PH waarde


Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

25-02-2005 19:41

Geloof er wel in dat het iets meer kan opvallen doordat het anders is dan de zuurtegraad van de omgeving. Alleen dan moet die vis nog wel de prikkel krijgen van ik ga ook even bekijken of het eetbaar is! en lekker. Doordat het opvalt kan ik me voorstellen dat hij er makkelijker een positieve of negatieve ervaringen aan kan koppelen.

Verdiep me er pas sinds erg korte termijn een beetje in, dus kan voorkomen dat er foutjes in staan. Beschrijf alleen hoe ik er op dit moment tegenaan kijk :)

Hoe zuur is een ui trouwens en hoezuur is boterzuur?

Warwick geeft bij een aantal van zijn fluo ballen ook aan wat de ph is. Hij beweerd dat het ook invloed kan hebben. Nou kan dat ook verkooppraat zijn natuurlijk :wink:

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

25-02-2005 22:31

Voor instantvisserij is de ph waarde waarschijnlijk van toepassing , voor het voeren volgens mij niet interresant.

Groet Jaap
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

26-02-2005 10:23

Toch zit het me niet helemaal lekker.... kan me niet helemaal voorstellen dat teveel zuren goed zijn voor het lichaam. Maar wat is teveel...
Wat voor Ph heeft het meeste natuurlijke voedsel? misschien valt hier ook nog wel iets uit te halen. Natuurlijk voedsel wordt meestal als veilig beschouwd, boilies met zelfde Ph-waarde kan positief zijn??
Neemt een boilie die lang in het water ligt zelfde Ph aan als het water? of veranderd dit maar minimaal? zijn dingen die wel interresant zijn vind ik.

Dus Ph-wetenschappers... willen jullie wat kennis met mij/ons delen?

Mag ook per pb. :)

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

26-02-2005 11:28

Ik heb net een blokje witte muggelarven voor mijn aquarium vissen
getest, met als volgende uitslag de PH waarde was 6,4 wat alleen opviel
was dat de KH waarde (carbonaat hardheid) zeer hoog lag, +/- 30 voor meer
informatie omtrent PH waardes raad ik jullie aan eens een aquariumsite
te bezoeken wordt het een en ander op een wat eenvoudiger wijze omschreven, de KH staat nauw verwant met de PH, naar mijn weten is de
PH waarde niet erg stabiel bij een hoge KH waarde.



Groet, Jaap
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

26-02-2005 11:46

ulco, frank warwick gebruikt inderdaad verschillende ph's voor zijn fluro pop ups, wat zijn beste flavour was, althans die hij beschreef was de boterzuur. dat kan je kopen maar ook zelf maken, de ph zou daar ontzettend laag van zijn ik denk om en nabij de 2 of 3. maar als je dat gebruikt in de fluro's dan is de concentratie toch zodanig laag dat het vrijwel onschadelijk is.
carbonaat is een neutralisator en brengt de ph weer op een relatief normaal niveau, vandaag de hoge KH waarde?
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2005 13:18

De pH is de zuurgraad. Oftewel een maat voor de concentratie van H+ ionen die vrijkomen bij splitsing van een zuur in water. Elk zuur splitst zich eigenlijk in dezelfde H+ ionen. Als pH er dus toe doet als voedselimpuls, dan is het niet relevant of de toevoeging boterzuur, zwavelzuur, zoutzuur of natriumhydroxide is. Welke pH een oplossing heeft is afhankelijk van de concentratie van het zuur of de base. Een oplossing van boterzuur in water kan dus een pH hebben van 3 maar ook van 6. Voor waarden boven 7 een base gebruiken, zoals natriumhydroxide.

Of het goed is voor de karper? Afgezien van de chemische kant voor de darmflora, is er een risico voor verbranding van het darmkanaal. Lijkt mij niet prettig. :-?

Overigens Jaap. De pH (zuurgraad) en kH (carbonaat hardheid) van het milieu waar de vis in leeft (water) heeft weinig met de functie van pH als voedselimpuls te maken (eten). Wel belangrijk om vissen te laten overleven in een aquarium maar onbelangrijk voor het vreten van die vissen. Ik zou die zaken maar even gescheiden houden. Verwarring genoeg, merk ik. :roll:

Kees
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

26-02-2005 18:07

Op de site van Cipro staat het een en ander beschreven over dit onderwerp, mochten er nog vragen zijn kunnen jullie contact opnemen met Cipro zelf. Uit ervaring weet ik dat de jongens van Cipro bereid zijn anderen te helpen. Ze hebben mij ook al vaker nuttige tips gegeven, vandaar.

groetjes Ferdy Tibbe
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2005 21:31

Tja, mooi verhaal. Als je met je aas de zuurgraad van het water beïnvloed, dan mag je verantwoording gaan afleggen bij de milieupolitie.

