Interactieve aasontwikkeling!


Plaats reactie
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

11-04-2005 11:03

Heren,

een tijdje terug heb ik de ontwikkelingen van de interactieve onderlijn (rig voor de mensen die niet met dit fenomeen bekend zijn :p) gevolgd. Hoewel ik zelf een ietwat andere kijk op onderlijnen heb was het niet minder interessant om te volgen. Nu vroeg ik mij af of zoiets ook niet interessant kon zijn over aas en voercampagnes, het liefst geschetst in verschillende (en veelvoorkomende) situaties.

Aanleiding hiervoor is dat ik gister nog maar eens met mijn badeendje (erg klein rubberbootje) en dieptemeter een stuk over het Twentekanaal heb gepeddeld en wederom tot de ontdekking kwam dat mijn resultaten van de afgelopen 2 jaar eigenlijk haaks staan op de informatie die ik van de dieptemeter kon afleiden. Nu is aas net als onderlijnen voor velen een persoonlijke zaak en kun je met veel van dat soort zaken uitstekend vangen, maar waar ik (en hopelijk ook anderen) meer over te weten willen komen is het aasgedrag van de karper in relatie tot voedsel, trekroutes, veiligheid, invloed van attractors (maar dan wel feiten mensen).

Bij elke gebeurtenis is wel een theorie te bedenken, en helaas wordt dit ook maar al te vaak gedaan. Gevolg: een wirwar van informatie en beweringen waar geen duidelijke lijn meer in te vinden is.

Ramon
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2005 11:51

Ramon waar ik als eerste nieuwsgierig naar ben is, wat voor informatie leid jij van de gegevens van de dieptemeter af en waar toets jij die gegevens dan op?

Trek en aasroutes zijn op groot water een vast patroon waar je vrijwel de vis niet van afkrijgt.
Door veel te vissen ontdek je uiteindelijk de betere plekken wel maar dat kan lang duren.
Hangt van jezelf en je inzet af hoe snel je er achter komt.
Aas en onderlijnen zijn in eerste instantie niet het belangrijkste.
Plaats van de stek is veel belangrijker die moet je ontdekken of krijgen van een vriendelijk iemand.

Theorieën onstaan vaak na het vangen van een vis en vreemd genoeg vrijwel nooit ervoor 8) 8) 8)
Vandaar ook de diverse meningen die vaak alleen gebasseerd zijn op een incidentele vangst en op de interpretatie van die vangst.

bv: Ik viste de vorige week met aardbei op plek A en niks hoor.
Een week later viste ik op plek B en met een vismeelboilie kwam de vis eruit.
Mijn theorie op die vangst is dus; vismeel is beter dan aardbei.

Of ik viste met boilies en ving wel eens een vis maar niet vaak.
Toen begon ik met tijgernoten te vissen en ook te voeren en ving een grote vis.
Mijn theorie is dat de vis een typische partikelvis is die geen boilies eet.

Deze voorbeelden zijn geen ervaringen van mijzelf maar ik heb ze wel eens gehoort van iemand 8)

Succes met je topic, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-04-2005 12:39

Ramon Luttikholt schreef:Aanleiding hiervoor is dat ik gister nog maar eens met mijn badeendje (erg klein rubberbootje) en dieptemeter een stuk over het Twentekanaal heb gepeddeld en wederom tot de ontdekking kwam dat mijn resultaten van de afgelopen 2 jaar eigenlijk haaks staan op de informatie die ik van de dieptemeter kon afleiden.
Ramon


Net zals Douwe :wat bedoel je met resultaten die haaks staan die je van de dieptemeter kon afleiden?

Ramon Luttikholt schreef:Gevolg: een wirwar van informatie en beweringen waar geen duidelijke lijn meer in te vinden is.

Ramon


Hierin geef ik je volkomen gelijk.
Maarrrrr, pak eruit wat voor jou aannemelijk lijkt en borduur daar eens een tijdje op voort.
Anders word je onzeker en ga je idd alles proberen en dan is het echt frusterend om te zien dat er , als het tegen zit, niets werkt.
Dus doorzetten in datgene waarin JIJ vertrouwen hebt.

gr Harnold
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

11-04-2005 19:28

De keren dat ik met de dieptemeter het water op ging op verschillende momenten van de dag (alleen niet 's nachts, maar dat ga ik dus binnenkort wel doen, en wel hierom) zwommen en lagen zo goed als alle vissen langs de oevers tot max. 2 meter uit de kant. Het water is hier 2 meter diep op sommige plaatsen tot 2,8 meter op de meeste plaatsen. Daar vang je ze dus niet. Waar wel? Overal waar je ze niet op de dieptemeter ziet, met name de vaargeul (3,5 tot bijna 4 meter diep). Zelfs na voeren zijn ze langs de oever nog nauwelijks te vangen. Nu is het wel een druk bevist stuk, vooral in de zomermaanden, maar er zit ook een behoorlijk bestand aan karper.

Makkelijkste is om nu te roepen: dressuur! Maar ook dat heeft een oorzaak, alle gedrag van een karper heeft namelijk een reden. Het rechte pad vinden was niet zozeer het probleem, erop blijven wel!

Ramon
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-04-2005 19:38

Ramon Luttikholt schreef:Heren,

een tijdje terug heb ik de ontwikkelingen van de interactieve onderlijn (rig voor de mensen die niet met dit fenomeen bekend zijn :p) gevolgd. Hoewel ik zelf een ietwat andere kijk op onderlijnen heb was het niet minder interessant om te volgen.

Ramon

Ramon..wat bedoel je met interactief ?
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

11-04-2005 19:42

Via dit board, uitgaande van een bepaalde situatie werden er dingen bepaald en aangepast, enz enz.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2005 19:47

Beste Ramon, een dieptemeter is geen visvinder ook al willen ze je dat graag laten geloven.
Met roofvissen is het een goede graadmeter om prooivis te vinden die zich boven de bodem bevindt.
Dan ga je er voor het gemak maar van uit dat de roofvis in ieder geval aas kan vinden en in de buurt kan zijn.
Met karpervissen is het een heel andere zaak, de vissen of boogjes die je ziet zijn niet per definitie karpers, het kan zoveel zijn ook een plastictas bv.
Vis die tegen of op de bodem zwemt of aast zie je helemaal niet.
Gebruik de dieptemeter met karper vissen om de dieptes te vinden en om een globale indruk te krijgen van het bodemprofiel en hardheid.
Om de werkelijke hardheid te bepalen moet je alsnog prikken met een lange stok bv.

Vis in de vaargeul, op zich logisch daar vindt hij veel voedsel, dus om daar te vissen is geen slecht idee.
Als op die plek de aas- of trekroute in de vaargeul loopt krijg je de vis niet aan de kant, op een enkele uitzondering na dan.
Veel vissen op diverse plaatsen en op diverse afstanden dus ook in de oever- maar ook in de geulzone,s is de enige manier om inzicht te krijgen in de gewoontes van de vis op dat stuk water.
Als je de mogelijkheid hebt verlaat het vissen in de weekenden en ga door de week vissen.
Nogmaals karper vinden met een fishfinder, als dat je doel is, verloren tijd.

Douwe
[/b]
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-04-2005 19:56

Hans Brinkel schreef:
Ramon Luttikholt schreef:Heren,

een tijdje terug heb ik de ontwikkelingen van de interactieve onderlijn (rig voor de mensen die niet met dit fenomeen bekend zijn :p) gevolgd. Hoewel ik zelf een ietwat andere kijk op onderlijnen heb was het niet minder interessant om te volgen.

Ramon

Ramon..wat bedoel je met interactief ?

Aha ..ik dacht dat er soms een interactieve website was waar je je rigs kon maken en showen (Lees mijn kennismaking maar eens) :wink:
gr
Hans
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

11-04-2005 19:56

Douwe,

ik snap dat een dieptemeter geen fishfinder is en dat is ook zeker niet mijn uitgangspunt. Het gaf wel bevestiging over de informatie die ik er in voorgaande jaren verzameld heb.

Ook heb ik op veel verschillende plaatsen gevist, met verschillende aassoorten en verschillende voermethodes. Maar zoveel succes als ik 2 jaar terug had, zoveel zat het vorig jaar en tot zover dit jaar tegen. Vaak kun je het dan nog wel in een bepaalde richting sturen door enkele veranderingen toe te passen, maar opeens heb je dan het idee dat je terug bij af bent.

Ramon
Plaats reactie