Waarom dumbells


Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

14-06-2005 19:54

Ik heb al de zoekfunctie gebruikt en kwam niet tot een bevredigend antwoord op de vraag waarom dumbells nou beter zouden werken dan "gewone" boilies. Het voornaamste aspect waar ik het niet mee eens was is dat het moeilijke uit te spugen zou zijn. Nou is het vast zo dat het iets moeilijker uit te spugen is, maar dan zou het toch zeker ook moeilijker op te nemen zijn!! Ik moet zeggen zelf nog nooit met dumbells gevist te hebben omdat ik voor mijn visserij ook geen gekke dingen uit hoef te halen, maar het zou ook niet mijn eerste keus zijn op moeilijk water..
Wat denken jullie hierover??

Groeten Bart
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-06-2005 20:12

Bart,

Lees dit eens:
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... t=dumbells
Misschien dat je hier wat aan hebt...? :roll:

groetjes Benny
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-06-2005 20:13

ik heb in mijn boilie assortiment verschillende vormen zitten.. en ik moet je eerlijk vertellen dat ik qua vangsten niets merk..

bij hele erge dressuur kan het dressuur doorbrekend zijn maar dan moet het wel erg gesteld zijn met dat water.
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

14-06-2005 20:21

Dat het moeilijker uit te spuwen is ben ik het ook niet mee eens, wel denk ik dat het dressuur doorbrekend is...
FCG, Trots van het Noorden!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-06-2005 20:24

Robbin,

Tijdelijk... :wink:
Op langertermijn maakt het naar mijn mening niets uit, of je boilie nu rond
of vierkant is. De samenstelling is op langertermijn veel belangrijker!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

14-06-2005 20:37

Ik denk dat het instant op een nieuw water (zeker op de druk beviste wateren) wel degelijk verschil gaat maken, in het begin he!
Of het later nog zo is durf ik niet te zeggen, ik heb een paar keer met dumbells gevist en er erg leuke resultaten mee gehaald (de dumbells van richworth, erg duur grapje trouwens! :o :roll: :wink: ) ben er niet echt mee door gegaan want kan immers het geld niet van een boom plukken...

Betaalde 8,40 euro voor 400 gram!
Werd me even te gek...
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

14-06-2005 20:47

Benny,

Hoe denk jij dan over het uitspugen en opnemen? Ik ben het met je eens over dat de samenstelling veel belangrijker is, maar dat is voor een andere topic :wink:

Groeten

Bart
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-06-2005 20:58

Bart,

En tijgernoot is toch ook niet rond...? Dus met andere woorden: Als een tij-
gernoot net zo makkelijk op te zuigen is en uit te spugen is, dan zal dat met niet ronde boilies ook wel het geval zijn.
Deze vergelijking omdat een tijgernoot ook niet rond is. Dus ik zie niet zo-
veel heil in al die vormen, hooguit voor het instant vissen...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

14-06-2005 21:02

Ik zelf denk dat het allemaal gewoon goed is voor winkelier en firma.Mooie potjes leuke labels kleurtjes en een lul verhaal.Karper moet je vangen, niet met het geld wat je uit geeft aan de winkelier? Maar met werk stekkenis lees is die bodem met peildober.Leer eerst eens je water kenne waar zitten ze hoe asen ze wanneer.En als je dat soort zaken onder de knie heb ,dan vang je karper met zelf verworven kennis en met gewoon een home made bollie of tijger kikkerert mais wat dan ook. dresuur wat dresuur dresuur is niks anders dan mekaar na apen en doen wat die ander doet.Doe eens gewoon heel anders, terug naar de roots hoe het vroeger gedaan werdt heb je ineens geen dresuur maar gillende piepers . Komen vanzelf de vragen wat had je wat deed je gebruik jij dit of dat nieuwen en de dag er op staan er weer slachtoffers voor dat dodelijke nieuwe aasje.Dodelijk ja voor je knip


Wil hier niemand mee kwetsen vissen kun je niet vanzelf dat moet je leren
lees eens dat stuk in de karper onder de kop monumenten dat verhaal
dat is pas karpervissen
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

14-06-2005 21:23

Benny,

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt, maar ik denk dat de karper tijgernoten (vooral de kleintjes) anders opzuigen (gulping) dan een boilie en het dus misschien ook anders uitspugen??!!?? Het is natuurlijk wel zo dat een rond aasje het makkelijkst is op te zuigen en uit te spugen.. of niet?

Bart
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

14-06-2005 21:27

bart,

qua opnemen en uitspuwen kan ik verder niet veel vertellen.
ik zie er in het geheel geen voordelen in...misschien tijdelijk.
maar het zal vast bepaalde vormen/aspecten van dressuur wel kunnen doorbreken.

het zal vast werken, maar ik zie er geen heil in, en zal er ook nooit mee vissen denk ik.
Groet'n,
Tim
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-06-2005 23:33

Eerder een modetrend.
Pas als je boilies waarbij de HARDE zijkant eraf zal snijden, zal het m.i. eerder een dressuurdoorbrekende factor zijn. Maar verder....

Buitenkant is even hard, lekt even goed uit als de ronde variant.

Misschien volgend jaar een zigzagvariant?

Groet, Frank
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

15-06-2005 02:29

Ben ook van mening dat het maar tijdelijk werkt maar ik denk ook dat dit op iedere plas een verschillend resultaat zal boeken....
En over dat opnemen en uitspuwen heb ik m'n twijfels ik denk
dat de belangrijkste factor hierbij een goed werkende rig zal zijn...

mvg....
Riz Feijt
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-03-2002 01:00

15-06-2005 02:53

Een ding weet ik heel erg zeker!

Scheelt je aanzienlijk wat tijd met draaien :P

Grote boillie tafel van 22 milimeter pakken, helemaal vol leggen met worsten van 16 milimeter ff aandrukken en je eerste tableau met dumbells is klaar!
Kind kan de was doen ;)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-06-2005 07:51

Gulping vindt alleen plaats bij zéér kleine voedseldelen, in ieder geval veel kleiner dan wij mee kunnen vissen. Tijgernoten, boilies, e.d. wordt allemaal op dezelfde manier opgenomen.

Dat het (tijdelijk) dressuurdoorbrekend kan werken kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar even simpel geredeneerd, betekent moeilijker uit te spuwen ook niet automatisch moeilijker naar binnen te zuigen?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

15-06-2005 15:11

Mark, wat jij zegt met het makkelijker opzuigen & uitspuwen zit wel enige logica in, toch ben ik erg benieuwd naar de reden waarom je dat denkt..
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-06-2005 15:22

Je zegt het zelf al, vanwege de logica... Waarom zou je dan vissen met iets dat moeilijker door de karper opgezogen kan worden?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-06-2005 16:05

:D :D :D Selectief op grote vissen vissen omdat die die dingen wel op kan zuigen misschien 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

15-06-2005 16:07

Mark,

Dat is nou juist het punt wat ik in mijn eerste post al aanhaalde! (lezen jongen :wink: ) Ik denk nml ook dat die dumbells gewoon veel moeilijker op te nemen zijn. Dit heeft te maken met een ineffectieve gewichtsverdeling voor het opzuigen. Hoe geconcentreerder het gewicht ligt hoe makkelijk op te zuigen. dit is dus bij een ronde vorm het geval. Een dumbell zou theoretisch dus veel mer moeite kosten om op te zuigen, en daarom misschien wel een reden om te laten liggen voor de karper.

Frank,
Je hebt gelijk. Qua uiterlijke structuur blijft een dumbell een gewone boilie en zoals je zegt kun je alleen een echt ander uiterlijk geven aan een soortgelijk aasje door een stukje van de binnenkant van het aas buiten te krijgen (stukjes eraf snijden)


Groeten Bart
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-06-2005 16:22

Mannen,

Volgens mij maakt het geen ene f**k verschil. De karper is enorm handig in het opzuigen en weer uitspugen van de meest gekke vormen eetbaar en niet-eetbaar materiaal, dat een iets andere vorm van onze boilie naar mijn mening geen invloed heeft. Hoeveel verschillen bijvoorbeeld tijgernoten niet van elkaar? Het gaat ook nog eens met zulke grote snelheden en over zulke korte afstand dat volgens mij de invloed van de vorm verwaarloosd kan worden.

De enige manier om zekerheid te verkrijgen lijkt me aquariumproeven, of op een manier zoals ze op de onderwater DVD's hebben gedaan. Aangezien de fabrikanten deze bewering doen wil ik hen bij deze uitnodigen ons (mij in ieder geval) te overtuigen :lol:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-06-2005 16:32

Mark, laat ik het voor verandering eens met je eens zijn 8) ( geintje )

De verandering van vorm is ook nog eens afhankelijk of het dier deze andere vorm kan waarnemen en de conclusie er aan kan geven "he dat is een andere vorm laat ik die maar eens proberen".
In de meeste gevallen kan hij dit niet waarnemen het is te donker of het water is te dik.
Bovendien dicht ik de vis degelijke doordachte acties en dan met name het combineren niet toe.
Ook is hij door de stand van zijn ogen op het moment supreme het zicht kwijt op het aas en dus de vorm.
Het kopen van dergelijke nieuwigheden ach als het voldoende uitlekt komt er een spoor vanaf en dat is belangrijker dan de vorm.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

15-06-2005 18:36

Bart, geloof maar niet dat een karper een dumbell zou laten liggen als die lekker wordt bevonden!

Ik zweer bij dumbells of staafjes zoals ik ze noem.
Heb je weleens bekeken hoe een ronde boilie zinkt en hoe een dumbell zinkt?
De bol gaat bijna loodrecht naar beneden terwijl de dumbell gaat 'tuimelen' in het water en zodoende veel langzamer zinkt, best leuk om te weten als je op zacht(ere) bodems vist en voert....

NB. Wel de dumbell in de lengte op je hair rijgen!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
jacco noordermeer

15-06-2005 18:55

robin soortelijk gewicht is bepalend of de bol dieper of niet in de blub zakt
heeft niets te maken met hoe die zakt
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

15-06-2005 19:21

Jacco, soortelijk gewicht zowel als vorm! (een plat voorwerp zal minder snel/diep wegzakken dan bv een kogelvormig voorwerp).

De 'inslag' van een ronde boilie is gewoon heviger dan van een dumble die minder snel zinkt.
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
jacco noordermeer

15-06-2005 19:50

sorry is niet overtuigend genoeg om mij aan de dumbells te krijgen

op 1 bol of dumbel van laat ik zeggen 3/5 gram zit nouwelijks verschil denk ik
en stinken doen ze dan allebij