Mijn eigen bollie Mix


Plaats reactie
Mitchel Tramper
Berichten: 1
Lid geworden op: 09-08-2005 18:08
Locatie: Spijkenisse

09-08-2005 18:12

hallo Allemaal ik heb een eigen bollie mix in elkaar gezet en ik wil graag weten wat jullie er van vinden en wat ik er aan moet veranderen...
Alle informatie is welcom


Griesmeel 35% 350 Gram
Maismeel 25% 250 Gram
Sojameel (volvet) 25% 250 Gram
Koekjesmeel 15% 150 Gram
Kerry Poeder 50 Gram
10 Eieren

En zou ook iemand kunnen posten hoe je de bollies moet klaar maken stap voor stap.

Bij voorbaad Dank
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

10-08-2005 09:53

Deze heb ik gebruikt. Komt van karpervissersonline.nl doe zoals er staat en het lukt perfect!!

Gr Simon

Door Mark Noorman

Zelf boilies maken, voor veel mensen vanzelfsprekend maar voor sommigen een klus waar ze vreselijk tegenop zien. De laatste jaren is het zelf vervaardigen van boilies weer sterk in opkomst. Maar waarom zou je dat doen? Als je besluit om deze uitdaging op te pakken, hoe ga je dan vervolgens te werk? Ik zal in twee delen zo duidelijk en eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen hoe ik hierover denk en hoe ik mijn boilies fabriceer. Verwacht geen superrecepten of ultrageheime toevoegingen, die heb ik gewoon niet. Mijn doel is om aspirant-rollers een eindje op weg te helpen en misschien tevens de meer ervaren rollers van enkele handige tips te voorzien. Het is ook niet de enige of de beste manier om boilies te maken, het is de manier die mij goed bevalt en mij boilies oplevert waar ik met een gerust hart mee zit te vissen.


Waarom?
Er zijn meerdere redenen te verzinnen om over te gaan tot het zelf gaan maken van je boilies. Ten eerste is het simpelweg een stuk goedkoper dan het in de winkel kopen van kant-en-klare boilies, alleen hierdoor is het voor de meeste mensen al de moeite waard! Omdat je voor een lagere prijs de nodige extra kilo's kunt maken wordt het veel aantrekkelijker om enkele dagen voor je visdag een voerplek te gaan maken, iets waar je met dure kant-en-klaar ballen toch een beetje tegenop kunt zien. Omdat zelfgemaakte boilies geen conserveringsmiddelen bevatten, zul je er na een voercampagne over het algemeen ook veel beter op vangen. Vervolgens ben je ook nog eens de enige die met precies dat aas zit te vissen. Je bent dan ook de enige die van de door jou aangelegde voerplek profiteert. Dit effect is groter naarmate je met een boilie zit te vissen die op één of andere manier (formaat, vorm, smaak, geur, etc.) sterk afwijkt van waar de andere vissers mee zitten te vissen. Daarnaast vind ik het ook nog eens erg leuk om te experimenteren met ingrediënten en toevoegingen om een bestaand recept net weer iets te verbeteren of een compleet nieuwe boilie te fabriceren. Over het algemeen zal een zelfgemaakte boilie ook veel gezonder zijn voor de karper omdat de eerder genoemde conserveringsmiddelen ontbreken. Ik kan me voorstellen dat je tegen het rollen en koken opziet maar daar gaan we het nog uitgebreid over hebben. Je ziet het, redenen genoeg om verder te lezen!


Droge mix
Laten we eerst maar eens beginnen bij het begin: de mix. Dit mengsel van meelsoorten bepaalt voor het belangrijkste deel of het deeg wat je ervan maakt zich een beetje prettig laat rollen en hoe uiteindelijk je boilie eruit komt te zien. Waar moet die mix dan uit bestaan? Zelf heb ik een vuistregel dat de helft tot ¾ van de mix uit vrij neutrale bestanddelen bestaat. Dit zijn over het algemeen goedkope meelsoorten die ervoor zorgen dat het deeg plezierig op de rolplank te verwerken is en lekker uit zal harden nadat de boilie gekookt is. Rustig maar, dat bespreken we later allemaal, eerst stellen we een mix samen. Iedere meelsoort heeft zijn eigen specifieke eigenschappen, het doel is om een combinatie te vinden die van ieder meel de beste eigenschappen combineert. Ik heb het hier over melen als wouwbloem, polentabloem, maïsmeel, sojameel of -bloem, tarwemeel of -bloem, griesmeel, roggemeel, rijstemeel of -bloem, melkpoeder, vitamealo, broodmeel, koekjesmeel, paneermeel, diverse vogelvoeren, etc etc. Zoals je ziet, in principe is alles mogelijk. Deze ingrediënten koop ik in grote hoeveelheden bij een molenaar, hengelsportzaak of dierenspeciaalzaak. Omdat dit de bulk van je mix is, kun je juist op dit punt flinke besparingen doen door groot in te kopen. Je kunt een combinatie van een bestaand recept overnemen of zelf gaan experimenteren. De keus is helemaal aan jou. Ik wil je de volgende, zeer eenvoudige combinatie in ieder geval als startpunt meegeven:


