eieren en veel gebruikte ingredienten voor de basis mix ontw


Chris Gabriele

25-06-2005 10:23

Nu adverteerd een freezerbaits fabrikant dat het dressuur doorbrekend is om geen eieren te gebruiken en geen syameel ed om dressuur doorbrekend te kunnen zijn.

Zelf heb ik een andere mening daarover.

Deze fabrikant gebruikt ei poeder en ei albumine, ware het niet dat deze in veel mixen verwerkt wordt en in de meeste pop up boilies.
Sommige ready mades gebruiken ook eieren en in de meeste freezers worden deze ook verwerkt.
Als eieren gekookt worden dan worden de eiwitten gedenatureerd, dus makkelijker opneembaar.

Een basis mix met maismeel, soyameel ed kan gewoon jaren gebruikt worden. Deze ingredienten zijn niet wateroplosbaar en worden dus niet op afstand waar genomen.
Men kan een basis mix een geheel andere wending geven door toevoegingen.
Fishmeel, birdseed en bv Robin Red, maar ook water oplosbare stoffen.
Deze zijn meestal de trigger!

Mijn inziens maakt het niets uit, eieren of niet, veel gebruikte basis ingredienten of niet.

mvg Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-06-2005 11:33

mijn idee!! :D

Er zijn een aantal zaken, die in de toekomst zeker de kop op zullen steken.
Eén daarvan zijn wateroplosbare ingredienten. Ik vermaak me op het moment uitstekend met zaken als aminol, L-zero-30 en predigested fishmeal.

Het niet gebruiken van eieren en sojameel. Het grappige is, dat deze meneer
dus zegt, dat deze stoffen al teveel gebruikt zijn de afgelopen jaren. Alle andere ingredienten, die nog wel gebruikt worden niet dan? Nu wil ik collega's
niet afvallen, maar ik zou het eipoeder gebruiken om van dat gezeur met die eieren af te zijn......

Wil ik nog een overweging in de groep gooien: Gebruiken we verse vis in ons aas? Nee we gebruiken vismeel. Gebruiken we verse mais? Nee we gebruiken maismeel. Waarom mogen we dan geen "eiermeel" gebruiken??

Het probleem met eipoeder, is de beroerde kwaliteit die we vaak krijgen aangeboden. De Nederlandse markt wordt overspoeld met dubieuse partijen Amerikaans eipoeder. Het geval daar ( Californie) is, dat het struif gewoon al te lang onderweg is van boer naar producent. Dit door de lange afstanden. Het heeft dus vaak een heel hoog kiemgetal en is dan ook al afgekeurd voor de consumptie. Het is wel lekker goedkoop. Je kunt voor 1500 eurie al een ton van het spul kopen.

De Nederlandse kwaliteit is dan ook stukken beter. Helemaal als je het bij de goede producent inkoopt. Als ik een doosje ei-albumine koop, dan is dat soms pas 10 dagen daarvoor geproduceerd. Dat soort ingredienten koop je gewoon niet in de hengelsportwinkel en dat is jammer.

Afgezien van bovenvermeldde stoffen, kun je ook op andere manieren de
dressuur doorbreken. Voerpatroon , taktiek etc etc

De basismix kan natuurlijk ook grondig worden aangepakt. Voor wat leuke ideeen:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... suitdaging

Even terug naar de wateroplosbare stoffen....Afgezien van de attractieve waarde -dwz instant respons- van wateroplosbare stoffen, heeft het ook nog eens een positieve invloed op diverse lichaamsfuncties. Wateroplosbaar eiwit dus.....

Een ander facet in de aasmakerij, dat in de toekomst de kop op zal steken is de enzymactieviteit van het aas. Hier zal ik vanaf volgend seizoen mee in de weer gaan.

Is er iemand, die vanwege professionele achtergronden, mij iets zou kunnen leren hierover?

Dus Chris, volgens mij zijn we het met elkaar ens niet waar?

met vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-06-2005 11:40

Mitsz,
zit ik nu weer voor de kat z'n k*t een ellenlang pbeetje te tikken voor Chris?? :lol: :lol:
Wel gelijke strekking, en zelfde linkie trouwens! 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

25-06-2005 11:54

Boeiend onderwerp.

Maar dan toch even terug komend op dat ei poeder.
Als je vers ei poeder kan kopen dan is er toch helemaal geen verschil met vers ei als je dezefde hoeveelheid vocht toevoegd?

Deze vraag omdat ik altijd boilies ga draaien wat als poepen opkomt.
Dus snel even naar de buurd super en die heeft altijd verschillende maten eieren staan.

Dus zit ik telkens met een verschillend aantal eieren op een kilo mix.
Nou kan ik als ex-bakker altijd wel goed aan de samenhang van het deeg voelen of die goed rolbaar is.
Maar mijn bedoeling is om altijd een gelijke boillie te maken.

Dus is het dan niet slim om ei poeder te gaan gebruiken.
(ik bedoel hier dus echt gedroogd ei).
En hoelangs is het slim omdit opteslaan...voor de versheid.

Nu de vraag aan mitsz..jij weet immers mijn recept.
Is het slim om over te gaan op ei poeder.
Of zeg je..dat beetje meer of minder ei maakt geen hol uit..
Gewoon blijven maken op het gevoel goede emulsie.

ik hoor graag van U.

Mits je het recept niet meer weet mail ik dit je graag...of de bekende tel..draai ik dan wel even.

groetjes marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

25-06-2005 15:06

Leuke topic.

Hoezo zorgt denaturatie van eiwit ervoor dat het makkelijker opneembaar is?
Volgens mij leidt denaturatie tot het verminderen van enzym-activiteit
en zal het eiwit dus minder snel te verteren/opnemen zijn.

Kan het niet zo zijn dat de fabrikant doelde op de smaak van de bol
die herkenbaar zou kunnen zijn bij soyameel ed. in plaats van de mogenlijkheid
om op afstand waargenomen te worden?

Groet,

Harrie
Chris Gabriele

25-06-2005 22:29

Hoi Harrie,

Denaturatie van eiwit zorgt weldegelijk dat het eiwit makkelijker opneembaar is.


Verandering van de eiwitstructuur wordt denaturatie genoemd. Denaturatie is het gevolg van de verbreking van de bindingen in de tertiaire structuur. Wanneer je het wit van een kippe ei verhit verandert het van vloeibaar/helder naar vast/ondoorzichtbaar. Wanneer het eiwit vervolgens afkoelt, blijft het in vaste vorm. Dit is een vb van denaturatie.
Gedenatureerde eiwitten worden ook eerder afgebroken door enzymen. Je kunt dit aantonen in een experiment waarin je een monster hebt van een eiwit dat niet verhit is en een monster van hetzelfde eiwit, maar dan wel verhit. Als je bij deze monsters een enzym (bijvoorbeeld trypsine) doet, dan zou het verhitte eiwit eerder afgebroken moeten worden dan het niet verhitte eiwit.

De fabrikant doelde waarschijnlijk ook op de smaal van de bol.
Echter kan hij deze pas proeven als deze eenmaal de boilie onderzoekt met zijn baarddraden of buik. ( dit is een veronderstelling van mij),
of als de boilie geplet word in de bek.
Zelf trek ik de karper liever aan dmv wateroplosbare ingredienten.
De karper proeft als het ware de in het water opgeloste deeltjes.
Dit is infeite een signaal.
Niet in wateroplosbare stoffen proeft de vis niet op afstand, de karper moet het dan eerst in de bek hebben denk ik.


mvg Chris Gabriele.
Chris Gabriele

25-06-2005 22:44

Hoi Marcel,

Er is wel degelijk verschil tussen ei-poeder en vers ei.
ei-poeder heeft al een aantal bewerkingen onder gaan om als poeder door het leven te kunnen gaan.
Alleen is voor mij meer de vraag of het een meer karper oplevert dan de ander.

Ik denk van niet, misschien dat een ander andere ervaringen of kennis heeft in deze.

gr Chris Gabriele.
Chris Gabriele

25-06-2005 22:56

Hoi Mitsz,

Interessant wat je terug schrijft.
Predigested fishmeal is infeite fishmeal waar de eiwitten door enymen in stukjes geknipt zijn.
Beter verteerbaar, maar belangrijker, de amino's liggen bloot, signaal werking dus!

Mitsz, je verteld dat een ander facet in de aasmakerij, dat in de toekomst de kop op zal steken is de enzymactieviteit van het aas.
En je vraagd of er iemand, die vanwege professionele achtergronden, mij iets zou kunnen leren hierover.

Wat wil je weten over deze en hoever ben je met je gedachten over enzymen?

Heej Henk ter Maat , enzymen ;-)
je weet vast wat ik bedoel


gr Chris.
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

25-06-2005 22:56

Duidelijk, bedankt.

Groet,
Harrie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-06-2005 23:55

Chris, Mitsz,

Wil men een "actieve bol" :o :o maken,
dan zou het niet gebruik maken van Sojameel ook nog een andere oorsprong kunnen hebben

((Het niet gebruiken van eieren en sojameel. Het grappige is, dat deze meneer dus zegt, dat deze stoffen al teveel gebruikt zijn de afgelopen jaren. Alle andere ingredienten, die nog wel gebruikt worden niet dan?))

Sojameel is trypsine remmend..

De actieve vorm van trypsinogeen is trypsine. Trypsine is een eiwitsplitsend enzym. De peptidasen breken de producten van Trypsine weer verder af tot aminozuren, di- en tripeptiden.

((Predigested fishmeal is in feite fishmeal waar de eiwitten door enzymen in stukjes geknipt zijn.
Beter verteerbaar, maar belangrijker, de amino's liggen bloot, signaal werking dus!))

Sojameel zou dit weer tegenwerken...Misschien daarom maar weglaten?? :roll:

Chris, wat bedoel je dan?? :oops:
'De grote aasuitdaging vol-2' soms?
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 26-06-2005 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

26-06-2005 00:02

Mannen,

Mag ik even tussendoor, tussen alle dure termen door.
Wat is "denaturatie"?
Is dit veranderen van vorm (vloeibaar / vast?)

Verder go ahead !!

Bedankt,
Frank
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-06-2005 00:09

Frank,

"Denaturatie".

In de eerste plaats is het belangrijk meer te weten over de structuur van een eiwit. De primaire structuur van een eiwit is de aminozuurvolgorde: de rij aminozuren waaruit het eiwit is opgebouwd. De secundaire structuur is de herhaling van de (primaire) structuurelementen. Hierdoor wordt een helixstructuur (spiraalvorm) of vouwblad gevormd. De tertiaire structuur is de uiteindelijke vorm van de gevouwen peptidenketen. Deze vorm komt tot stand door waterstofbruggen, zwavelbruggen en ionbindingen. De quarternaire structuur ontstaat wanneer meerdere peptidenketens zich in een geheel eiwitmolecuul hebben gerangschikt.

Gevolgd door het stukkie van Chris,
Verandering van de eiwitstructuur wordt denaturatie genoemd. Denaturatie is het gevolg van de verbreking van de bindingen in de tertiaire structuur. Wanneer je het wit van een kippe ei verhit verandert het van vloeibaar/helder naar vast/ondoorzichtbaar. Wanneer het eiwit vervolgens afkoelt, blijft het in vaste vorm. Dit is een vb van denaturatie.
Gedenatureerde eiwitten worden ook eerder afgebroken door enzymen. Je kunt dit aantonen in een experiment waarin je een monster hebt van een eiwit dat niet verhit is en een monster van hetzelfde eiwit, maar dan wel verhit. Als je bij deze monsters een enzym (bijvoorbeeld trypsine) doet, dan zou het verhitte eiwit eerder afgebroken moeten worden dan het niet verhitte eiwit.

Verder weet ik d'r ook nix van Frank.. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

26-06-2005 08:10

Ik kan merken dat ik met een hoop termen niet mee kan komen.
Des te meer reden tot studie ;-))

Maar even terug komen op me vraag.
Hoe komt met dan aan ei-poeder.
Als ex bakker kan ik me nog wel herinneren hoe melk poeder gemaakt wordt op de spray en de walsen methode.
Maar bij allertwee de methode,s wordt de melk verhit waardoor de vocht verdampt.
Maar het lijkt mij dat als je dat bij ei doet dat het eiwit dus gaat omzetten in gestolden vorm.
Maar deze reactie is toch onomkeerbaar?
Dus dit poeder met water gebruiken voor een emulgerende werking zou dan toch niet werken?
Want het eiwit is immers al een keer gestremd.

Of is er nog een andere methode voor het vocht verweideren uit het ei.

Ben erg benieuwd?

groetjes marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2005 09:20

Hé Chris, WB in het land van de zoekenden .
:D :D
Nu maar hopen dat de rest van de reacties niet verborgen worden in Persoonlijke Berichten, wat ik overrigens wel verwacht helaas.

Groeten aan al de dames bij jou thuis.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

26-06-2005 10:06

Henk, ik doel op enzymen toevoegen in de winter.
We hebben enkele jaren geleden een uiterst leuke mail wisseling hierover gehad.

Heej Douwe, een tijd geleden.
Is enkele jaren gelden dat ik deelnam aan discussies op deze site.
De tijd dat ik hier vaak kwam was leuk, maar te vaak ging het niet meer om het onderwerp.
Het kan inderdaad zijn dat er soms iets via een PV bericht gaat.

Ik ga nu genieten met de de vrouwen van het weer ;-)

mensen, prettige dag.

gr Chris.
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

27-06-2005 14:04

Hoi Chris,

Je bent weer terug op het board en gelijk weer een interessante discussie!


Zomaar wat ideetjes van mijn kant......

Wateroplosbare eiwitten:
Toen ik nog studeerde en toegang had tot onbeperkte voorraden stofjes die in de microbiologische labs werden gebruikt, heb ik zelf ook wat ge-experimenteerd met allerlei enzymatisch voorverteerde en dus wateroplosbare eiwit-extracten zoals bacto-trypton, beef-extract, etc. De resulaten waren bemoedigend, alleen is het probleem dat je niet teveel van het spul kan gebruiken, omdat de boilie tijdens het koookproces gaat smelten/oplossen. Helaas kan ik tegenwoordig ook niet meer aan die spullen komen omdat ik in de ICT terecht ben gekomen en de laboratoria vaarwel heb gezegd.

Verteerbaarheid:
Is het echt zo dat gedentureerde eiwitten beter verteerbaar zijn ?
Ik zou juist verwachten dat wateroplosbare eiwitten beter " toegankelijk" zijn voor eiwitafberekende enzymen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik al te lang uit het biologisch/levenmiddelen/voedings-wereld ben om hier met zekerheid iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Eiwitten die bij een mens in de maag trecht komen worden door ons maagzuur tenslotte ook gedenatureerd.

Vismeel:
Ik heb zelf ook nog steeds twijfel over de verschillen in aantrekkelijkheid van "gewoon" vsimeel en LT vismeel. LT vismeel zal door het droogproces op lage temperatuur meer vrije amino's of peptiden bevatten die dit meel aantrekkelijker maken dan vismeel wat bij hogere temperatuur wordt gedroogd, maar aan de andere kant krijgen eiwitrijke producten die verhit worden wel een betere smaak.

Aan vismeel wordt overigens vele positieve eigenschappen toegekend, maar op stukjes vis als aas wordt in de regel toch niet veel gevangen......

Tot zover............

Wilco
Chris Gabriele

27-06-2005 14:32

Hoi Wilco,

Inderdaad weer terug en ik merk dat het zeer zeker interessanter is geworden om een onderwerp aan te boren.
Een ieder heeft zijn gedachten over aas en al zijn aspecten en zo kan het zijn dat ik ook andere inzichten krijg over aas.
Ik ben destijds verdwenen doordat andere inzichten zich leken te vormen in voor en tegenstanders.

Ik ben ook voor 2 jaar in de IT verdwenen, wel binnen zelfde bedrijf en weer terug op mijn oude plekje ;-)

Maar om op jou schrijven terug te komen:
Gedenatureerde eiwitten zijn echt beter verteerbaar dan niet.
Je stelt zelf dat eiwitten die bij een mens in de maag trecht komen door ons maagzuur tenslotte ook worden gedenatureerd.
Dat is denk niet voor niets.

Jij schrijft dat je juist zou verwachten dat wateroplosbare eiwitten beter " toegankelijk" zijn voor eiwitafberekende enzymen.

Er zijn niet veel wateroplosbare eiwitten, deze die er zijn zijn meestal al geknipt of de losse bouwstenen van de eiwitten.
Je kan de wateroplosebare eiwitten niet vergelijken met de niet oplosbare, wateroplosbare mbt toegankelijkheid voor de enzymen.
Ik zal eens hierover wat info inwinnen Wilco.

Ik vis liever met een product dat vrije amino's of peptiden bevat en een mindere smaak heeft.
Ik geloof meer in signaal werking dan in smaak.
Ik wil dat een vis mijn aas localiceerd en niet tegenkomt per toeval.
Karper eet ook levende vis en dat is voor ons niet te vreten.
Ook geeft levende vis minder signaal uit mbt vrije amino;s ed.

gr Chris.

gr Chris.
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

27-06-2005 15:14

Chris,

Je hebt inderdaad gelijk over de denaturatie van eiwitten. Doordat de tertaire structuur verloren gaat wordt het eiwit beter beschikbaar voor enzymen. Bij DNA is dit ook zo, bij de celdeling verdwijnt de helix-structuur waardoor het DNA beschikbaar wordt voor DNA-replicases, anders werkt het niet.

Ik weet ook dat karper levende vissen eet, meer dan wordt aangenomen.
Maar ik denk dat als er 3 dagen gevoerd wordt met stukjes vis, de resultaten minder zijn dan met mais.....
Chris Gabriele

27-06-2005 15:25

Hoi Wilco,

Als ik met stukjes zou voeren zet ik liever in op roofvis.
Wel heb ik het 2x mogen meemaken, karper op klein aasvisje.

Mais en vooral zoete mais is een superaas.

Ik heb in het verleden wel eens mais gekookt, geweekt en er flink in gespuugd ;-)
In feite voegde ik er het enzym amylase in.
Nu voeg ik gewoon amylase in en krijg erg mooie mais...
Overigens, jij bent bekent met het fermentatie proces, soms is het zelfs na te bootsen op andere producten.

Misschien niet nodig allemaal, maar ach...mijn hobby..

gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-06-2005 15:50

Het gebruik van amylase is bij veel particles erg doeltreffend. Een vriend van mij doet niets anders meer en van mij mag ie. Ik vang er net iets teveel brasem op........

Ik denk dat het gebruik van stukjes vis toch net even iets te eenzijdig is in het geval van karper. Het mooie van het gebruik van wateroplosbare ingredienten (proteinebronnen) ook de andere nutrienten van de buitenmantel vrijkomen en vervolgens hun werk kunnen doen. In het geval van vetten bv iets dat anders bijna niet te beeiken valt of het proces zal slechts van korte duur zijn.

Prettig dat jullie hier een babbeltje komen meedoen heren :D

mvg Mitsz
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

27-06-2005 18:55

Is er dan iemand op het forum die andwoordt weet op me vorige vraag??
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-06-2005 18:59

Marcel,

eipoeder wordt gewonnen door sproeidrogen. Dit gebeurd op een lage temperatuur en hierdoor verliest het dus niet z'n stollend vermogen

mvg Mitsz
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

28-06-2005 00:16

Amylase lijkt me idd ook goed te werken.

Als mais gefermenteerd wordt krijg je feitelijk hetzelfde effect, de gisten en bacterien scheiden amylases af die het zetmeel opknippen in kortere suikerketens.

Overigens gebeurt hetzelfde bij het kiemen van particles, het ontkiemende plantje scheidt amylase af om de vrijgekomen suikers te kunnen benutten voor het eigen metabolisme.

Chris , weet jij hoe het zit met de diffusiesnelheid van bepaalde water oplosbare stoffen ? Ik heb het idee dat dit wel eens uren of nog langer kan duren voordat er zich een wolk van geurstoffen om het aas vormt.

Ik ben ook een fanatiek duiker en ik heb een keer boilies gevonden die al helemaal wit gebleekt waren, maar waar om de boilies heen een soort van rode waas op de bodem lag. Robin Red ?? Het wasemt dus wel uit, maar verspreidt zich nauwelijks.

Wilco
Chris Gabriele

28-06-2005 08:08

Hoi Wilco,

De Diffusiesnelheid hangt af van de temperatuur van het water, de gebruikte ingredienten (concentratie verschil), de ph en bv de wateroplosbaarheid van de ingredienten.

Het is volgensmij ondoenlijk om de Diffusiesnelheid te berekenen.

Wat elke vissers volgensmij doet, bollen in een doorzichtig glas met water laten staan en visueel zien wat er bebeurd.

Echter de uitwisseling van ionen ziet men niet (bv verschil van ph)

Voor de vroege ochtend is dit zware kost Wilco ;-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-06-2005 08:35

Mag dan zware kost zijn, maar wel een heeerlijk ontbijt :D

smullen heren...

Over diffusiesnelheid kan ik niet veel vertellen, maar ik weet wel, dat ik met m'n laatste bolletje wel heel erg snel vis op de stek kan hebben. De instant respons is ENORM te noemen. Ook ik bekijk of de vloeistoffen uitlekken. Niet in een glas water, maar in het ligbad, om een ietwat realistischer beeld te creeren.

Wilco,

om een wat actiever uitwaseming te verkrijgen, is het daarom erg interessant om ook drijvende deeltjes in je aas te verzorgen. Door het oplossen van het wateroplosbaar gedeelte zullen dan ook wat andere delen vrijkomen en zal de uitwaseming ook verticaal enigzins verzorgd zijn.

mvg Mitsz