trouvit birdfood of wat anders


kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

06-02-2005 08:49

Kees,
we hebben wat geleerd bio dit jaar :lol:

Kijk eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren. Tegen dat je dit allemaal het afgbroken tot weer losse aminozuren doe je er veel langer over dan dat je koolhydraten of suikers afbreekt. Want niet alle eiwitten kunnen de karpers gebruiken=> ze zeiden de overbodige eiwitten af.Maar wat mitsz aanhaalt van z'n lichaamseigeneiwitten speelt volgens mij wel ook een rol maar toch ik zou toch minder vismeel gebruiken dan in mie bv.
Lichaamseigeneiwitten zijn zeker belangrijk voor vissen. Sommige vissen met hoge eiwit gehaltes maar je weet nooit wat de vissen hebben aan die eiwitten. Als ze ze niet kunnen verteren en dus gebruiken in hun lichaam hebben ze daar dus nx aan he . Dit speelt wel een grote rol volgens mij. Maar hoe zou in dat te weten kunnen komen welke eiwitten een karper nodig heeft? via een onderzoek maarja wie gaat dit doen???




daarom zijn suiker en koolhydraten veel verstandiger te gebruiken, de karper kan er volgens mij altijd weg mee. Enige nadeel is wel dat suikers en koolhydraten wel energie leveren. dat is volgens mij dan het enige min puntje. Maar als je een vis vangt zwemt hij en trekt hij tegen dus heeft hij toch wel energie nodig dus is dit volgens mij niet zo'n al te groot porbleem. Je moet het aantal koolhydraten en vette en eiwitten wel tot de perken houden, dan heb je volgens mij de perfecte winterboilie.


Joel,
aas interesseert me al langer dan vandaag. En ik leer nog altijd bij :lol:
Ik vind dit namelijk heel belangrijk. Als het nu over een boiliemix gaat of over witvisvoer ik ben er atlijd door aangetrokken, ik doe dit graag denken over en aan passen van de mix.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-02-2005 09:00

Kenny,

Die bio gaat over mensen.

Koolhydraten moeten ook afgebroken worden. Koolhydraten met lange ketens wel meerdere malen. De afbraak van koolhydraten kost overigens evenveel energie als de afbraak van eiwitten. Het verzadigingsgevoel is complexer en hangt samen met de manier waarop het lichaam ermee omgaat.

Groet, Kees
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

06-02-2005 09:10

kees,
dat is wel waar :)
Maar waar ik naar toe wil is: Volgens mij kan een karper wel alle koolhydraten verteren wat niet altijd het geval is bij eiwitten.
Ik zeg nu niet dat je met 60%koolhydraten moet vissen maar ik zou ongeveer 40%koolhydraten nemen zo"n 18% eiwitten en een beetje vet.
Dit zou ik toch gebruiken in de winter.
Zo is er maar weinig te verteren en toch zal de karper kunnen "blijven" eten van je boilies. Dan als je bv vist met 30% eiwit 50% koohydraten en 10% vet ofzo.
Maar ik heb dit al gezegt ik heb GEEN ervaring in het wintervissen :oops:
Ik vis niet door in de winter maar ik begin in maart en stop in november.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-02-2005 09:25

Kees,

mag ik weten op welke vogelsite je die waardes hebt gevonden?

Benny,

je vind 30% eiwit niet hoog. Dan gaan we er even van uit, dat 40% volgens jou wel ok is. Je vist zonder vismeel. Mag ik vragen wat je dan wel als eiwitleverancier toevoegt aan je aas?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-02-2005 09:43

Ik weet het ook allemaal niet hoor, Kenny.

Voor de wintervisserij doe ik niet zo moeilijk. Mijn ervaring leert dat een karper alles eet en in principe onverzadigbaar is. De karper heeft geen maag en zal in principe alles wat hij niet kan verteren weer via de darm naar buiten werken. In de winter ligt de stofwisseling op een laag pitje en is de doorlooptijd in de darm trager. Maar ze eten ook veel minder en minder frequent. Als je geen gekke dingen doet en matig voert. Dan zal het wel loslopen.

Wat vismeel betreft meen ik dat een spaarzame hoeveelheid van een goed vismeel de aantrekkelijkheid van een boilie verbeterd. Bij mij zit er dus altijd wel wat van in de boilie. Ook in de winter. Er zijn nogal wat verhalen over vismeel die ik niet thuis kan brengen. Kennelijk in toepassingen waarin ik vismeel niet gebruik.