- 200 gram polentabloem
- 200 gram maïsmeel
- 100 gram tarwebloem
De bulk is bepaald, nu is het zaak de mix af te maken. De rest, dus de helft tot ¼ van het totaal, bestaat bij mij uit ingrediënten die een karakteristieke geur en smaak hebben of de voedingswaarde of hardheid van het aas verbeteren. Ik bedoel hier bijvoorbeeld vismeel, garnalenmeel, melkeiwitten zoals caseïne, gemalen veevoeders, gemalen trouvit, eipoeder, ei-albumine, geconcentreerde vogelvoeders, gemalen katte- of hondenbrokken, vleesmeel, bloedmeel, gemalen tijgernoten, al dan niet gemalen zaden, etc. De bulkingrediënten bevatten veel koolhydraten (=lekker van smaak en geeft energie) terwijl bijvoorbeeld vismeel veel eiwitten en olie bevat. Door de bulkmix dus aan te vullen met wat vismeel kun je de voedingswaarde van je mix wat gevarieerder maken. Wees gerust, ik ga hier geen theorie over procentjes zus en zo uit de doeken doen. Mijn mening en ervaring is dat je qua voedingswaarde al heel snel goed zit. Omdat de bulk vrij neutraal van smaak is, kun je met deze toevoegingen een heel eigen smaak en geur aan de boilie geven. Over dit onderwerp is al veel geschreven in diverse hengelsportboeken en -bladen en er is onder andere in de hengelsportzaak, supermarkt, veevoerhandel of Indonesische Toko ontzettend veel verkrijgbaar.


Mengen en afmaken
Het recept is bepaald en de ingrediënten liggen in zakken om je heen. Pak nu een grote emmer zoals die bijvoorbeeld in de wedstrijdvisserij worden gebruikt voor het mengen van lokvoer. Deze zijn lekker breed en zorgen ervoor dat je alles grondig kunt mengen. Mijn recepten zijn altijd gebaseerd op tien kilo totale mix. Meestal verwerk ik vijf kilo mix als ik boilies ga rollen, ik kan dan twee keer rollen van de hoeveelheid die ik nu ga mengen. Ga je voor de allereerste keer een nieuw recept gebruiken dan raad ik je aan een proefmix van een pond of een kilo te maken. Is de mix te kleverig, rolt deze slecht of hardt hij niet goed uit dan zijn er in ieder geval geen kilo's ingrediënten verloren gegaan. Weeg de benodigde hoeveelheid van ieder ingrediënt op een keukenweegschaal af volgens het recept wat je hebt samengesteld, en mik het in de emmer.



Het komt niet op tien gram aan hoor, maar probeer het wel een beetje nauwkeurig te doen. Je weet dan zeker dat je altijd hetzelfde recept gebruikt en je komt tijdens of na het rollen niet voor verrassingen te staan. Heb je alle ingrediënten toegevoegd, gooi dan als laatste de eventuele extra droge toevoegingen erbij. Denk hierbij aan allerlei soorten kruiden uit de supermarkt en geconcentreerde toevoegingen uit de hengelsportzaak. Als ik een zoete boilie ga maken doe ik er nog wat extra zoetstof of suiker bij. Wordt het een kruidige of vismeelboilie, dan voeg ik 10 gram zout per kilo mix toe. Als alle ingrediënten in de emmer liggen, meng het geheel dan grondig door elkaar totdat alle bestanddelen egaal verdeeld zijn.


