Deeg


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

01-06-2005 19:43

Deeg:

Ik, als "moderne" karpervisser ken eigenlijk alleen boilies en partikels en heb nog nooit met deeg gevist. Dit wil ik graag een keer proberen, maar ik weet er nog niks van. Is het gewoon een boiliemix die nog niet gekookt is? En wie heeft er wat recepten? Kortom alles is welkom!

Alvast bedankt,

Melvin
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

01-06-2005 19:57

Wel eens gehoord van brooddeeg :-? ?
Kan je van alles doorheen kneden, flavours, kruiden etc.

Anders heb je ook van die soort forellendegjes in potjes. Deze kan je om je boilie of partikels kneden, werkt perfect. Ik heb ze van kaas een corn. Ze zijn zeker het proberen waard.
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

01-06-2005 20:09

Je kan bijna overal deeg van maken.
Boiliedeeg wat je zelf al noemde is inderdaad een goede optie, net als brooddeeg met of zonder toevoegingen.

Andere dingen waar je een goed deegje van kan maken zijn onder andere;

Trouvit, dit zijn forellenkorrels. Even weken in heet water en dan samen met paneermeel goed kneden. Geeft een sterke geur af.

Hondensnacks, de zachtere varianten. Er zijn speciale zachtere hondenkoekjes verkrijgbaar, van onder andere Rodi, zo fijn mogelijk verkruimelen en dan met water en eventuele andere toevoegingen kneden tot een soepel deeg. Geeft ook een sterke geur af.

Verder zijn ook (bijna) alle soorten meel geschikt om een deegje van te maken, net als je bijna alles in boilies kan verwerken. Deeg heeft als voordeel t.o.v. boilies, dat de structuur minder van belang is. doordat je het niet door een draaitafel hoeft te gooien, en ook niet te koken, waardoor de geur goed afgegeven blijft worden.

Deeg met een grovere of korrelige structuur zal echter wel eerder van de haak afvallen dan een soepel, elastischer deegje.

Succes!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-06-2005 11:32

Melvin,

Deeg kan inderdaad zeer interessant zijn om mee te vissen. Je kunt van al-
lerlei simpele deeg recepten bereiden. De recepten hoeven niet moeilijk te
zijn. Over het algemeen maak je het deeg het beste met eieren aan, zodat
het deeg onderwater beter intact blijft. Sommige deeg recepten lenen zich er
wel voor om met water aangemaakt te worden, maar dan moet er wel veel
binding in je recept zitten; b.v. tarwebloem. Zo blijft het deeg ook behoorlijk
intact onderwater.

Hier een simpel receptje zonder eieren:
1 blikje haring in tomatensaus (fijn maken met een vork).
Tarwebloem (net zoveel toevoegen tot een stevige massa ontstaat wat net
stopverf is).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

02-06-2005 17:54

Bedankt voor jullie reacties. Wat je zegt benny, ik dacht ook al dat het interessant zou zijn om met deeg te gaan vissen. Iedereen vist hier in de buurt alleen nog maar met die harde bollen, vandaar mijn idee. Bedankt voor het receptje, ik ga hem zeker proberen!

groeten melvin
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-06-2005 21:01

roggebrood met stroop, boiliedeeg maar dan ongekookt, brood kneden zijn genoeg alternatieven.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Nick Spiertz
Berichten: 199
Lid geworden op: 03-06-2005 00:38
Locatie: Limburg
Contacteer:

10-06-2005 00:00

Ik vis soms wel een met pitha (gemalen hondenbrokken). Kan je gewoon met water aanmaken en je kan er een stevig deegje van maken als je niet teveel water toevoegd. heb er wel goede resultaten mee gehaald.
Plaats reactie