Lijnzaad


Plaats reactie
Jason Rooijackers
Berichten: 140
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Geulle

04-02-2005 11:05

Beste Boarders,

Ik heb al eens gezocht met de zoekfunctie.
Hieruit begreep ik dat lijnzaad wordt gebruikt bij het houden van vogels.
Aangezien ik dit al bij enkele dierenwinkels heb nagevraagd, weet niemand hoe ik hieraan zou kunnen komen.
Misschien kunnen jullie me helpen.

Mvg,

Jason
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

04-02-2005 12:00

Jason, lijnzaad kun je zeker in een dierenwinkel krijgen. Misschien ben je net de verkeerde in gestapt :D. Ook in de supermarkt kun je het vinden, maar een dierenwinkel is als het goed is goedkoper. Kijk ook eens in een reformwinkel. Daar verkoopt men 'gebroken' lijnzaad. Vind ik zelf een nog mooier produkt. Je deeg rolt ook beter. Mvg, Maarten
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

04-02-2005 12:26

Hoi Jason,

Lijnzaad kan idd een goede versterking zijn voor je boile. Zelf heb ik dit altijd bij de Welkoopwinkel gekocht in kilozakjes. Volgens mij is het ook wel te koop bij de dierenwinkel.

Vriendelijke groet,

Martin Post
Jason Rooijackers
Berichten: 140
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Geulle

04-02-2005 12:39

Hallo Maarten,

Dank je voor de tip. Ik heb net enkele reformwinkels gebeld. Ze hebben allemaal gebroken lijnzaad. Wel allemaal kleine verpakkingen van 300 gram voor ongeveer 2 euro. Is dit normaal of zou ik dit ook in grotere verpakkingen moeten kunnen krijgen?

Mvg.
Jason
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

04-02-2005 12:59

Hoi Jason,

Ik gebruik altijd die uit de reformwinkel. Ik heb het nooit goedkoper gevonden. Ik gebruik het ook niet in grote hoeveelheden in mijn mix, dus daarom vind ik het niet zo'n probleem.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-02-2005 13:12

Lijnzaad wordt ontzettend veel in de paardensport gebruikt, loop maar een zaak binnen waar ze een redelijke ruitersportafdeling hebben en paardenvoer verkopen, daar hebben ze ook lijnzaad. Ook Kelp en knoflookpoeder is daar niet heel duur te vinden over het algemeen.

Wij hebben het in de dierenzaak iig zo liggen, maar dit is wat ver weg van geulle,
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

04-02-2005 13:41

Heb ontdekt dat je het mooiste lijnzaadmeel bij de molenaar kunt halen. In Alkmaar ken ik zo'n molen, en in Westwoud ook. Het werkt super in je mix en het balletje wordt reete hard! Echt een bruibaar goedje voor zowel een vis balletje als een wat zoetere notenbal of zo. Tsja, die prijs zal wel een beetje hetzelfde zijn als in de reform zaak, vrij prijzig.... maar goed, als je het vergelijkt met wat een beetje ei-albumine in je mix kost, is dit een betere optie!

De bekende lijnzaadkoek zoals Luc de B. het beschrijft in zijn boek, heb ik nog nooit kunnen vinden maar lijnzaadmeel van de molenaar doet het zeker zo goed!! Dit jaar zeker uitgebreid mee verder experimenteren....

Groeten allemaal
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-02-2005 14:22

Hoeveel Kelp doe je op een pond droge mix?

gr Harnold
Jason Rooijackers
Berichten: 140
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Geulle

04-02-2005 14:34

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Ik ga zeker eens proberen om zowel aan lijnzaad als aan gebroken lijnzaad te komen. Kan ik wat gaan experimenteren.

Bart, als ik het hier in de buurt nergens kan vinden valt Someren ook nog wel mee. Het is tenminste nog in Limburg.

Oh ja, nog één vraagje. Ik las dat sommige karpervissers 20% van hun mix laten bestaan uit lijnzaad. Ik weet niet hoe sterk dit smaakt of ruikt, maar 20% lijkt me erg veel.
Hoe denken jullie hierover?

Groeten,
Jason
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

04-02-2005 15:10

Dat is precies mooi, lijkt me... Moet nog redelijk goed rollen en smaakt uiteindelijk heel "Reform" , beetje zadenachtig. Met een minuscuul tikkeltje sweetener maak je het helemaal af....

20 % gooi ik er ook in ongeveer, de fijngemalen versie dan...

succes man, je gaat zeker vis vangen met deze ballen!
er zwemt een karper in mijn hoofd
Jason Rooijackers
Berichten: 140
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Geulle

04-02-2005 15:15

Dank je Martijn,

Zou ik dit ook in een zoete boilie kunnen verwerken. Want ik lees en hoor overal dat het voornamelijk geschikt is voor vismeelboilies en kruidenboilies.

