suggesties of verbeteringen??


Gebruikersavatar
Tim Horsthuis
Berichten: 128
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: Rossum ov
Contacteer:

06-04-2005 14:29

hallo iedereen,


dit is mijn redelijk goed vangende mix:

2000 gr maismeel zoet
2000 gr tarwegriesmeel
500 gr soja ontvet
350 gr kalvermelkpoeder
150 gr saroma toetje

heeft er iemand suggesties, verbeteringen of toevoegingen?
geschikt voor langdurige voercampagnes of niet?


mvg,
Tim
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 17:16

ik zou in ieder geval de soja ontvet door soja vet vervangen (als de watertemperatuur wat hoger ligt) En dan ook de hoeveelheid verdubbelen, misschien zelfs verdriedubbelen. En ik zou er nog wat kruiden bij in gooien.. iets van robin red, of keriie of paprikapoeder.. noem maar op!

Groeten Bart
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 17:20

Je zegt zelf dat je mix redelijk goed vangt ... dus waarom zou je er iets aan willen veranderen ? :roll:
Mij lijkt er nix mis met de mix maar als je echt wat wilt verandere kan je er misschien zo'n 100gram kruiden onderdoen, ik denk aan peper,zout(is ook nog smaakversterke),nootmuskaat,...

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 17:34

jannick,

Ik vind het juist wel een goede instelling :wink:
Hij vangt redelijk.. het kan dus beter (het kan eigenlijk altijd beter!!)
En idd dat zout wat je noemde is een goede tip, zelf niet aanm gedacht aangezien dat er standaard doorheen gaat...

Bart
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 17:49

tuurlijk Bart, het kan altyd beter.
maar waarom moet je het moeilijk gaan zoeken als het ook makkelijker kan :roll: .
en hy zegt dat het voor een voercampagne is.
ik gebruik in mijn voercampgnes maar 1/3 boillies die nadere 2/3 vul ik op met particles(vooral mais,kemp,granenmix,...).
Zout is inderdaad een 'must' in je mix bevorderd zowel houdbaarheid en het is een geweldige smaakversterker !

jannick
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 18:42

jannick,

Hij zegt dat het voor een lange termijn voercampagne is, en dan blijf je met je particles na een dag of 4 toch echt achter :wink: . Met een goede boilie zal de voerplek in waarde steeds meer toenemen. TErwijl als je met particles voert de waarde steeds meer afneemt (voedingswaarde blabla praatje) .
Dus in mijn ogen is een goed boilie wel heel erg belangrijk, en moet je dus altijd op zoek naar het beste van het beste!!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Tim Horsthuis
Berichten: 128
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: Rossum ov
Contacteer:

06-04-2005 19:06

dank voor de reacties heren,


blijft mijn boilie bij wel goed rolbaar als ik soja ontvet vervang voor vet?


mvg tim
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 19:22

Bart, dit is niet als een aanval bedoeld maar me dunkt dat je nog nooit een echt grote voercampagne hebt gemaakt met particles,dat lijkt me heel duidelijk :roll: .
Ik heb grote voercampagnes gemaakt(van veel langer dan 4dagen,langer dan 4weken en ook langers dan 4maanden!!) met particles en boillies , met de verhouding die ik al aangaf (1/3boillies en 2/3particles) en de resultaten waren zeker niet slecht te noemen...
Misschien toch eens zelf de dingen probere voor je er zomaar conclusies over gaat trekken! :wink:


en Tim, de mix zal normaal niet slechter gaan rollen als je vette soyabloem gebruikt ipv ontvette, integendeel zelfs, in de meeste gevallen gaat een mix er beter mee rollen !

