attractie gevangen?


Plaats reactie
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

26-07-2005 11:11

Hallo allemaal,

Omdat ik mijn partikels een nog instantere respons wilde geven.
Wilde ik er melasse en sesamzaadolie aan toevoegen.

Het idee was dat de sesamzaadolie de melasse een nog verder bereik gaf door de drijvende eigenschap.

Toch maar even geprobeert in een glasje water.

Na wat roeren leek de melasse redelijk samen te gaan met de olie, maarrr...de olie kapselde de melasse in, en wanneer het te zwaar was dan bleven de 'belletjes' op de bodem. De melasse kon geen kant meer op, en van enige respons was al helemaal geen sprake meer.

Ik neem aan dat ik niet de eerste ben die met dit probleem te maken heeft (gehad).

Wat nu te doen? Waarschijnlijk ben ik nu een soort emulgator(?) nodig nietwaar?

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Dit probleem zal natuurlijk ook met andere producten voorkomen.

mvg

Koen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

26-07-2005 11:29

Update:

Toen ik net weer keek was het een en ander veranderd.

Langzaam maar zeker begint de olie los te komen van de melasse en komt aan de oppervlakte drijven. De melasse komt van zijn 'gevangenschap' vrij en spreid zich uit over de bodem.

Ik wilde juist dat de melasse ook meer naar boven werd genomen, zodat het met een beetje golfslag flink verspreid wordt, ook in de bovenste delen van het water. Waarom mag duidelijk zijn.

Het gewenste effect heb ik dus nog niet bereikt, dus zit nog steeds met een probleem.

mvg

Koen
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

26-07-2005 16:16

Koen probeer eens met een eitje.. Goed kloppen de melasse en olie erbij en nog ff goed kloppen als het goed is moet dan alles oplossen, zo niet dan volgende keer meer ei (of minder melasse+olie) erbij.

Hoor het wel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-07-2005 16:31

Koen,
Ik gebruik dan wel eens eidooier en soms koffiemelk als emulgator.. :o

Een emulgator is een additief dat zorgt voor de binding tussen twee niet zonder meer verbindbare stoffen die zodoende emulsies en suspensies kunnen vormen.

Emulgatoren behoren tot de oppervlakteactieve stoffen, gewoonlijk met een vetminnend (lipofiel) en een waterminnend (hydrofiel) deel, die zich kunnen nestelen rondom grenslagen tussen waterige en vettige delen of tussen vloeibare en vaste delen. Emulgatoren worden in de techniek veel toegepast, bijvoorbeeld om producten vochtig of vettig te houden (o.a. in levensmiddelen zoals gebak of brood) of om vetoplosbare stoffen met water te kunnen verdunnen.

Een voorbeeld van een emulgator is eigeel dat zorgt voor een goede verbinding tussen Azijn, vetten en water(Mayonaise).

Ook lecithine is een goede emulgator, evenals de E-nummers 400 t/m 499.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

26-07-2005 18:38

Bedankt voor de antwoorden!

Jammer dat de toevoeging van melk en eieren de houdbaarheidsduur verkort.

Het zij zo.

dank

mvg

Koen
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

26-07-2005 19:58

Koen,

Misschiem is de nutritional emulsifier van Nutrabaits iets voor jou.

Wouter
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

28-07-2005 12:51

Koen,

Melasse is dacht ik niet gekristalliseerde bietsuiker in water. Gezien het hoge soortelijk gewicht zal het nooit drijvend te krijgen zijn. Als je het emulgeert met de sesamolie zal het door het hoge soortelijk gewicht op de bodem blijven liggen. Dit heb je zelf ook al gezien. Omdat je geen stabiele emulsie hebt verkregen, scheiden beide producten zich langzaam maar zeker en gaat de olie alsnog drijven en zal de melasse in het water oplossen.

Vr.Gr.

Jan
Plaats reactie