Groeten,
Jason
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

04-02-2005 15:28

jason

sensas heeft in in zijn asortie zitten in verschillende varianten

kan je gewoon via je lokale hengelsport zaak bestellen waarschijnlijk.

volgens mij zit het in zakken van 700 gr.

gr. ruud
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

04-02-2005 15:42

Nou, ik heb dus vorig jaar eigenlijk alleen maar zoet geprobeerd. Althans, wel iets van 10% haringmeel erbij maar ikzelf heb er bij het proeven niets van gemerkt! Dat lijnzaad is voor mij ook nog een beetje nieuw, ik heb er maar een paar keer mee gevist want het was al laat in het seizoen dat ik het "ontdekte" ( moet eerlijk zeggen dat ik op het idee gebracht werd door dat verhaal in De Dunne Lijn over lijnzaadkoek)

Met ietwat sweetener/suiker erbij krijg je toch echt een zoet geheel en je balletje wordt mooi bruin van kleur. Ik ga één dezer dagen ook weer de boilie-keuken in dus dan zullen we onze bevindingen wel op dit forum plakken?!

Groeten
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

04-02-2005 17:23

iedere dierenspeciaalzaak kan lijnzaad bestellen.
tot 25 kilo per zak.
lijnzaad wordt veel gebruikt als aanvullend zaad voor vogels en de olie wordt gebruikt voor het paard om er een mooie glans op te krijgen.
en oja je hoeft er niet speciaal naar een molennaar toe te gaan wij leveren zelfs aan een molennaar.

Groeten Joris
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

04-02-2005 19:26

Als ik lijnzaad gebruik dan maal ik het gewoon zelf even in de blender...werkt prima en lekker vers. Haal lijnzaad hier bij de welkoop 2 euro de kilo dus prijs valt best mee. Gebruik meestal 10% zit veel vezels en olie in dus 20% levert al snel erg hoog vezel gehalte.

Boilies worden er idd harder van, die extra vezels zijn weer goed voor de spijsvertering. Maar teveel vezels is volgens mij ook weer niet goed.

Mvg Ulco,
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

04-02-2005 19:28

Jason,

Probeer anders eens bij de Aveve (voormalige boerenbon). Misschien hebben zij het.

Boerenbond zit iig in Maastricht.

groetz
Ted
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-02-2005 19:37

Lijnzaadkoek..word ook wel Veekoek genoemd.

Meestal bij de boerenbond/welkoop of dierenspeciaalzaak te verkrijgen..

De olie-industrie behoort tot de primaire veredelingsindustrie. De belangrijkste grondstoffen zijn lijnzaad, koolzaad, raapzaad en vethoudende stoffen zoals cacaovet en kokosvet. Voor de oliebereiding worden de zaden en vruchten eerst gezuiverd, gemalen en vervolgens geperst. Dit kan gebeuren door 'koud' (of zacht) of 'warm' persen. Na veredeling van de grondstoffen ontstaat de grondstof olie, die verwerkt werd in onder andere: verf, zeep, lamp- of smeerolie, patent-, bak- en boterolie. De massa die na het persen overblijft bevat behalve de olie ook nog belangrijke voedingsstoffen. Deze werden verwerkt in een restproduct: de veekoek (lijnkoek). De gunstige stand van de veehouderij in Nederland garandeerde een goede afzet van dit product. Een koe kreeg twee koeken per dag. Deze waren bedoeld als krachtvoer ter aanvulling op het gras 's zomers en het hooi in de winter. De olieslagerijen zetten de lijnkoeken als merkartikel met een gegarandeerde kwaliteit op de markt.
:lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

05-02-2005 10:28

Voor wat betreft de te gebruiken hoeveelheden in de boiliemix sluit ik mij aan bij Ulco: maximaal 10%. Ik hou het zelf meestal op 5%. Het is een goede uitharder en ook nog eens enorm gezond. Het kan de vis dus alleen maar ten goede komen. Een vlottere spijsvertering zie ik ook alleen maar als een voordeel voor ons karpervissers. Maar > 10% lijkt mij een beetje teveel van het goede. Ik weet niet wat dat met de vis doet (ik heb wel een idee :-? ) en betwijfel of het de vangstkracht van het aas vergroot.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
aaron vervaecke
Berichten: 36
Lid geworden op: 13-11-2004 10:07
Locatie: Veldegem(belgië)

05-02-2005 11:29

Hallo
Ik gebruik ook zo'n 10%.
Maar klopt het dat je lijnzaad gebruikt dat je boillie veel zwaarder word?(heb ik eens gelezen)
Is die dan zwaarder in gewicht? (soortelijke gewicht) of is met deze "lijnzaadboillie" de karpermaag vlugger verzadigd? :oops:
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

05-02-2005 11:57

Hallo Aaron,

De boilie wordt zwaarder in gewicht. Dit komt doordat lijnzaad vocht opneemt. Zoals je weet heeft een karper geen maag en geschiedt de spijsvertering in het darmkanaal. Vandaar ook dat lijnzaad zo'n interessant produkt is. Het heeft nl een laxerende werking en helpt wellicht mee het opgenomen voer makkelijker te verwerken.

Mvg,
Maarten
Jason Rooijackers
Berichten: 140
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Geulle

07-02-2005 08:16

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik wist niet dat zovelen al ervaring hebben met dit product.
Dat bewijst maar eens temeer zijn waarde als voedingssupplement.
Zeker de moeite waard om eens te gaan proberen.

Mvg,
Jason
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

11-02-2005 13:38

Hoeveel kilo wil je hebben :) Ik werk in een diervoeders opslag daar hebben we alles mvg patrick
Plaats reactie