probleem met boilies maken..


tim dortmans
Berichten: 26
Lid geworden op: 09-06-2005 22:30

13-06-2005 20:20

vorige keer heb ik boilies gemaakt en in de pan met kokend water gedaan maar ze kwamen er groter uit dan ik ze had gedraaid en ze waren nie egt rond weet iemand waar dit aan ligt? :D
en weer iemand een mix voor de boilies die een sterke geur heeft?
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

13-06-2005 20:27

dat ze groter worden is logisch, dat ze van vorm veranderen licht denk ik aan de hardheid.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

13-06-2005 21:35

Tim,

Door het koken zetten ze uit, als je ze een dag laat drogen zul je zien dat ze vrijwel de zelde maat weer hebben zoals je ze gedraaid hebt (bij mij in iig wel)
Voor wat betreft de vorm kan ik alleen maar zeggen dat wellicht bij het draaien je boilies niet helemaal rond waren en door dat ze tijdens het koken zwellen het meer op valt.

Waarom zou je een andere mix willen voor boilies die een sterke geur afgeven, ik zou als ik jou was gewoon de zelfde mix gebruiken en daar mee experimenteren.

Gr,
Jeroen
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

13-06-2005 22:20

Tim, boilie met een sterke geur is helemaal niet nodig!
Het is een veel gemaakte inschattingsfout dat boilies moeten stinken, dit is absoluur niet het geval!
Je moet zorgen dat je boilies een goede smaak hebben, want een karper proeft immers en ruikt niet!

En net wat Jeroen zegt de boilies zullen wel weer bij vormen en als dit niet het geval is...gewoon lekker ermee gaan vissen!
Ze zullen er niet meer of minder door vangen... :roll:
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-06-2005 07:16

Beste Robbin,

En vloeibare lokstoffen die in het water oplossen dan, zouden karpers die niet kunnen "proeven"?

Ben benieuwd naar je theorie...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-06-2005 07:29

ik ook :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2005 07:42

Wat is stinken?

Eendestront stinkt, mijn hond rolt het liefst er doorheen. Idem poepluier van een baby.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

14-06-2005 08:17

Klaas,

Aan dat laatste kan ik je wel helpen hoor :D

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-06-2005 10:46

Robbin,

dus de flavours en olieën die ik in mijn boilies gebruik kan ik ds beter achterwege laten omdat de vis niet kan ruiken..??
Dat scheelt een hoop geld :wink:

Klaas, monstercrabmeel en een monstercrabflavour stinkt behoorlijk.
Dan gooien we er ook nog wat squidmeel doorheen en je kan je lol op...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-06-2005 10:54

Een beetje knoflook essential oil met een kaas-flavour op een vismeel bol... Eendenstront stink? Eenden-stront ruikt naar rozen als je het daar mee vergelijkt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-06-2005 11:23

Flink hoor, meerdere malen kom ik met dezelfde stelling en dan reageert er niemand op, nu komt een 14 jarige en die mag plotseling zijn theorie verklaren aan de heren wetenschappers.

Een karper kan niet ruiken tenminste niet wat wij als mens onder ruiken verstaan.
Het hebben van wat wij neusgaten noemen wil nog niet zeggen dat die gaten dezelfde functie hebben die wij er aan geven.
De receptoren zitten ook in het weefsel wat de neusgaten inwendig bekleed, kan het ruiken dan ook proeven zijn.

Geur wordt gedragen door lucht en daar mankeert het onder water nogal aan.
Ruik anders eens aan een flesje flavour, monster squit bv en steek je kop onder water en ruik er weer eens aan, wedden dat je dan niks ruikt.
Proef het nu eens, neem er iets anders voor want die rommel is niet te pruimen en proef er onder water weer eens van, wedden dat je het dan wel waarneemt.

Nu zonder dollen, de zin of onzin van flavours begin ik maar niet weer over, dat bekijkt een ieder maar voor zichzelf.
Uitwaseming van stoffen inclusief olieën, aminozuren enz, noem maar op dat laat wel degelijk een waarneembaar (smaak) spoor achter.
Door de vele receptoren ( smaakpapillen ) die het dier over zijn gehele lichaam bezit is hij in staat om die opgeloste stoffen WAAR te nemen.
Mitsz maakt er gebruik van en terecht, LT vismelen geven een beter aminozuurpatroon af en de L-zero-30 wat een proteïne extract van vis is geeft aan zijn omgeving een heel goed ( smaak ) spoor af.
Zo ook de vele wateroplosbare poeders die in de handel zijn.
Vandaar dat ik grote twijfels heb bij het gebruik van flavours, voor hetzelfde geld kun je beter investeren in dat soort producten.
Een karper is in staat om vele malen beter dan een mens kan zijn omgeving te proeven.

Ruiken wat wij mensen er onder verstaan nee dat kan het dier niet, proeven des te beter.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-06-2005 14:46

Douwe

het gaat er niet om dat een 14-jarige zoiets meld...
Er wordt alleen veel nageluld hierzo...
Als hij roept dat een karper niet kan ruiken... prima!
Maar laat hem dan ook vertellen waarom niet, beargumenteerd... Niet omdat Jantje en Klaasje dat ook zeggen.

Je kan inderdaad gaan discussieren over hoe een karper geur waarneemt, maar dat een karper een boilie van een afstand kan waarnemen (ik laat het woord 'ruiken' maar even achterwege) dat staat buitenb kijf.
Dat een karper ook kan proven met zijn flanken, staat ook vast.
Maar wat ik onder proeven versta (smaak) is dat hij met de baarddraden gaat testen/proeven.
Achter de zuiglippen heeft de karper duizenden smaakpupillen, dus ja... wat is dan de lijn tussen proeven (smaak) en waarnemen (geur)

De geur van een boilie zal door de onderstroming vervoerd worden en dan karper zal het wel waarnemen, en ik noem ziets dan ruiken...
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-06-2005 15:13

Nand Sibbing ook!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-06-2005 15:33

Mark, ik wordt een beetje tureluurs van jou korte reacties.
Jij roept maar onderbouwd verder niks.
Bij deze de vraag aan jou, en die verwacht ik dan onderbouwd, waarom een een karper wel kan ruiken en hoe dat in zijn werk gaat.

Nand Sibbing spreekt duidelijk over de mogelijkheden van het proeven.
Andere onderzoeken laten duidelijk zien dat er verder geen verbinding bestaat met de hersenen die een eventuele geur naar de hersenen kan sturen.

Marijn, een onderstroming kan net als een vertikale kolom de smaakstoffen meenemen het dier kan deze dan waarnemen ( proeven ).
Jij noemt het ruiken, mij best als je met dat ruiken maar niet het ruiken bedoeld wat de mens eraan verbindt.

Zodra iemand mij kan overtuigen dat het dier kan ruiken, wetenschappelijk onderbouwd, net zoals Nand Sibbing dit naar voren bracht als proeven, zal ik mijn mening openlijk herzien.

Douwe
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 14-06-2005 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2005 15:33

waarnemen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-06-2005 15:38

Ik verwacht van de heren Karper Studie Groep, met name Karper Studie toch iets meer onderbouwing.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2005 16:29

Douwe,

Kan het niet zijn dat de definitie voor reuk niet persé bij de drager van de waar te nemen stof hoeft te worden gelegd? In de wetenschap is dat ook niet zo en wordt ook wel het verschil in de waar te nemen concentratie als definitie genomen.

Verschillende receptoren van de reukzin hebben bij karpers verschillende functies. Zo zijn er specifieke receptoren voor de waarneming van bepaalde eiwitpatronen. Dit is nog onderwerp van onderzoek en lang niet alles is bekend. Je moet je wellicht afvragen wat de functionele zin is van het waarnemen van bepaalde stoffen voor een karper. Waarom zou een karper de moleculen van een geurstof waarnemen die bij ons associaties oproept van dennengeur? Om maar wat te noemen. Wat kan een karper ermee?

Voor de anderen. Beide afleveringen in Karperwereld van de hand van Jan Junge over de Loeb rapporten zijn een aanrader voor als je wat houvast zoekt in deze vage materie.

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2005 16:37

Douwe,

Waarom? Zijn ook maar simpele zielen.

Het is in elk geval al niet aan mij om iemands proefschrift toe te lichten.

Noem het hoe je wilt. Het beestje neemt bepaalde zaken waar. Of deze moleculen nu door water of door lucht gedragen wordt zal mij een biet wezen.

Het ene trekt aan en andere zaken stoten af. Dat aantrekken kan ook gerust met een korrel zout (1 van de weinige dingen dioe aantrekken, samen met spuug, tabak en ... afijn. zie meneer Loeb, al een keer of wat samengevat door J. Jungen)

Hebben we nog sykes. Was ook aardig. Welliswaar niet wetenschappelijk. Bij Willem in te zien.

Eigenlijk gaat het er om wat je bedoelt te zeggen.


Leuke is trouwens hoe slechter er gevangen wordt hoe meer er geneuzeld wordt. Loopt het eenmaal lijkt wel of alles lukt. vol "vertrouwen" zitten we aan de waterkant.