Een bedrijf dat een paar vaten zoutzuur loost heeft een probleem.

Maar wees niet bang. Die 20 druppels doen weinig op 100 m3 water.

Groet, Kees
Guido Smit
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-07-2004 00:19

26-02-2005 23:41

Voor diegene die zich nog steeds zorgen maakt over de schadelijkheid van de zuurgraad van flavours of andere toevoegingen het volgende:

Een simpele zoektocht op het internet leert dat de volgende voedingsmiddelen de volgende gemiddelde zuurgraad hebben:
Tomaat: pH 4,5
Wijn & vlees: pH 4,0
Appels: pH 3,0
Azijn: pH 2,2
Citroensap: pH 2,0

Ik denk niet dat er iemand op het board bang is dat een karper z'n slokdarm verbrand aan een appel en deze is zuurder dan de toevoegingen die ik in deze discussie tegenkom. Laten we ons dus geen zorgen maken over de schadelijkheid van de zuurgraad van toevoegingen (zeker gezien de dosering). Wat de invloed op de vangkracht is laat ik graag even in het midden.

Mvg,

Guido
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-02-2005 07:00

Een appel mag dan behoorlijk zuur lijken, Guido, maar verder dan die pH van 3 kom je niet. Boterzuur is een sterk zuur en bij overconcentratie of slechte menging door de mix ontstaat het risico van verbranding. Dit risico is er niet op voorwaarde dat men zich aan de dosering houdt. Mijn ene opmerking slaat op dit risico. Ga niet experimenteren met doseringen van zuren. Ons lichaam is trouwens gewend aan maagzuur. Hoe zit dat met karper?

Groet, Kees
**Arwin Bos**

27-02-2005 10:08

Hoe zit het dan met die zwaar geflavourde pop ups? zoals bijvoorbeeld die fluo-ballen van Frank Warwick. en bij dips is er denk ik ook wel vaak een overdosis geurstof in de boilie aanwezig....

Karper heeft geen maag, dus zal ook wel geen maagzuur hebben :D
Guido Smit
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-07-2004 00:19

27-02-2005 14:15

Begrijp me niet verkeerd Kees, ik probeer absoluut niet het experimenteren met doseringen te propageren, maar ik probeer toch wel aannemelijk te maken dat er in de natuur stoffen voorkomen met een pH waarde gelijk of zelfs lager dan die van boterzuur (wat als ik het goed heb begrepen een pH van tussen de 2 en de 3 heeft). Hieruit concludeer ik dat je zelfs bij hele slechte menging, een karper niet blootstelt aan pH waarden die hij in de natuur niet ook tegenkomt (van de boom gevallen appeltje en in de meer zuidelijke landen zelfs citrusvruchten). Voeg daaraan toe dat je in je boilies ook nog andere vloeibare producten gebruikt (in ieder geval eieren) en dat je de boillie vervolgens in water aan de karper aanbiedt (twee maal momenten van verdunning), dan is volgens mij de kans op verbranding nagenoeg nul.

Of van de andere kant bekeken; Zou jij bang zijn om het sap van een citroen toe te voegen aan een boiliemix? (vangkracht buiten beschouwing gelaten natuurlijk). Ten opzichte van de genoemde pH van boterzuur zit je dan zeker zo laag.

Hoewel ik niet weet bij welke pH er een risico van verbranding ontstaat bij karper (als iemand het wel weet hoor ik het graag), blijf ik bij mijn conclusie dat er geen risico van verbranding van de karper bestaat door toevoeging van flavours etc. met een pH > 3 en zelfs toevoegingen met een 2 > pH > 3 pas gevaarlijk kunnen worden als de dosering zo hoog is dat er toch al geen karper meer in buurt durft te komen.

Dat neemt niet weg dat je de aanbevolen doseringen gewoon niet moet overschrijden (geen risico nemen). Ikzelf gebruik bij voorkeur helemaal geen kunstmatige toevoegingen.

Mvg,

Guido
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-02-2005 14:58

Uit het MSDS sheet van n-butyric acid:

Harmful if swallowed or inhaled. Corrosive. Extremely unpleasant smell may cause nausea. Liquid may burn skin and eyes. Readily absorbed through the skin. Severe skin, eye and respiratory irritant.

Pfff, gewoon een vervelend zuur dus. Beetje voorzichtig mee zijn als je het in geconcentreerde vorm hebt. Toch? :-?

Citroenzuur is een minder sterk zuur, maar toch. Krijg het maar niet in je ogen:

Severe eye irritant. Skin and respiratory irritant. Prolonged or repeated exposure may cause allergic reaction in some individuals. :wink:

Groet, Kees