kleurherkenning,wie gelooft daarin?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

26-06-2005 23:25

ik zou meteen nee zeggen.Dat een karper licht en donker kan onderscheiden,ok.Maar hoe zit het nou met witte boilies,op elk door mij getest water,bleek deze witte bollen wel heel verleidelijk te zijn voor de karpers,terwijl een gele veel minder ving,is daar een verklaring voor? zou kleur toch effect op het aasgedrag hebben,ook wel is opgevangen dat donkere boilies op diepe wateren weer beter opvallen.De bestvangende witte boilie was wonder boven een ready made van nash(white choqlate)
nick janssens
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Malden

26-06-2005 23:56

hoi lindsey,

Lindsey, kleuren hebben waarschijnlijk degelijk wel een functie, een karper kan namelijk net zoveel zien als de mens! + de karper kan nog het ultra-violet specterum zien. echter deze kunnen wij als mens niet zien.

wat ik hiermee wil zeggen een mens kan donkere kleuren op diepte het langst waarnemen dit zijn kleuren zoal grijs m zwart noem maar op terwijl je dus zou verwachten dat felle kleuren je het langst blijft zien!

ik denk dus dat kleuren uitmaken m.b.t de atractie! groeten nick janssens :D
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

27-06-2005 00:04

misschien eerder dressuur ?? ( ik doe maar een gokje )
geel is/word zoveel mee gevist ? ( bijvoorbeeld een scopex readymade is bijna altijd geel en hoeveel vissen er met de scopex of banaan smaak niet op de kant zijn gekomen pfew )

anders weet ik het ook niet....
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

27-06-2005 01:48

denk ook eerder aan dressuur,maar dan toch een beetje anders,hoe langer een boillie in het water ligt hoe lichter dat ie van kleur word volgens mij.
En daardoor word deze misschien als veilig gezien door een al meerdere malen gehaakte karper.

t'is misschien wat ver gezocht maar zat daar een tijdje terug al mee in gedachten,zodoende.

mvg.... :wink:
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

27-06-2005 06:40

hey robby,wat jij nu schrijft,heb ik gelezen van luc de baets,dat klopt ook wel,als de lijnen al een tijdje liggen en er komt een run op,is het vaak een mooier exemplaar
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-06-2005 07:46

zou dat niet ook nog met een aantal andere factoren te maken hebben?
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-06-2005 08:58

Het is een feit dat karpers wel degelijk kleuren kunnen onderscheiden. Ga maar ééns pennen met een knalgeel shirt aan, nou je vangt geen moer.

Doe je dit nu met een wit shirt of een camo shirt dan zul je zien dat de karper niet veel schrik kennen wanneer je het riet een tikkie op zij schuift etc etc.

Omdat ik thuis een koi vijver heb kan ik je vertellen dat rood het meest staat voor gevaar. Veelal wanneer ik een poging doe om ze uit de hand te voeren en ik draag rood, dan vluchten ze de diepte in.

Doe ik dit met een wit shirtje dan herkennen ze dit als veilig en vechten ze om me hand, conclusie getrokken dus.

Het stomme is wel, dat wanneer je bijvoorbeeld een rode boilie vist, de vis eerder geneigd is. Tja het blijven rare wezens.

Je kunt je ook afvragen waarvoor Frank Warwick de fluor pop-up heeft uitgevonden!!! ik kan je vertellen het is niet voor de size hahahahah.


Succes. :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

27-06-2005 11:19

Het maakt bij mijn koi eigenlijk niet uit wat voor kleur shirt ik aan heb, ook al is het alle kleuren van de regenboog, ze komen altijd wel om het voer te pakken. Maar dat is gewoon herkenning, ik hoef de sleutel van de achterdeur maar om te draaien of de vissen komen met zijn allen in sneltreinvaart naar de plek waar altijd gevoerd word. Dit kun je dus wel onder de noemer positieve conditionering plaatsen. Vissen gaan zich op een gegeven moment hebben naar ervaringen uit het verleden en dat is natuurlijk ook direct het probleem van de dressuur op bepaalde wateren, de negatieve conditionering dus.

Ik heb trouwens wel het idee dat rode, donker rode of bruine boilies wel eerder gepakt worden dan andere, maar of dit te maken heeft met kleurherkenning? Misschien wel, ik heb geen idee maar ik hou er tijdens het draaien geenszins rekening mee (misschien dat ik daarom zo weinig vang :-? ).
Gewoon goed je ogen en oren open houden aan een water en dressuurdoorbrekend bezig gaan. Dus altijd net even anders dan een ander.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Aart Appel

27-06-2005 20:46

Stukkie over kleuren is hier te vinden.

Belangrijke zin is m.i.
Uit onderzoek is wel bekend dat het azen op “zicht” na de late schemering niet meer mogelijk is door de karper, verder is azen op “zicht” alleen mogelijk voor zover de troebeling van het water dit toelaat.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

27-06-2005 21:30

Enige jaren geleden heb ik het volgende ervaren;
Toen ik s,morgens in m,n eigen bootje de plas op ging zei de man met wie ik ging vissen;je gaat met de verkeerde kleur nylon vissen!!
Ik lachte en we gingen naast elkaar met de bootjes naar de kop van een eiland vissenIk viste met witte Trylene? en m,n maat met bruine Sylcast.Hij aan de ene kant van het eiland op links en ik aan de andere kant van het eiland op rechts.
7uur later had ik nog steeds geen beet/loper gehad en hij had 6 karpers gevangen!!We wisselden van plaats.Ik nu op links en hij op rechts.Ook nu ving ik niks en had dus ook geen enkele loper!!Opnieuw ving hij er 4 op rechts!!Zelfde boillie,zelfde haak,zelfde rig .allebei 30,00nylon dikte en dat dus op mijn plek!!
Na veel aandringen van m,n maat spoelde ik een spoel bruine Sylcast op.Toen we uiteindelijk naar huis gingen om 10uur s,avonds had ik er gelukkig toch nog 2 gevangen met de bruine nylon.
Moraal; ook al geloof je er niet in(ik dus ook niet toen!!)Karpers kunnen kleuren herkennen en dat is niet alleen maar de boillie,maar ook de kleur van de nylon.
Mvgr.Aaron
Laatst gewijzigd door Aaron Fresco op 27-06-2005 21:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-06-2005 21:41

De opmerkingen zoals "voor zover de troebeling van het water dit toelaat" is altijd een aardige. Als het te donker is zien wij ook geen hand voor ogen. Voor een karper is dat natuurlijk niet anders. Hoewel ik vermoed dat de karper als het om zicht onder water gaat in het voordeel is.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-06-2005 22:06

Aaron Fresco schreef:Enige jaren geleden heb ik het volgende ervaren;
Toen ik s,morgens in m,n eigen bootje de plas op ging zei de man met wie ik ging vissen;je gaat met de verkeerde kleur nylon vissen!!
Ik lachte en we gingen naast elkaar met de bootjes naar de kop van een eiland vissenIk viste met witte Trylane? en m,n maat met bruine Sylcast.Hij aan de ene kant van het eiland op links en ik aan de andere kant van het eiland op rechts.
7uur later had ik nog steeds geen beet/loper gehad en hij had 6 karpers gevangen!!We wisselden van plaats.Ik nu op links en hij op rechts.Ook nu ving ik niks en had dus ook geen enkele loper!!Opnieuw ving hij er 4 op rechts!!Zelfde boillie,zelfde haak,zelfde rig .allebei 30,00nylon dikte en dat dus op mijn plek!!
Na veel aandringen van m,n maat spoelde ik een spoel bruine Sylcast op.Toen we uiteindelijk naar huis gingen om 10uur s,avonds had ik er gelukkig toch nog 2 gevangen met de bruine nylon.
Moraal; ook al geloof je er niet in(ik dus ook niet toen!!)Karpers kunnen kleuren herkennen en dat is niet alleen maar de boillie,maar ook de kleur van de nylon.
Mvgr.Aaron


Heb dit soort verhalen nu al meerdere keren gehoord en het blijft opvallend. Ik heb zelf een aantal keren kunnen zien dat een vis zonder dat hij daar erg in leek te hebben recht tegen een behoorlijk dik en bijna wit gekleurd lijntje zwom. Met een zwart lijntje heb ik het trouwens ook gezien. Het ging hier namelijk om de lijntjes waar mijn toploodjes van de hengels die verder uit de kant lagen aan hingen.

Wat mij ook opvalt is dt de één wel en de ander niet met lichte lijnen vangt. Vrijwel exact het verhaal van Aaron heb ik vaker gehoord, maar dan in de omgekeerde versie, oftewel de bruine (dinkere) lijn werkte niet en een vrijwel witte variant wel.

Ik kan me ook nog herineren dat ik een aantal jaren geleden mijn vangsten flink zag stijgen, toen ik aan mijn scopex boilies een kleine hoeveelheid robin red toevoegde. De boilies werden hierdoor rood in plaats van geel. Ik weet toen het verschil aan de robin red, maar achteraf denk ik dat de kleur best wel eens meegespeeld kan hebben. De meest gevoelige opleving kwam namelijk nota bene overdag, terwijl ik normaal 's nachts veel meer ving. Ik ving nu 's nachts nog steeds wel, maar die ene uitzondering die zich midden op de dag vergiste veranderde direct al in drie vissen midden op de dag op een gemiddelde sessie.
Nogmaals, helaas drong het op dat moment niet door en ben ik hier niet mee verder gaan experimenteren.
Als je echt eens wil testen zal je twee op de kleur na identieke boilies moeten maken, die door elkaar gooien, en op beide hengels met een andere kleur vissen. Dit dan regelmatig omwisselen zodat de stek er niet te veel invloed op kan hebben, en de resultaten nauwkeurig bijhouden.
Ik ben op zich wel benieuwd hiernaar, misschien leuk om in de toekomst nog eens wat met dit soort dingen te gaan experimenteren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

27-06-2005 22:21

ligt er ook maar aan hoe dressuurgevoelig een water is,toplood was eerst bedoeld voor schuwe vissen,ik gebruik het alleen zodat ik tijdens een dril niet door elkaar kan komen,per individu verschillend lijkt me
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

27-06-2005 22:22

Hoi Daaf,
Leuk om weer eens een reaktie te zien met inhoud!!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Plaats reactie