Dat vertrouwen, dat moest te koop zijn.

Wordt geprobeert hoor: flesje van een halve euro samen met een foto van een reuzekarper, waarschijnlijk met iets geheel anders gevangen, wordt dan verkocht voor 10 euro.

Lekker belangrijk.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-06-2005 16:49

Klaas,

En waarschijnlijk bevat dat fesje ook nog een flavor welke is opgelost in een vluchtige luchtgedragen oplosmiddel..
De karper ruikt het waarschijnlijk niet eens.

10 Euro, kassa dus, ping, ping!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-06-2005 16:57

Douwe,

Waarnemen is mijn beleving voor ruiken ja.
Dat een karper niet hetzelfde kan ruiken als wij mensen ben ik mee eens.

Bij de presentatie van Nand erd er wel wat vertelkd over het ruiken... noem het waarnemen van geurstoffen.

Klaas,

Als je na 2 blanks al zonder vetrouwen aan de waterkant gaat zitten... waar ligt dat dan aan...??

Ik zit altijd met vertrouwen aan de waterkant, ga ook niet twijfelen aan de bollen die ik wekelijks in grote hoeveelheden draai.
Er zit een flavour in... Puur voor het gevoel... Maar ook zonder flavour komt de vis net zo makkelijk op kant. Op sommige (drukbeviste) wateren werkt een flavourloze, neutrale boilie zelfs vele malen beter!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-06-2005 17:38

Mijne heren samen komen wij wel ergens ik heb het idee dat er goed begrepen wordt wat er bedoeld wordt in deze kleine discussie.

Het waarnemen van geurstoffen: voor zover ze niet alleen door lucht gedragen kunnen worden, hebben ze ook een smaak dat kan niet anders.
Deze stoffen moeten met andere woorden wel in water oplosbaar zijn anders kan de karper ze niet waarnemen.
Menig oplosmiddel in flavours hebben een zeer bittere smaak maar zijn op zich reukloos.
Het blijft een schimmig gebied daar ben ik het mee eens.
Het is in mijn gedachten duidelijk en daardoor kan ik voor mijzelf dingen verklaren.
Dat een ander daar anders over denkt maakt mij niet uit.
Ik probeer alleen dingen te delen, wat iemand daar mee doet is zijn zaak.

Succes, ik maak het podium maar vrij voor anderen die er iets over te vertellen hebben.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

14-06-2005 19:04

sorry maar
als ik jouw was zou ik de dunne lijn herschrijven douwe
ik hoop dat het een goed gevoel geeft,een 14 jarige de grond in te boren!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-06-2005 19:12

Beste Daan aan jou vermogen om te lezen mankeert nogal iets.
Ik spring die 14 jarige juist bij, ik boor niks de grond in ja jou vermogen om te lezen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

14-06-2005 19:24

daan ramakers schreef:sorry maar
als ik jouw was zou ik de dunne lijn herschrijven douwe
ik hoop dat het een goed gevoel geeft,een 14 jarige de grond in te boren!


Daan, lees de reacties van Douwe nou nog eens door. Waarschijnlijk kom je tot een andere conclussie.
Ik hoop dat deze discussie nog wat langer doorgaat, hij is n.l. bar interessant.
Ik kan geen mening geven omdat ik simpelweg nog te weinig biologische kennis heb over dit fenomeen.
Echter het lezen van de verschillende reakties geeft mij wel zeer te denken over toevoegingen van flavours.

Ga zo door en laat me leren :D

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

14-06-2005 20:34

dat ik bepaalde vermogens niet beschik is me al langer duidelijk
bij deze dan ook excuses
toch blijf ik erbij dat de dunne lijn aan een heruitgave toe is
over het gebruik van flavours kan men blijven discusie voeren
de ene zweert erbij de ander vind het totaal overbodig
mischien moet er eens even gekeken worden naar de mix die gebruikt word en hoe boilies klaargemaakt worden
als je een keiharde bol maakt die niks kan ademen onder water dan geef ik jullie groot gelijk dat flavours totaal overbodig zijn
kan je bol echter mooi ademen onder water en dus stoffen vrijgeven die karpers aantrekt of dat nu flavours zijn of l-zero-30 of wateroplosbare melen of gelijk wat dan zorg je voor een mooi spoor dat een karper kan waarnemen
dus mijn mening is dat het gebruik van toevoegingen valt of staat bij de samenstelling van je mix
dat er weinig goeie flavours zijn daar heb je gelijk in douwe maar ze bestaan wel
maar mischien eens even een nieuw topic openen om deze discussie verder te zetten want de jongen wat dit topic geopend heeft had een hele andere vraag