vloeibare kruidn??


janwillem hilverts

04-03-2005 15:19

ik ben bezig met een mix maar er ontbreekt 1 ding aan en dat is iets kruidenachtigs. Ik wil het graag in vloiebare vorm want de poedervormen in kruiden blijf je niet zo heel lang ruiken dus vandaar dat ik er ook nog eens vloiebare door heen

mijn vraag dus:
Weet iemand van jullie een paar voorbeelden van vloeibare kruidesoort het liefst iets een beetej scherp als paprika of cayenne

ik hoop van jullie te horen

vriendelijke groeten
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

04-03-2005 15:30

Knoflookolie... :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-03-2005 15:38

Geen oliën, maar wel bruikbaar:
- sojasaus
- ketjap
- mosselsaus
- anchovissaus
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-03-2005 16:48

Al eens aan gedacht dat vloeibaar veel sneller uitlekt dan poeder ???


En aan jou vraagstelling te zien was dat niet de bedoeling of wel ?? :o


Gr :wink:
janwillem hilverts

04-03-2005 16:54

ik weet dat het sneller uitlekt ja, maar met na flavoure blijft het er wel lang in zitte :) heb je daar al over na gedcht dan :wink:

magoed mijn excuus je had wel gelijk want het stond er niet echt duidelijk in nee

groeten
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-03-2005 16:58

JanWillem,

Je zit volkomen mis! :D
Met na flavouren blijft het langer in zitten...? :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-03-2005 16:59

janwillem hilverts schreef:ik weet dat het sneller uitlekt ja, maar met na flavoure blijft het er wel lang in zitte :) heb je daar al over na gedcht dan :wink:

magoed mijn excuus je had wel gelijk want het stond er niet echt duidelijk in nee

groeten


Je redenering is fout JanWillem,door naflavouren blijft het dus echt niet langer aanwezig.

Wel nog een paar vloeibare kruiden,

Vloeibare paprika
Vloeibare uien
Vloeibare gebakken uien :o
Vloeibare caramel(veel te geconcentreerd om te gebruiken,word gebruikt om sauzen en soepen te kleuren)
Vloeibare Anijs
Vloeibare Roomboter

Let wel dit zijn alle concentraten uit de levensmiddlelenbranche en totaal niet vergelijkbaar met flavours,tevens is de prijs laten we zeggen wat aan de hoge kant en is de verkrijgbaarheid voor een particulier nagenoeg onmogelijk.

Wil.
janwillem hilverts

04-03-2005 17:01

Als je bij je eieren flavour toevoegd zit het door je gehele boillie heen dat is 1 na het koken kook je er bijna altijd wel wat uit! Maar dat los je weer op door je boillies apart te nemen en in bijv een pot te doen en daar weer flaour bij doen zodat het weer in de boillie gaat! Maar dat doe ik niet 1 keer maar dat gebeurt ongeveer elke dag een keer een kleine 4 dagen! Als mijn boillie na 2 nachten in het water nog steeds ruikt naar die flavour en de rest bijna niet meer dan lijkt mij toch dat de flavour er behoorlijk lang in blijft zitten en voor een langere geur blijft zorgen??

Als ik het mis heb zeg het me maar!! Ik kan pas na het weekend weer reagerem mijn excuus! Heb thuis geen internet meer en zit nu nog op mijn werk

Vriendlijke groeten
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-03-2005 17:10

Als je aan jou boilie na 2 nachten nog niks gevangen hebt zou ik langzaam kijken voor n andere. :o

Maar je leeftijd maakt n hoop goed, deze dingen hebben we allemaal moeten ondervinden.


Alleen gaat t bij de een wat sneller als bij de ander. :P
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-03-2005 20:12

Janwillem,

Jij bent dus waarschijnlijk niet naar de landelijke jeugddag geweest? Doe die poederkruiden er maar gerust is, de karper ruikt nu eenmaal toch vrij weinig :wink: Ik heb tenminste liever een goede smaak aan mijn boilie dan een bol die na 2 dagen nog meurt naar de flavour, maar smaakt naar een zompige doorweekte bloembal. Maar ieder zijn ding natuurlijk...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-03-2005 21:54

Jan Willem,

er is nog een optie.... Je kunt zelf ook geparfumeerde olien maken. Voor mij heeft de volgende werkwijze veel succes geleverd:

Neem een olie van je keuze. Maakt niet uit wat, als het maar overeen komt met jouw idee over goede olie mbt karperaas.

Neem nu een flinke hoeveelheid van de door jou gekozen specerijen. Dit kan van alles zijn. Voeg het vooral in ruime mate toe . Probeer eens steranijs. Eerst kneuzen en dan samen met de olie laten trekken op een heel laag vuurtje. Het mag niet boven de 100 graden komen. Op deze manier trek je de aromatische stoffen uit de specerijen in de olie. Gooi de olie vervolgens door een zeef, zodat de aromatische olie over blijft.

Voeg dit aftreksel toe aan je eieren en ervaar de resultaten....... :D

succes

Mitsz
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

04-03-2005 23:32

http://www.ultracarp.nl/result.tpl?cart ... IAL%20OILS

Zie de link hierboven UCP heeft dit in het assortiment zitten.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

05-03-2005 08:42

Bas:

Dat zijn etherische olien , is volgens mij weer heel wat anders. (Het meeste spul is gewoon n distilatie van n plant / vrucht / bloem )


Er zijn er maar n paar die er boven uitsteken ( bij mij dan ) 85% van die spullen is weggegooid geld.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

05-03-2005 08:46

ENNE :


NOOIT VERDUNNEN OF EMULGEREN.


Dan is t zoiezo bagger :o
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

05-03-2005 08:51

Jan Willem,
We moeten wel een beetje met onze tijd meegaan, een goed voorbeeld daarin is Senseo Cremea,... deze mannen zijn aardig doorgeslagen in hun succes en hebben in dat kader een aantal 'siropen' ontwikkeld die heerlijk zouden moeten zijn bij de koffie (NOT), maar het is wel waanzinnig goed te gebruiken in je mix!!!!! m.n. Caramel is voor de visser een waanzinnige geur.
Jan Willem, volgens mij zijn jouw mixen al van een zeer smaakvolle, verse kwalitiet echter jij wil zelf ook graag gevangen worden door de boilie... en met jouw doelen, met deze boilie is dat echt niet nodig....

The Mais -stro!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-03-2005 10:04

Ronald,

In de koffie niet lekker? HELEMAAL mee eens :wink: Koffie smaakt zoals koffie moet smaken toch? Als er andere smaakjes in zouden moeten zitten dan had onze lieve heer .... bla bla bla.

Maar tot nu toe mocht ik het niet in mijn knikkers mieteren van de bazin maar na het lezen van jou posting wel .... Thnx M8!!

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

05-03-2005 18:42

jup beste optie: (myoteren)
opwarmen in olie. hierdoor spingen de molecule open en kom het hele aroma tot zijn recht. dit doen ze ook voordat ze bv: kerrie saus maken om te voorkomen dat er van die pikkeltjes inzitten.. zodat de kleur van de saus mooi egaal geel is... dit wel niet boven de 80graden verwarmen omdat er dan verbranding kan optreden.. en dan gaat het bitter smaken..
en dit bij de eierstruif toevoegen. dan heb je het beste van twee werelden en poeier en olie;)

suc6

groet wouter
Laatst gewijzigd door wouter mevis op 06-03-2005 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
easy does it!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2005 20:08

Wouter: dit wel niet boven de 80graden verwarmen

Wat is het nu wel of niet?
8)
Vissen is een hobby, geen religie!
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

06-03-2005 16:35

hmm ja douwe ik vroeg het mezelf ook af :wink:
ik bedoel niet wel boven de 80graden :P

myoteren heeft heeft als doel de smaak van de specerijen te verbeteren ook de structuur te verbeteren waardoor ze beter oplossen.
1:neem pan
2:smet boter
3:voeg kerrie toe
4:zet vuur laag
5 en roer voordurend met spatel of garde

een kind kan de was doen...

groeten een overspanne ex kok
easy does it!!!
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

06-03-2005 21:28

Hoi Janwillem,

In het assortiment van nutrabaits zitten verschillende kruidige essential oliesoorten, de black pepper is wellicht de bekenste maar je hebt ook komijnolie, nutmeg special olie, mexican onion olie en ga zo maar door.
En sommige moet je in de wintermaanden WEL emulgeren zoals de iso-eugenol omdat die in de koude periodes wat opstijft, hiervoor pak je het beste de nutritional emulsifier.

Met vriendelijke groet,
Wouter
janwillem hilverts

07-03-2005 09:21

Mitsz,

ik zal het van de week als ik tijd heb even proberen en kijken hoe me dat bevalt en of de resultaten ook beter zullen zijn.. je hoort het wel van me

Wat betreft de rest van de mede boarders,

ook bedankt voor de info maar ik zoek niet iets als essential oil maar liever iets uit de supermartk waarom ik weet ook niet (zal wel tussen ijn oren zitten...) en heb het verder niet zo op nutrabaits heb thuis al wel wat van ligge maar nog nooit succes mee geboekt :-?
dus als er iemand nog iets weet wat echt vloebaar is uit de supermarkt dan hoor ik het graag ik zal het nu maar eerst is met die olien gaan proberen die aan het begin werden genoemd..

vriendelijke groeten

jan willem
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-03-2005 11:38

Jan-Willem,


Ik ben benieuwd wat voor basis jij voor olie wilt gebruiken.
Je hebt heel veel soorten neutrale olieën. Niet iedere olie is geschikt per jaargetijde omdat de dikte van je olie een belangrijke rol speelt voor het uitlekken van je aas. In deze periode zal ik persoonlijk kiezen voor maiskiemolie(dunne neutrale olie) en als het hartje zomer is kan je gebruik maken van olijfolie(dikke,neutrale olie).
Vrijwel iedere kruid is goed bruikbaar voor je olie-met-smaak.
Ik heb nu een kruidenmengsel waar je U tegen zegt. 8) Kruiden eerst myoteren, daarna toevoegen bij je verwarmde olie. Dan komt alles goed!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
janwillem hilverts

07-03-2005 12:06

hoe lang moet je dat roeren dan met dat myoteren?? En hoeveel kruiden en of olie moet je in de pan doen? en boter?

Wlke olie ik wil gaan gebruiken weet ik nog niet en zoals je al zei ligt ook grotendeels aan het jaargetijde, het liefst gebruik ik gewoon visolie daar gaat bijna altijd mijn voorkeur naar uit.. maja is een keer wat anders proberen kan ook geen kwaad of het moet met visolie geen kwaad kunnen om te myoteren???????

MvG,

Jan Willem
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-03-2005 15:06

Jan-Willem,


Myoteren is het aanzweten van kruiden/specerijen om hun smaak te verbeteren en de structuur te veranderen zodat dit beter verwerkbaar is in een gerecht(soep bijvoorbeeld).

Je doet een klein scheutje olie in de pan. Laat dit op blancheertempartuur komen(is zo'n 80-90 graden celsuis) en al roerend meng je kruiden en vloeistof door elkaar. Verwarm alles op een kleine pit en zorg dat het geheel niet gaat koken, want na koken komt verbranden en dat is iets wat we niet moeten hebben. :wink: Al roerend tot een minuutje is voldoende.

Een visolie zal ik zo laten zoals het hoort. Geen extra kruiden erbij doen.
Een neutrale olie is wel geschikt om kruiden erin te vermengen. Maak hier dan ook gebruik van.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
janwillem hilverts

07-03-2005 15:13

ik dank u bij allen bij deze, ik denk dat ik nu wel een heel eind kom.
Mocht er iemand nog een suggestie hebben dan hoor ik die natuurlijk graag.

MvG,

Jan Willem zonder - Koen :lol: