Conserveren door verhitting??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-08-2005 14:44

Goeiemiddag,
Heeft iemand hier ervaring met het conserveren van je boilies door ze in een zak dicht te sealen en vervolgens even in de magnetron te leggen? Met een stevige luchtdicht gesealde zakgaat nu de boel helemaal bol staan, door de hitte gaan alle bacteriën dood, dus als de zak luchtdicht blijft blijven de boilies behoorlijk lang goed. Ben hier nu mee aan het testen, de boilies gaan niet drijven (het vocht dtrekt er gewoon weer in) en ze zijn na twee week in die zak nog gewoon goed. Waar ik me alleen zorgen om maakt, zal dit niet ten koste gaan van de vangkracht? Ik heb eigenlijk geen idee wat er met bepaalde toevoegingen gebeurd, misschien dat iemand me hier meer over kan vertellen?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-08-2005 18:01

Ben ik nou op een briljant idee gekomen wat niemand ooit geprobeerd heeft ofzo?
Weet dat ik ongeduldig ben, maar ik heb echt snel antwoord nodig, anders moet ik een vracht zout inslaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Willem Barnas

12-08-2005 18:08

Daaf!

Forget the salt!!!

Haal een paar van die uien- of aardappelnetten en doe daar de bollen in. Hang ze in de boom als het droog is en je houdt ze perfect vers.

Klaar!

Jo,
WB :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-08-2005 18:09

Willem,

hoe kun je iets vers houden door het te bewaren?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-08-2005 19:21

[quote="Daaf Wolters"]de boilies gaan niet drijven (het vocht dtrekt er gewoon weer in) en ze zijn na twee week in die zak nog gewoon goed. quote]
Daan...vanwege het feit dat het vocht weer in de boillies terugtrekt denk ik niet dat je bollen dermate lang houdbaar is dat je van conserveren kunt spreken.
M.a.w. Twee weken houdbaar is wellicht goed mogelijk (afhankelijk van je mix)..maar langer dan een maand wordt wellicht een ander verhaal .
In principe denk ik :hoe droger je boillies zijn, hoe langer ze houdbaar zullen zijn..en dat is denk ik wat Willem Barnas bedoelt.
gr
Hans
Willem Barnas

12-08-2005 20:26

Mixmaster Mitsz,

Richt die pijlen eens op iemand anders man...... :D

Vers was misschien niet het goede woord, maar rotten gaan ze zo in ieder geval niet en ik heb door de jaren heen nooit gemerkt dat het ten koste gaat van de vangkracht.

Hiephoi,
WB :wink:
Willem Barnas

12-08-2005 20:28

Trouwens,

Wat ik dan ook nog weleens doe met die langgedroogde bollen, is ze voor het voeren/vissen nog laten inweken in een heel dun mengseltje van water, een vloeibaar aminoconcentraat en soms wat basismix.

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-08-2005 21:09

Willem Barnas schreef:Daaf!

Forget the salt!!!

Haal een paar van die uien- of aardappelnetten en doe daar de bollen in. Hang ze in de boom als het droog is en je houdt ze perfect vers.

Klaar!

Jo,
WB :wink:


Doe ik normaal gesproken ook, maar als ik die weerberichten zo bekijk ben ik bang dat ze niet veel tijd krijgen in die boom :oops:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

12-08-2005 21:13

Carport, Garage, Schuur?

Heb het probleem niet, alles ligt onder de carport, desnoods ONDER de auto :P...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-08-2005 06:33

Wilhelmus,

ik richt die pijlen op een ieder..... :D

klopt,

Mitsz
Jan Boot

13-08-2005 07:06

Waarom toch al die topics over bewaren?

Voor je thuiswater(s) vries je de boel in en op trip draai je on the spot.

Klaar!
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

13-08-2005 17:40

nog een productie-volgorde van boilies die het proberen waard is:

* goede ingredienten kopen (vers, met zo min mogelijk bacterien/schimmels)
* boilies maken op een hygienische manier
* boilies op een hygienische manier laten drogen
* boilies in "kaas-zakken" doen en luchtdicht dichtsealen (evt. vacuum!!)
* de zakken met boilies na-koken (de bacterien / schimmels die in de zak zitten worden hierdoor om zeep geholpen)

T'is maar een opzetje, iemand heeft mij op dit briljante idee gebracht, ik heb het zelf niet getest.

Met vriendelijke groet;

WoutuH StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

15-08-2005 12:11

het heeft totaal geen zin om uw luchtdicht gesealde zakjes te verhitten, de bacterien zijn belange nie dood na een paar minuutjes.... om u een voorbeeld te geven legionella is pas dood na een volledige opwarming naar 80° na ongeveer 15min (ik spreek nu wel over een bacterie die zich in water bevind)
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

17-08-2005 22:55

Je zou ze kunnen homogeniseren met gamma stralen .. alleen is het jammer dat niet iedereen over deze techniek beschikt .. ook ik niet ..
Trouwens , geef mij maar een bol die na drie dagen tekenen van verval begint te vertonen , komen die amino's en enzymen tenminste tot hun recht ( weet je trouwens wat er in zo'n bol gebeurt als het in verval gaat ).. ja, ik weet het .. ik spreek wederom wartaal .. so be it ..

Groeten van Koos
jacco noordermeer

18-08-2005 21:01

wel bekende wartaal koos :wink:
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

19-08-2005 18:57

Als dat verhitten van de gesealde zakken maar lang genoeg duurt......

tijd x temp = dooie bacterie's

als temp = laag, dan tijd moet lang.


jaja, ook wartaal van deze kant, ik kan het ook niet helpen, maar mijn hersentjes moesten weer aan het werk na ca 8 weken "verplichte vakantie".

MVrGr;

WoutuH StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Chris Gabriele

20-08-2005 18:59

Hoi Daaf,

Je kan zo conseveren.
Het is wel een methode die soms kan mislukken, bederf enkele weken later.
Ik heb deze methode getest door de boilies te drogen, te konserveren naar menselijke normen en dan te microwaven.
Het kan.

gr Chris.
Plaats reactie