Wegen en verpakken
Ik schreef al dat ik per keer meestal een hoeveelheid mix van tien kilo aanmaak. Deze weeg ik vervolgens op de keukenweegschaal af in porties van 2,5 kilo. Deze hoeveelheid vind ik nog redelijk makkelijk te verwerken bij het kneden en als je lager gaat zitten zal het rollen van de boilies meer tijd in beslag nemen. Zo leuk vind ik het karwei nou ook weer niet dus ik probeer het wel zo snel mogelijk te doen. De 2,5 kilo mix gaat daarna in een plastic- of pedaalemmerzak en wordt weggelegd tot het moment van rollen is aangebroken. Ik raad je overigens aan om het mengen van de mix minstens enkele dagen voor het rollen en koken zelf te doen. Mocht er van een ingrediënt toch te weinig voorradig zijn, dan heb je nog de tijd om dit bij de hengelsportzaak te gaan halen. Geloof me dat je baalt als je hier pas achter komt op het moment dat je de boilies echt wilt gaan maken en alle spullen al hebt opgesteld om van start te gaan.


Zo, we zijn al een eind op weg. Het viel best wel mee toch? In deel twee zal ik beschrijven hoe ik van die netjes verpakte zakken mix mijn boilies rol. Als je het hebt volgehouden om dit eerste deel te lezen en je hebt het een beetje begrepen, dan zal het rollen zelf een fluitje van een cent zijn. Tot de volgende keer!

Deel 2


Potentie
Het hele principe van de boilie draait om het gebruik van eieren. Door de mix met geklutste eieren tot een deeg te verwerken en daarna te koken, zullen de eieren gaan stollen (net als een gekookt ei) en na het koken zal het deegballetje verder uitharden. "To boil" betekent koken in het Engels, vandaar de naam boilie. Voordat we gaan produceren moet er dus een flinke voorraad eieren ingeslagen worden. Per 100 gram mix heb je ongeveer één ei nodig. Omdat je hiermee nooit precies een perfect deeg krijgt, ga ik meestal iets lager zitten en vul de rest aan met water. Per zak van 2,5 kilo mix gebruik ik 20 eieren. Vandaag gaan we vijf kilo mix verwerken, we halen dus 40 eieren in de supermarkt. Als de mensen je daar vreemd aan kijken, zeg dan maar dat je een veeleisende vriendin hebt. Ga je regelmatig grotere hoeveelheden rollen dan loont het om afgekeurde eieren bij een eierboer te kopen. Deze zijn van buiten vaak smerig en vertonen wat scheuren maar dat maakt voor de boilies natuurlijk geen fluit uit, ze zijn in ieder geval een stuk goedkoper dan in de supermarkt.



Flavours kun je nauwkeurig doseren met een spuitje of pipet
Olie of andere vloeibare toevoegingen met een maatbekertje afmeten
Vocht en klutsen
Neem weer die voeremmer waar je de vorige keer de mix in hebt gemengd en sla daar de 20 eieren in stuk. Probeer te voorkomen dat er grote stukken schaal in de emmer terechtkomen. Niet dat het uitmaakt voor de karper maar je boilieplank gaat sneller slijten van de scherpe randjes. Misschien heb je in de hengelsportzaak een flesje flavour gekocht om je boilie wat extra geur mee te geven. Voeg die flavour nu bij de eieren. Flavours zijn sterk geconcentreerd en een paar milliliter per pond mix toevoegen is voldoende. Om dit nauwkeurig af te meten kun je het beste een injectiespuit (zonder naald) of pipet gebruiken. Kijk voor de dosering op de verpakking van de flavour. Ik gebruik ook vaak olie omdat daarmee het rollen van de boilies wat makkelijker gaat en omdat dit, eenmaal in het water, langzaam uit de boilie zal lekken. Bij een zoete of kruidige mix voeg ik zonnebloem- of maiskiemolie uit de supermarkt toe, bij een vismeelmix meestal een visolie uit de hengelsportzaak. Er zijn ook oliën met een smaakje te koop zoals pistachenoten en knoflook. De dosering is een eigen keuze maar met 10 tot 15 ml per pond mix zit je aardig goed. Er zijn hele handige maatbekertjes te krijgen om dit af te meten. Zijn er nog andere vloeibare toevoegingen die je wilt gebruiken, voeg die dan ook in de emmer bij de eieren. Het hele zaakje moet nu gemengd worden. Ik gebruik hiervoor een keukenmixer op de laagste stand. Laat je hem te snel draaien, dan bestaat de kans dat je luchtinslag krijgt en dan zul je problemen krijgen bij het rollen. Een gewone keukengarde werkt ook prima. Zorg dat alle dooiers stuk zijn en dat alles goed met elkaar vermengd is.



Alle eieren stukslaan… en als de flavour en olie erbij is gedaan, het geheel klutsen…
Vieze handen
Het moment is aangebroken om het deeg te maken waaruit de boilies gefabriceerd zullen worden. Voeg een zak boiliemix bij de eieren in de emmer en doe nu de kneedhaken in de keukenmixer. Meng met de mixer het vocht en de mix nu tot het redelijk verdeeld is. Als je dacht je boilies te kunnen maken zonder vieze handen te krijgen dan heb je het mis. Stroop je mouwen maar op en doe je horloge maar af want de smurrie in de emmer moet tot een soepel deeg gekneed worden. Dit is een beetje lastig uit te leggen maar als het deeg nog te stevig is moet je beetje voor beetje wat water toevoegen. Dit is een kwestie van een paar keer doen zodat je een goed "gevoel" krijgt hoe stevig het deeg precies moet zijn. Het eindresultaat hoort een grote bol deeg te zijn, doe deze weer in de zak waar de mix in zat om te voorkomen dat het deeg uitdroogt. Als je het deeg een minuut of tien laat rusten kan de vocht er goed intrekken en zal het prettiger rollen.



Mix erbij en mengen… en daarna kneden tot een bal deeg…
Worsten
Zorg dat je een vlakke ondergrond hebt om het deeg op te verwerken. Dit kan een keukenblad zijn, maar als dat niet mag voldoet een tafel ook prima. Pluk een flinke handvol uit de deegbal en rol hier een lange worst van met een lengte van ongeveer 35-40 centimeter en een diameter van ongeveer drie tot vier centimeter. Het is belangrijk dat de worst overal ongeveer even dik is. Leg deze worst voorzichtig op tafel of in een platte bak. Zorg dat je van tevoren een handdoek onder de kraan nat hebt gemaakt en goed hebt uitgewrongen. Leg deze handdoek over de worst om te voorkomen dat de buitenkant van de worst uitdroogt. Doe je dit niet dan zal het deeg al sputterend uit de deegspuit komen! Verwerk op deze manier ook de rest van het deeg tot worsten en leg ze gelijk onder de vochtige handdoek.


Dikke worsten rollen…
Spuiten en rollen
Het uiteindelijke rollen van de boilies gebeurt met een zogenaamde rolplank. Deze zijn in allerlei formaten te verkrijgen maar bestaan altijd uit twee helften. Om te voorkomen dat het deeg aan de plank gaat plakken wrijf ik beide helften altijd in met hetzelfde olie wat ook bij de eieren is gegooid. Leg de onderste helft van de plank op tafel. Voor het verwerken van de dikke deegworsten gebruiken we een zogenaamde boiliespuit. Bij de goedkope versie moet je met de hand het deeg eruit persen, bij de duurdere versie sluit je deze via een slang op een luchtcompressor aan en wordt het deeg er op de luchtdruk uitgeperst. In deze spuiten past precies de eerder gerolde dikke worst, waarna op de voorkant een taps toelopende kop geschroefd wordt. Deze koppen moet je vaak zelf nog op de juiste diameter afsnijden. Heeft je boilieplank een diameter van 18 mm dan kun je de kop het beste op 16 of 17 mm afsnijden. Knijp nu in de boiliespuit zodat het deeg uit de voorkant geperst wordt. Laat deze dunne worst gelijk op de boilieplank terecht komen, helemaal van links naar rechts. Ben je al wat bedreven in het rollen dan leg je er nog twee of drie worsten naast. De eerste keer kun je het beter bij eentje houden. Pak de bovenste helft van de boilieplank en leg deze precies over de onderste, de worst ligt er nu tussenin. Druk de bovenste helft een stukje in de worst. Beweeg de bovenste helft nu voorzichtig naar voren en achteren terwijl je druk blijft uitoefenen. Voer de druk langzaam op tot je voelt dat de twee helften van de plank elkaar raken. Neem de bovenste helft eraf en je ziet een hele rij ronde deegballetjes liggen.



Met de boiliespuit de boiliemix over de boilieplank spuiten… en rollen maar…
To boil
Veeg het zweet maar even van je voorhoofd, de laatste fase is aangebroken. De deegballetjes moeten gekookt worden en dit gaat het beste met een oude frituurpan. Omdat deze pannen op stroom werken kun je met een verlengkabel overal aan de slag en hoef je niet perse in de keuken te koken. Een ander voordeel is dat ze een mandje met handvat hebben, je kunt daarmee alle boilies in één beweging uit het kokende water halen. Jazeker water, de pan moet dus wel vrij van oud frituurvet zijn. Is het water aan de kook, rol de balletjes dan van de plank in het kokende water. Ze moeten tussen de een en drie minuten koken, in die periode kun je mooi de volgende worst(en) op de plank spuiten en tot balletjes rollen. Haal het mandje met balletjes uit het water en leg deze op een voerzeef die boven de voeremmer hangt. Ze kunnen nu mooi even uitlekken. Leg het mandje terug in de pan en de volgende lading deegballetjes kan erin.



Deegballetjes in het kokende water… en na het koken even laten uitlekken…
Drogen
Wanneer de volgende lading klaar is dan zijn de boilies op de zeef wel klaar met uitlekken. Ze mogen nu verder afkoelen en drogen en in deze periode krijgen ze de hardheid die we zo graag willen hebben. Ik heb hiervoor zelf droogrekken gemaakt, gewoon vier planken in een vierkant gespijkers met daartussenin een bodem van kippengaas. De boilies gaan dus van de zeef op het droogrek. Het is nu gewoon een kwestie van alle handelingen herhalen. Is de boiliespuit leeg dan gaat de volgende dikke worst erin. Daarna weer spuiten, rollen, boilies van de zeef op het droogrek, boilies van de pan op de zeef en deegballetjes van de rolplank in de pan. Na verloop van tijd krijg je meer routine en zul je merken dat het steeds vlotter gaat lopen.


De boilies verder laten drogen en uitharden
Klaar!
Als je al het deeg verwerkt hebt kun je de boel gaan schoonmaken. Laat geen deegresten op de spullen achter want dit gaat schimmelen en komt je volgende partij boilies niet ten goede. Laat de spullen ook goed drogen. Laat de boilies ook minstens een nacht op het rek drogen in een geventileerde ruimte. Dat kan het beste in een garage of schuurtje. Het is belangrijk dat ze verspreid op het droogrek blijven liggen en dat het droogrek een stukje van de grond af ligt zodat de lucht aan alle kanten bij de boilies kan komen. De volgende ochtend of avond kun je je eerste zelfgedraaide boilies bewonderen. Weeg ze weer op de keukenweegschaal af in de porties die je wilt gaan gebruiken om mee te voeren en vissen, bijvoorbeeld een pond, een kilo , anderhalve kilo, etc. Doe iedere portie in bijvoorbeeld een diepvrieszakje en sluit deze goed af. Deze zakjes vries je vervolgens in en je hebt een lekker voorraadje aangelegd. Iedere keer als je nu wilt voeren dan pak je gewoon een zakje uit de vriezer en je kunt vertrekken. Ik voer de boilies vaak bevroren maar als je ze perse ontdooid wilt voeren moet je ze er een aantal uren van tevoren uithalen.


Het resultaat
Nou, dat viel wel mee toch? Het is een vrij lang verhaal geworden maar dat komt omdat bepaalde zaken lastig zijn uit te leggen. Liep het toch niet helemaal lekker, geef dan niet op en probeer het nog een keer. Je moet er handigheid in krijgen en na verloop van tijd zal het echt stukken sneller gaan. Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt en nog veel plezier en goede vangsten zult beleven aan je zelfgemaakte boilies.

Voor reacties, vragen of opmerkingen, stuur een mail aan: mnoorman@myrealbox.com
© Mark Noorman 2002
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-08-2005 09:57

voor foto's zie mijn website

(mag hem toch wel opweg helpen zo he Mod???)
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-08-2005 10:37

Simon,

Een link plaatsen kan ook :wink:

Groeten,

Mark
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

10-08-2005 19:02

haha ik was vanplan een link te plaatsen:P Maar die link doet het niet en had hem toevallig nog opgeslagen op de PC.. vandaar!
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

11-08-2005 12:13

Hallo ik ben nieuw op dit forum dus hallo allemaal. Ik wou graag aanhaken op deze thread i.p.v weer een nieuwe te maken met zelfde onderwerp. Ik was op zoek naar een chocolade boilie mix maar heb er tot nu toe nog niet 1 gevonden. Dus brn ik zelf aan de slag gegaan en kwam op het volgende uit:

300 gram maismeel
300 gram griesmeel
500 gram sojavet
100 gram cacao poeder
50 gram druivensuiker
50 gram sweetener
100 gram paneermeel


Ik heb het nu nog zo in de emmer liggen. Wat kan ik hieraan nog toevoegen? OF is het wel ok zo? Dit is mijn eerste mixje vandaar de vraag.


b
Plaats reactie