dan gooi ik er 20 a 25 tijgernootjes bij is dit teveel / teweinig ? wat voeren jullie bij en als ik vis gevangen heb gooi ik er weer 20/25 bij is dit goed zit altijd met de vraag van wat ligt er nog onderwater als de vis die ik gevangen heb gelijk mijn nootjes aan de haak pakt dan liggen er dus nog 25 plus 25 erbij licht er dan niet teveel voer ? hoeveel van die tijgernootjes eet een karper eigenlijk per keer ?
Gebruikersavatar
Daan de Lange
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-07-2005 19:51
Locatie: Hillegom

15-08-2005 00:20

Je kan gerust flink wat voeren, vis je korte sessies zou ik rustig voeren, anders duurt het te lang voordat de vis door je voer heen is gewerkt en je haakaas vindt.

Vis je 24 uur kan je makkelijk wat meer voeren, ik doe meestal bij het aanvangen van de sessie een halve kilo verspreid over een groot oppervlak. Als ik dan 2-3 vissen heb gevangen voer ik wat bij, een handje of 5. Met korte sessies voer ik na elke vis een handje bij, ik begin dan ook maar met 2 handjes te voeren.
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

15-08-2005 09:45

Emiel,

als je van tevoren hebt gevoerd zijn 20-25 nootjes wel erg weinig, zelf begin ik de sessie met een paar handen (ik tel ze nooit). Hoeveel een karper precies op kan eten qua tijgernoten weet ik niet precies. Ik neem ook aan dat soms meerdere karpers op mijn stek azen en dan zijn 25 noten wel erg snel weg.
Als ik er eentje heb gevangen dan gaan er weer een paar handen tijgers in.

Groeten Martijn
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

15-08-2005 09:51

20 KG in 2 dagen verspreid over 2 stekken (voorvoeren) :oops: :oops:

Daarna tijdens de sessie nog een 3-4 kilo gevoerd en met een tijgernootboile erboven gevist.

Maar wel lekker gevangen :D 8)
Emiel Den Hartog
Berichten: 141
Lid geworden op: 07-03-2004 09:18
Locatie: Sleeuwijk

15-08-2005 17:33

20 kilo tijgernoten in 2dagen oei dat gebruik ik nog niet in 2 jaar ik voer meestal niet voor behalve als ik op de rivier vis of op het kanaal vis en als ik met tijgernoten vis vis ik meestal korte sesies van een uurtje of 6 a 7 maar ik kan dus best meer voeren ik ben al gauw bang dat ik teveel voer en dat de vis dan zijn eigen vol vreet aan al het andere voer en dan niet aan mijn haak aas als ik met boillies vis gooi ik er meestal ook maar tussen de 8 tot 10 boillies bij
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

15-08-2005 22:31

De vissen mogen zich volvreten, dag 1 voeren, dag 2 voeren, dag 3 niks of een beetje en vervolgens dag 4 vissen ;)
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

16-08-2005 19:55

Heren , een Karper kan zich niet volvreten aan tijgernoten , de tijgernoot verteerd namelijk niet of nauwelijks , ze vreten ze omdat ze lekker zijn (voor hun dan) ze vermalen ze gedeeltelijk en schijten ze buitengewoon snel weer uit .. gedeeltelijk dan , waarna het hele proces weer van voor af aan begint , ja ze vreten de uitgescheten tijgers gewoon weer op net zolang tot er niets meer overblijft .
Daarom is het ook niet nodig om extreem te voeren met tijgers.
De tijgers verspreiden zich namelijk zeer snel door het water met die zwemmende vissen die uiteraard steeds weer terug komen .
En ja .. het werkt zo lang het duurt .. ineens zijn ze het zat en dan bedoel ik echt zat en vang je geen Vis meer op tijgers .
En dat heeft niets met dressuur te maken , ze vinden ze gewoon niet meer te kauwen .

Groeten van Koos
Aart Appel

16-08-2005 19:58

Hoe kom je aan die wijsheid of beter ONZIN ?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-08-2005 20:12

Overigens wat is volvreten? de mens kan zich vol vreten of een vol gevoel krijgen omdat ze een maag bezitten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

16-08-2005 20:24

Ervaring Aart .

Groeten van Koos.
Aart Appel

16-08-2005 20:38

Oh... u eet ze ook.
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

16-08-2005 21:01

Laten we nou niet kinderachtig gaan doen Aart .
Tijgernoten is goed aas dat voorop gesteld , maar toen wij (met z'n tweeen )zo'n 25 jaar geleden met tijgers begonnen te vissen ging dat moeizaam in het begin op de stekken .
De vissen hadden best wel een lange gewenning nodig .. pas na een week of vier vingen we vis , toen we mondjesmaat voerden en op hele andere plaatsen als waar we voerden(wel in het zelfde water) ze waren dus wel aan het aas gewend geraakt maar je ving ze dus niet op de voerstekken de tijgers waren wel gegeten, ze waren ook door het water verspreid geraakt .
Later werd er gevangen als dollen en ineens was het op !
om de paar jaar weer eens wat opgezet en weer vangen en wederom geen piep meer krijgen , terwijl de vissen bovenop de nootjes lagen .. ja echt !
Ga maar eens na en vraag je zelf eens af wat heeft een tijgernoot voor voedingswaarde voor de karper in het korte verblijf in het karperlichaam ?
En als ik ze zou eten .. daar durf ik om te wedden .. dan schijt ik ze de volgende morgen ook weer heel uit , echt wel !
Maar .. ik eet ze niet hoor !
Ik bedoel ook maar aan te geven dat het nootje tijdelijk is in tegenstelling van een goede bol met een uitgebalanceerde voedingswaarde .

Groeten van Koos
Aart Appel

16-08-2005 21:37

25 jaar geleden :D :D :D :D :D geen voedingswaarde beiden weer onjuist.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

16-08-2005 21:45

Emiel.

Tigernoten kennen op heel veel water een aanpassend voerbeleid. Dat wil in het kort zeggen dat nog niet alle vis de nootjes kent en ze meteen eet. Op dit soort wateren is het verstandig de vis er een aantal dagen, weken aan te laten wennen.

Ook is het van belang dat het water oppervlakte volstaat aan het aantal voer wat je er in gooit. Groot water met vele hectares, kunnen dus best een flinke hoeveelheid voer verdragen. Bij kleine wateren is het verstandig niet al te veel te voeren zodat er negatieve conditionering optreed. Want we willen natuurlijk wel dat de vissen positief worden beinvloed en zonder angst gaan azen.

Nu hoeft dit bij jouw totaal geen probleem te zijn en natuurlijk deelt de portomonnee ook mee in het plaatje. Je kunt namelijk met een korte instant voerbeurt(en) ook enorme goede resultaten halen.

Het is van belang de vis erop te trekken en te onderhouden. Tijdens het vissen op een goede voorgevoerde spot(s) mag er dus best wel een nootje op ( ik hanteer meestal 1 kilo per stok!! ) dit lijkt veel maar is voor de karper totaal waardeloos. Stofzuigers zijn het!!!

Dus ik begin met 1 kilo de stok, mocht ik nu een vis vangen dan kan er meteen weer een kilo bovenop en wat er omheen verspreid. Houdt de vis zwemmende!! Deze manier van vissen heeft mij altijd veel vis opgeleverd, en zorgt er meestal voor dat het heel druk is in de omgeving van jouw tent hahahahaha, maarja datzijn mensen!!!

Wees dus niet zo bang om je rig te voorzien van een goed opgeserveerd menu. Als ze er zitten en willen, dan vinden ze echt je aas wel!!!

Succes
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

16-08-2005 22:26

Aart ,
Hoezo 25 jaar geleden onjuist ?
Ik haalde toendertijd mijn nootjes bij de toen nog jongeman Mick Payne
aan huis in mijn eigen dorpje .. vraag het maar eens als je hem tegenkomt .
Toendertijd moesten ze nog geimporteerd worden uit Engeland en toen kosten ze ook al een godsvermogen dat wel natuurlijk .
En waarom kom je zo onaardig over in je berichtgeving ?
Staaf nu eens waarom alles onjuist is wat ik schrijf en leg je weerwoord met jouw ervaringen eens op tafel .. en doe niet zo lullig .
Als je hier alleen schrijft om de boel te stangen dan lukt dat aardig hoor, maar zeg dan wel waarom dan weet ik het ook.

Groeten van Koos
jacco noordermeer

16-08-2005 22:38

koos wen er maar vast aan , je bent redelijk nieuw hier :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

16-08-2005 22:48

hahahahah een gevoelig men telt voor twee, of was dat nu een gewaarschuwd mens Aart????


:lol: :lol: :lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

16-08-2005 22:53

Laat je niet gek maken Koos, zeker niet door een meneer aart(d)appel.

Gr,
Jeroen
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

17-08-2005 00:32

En toch ben ik het eerlijk gezegd niet met je eens Koos. Elk mens en dier raak na een tijd vol. Het is trouwens wel zo dat een goudvis zich dood kan eten aan zijn voer. Die blijven gewoon eten en dat is ook licht verteerbaar voedsel.
Aart Appel

17-08-2005 18:36

Ik ben niet aardig.

25 jaar geleden dus 1980 was het jaar dat de hair rig ontdekt werd (en nog geheim), of viste jij je tijgernoten op de haak.

Voedingswaarde tijgernoten kijk is op http://www.tigernuts.com/salud.html
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

17-08-2005 19:13

Nee Aart , voor mij was dat dus niet geheim !
We visten toen ook met Trouvit gemengt met Gelatine (werden ze lekker hard van die ballen (want dat waren het toen nog) op een haartje van ijzergaren)) ja hoe kom je er op he ?
Verder kan ik je vertellen dat voor er iets openbaar gemaakt werd in die tijd er wel een jaartje of vier-vijf tussenzat .( heb ik even mazzel dat ik engelse vrienden heb ).
Toen kwam de heer Phillips met z'n emmertjes op de markt , dat was meen ik 1979 , achterop het emmertje (met oranje dekseltje) stond zelfs hoe je het aas moest koken en bevestigen op een draadje !
En wij maar vangen , gek werden ze ervan dat handjevol echte karpervissers die je in die tijd had !
Maar goed ik wordt sentimenteel ! moet ik niet doen !
Ik ken je niet , misschien ben je wel een erg aardige jongen maar verbaal vind ik je een grote paardelul !
Ik had je gevraagd om je ervaringen op het board te zetten en te staven waarom ik altijd ongelijk heb volgens jou ( of u , wat u wilt ).
Nee .. ik schrijf geen boeken en nee , ik heb me altijd op de achtergrond gehouden in de "scene" .
Maar daarom niet onervaren op het gebied van karpervissen en aasgedrag van mijn beschubde vrienden .. daarom heb ik ook een respectabel aantal vissen op mijn kerfstok in de loop der jaren .
Degene die mij kennen (dat zijn er toch wel een aantal hoor) weten dat ik geen onzin schrijf . Ja .. ik heb ook Biscarosse geslacht .. maar ik hou er over op voor dat ik me kwaad maak ..

Groeten van Koos
Aart Appel

17-08-2005 21:08

Het heeft weinig zin.

ps het is trouwens paardeNlul.
Gebruikersavatar
Guido Rouss
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-06-2005 20:25
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

17-08-2005 21:10

Laat die Aars Appel lekker kletsen joh, is gewoon een trol.

Ik heb hier Engelsen in 1985 zakken met wel 10kg per stek zien voeren. Die gasten vingen werkelijk waar het complete bestand aan karper in een korte periode en daarna viel het helemaal stil en werd er helemaal niks meer op tijgers gevangen. Lijkt wel alsof de karper leerde dat die dingen waardeloos voor ze zijn.

Ik begon rond 1990 zelf ook met tijgernoten te vissen (kon ze eerder niet betalen) Ik voer nooit meer als een paar kleine handjes maar zelfs toen had ik er ook al last van dat na een tijdje ze gewoonweg niet meer vingen.
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

17-08-2005 21:19

naar ventje die aart appel.. kan er niet normaal gecommuniceerd worden door jou? Mensen willen van zo'n board leren en mensen die uit ervaring spreken geven een reactie om andere vissers te laten leren zodat die gene wijzer word. Over en uit.


(ja ik weet jullie reactie al.. een joggie van 16jaar pff. maar hoe aart appel reageerd slaat nergens op)
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

17-08-2005 22:11

Yo aardappel volgens mij zijn die voedingswaarde gerelateerd aan de verse (niet zwaar ingedroogde) vorm.