Groet, Kees

Niet zo van belang Mitsz. Is maar een voorbeeld van percentages die genoemd worden bij een vogelfokker. Kan nogal verschillen. Gebruik google en je vind wel het één en ander. Belangrijker is wat er in het hier genoemde birdfood zit.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

06-02-2005 10:05

kees,
niemand weet het volgenens mij
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

06-02-2005 10:22

wat ik niet weet is

hoe jij inneens op een nacht 2 jaar ouder kan worden kenny
op het randje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-02-2005 10:36

Kees,

ik verbaas me een beetje over de hoogte van eiwitten en vetten.

Ging het hier om een krachtvoer? Lijkt me wel een interessant product dan.

Zoek zelf wel even, maar tot nog toe kom ik op zo'n 16% eiwit uit.

Kenny,

precies weten doet nog niemand het, maar er wordt zeer zorgvuldig onderzoek naar gedaan. In Nederland valt het wel mee, maar in een groot deel van de wereld is de karper een consumptievis. Daar zit een hele grote industrie achter. Deze mensen doen erg veel onderzoek naar dit onderwerp.

Dan nog de koi indutrie. Daar kan Kees meer over vertellen. Probeer eens een koi pellet te kopen zonder vismeel erin. Sterker nog: probeer eens een koi pellet te kopen, waarvan de fabrikant er prat op gaat dat er zulke "gezonde" koolhydraten en suikers in zitten. Op al die etiketten worden de KH niet eens vermeld. Dit omdat het in die industrie wordt gezien als noodzakelijk kwaad.

Dit zegt niets over de vangkracht van je boilie natuurlijk, waar een beetje koolhydraat weer wel wenselijk is.

Drie jaar geleden visstte ik met een recept dat zowel birdfood en vismeel bevatte. Totaal zo'n 35% eiwit. Het was in de zomer, maar enfin. Dit recept had ik verrijkt met lavasextract. Wat opviel, was het formaat van de vissen die ik ving. Op elk water waar deze boilie er in ging, ving ik vissen uit de top.

In een winterboilie is het van belang dat er een goede balans in de nutrienten is, wil je slagen. Je hebt gelijk als je zegt dat het wat minder eiwit moet leveren, maar het moet er wel in. Als je dan een eiwitbron kiest, waarom dan niet de beste: vismeel. Beter kan gewoon niet. Gebruik gewoon wat minder. Dan nog een handje zaadjes erbij voor wat vezel en vitamientjes en dan ben je volgens mij goed bezig.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-02-2005 11:18

Oké Mitsz,

Even in de geschiedenis gekeken:

http://www.kempensevogelvrienden.be/een ... _onze_.htm

Let wel op, percentages uitgedrukt per kcal.

Maar punt is dat dit soort producten ook als voeding worden gebruikt en net zo goed hoogwaardige componenten en een voedingswaarde hebben.

Voor mij blijft het nog steeds vaag wat ik mij bij karper in de winter moet voorstellen over de verteerbaarheid en het verzadigingsgevoel. De omzetting is beperkt tot vermalen en inwerking van de enzymen. De enzymen zijn weinig actief bij lage temperaturen. Ik stel mij zo voor dat de uiteindelijke opname daarmee ook beperkt zal zijn en veel zo onverteerd weer de darm verlaat. En wat is dan het verzadigingsgevoel van koolhydraten die een karper normaal niet eet?

Waar ik mij drukker over maak is de oplosbaarheid van de attractors bij lage temperaturen. Je wilt dat er toch nog enig aantrekkelijk signaal van het aas afkomt. Voor de rest gewoon matiging, maar wat eiwitten horen erin.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-02-2005 11:31

Dank je wel Kees :D

over de vertering in de winter kan ik je ook niet meer vertellen, dat die op een laag pitje staan.

Een Engelse vriend van me zweert bij de toevoeging van enzymen om die reden.. Het mooie is, dat hij binnenkort bij me langs komt met een fikse lading van dat spul. Als je interesse hebt, kan ik je er wat van toedoen tegen die tijd. Maakt het experimenteren weer wat makkelijker?

Er zijn een aantal vloeibare toevoegingen, die het in de winter wel goed doen. Aminol is er 1 van. Een geydroliseerd visextract. Gistextracten staan ook hoog op mijn lijstje. Dan zijn er nog wat uit de drogist te verkrijgen.

Als je deze spullen gebruikt, moet je bij voorkeur je bolletjes stomen. iets dat ik de komende jaren ook in het groot wil proberen te realiseren.

mvg Mitsz
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-02-2005 11:34

Mitsz,

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt! :)
Ik bedoel TOT 30% eiwit vind ik niet hoog, daar boven word het een ander
verhaal. Trouwens ben ik van mening, dat meer dan 30% eiwit ook niet no-
dig is.

Kees,

Ik denk dat veel mensen, de karper menselijke eigenschappen toe dichten,
waar je volgens mij mee moet uitkijken....
Zelf heb ik bij vismeel (dierlijke eiwitten) het gevoel, dat het in zekere mate
toch verzadigd, maar echt hard maken kan ik dit niet! Ik denk dat GEVOEL
bij veel mensen een rol speelt...!

Tot slot: Vismeel onderwaardeer ik dus absoluut niet, maar het is geen in-
gredient die me veel vis heeft opgelevert....alleen in bepaalde situaties....

groetjes Benny

groetjes Benny
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

06-02-2005 11:56

joel,
dat kan namelijk niet é maar je weet wel juist profiel wat aangepast
dit was nu even offtopic
mitsz zo vis ik ook het hele jaar, behalve december, jan en feb.
met vismeel en eivoer.

:lol:
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

06-02-2005 15:16

er werd in het begin gezegd dat ik ipv 100 gram vogelvoer 50 moest nemen omdat er in eivoer ook al zaden zitten
en als ik zie gemalen parkietenzaad dan minder naar 50 of 25 gram en de rest 50/75 gram vismeel toevoeg dan is iedereen blij :D

vertel ik hoor het graag
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-02-2005 15:41

volgens mij wordt jij daar het meest gelukkig van Benjamin :wink:
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

06-02-2005 16:27

ja dat is wel te hopen
maar dan moet ik er wel op vangen ik heb er wel verstouwen in et ziet er erg leuk uit daar en ik heb wat vis gespot wat voor vis weet ik niet
maar moet ik nou 50 of 75 gram vismeel doen ipv 50 of 75 gram vogelzaad?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

06-02-2005 19:49

kijk,
benjamin je moet niets doen om ons blij te maken.

een goede discussie is altijd welkom :D
Maar ik heb terug veel geleerd en hier zijn we voor.
bedankt mannen en vooral mitsz :lol:
Ik ben hier ook nog om te leren zoal velen.

Benjamin je moet doen waar je zelf vertrouwen in hebt. Na wat te experimentern kan je zo wat achterhalen :lol:
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

06-02-2005 21:31

dan ga ik toch voor de 50 gram trouvit om er nog wat extras aan toe te voegen ook qua smaak dan en geur als flavour had ik banaa in gedachten of gaat dat niet samen met trouvit?n
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-02-2005 16:10

Benjamin,

Mijn tip is om gewoon beide eens te proberen. Kijk wat je het beste vind rollen en niet geheel onbelangrijk... Hoeveel vis je op de kant krijgt met welke bol.
Vismeel is een ingredient wat op heel veel water veel vis oplevert. De resultaten die ik met vismeel heb behaald heb ik nog nooit gezien met een goede birdfoodmix. In de winter kan je je bol aanpassen, minder eiwitten, maar wel met vismeel.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-02-2005 19:03

Waarom zou je vogelvoer niet goed combineren met een goed vismeel om ze een beetje best of both worlds te hebben?

Mitsz,

Jij weet dat ik binnenkort wat ga proberen he.Eerst maar eens deze carnaval en al die colaatjes overleven.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2005 21:25

Benjamin,

Waarom nu een goede Birdfood/Trouvitmix verknallen met een flavour??

Met die banaanflavor verkloot je de atractiewaarde van perfecte ingredieënten, bovendien zijn flavors ontwikkeld om de 'vissers' te vangen, en dat is dus al aardig gelukt....Laat het eruit! :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

09-02-2005 18:08

ja henk ik laat de flavour er wel uit dan
ik heb vandaag ge draait en et draait perfect man lekker smooth wel een beetje stug maar wel lekker
rolt goed ruikt goed dus t heb er wel van

nu aleen nog testen of et ook vangt

bedankt voor de info allemaal
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst