Graag tips om sneller deeg te maken


Gebruikersavatar
Geert Demaseure
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-12-2004 18:10
Locatie: Assebroek, Brugge

10-08-2005 19:11

Ik zit met een probleem. Als ik boilies maak kruipt er te veel tijd in het maken van men deeg.

Hebben jullie enkele tips om het sneller te laten gaan? Bijvoorbeeld hoe pakken jullie het aan wanneer je 20 kilo meel wilt tot deeg verwerken?

Ken iemand die de eieren met de ingredienten mengt met een boormachine met een mixer-kop op . Zijn er nog mensen die dit zo doen ?

Dank bij voorbaat.

MVG Carphunter
There's no business like carpbusiness
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

11-08-2005 16:17

Ik neem een grote emmer, doe er 5kg mix in. Dan gooi ik er de eieren bij met schaal en alles. Dan met het boormachine en betonmixer erin zetten en de eitjes worden kapotgemaakt en het deeg wordt goed gemengd. Dit is de snelste oplossing. Ofwel moet je een deegmachine kopen.
Mvg
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

11-08-2005 21:57

De oplossing, voor de "kleine zelfstandige roller": Pastamatic!!

hij mengt, kneed en er komen worsten uit!

Is niet de goedkoopste oplossing, maar daar vroeg je ook niet om, toch?

nieuwprijs ca. 300 (helaas geen florijnen :evil: )

Ze worden ook wel eens op MP aangeboden..

suk6!
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

14-08-2005 15:10

Pastamatic?

Iemand hier meer info over of eventueel een foto, 300 euro wil ik wel uitgeven voor een machine die goed en snel mengt, kneed en worsten maakt.

Kevin.
Quo Vadis
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

14-08-2005 15:28

@ Kevin,
Er is een nieuw woord toegevoegd aan de dikke van dalen:
"Googelen" :wink:

leverde me dit op
http://fantes.com/simac_mx700.htm#use

Suk6 ermee!!
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-08-2005 15:57

Patrick,
is wel de Simac, maar dat is de 700,
hierboven komt nog de 1200 en de 1400.
De 1400 is degene die je moet hebben om boilies te maken :wink:

Verder staat er hier op 't board ook eea over de verschillende pastamatics.. 8)

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=14526
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

14-08-2005 16:22

@ Marco,
precies.. 8)

ff over je onderschrift.., hoe zie jij dat vullen 8) 8) .. :wink:

Nog met je gedachten bij de bbq...
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-08-2005 16:44

Uhmmm,
( tijdens een BBQ ) hou ik wel van een goed gevuld glas !

Daarnaast hou ik van zakken vullen ( zolang het mijn zakken zijn ! )

Op 't board heerst af en toe de ;
zagen aan andermans stoelpoten,
afzeiken,
het openlijk aanvallen zonder steekhoudende argumenten,
ondermijnen,
etc sfeer,
liever zie ik dat we met z'n allen elkaar een beetje verder helpen ! :wink:
CarpeR Diem
jeff severeyns
Berichten: 122
Lid geworden op: 18-07-2004 21:31
Locatie: kasterlee (belgie)

14-08-2005 19:34

je kunt ze in belgie krijgen in de colruyt weet niet of jullie dit kennen. daar kosten ze ca. 275€

grtn Jeff
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

21-08-2005 17:38

Ik heb me eens laten vertellen dat je met de pastamatic enkel mixen kunt gebruiken die een zeer fijne structuur hebben (+/- poedervorm), anders loopt het boeltje vast.

Een kennis had er zo een gekocht en heeft hem meteen weer verkocht omdat hij niet geschikt was om zijn mixen te mee te rollen.

Nu kan het wel zijn dat hij een te lichte versie had gekocht, maar in de hengelsportwinkel was er maar 1 versie beschikbaar.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

21-08-2005 17:46

Hans,
weet je zeker dat het een Pastamatic was en geen "gewone" pastamachine ?

Met de 700 heb ik al heel wat kilootje weggedraaid tot het dekseltje het begaf ( teveel mix ineens ).
Met de 1400 kun je ook zware mixen draaien hoor, geen probleem !

Ik draai ze zelf met eierschil en al. Wel eerst kapot geslagen, maar er zitten nog gewoon stukjes schil in de boilie. Heb zelfs een keer een mix gezien van dikke birdfoord bollen met deze machine.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-08-2005 00:31

Leuk, die pastamatic, maar aangezien de tropicstarter 17 is denk ik niet dat hij 300 euri voor zo'n ding kan/wil uitgeven.

Snel deeg maken: neem een grote bak, een boormachine met mixkop, een maatbeker en de eieren en mix. Het mooiste is het als je een mix hebt die zo hard bind dat je alle eieren met schaal en al kan gebruiken. Hou dan een doos eieren open op de kop, zodat de 10 eieren kapot vallen. Voeg eventuele flavour en andere vloeibare ingrediënten toe en mix het even door, zodat de eieren kapot zijn en de flav goed verdeeld is. Nu ga je met het maatbekertje kijken hoeveel mix je op die 10 eieren nodih hebt. De volgende keer dat je mixt flikker je die hoeveelheid er in één keer in en zet je even de boormachine aan. De optimale hoeveelheid eieren om per keer te mixen is vooral afhankelijk van het formaat van je mixbak, te veel en het duurt te lang of je boormachine brandt door, te weinig en het schiet nog steeds niet op. Persoonlijk doe ik zo'n 20 eieren peer keer.
Oh ja, zorg voor een goede zware boormachine, met twee handgrepen. Als je met een accuboormachine komt aankakken moet je niet vreemd opkijken als hij bij de eerste de beste portie begint te roken en het opeens een stuk minder goed doet. :roll:

Misschien was dit een beetje een uitleg op nijntje niveau, maar zo is het in elk geval duidelijk (hoop ik).
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

22-08-2005 15:32

Ik gebruik een 750W Metabo boormachine met zo'n betonmixer erop. Geen kinderachtige machine dus. Mijn mix is een samenstelling van birdfood en ook RR. Ik krijg alle spullen gemixt tot een kneedbare drap. Daarna komt de machine er niet meer door en moet je het verder met de hand op gewenste dichtheid kneden. Is wel de snelste manier.

Nog sneller? Ga met 2 man werken...

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-08-2005 15:34

Of een deegkneder uit de bakkerij :lol:

Groeten,

Mark
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

22-08-2005 18:22

Leuk, die pastamatic, voor pasta en worsten, niet voor boiliedeeg.
Geert begon met; Ik zit met een probleem. Als ik boilies maak kruipt er te veel tijd in het maken van men deeg.
Als je met het grootste model meer dan 6 kilo per uur maakt dan ben je een knappe jongen, ik kom niet verder dan 4.5 kilo p/uur.

Al beter gaat het als je met een sterke boormachine en beton mixer het deeg klaar maakt en dat (klont voor klont) in de pastamatic gooit. Als de schuif dan open staat komen er direct worsten in een tempo waarmee ik op een bolieplank (lekker vlot) kan door rollen.
met deze extra handeling kom ik (makkelijk :oops: ) boven de 10 Kg p/uur.
Ik heb net die van mijn weg gedaan.... :cry:
Succes,
Rob
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

23-08-2005 09:05

Ik gebruik een boormachine met een stevige verfmenger erop, dus niet zo'n dingetje van de Gamma, maar eentje uit de gereedschappenwinkel.
Ik doe 50 eitjes per keer in een grote emmer, dit werkt perfect.

Klonten deeg gaan zo de pastamatic (1400) in, wel het deksel eraf laten en de rand verhogen met een stuk karton/plakband zodat er niks uit de machine valt. Ik verwerk zo'n 7,5kg droge mix in een uur.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

23-08-2005 11:32

:D

Ik verwerk met een boormachine + verfmenger iedere keer 1 KG droge mix + eitjes tot deeg in een speciekuip. Deze laat ik even intrekken en maak alvast een paar volgende aan.
Daarna gaan deze ingetrokken klompen de 1400 in.
Bij de 700 deed ik teveel erin, kraaaaaaaaaaaaak, dekseltje kapot..
Bij de 1400 zit er al één scheurje te komen in de deksel, misschien word
het voor mij ook wel tijd om een "kraagje" te maken en geen deksel meer te gebruiken !

@ Gerrit,
Gebruik jij de inzet beker wel die erbij hoort ? En het contactje zeker vergrendeld zodat hij constant blijft draaien ?
Of sluit je de worm alleen een beetje af met het schuifje ?

@Daaf,
de leeftijd van de Topicstarter is voor mij geen reden om niet iets meer te vertellen over de aangeprezen Pastamatic.
Zijn tweede alinea was dan ook ;
Hebben jullie enkele tips om het sneller te laten gaan? Bijvoorbeeld hoe pakken jullie het aan wanneer je 20 kilo meel wilt tot deeg verwerken? :wink:

Feit is natuurlijk wel dat een kuip en een boormachine + verfmenger al voldoende zijn om snel deeg te maken. Om dit ook weer snel en gemakkelijk te verwerken is een Pastamatic een ideaal hulpmiddel voor de gewone thuisdraaier.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

23-08-2005 11:41

Afbeelding

Wat bedoel je met inzetbeker? Ik gebruik de versie zoals op deze afbeelding. Het doorzichtige deksel gaat eraf, ik maak er een kraagje van karton op en het contactje vergrendel ik met een satéprikker, de machine draait dus de hele dag continu door.

1kg mix mengen per keer schiet niet echt op vind ik, hier valt nog wat tijdwinst te halen voor je.

Het deeg hoeft niet perfect gemengd te zijn hoor, de pastamatic mengt het natuurlijk ook nog wat.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

23-08-2005 12:00

Ik heb onlangs een worstenmachine overgenomen van iemand en moet zeggen dat ik er DIK tevreden over ben. Geen gezeik met plastic spul zoals dekseltjes oid die kapot kunnen gaan gewoon een klomp deeg in je knuist en woppa de molen in proppen (wel oppassen voor je vingertjes). Een dergelijk ding is voor een handig persoon ook wel zelf in elkaar te zetten.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

23-08-2005 18:17

Heb exact dezelfde, met inzetbeker bedoel ik de gehele doorzichtige plastic beker die erin gezet kan worden.
Ik gebruik nu beker + deksel, maar ben wel van plan om de volgende keer de deksel niet te gebruiken en er een kraag om heen te vouwen. Deksel heeft nl al een scheurtje en zonder kan ik natuurlijk veel makkelijk bijvullen en ook nog meer erin !

1 KG mix per keer aanmaken kan idd nog wel hoger, maar mijn bottleneck is altijd het koken. Als ik boilies samen draai met mijn vrouw, doe ik het aas mengen, het worsten maken en boilies rollen, hierna gaan ze naar buiten waar m'n vrouw met drie frituurpannen staat om te koken.
Eén pan is om alleen het water op temp te houden zodat twee andere pannen constant vol en op temp blijven. Op deze manier draaien we samen op een dagje een 70-80 KG bollen. :D
CarpeR Diem
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

23-08-2005 20:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het koken is geen probleem meer :D

2e hands is dit vaak ook voor een prikkie aan te schaffen

Mvg Ulco,
jacco noordermeer

23-08-2005 21:00

Mark Noorman schreef:Of een deegkneder uit de bakkerij :lol:

Groeten,

Mark


yep 600 eieren in 5 minuten

mix mengen duurt nu het langst :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

23-08-2005 21:01

Ziet er leuk uit Ulco, het koken is niet echt 'n probleem, maar gewoon 't geen wat 't minst snel gaat.... :lol:

Die gasfles heb ik al in verschillende soorten en maten, maar de bovenste niet. Hoe heet dat ding precies en wat voor specificaties etc ?
Heb ik natuurlijk ook weer een andere pan nodig :(
CarpeR Diem
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

23-08-2005 22:02

Die bovenste is gewoon een industriele brander. Die van mij heb ik nu op de markt van beverwijk gekocht voor ik meen 17,5euro. Brander kan 9000w leveren. Is doormiddel van 3 kraantjes te stellen. Binnenring 1 kraantje, rechtse buitenring 1 kraantje en linkse buitenring 1 kraantje. Grote pan is 2de hands ook goedkoop aan te komen heb nu 2 pannen 1tje van 16liter is voor partikels etc ideaal. En 1tje van een liter of 60-70 voor koken van grote hoeveelheden boilies. Kleine pan heeft me 5 euro gekost en de grote 10euro. 11liter vulling van zo'n grote groene gasfles zit op een 12-13euro meende ik.

Al met al waarschijnlijk goedkoper in verbruik dan 3 frituurpannen deze vreten over het algemeen stroom!

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

24-08-2005 08:36

Marco,

Ik wist heel niet dat die beker eraf kon ?

Ik doe alles tegelijk dwz, pastamatic af en toe vullen, de worsten afkappen, het rollen van de ballen, en het koken.