Leuk artikeltje over spijsvertering in de winter


Plaats reactie
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

25-02-2005 11:18

Was een beetje aan het rondsneupen op internet kwam ik een leuk artikeltje over de spijsvertering tegen van (koi)karpers in de winter.
Wou graag van jullie weten wat jullie hiervan vinden, en of er ook rekening mee gehouden wordt. En of je hier bruikbare tips uit zou kunnen halen voor de wintervisserij.

http://www.koieagle.nl/content.php?article.699

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-02-2005 11:54

Dit is een zeer interessant stuk, in hoeverre dat geldt voor karpers op kanalen en rivieren ontbreekt mij simpelweg de kennis.
Een maat van mij heeft ook koi's en ik zal hem dit stuk zeker laten lezen.

Wat wel duidelijk moge zijn dat je in de winter voert dan in andere jaargetijden.
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

01-03-2005 10:12

Zeer interessant artikel nu weet ik ook weer wat meer over mijn koitjes.. :wink:
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-03-2005 14:24

Zal er verschil zijn tussen de koi en de vangkarper? .....

Ik denk van niet hoor, alleen dan blijkt wel dat voeren in de winter dus uit den boze is, we mogen alleen nog maar met pop-ups vissen die komt tenslotte zelden / nooit in het darmkanaal terecht.

Greets MArc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

01-03-2005 19:52

Conclusie die ik er een beetje uit haal is dat je toch wel kunt voeren maar zorg vooral wanneer er langere tijd niet gevoerd is dat je het langzaam opstart bij voorkeur met voer met extra vezels. Darmen moeten weer actief worden en er moet daarom een goede doorloop van voedsel zijn. Geeft in principe niks dat het aas er soms niet helemaal verteerd uitkomt.
Gebruik Zowieso geen readymades, deze verslechteren de al zwakke darmwerking in de vroege periodes!

als het water over een iets langere periode stabiel boven de 12graden uitkomt mogen de voerhoeveelheden wel iets opgeschroeft worden.

Parasieten en anders gespuis worden actiever bij 8 graden het imuunsysteem van karper pas bij 11-12graden. Dus vooral tussen die 8 en 12 graden, de conditie van de karper proberen te sparen! Volgens mij kan voorjaarsterfte ook aan ditsoort dingen liggen

Mvg Ulco,
Plaats reactie