greetz,
Jannick
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 20:30

Jannick,

Ik viel jou toch ook niet aan :wink:
Gewoon duidelijk mijn mening geven op deze zaak.
Trouwens ik heb zelf heel erg vaak grote particle voerplekken aangelegd. Geloof mij maar! Ik merkte gewoon wel dat als je alleen met particles voert dat de vis na een tijd erop uit is gekeken omdat een particle voor een vis erg lekker is, maar niet gevarieerd genoeg is. Een karper is namelijk net als de mens gebaat bij een stuk voedsel waarmee hij in 1 keer aan zijn behoeftes kan voldoen. Dus de vis merkt na een paar dagen dat een dieet van alleen mais (of een andere particle) hem niet die varieeteit brengt die hij nodig heeft. Het gevolg hiervan is dat hij ander voedsel zal gaan nuttigen dat en grotere varieteit aan voedingsstoffen bied.
JIj gaf aan dat je ook met boilies erbij voerde. Ik denk dan dus dat de vissen die op jou stek kwamen, terugkwamen door de boilies die jij erbij voerde. Als jij er gene boilies bijvoerde dan had de stek waarschijnlijk allang geen meerwaarde gehad. De kracht van particles is naar mijn mening dat het snel vis aantrekt en de vis lang vast kan houden (niet in de zin van op lange termijn, maar in de zin van een paar uur oid). En de kracht van de boilie is dat je er op zowel lange al korte termijn veel mee kunt doen. Vooral de mogelijkheid om je boilie zo aan te passen dat er voldoende voedingswaarde inzit om het op lange termijn te gebruiken geeft je de voorsprong op een particle bij een langetermijn voerplek.
IK hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen waarom ik denk dat je beter ene boilie dan een particle kunt pakken voor een lange termijn voerplek!

GRoeten Bart
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 20:43

Bart,
je blijft maar praten van je voedingswaarden en dergelijke.
Denk je nu echt dat een karper leeft van onze boillies,dat ie daar niet zonder kan ?!
Het is zeker zo dat een karper wat afwisseling zoekt in zijn voedsel maar het is toch wel raar dat telkens je bij een mosselbank gaat vissen of iets dergelijk je vaak veel kans maakt om er eentje te vangen hé :wink: dus waarom zouden ze zo ook niet terugkeren naar de particles zoals ze naar de mosselbanken terugkeren ...??
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe aantrekkelijk je de particles zelf maakt hé!
En ik beweer ook niet da ik met enkel alleen particles evenveel zou vangen, daarom gebruik ik ook de boillies erbij.
Je zegt zelf dat je grote voerPLEKKEN hebt aangelegd met particles, is toch heel wat anders als een grote voerCAMPAGNE met particles EN boillies...
Ik probeer hier alleen maar wat tips te geven, het zal misschien niet op alle waters evengoed werken maar de waters die ik tot nu toe bevist heb(kanaal, rivier en vijvers) werkt deze methode tot nu toe uitstekend.

greetz,
jannick
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

06-04-2005 20:55

jannick,

daar sla jij volgens mij de plank even volledig mis.

voedingswaarden hebben weldegelijk te maken met wat een karper wil eten of niet en zal zich daarnaar gedragen.
hij zal dus als ie de ballen vindt zich sneller verlijd voelen om te eten in tegenstelling tot de partickle hoewel dit ook nog per soort verschilt.

een karper zal naar mijn idee als er ballen liggen die altijd boven de korreltjes preferen.
wat ook nog mee speeld is het gemak waarop boilies voor karpers te pakken zijn ipv de partickle die hij stuk voor stuk moet opzuigen.
lui als een karper is zal ie dat niet willen als er een alternatief is.

kortom, zolang een karper de keuze heeft tussen een partickle en een boilie zal hij hoogstwaarschijnlijk de boilie kiezen.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 21:02

Jannick,

Ik heb nooit beweerd dat een karper alleen van ons aas leeft, MAAR, zodra jij een boilie zo in elkaar steekt die zo goed is en zo veelzijdig dat hij kan concurren tegen het natuurlijk voedsel. (een karper moet voor het eten van een mossel veel meer moeite doen dan voor het eten van een boilie) Dan zul je MEER karper gaan vangen. Tuurlijk op een voerplek van particles en boilies vang je 100% zeker vis. Maar ik denk dat je altijd moet streven naar het vangen van steeds meer vis. En aangezien een particle als lange termijn aas gewoon niet geschikt is (een tijgernoot misschien daargelaten) zal ik zeker weten een boilie pakken als ik lang ga voeren. Vergelijk het maar een mens. Dan stel je een particle gelijk aan een spekkie, en een boilie gelijk aan een boterham. In het begin zul je zeker weten voor het spekkie kiezen, maar na een aantal dagen ben je daar helemaal zat van en wil je gewoon iets stevigs in je maag. Iets waarvan je weet dat het voedingswaarde heeft en waardoor je je beter gaat voelen. Een karper merkt ook dat hij na 3 dagen mais eten weinig profijt haalt uit de mais. Terwijkl hij bij een goede lange termijn boilie zal merken dat de boilie hem meerwaarde bied, en makkelijk te verkrijgen is. In dat stadium is het mogelijk om te zorgen dat jou aas een concurrent wordt van het natuurlijke voedsel. En zodat je dat bereikt hebt zuk jij gegarandeerd meer vangen dan wanneer je ass gebruikt dat "alleen maar" lekker is.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-04-2005 21:09

Leuk dat gekissebis van de jeugd, horen waar de melk klotst maar de tepel niet kunnen vinden.

Mijne heren worstel je hier eerst maar eens door.

http://home.wxs.nl/~witt0199/publikatie ... index.html

Neem dan direct de hele site eventjes door, staat ook nog heel wat te lezen over voedingswaarde.
Veel leesplezier.

Partikels werken maar kort, hmmm vreemd dat bij mij al 25 jaar blikmais nog steeds werkt.
Bovendien is het godsonmogelijk om met het natuurlijke voedsel te concureren hoe graag we dat ook zouden willen.
Vissen is een hobby, geen religie!
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 21:14

@ Tim:
Heb je me ooit horen zeggen dat de voedingswaarden van een boillie niet belangrijk zijn ? ik dacht het niet nee ...
Maar zoals Bart nu ook weer zegt over de mais;
Iets waarvan je weet dat het voedingswaarde heeft en waardoor je je beter gaat voelen. Een karper merkt ook dat hij na 3 dagen mais eten weinig profijt haalt uit de mais. Terwijkl hij bij een goede lange termijn boilie zal merken dat de boilie hem meerwaarde bied, en makkelijk te verkrijgen is.

Wie zegt dat de voedingswaarden van mais(particles!!) zo slecht is ?? :roll:
En ik heb het over particles, dus: granen,tygernoten,mais,kemp,mapples,bonen,... en nog zoveel meer, dus ik praat niet alleen over mais !!
En Tim, een karper heeft een maximale zuigkracht van 180km/u (ik heb dit ooit ergens gelezen,vraag me niet waar :-? ) dus die gaat heus niet die maiskorreltjes één voor één opzuigen hoor...
En toch wel raar dan dat ook al hebbe ze er zoveel moeite mee dat de karpers telkens opnieuw terugkeren naar die mosseltjes ... :roll:

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-04-2005 21:14

Janick,

Denk dat je maar eens aan de volksuniversiteit van Amstedam moet gaan geloven om wat wijzer te worden.
Of te wel het VU van Amsterdam !


Daar geven ze ook de studie Voedingsleer !!!
Geloof mij is geen makkie ! *ervaringsdeskundige*
En nog afgerond ook hoe vind je die !!

Daan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-04-2005 21:19

180 km per uur zuigkracht zonder zich te verslikken of een boilie dwars door de hersenpan?
:D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

06-04-2005 21:22

douwe,

beetje jammer dat het weer op zo'n neerbuigende manier neergezet moet worden...

jannick,

laat ik het anders stellen...als ik een wortel eet zit daar 1 of enkele vitaminen in....neem ik een vitamine pil dan heb ik gelijk alles in 1 x...waar zou jij voor kiezen?

en bart...je bent een loeder :wink:
Groet'n,
Tim
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 21:25

hoe het juist zit weet ik ook niet Douwe, maar je moet ook rekening houden met weerstand van water en dergelijke, en zoals ik zei is het maximale zuigkracht.
En of dit nu terzijde of het werkelijk zo is ...
Ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat een karper niet particles(maiskorrel) per particle gaat opzuigen hé ?! :roll:

en Daniel, is dit nu positief bedoeld of is het beetje kritiek hebben op de jeugd(mij?!) (misschien met minder ervaring als sommige andere forumgebruikers) ... ?

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 21:26

Douwe,

Ik merk toch een lichtelijk denigrerende toon.. erg jammer! Heel erg jammer. Ik denk dat juist jij als ouder (wijzer...??) Persoon de jeugd moet helpen als jij denkt dat ze het missen hebben en niet gelijk denigrerend zeggen dat wij het toch niet snappen...
maargoed ontopic: jIj zegt dat mais uit blik na al die tijd nog altijd een goed vanger is. Tuurlijk is dat zo.! JIj leest gewoon niet goed. Ik zeg namelijk dat bij ene lange termijn voerplek de boilie op de duur zeker weten zal winnen van de particle. Ik zeg niet dat mais niet meer werkt, absoluut niet!
Want het is natuurlijk zo dat zachte mais nog erg goed werkt, maar als jij gaat voeren met zachte mais dan weet ik zeker dat op langere termijn de boilie voor meer vissen zal zorgen! En daar gaat het hier om. Het gaat er niet om welke assoorten na een x aantal hjaar nog steeds werken. HEt gaat om een voercampagne.. wat dan het beste werkt..
Denk jij dat als jij 4 weken aaneengesloten voert dat een voerplek van mais evenveel vis en evenveel dikek vis zal opleveren als een voerplek met een goede lange termijn boilie? Ik ebn er sterk van overtuigd dat de boilie het gaat winnen.

Bart
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

06-04-2005 21:29

jannick,

je zit komma's te neuken...het gaat er om dat een vis eerder iets eet wat voedingswaarde heeft dan eenzijdig zetmeel en velletjes :wink:
Groet'n,
Tim
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 21:35

Tim,
zetmeel en velletjes ?!
Toch maar even goed informeren, dan zulle we deze discussie verderzetten :) .
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-04-2005 21:41

Zetmeel en velletjes, dat kan alleen maar mais zijn :wink:
Nog wat te melden op mijn reactie jannick :wink:
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

06-04-2005 21:41

kom ik over?
of zit er iets voor je hoofd...ik zeg net dat je zit te komma neuken.
het gaat er om dat je begrijpt wat ik bedoel...

in boilies zitten meer voedingsstoffen dan in mails of tijgernootje...puur omdat er meer ingredienten in zitten.
nu is het enige wat ik vraag....kom ik over?
Groet'n,
Tim
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 21:47

Begrijp het allemaal perfect Tim!
Maar zo'n 'particlemix' voor bv kippen , kippenvoer dus ...
dat heeft geen goede voedinswaarden of wat ? die kippen leven gewoon van velletjes en zetmeel ?!
En Tim,probeer niet zo gevat te zijn, als je 100% gelijk hebt mag je dit van mij gerust doen hoor, maar toch eerst even deftige informatie zoeken over hetgeen je zegt/denkt, dat kan vaak voor jezelf (en andere) voor duidelijkheid zorgen!

PS: komma's neuken heb ik eigelijk geen idee van wat je daarmee bedoelt, zal wel aan mij liggen, ben maar domme belg :wink: .

greetz,
jannick
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

06-04-2005 21:51

lama hangen jongen...
Groet'n,
Tim