tijgernoten en meerkoeten


Gebruikersavatar
bart willems
Berichten: 76
Lid geworden op: 01-11-2003 01:00
Locatie: Emmeloord

29-01-2005 09:08

hallo alllemaal ik heb een vraagje.
als je met tijgernoten vist heb je dan ook last van meerkoeten die ze op duiken? :roll:
groeten BArt
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-01-2005 10:04

Bart,

Als er meerkoeten zijn, op het water dan zullen ze er naar duiken. Zeker als je een voerplaatsje aanlegt met die dingen. Aan de andere kant is de slijmlaag een enorme karpertrekker dus wellicht gewoon het risico maar nemen, zolang de vogeltjes er met je nootjes vandoor gaan en niet je haakaasje zit je goed, de slijmlaag lost vrijsnel op waardoor er een geurspoor door het water trekt.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

29-01-2005 11:28

Hoi,

Is dit echt zo, ik heb hier (gelukkig) nog nooit last van gehad!. Terwijl er zeker meerkoetjes aanwezig waren als ik met tijgers viste.

Bij boillies des te meer, 2 weken geleden nog, de meerkoet populatie was weer flink uitgebreid, volgens mij waren ze half verhongerd, :-? en ze doken als ' gekken ' op mijn boillies, erg fijn weer!.

Mvg,

Randy.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-01-2005 11:44

Ik kan natuurlijk alleen maar verhalen uit eigen ervaringen .... en op het water waar ik veelal vis kun je rustig met boilies vissen .... geen koet die ze pakt. Maar zodra je er een (zelfs een afgespoelde) noot aanknoopt is het feest. Het fanatisme is onbedaarlijk tot ze dat ding te grazen hebben, uiteraard wekt dit wel de aandacht en loop je hier het risico dat er zelfs een fuut een identieitscrisis krijgt en je noot op vreet.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

29-01-2005 12:53

ik heb er ook enorm veel last van zowel met boilies als tijgers, voorvoeren is meestal niet voor karper maar voor de koeten :-? ik heb dan ook nog geen karper gevangen op dat water.
Ik ben er pas gestart en heb al wel 1 koet gevangen.

Na een paar uur niets biepen krijgen en een koet boven zien komen, of niets en inhalen en de boel in de war of gewoon de boilie eraf na een bliepje of twee.

tips graag
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

29-01-2005 12:56

hoi

ik heb daar geen last van,
maar op 'door de ogen van de karper deel 2' zie je een karper op een tijgernotentapijt eten en opeens komt er een meerkoet te voorschijn achter hem :) dus ze eten wel tijgernoten.

doei

Jeroen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-01-2005 18:35

Randy,

in de winter gaan de meerkoeten zich groeperen op bepaalde locaties, er komen dan meerdere populaties bij elkaar dit betekend dat er op andere plaatsen minder meerkoeten zijn! Hier moet je als karpervisser op inspelen door op die locaties te gaan vissen in de winter!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-01-2005 19:52

Mijn ervaring is meerkoeten op een tijgernotenvoerplek sneller weg zijn dan op een voerplek van boilie's.
Dit heeft in mijn opzicht 2 duidelijke redenen.
1) Een meerkoet kan niet meer selectief op 1 aasje gaan azen omdat er honderden liggen, desorietatie lijkt me.
2) Omdat tijgernoten vrijwel niet te zien zijn op de bodem kan ze koet niet selecteren welke die wilt. Kan hij ze wel zien, zie reden 1.

Dus op wateren waar meerkoeten een plaag zijn op je boilie's bieden tijgernoten een perfecte uitkomst!
Iets wat mij vorig jaar zeker een aantal mooie vissen op heeft geleverd!
Dus benut die kans. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

29-01-2005 20:22

hier bij mij blijven ze duiken op boilie stekken maar ook op tijgernoten stekken => dus voederen op karper is er niet bij hoe meer ik bijvoer hoe meer die beesten vreten.

Het zit ook zo dat als ik vis op een stek waar die beestjes niet komen dat ze dan de dag na de eerste voer sessie daar al zitten :roll: erg hoor.

Het zal de tijd wel zijn nu zeker dat die beesten uigehongerd zijn.

Ik durf gerust zeggen als ik nu 3 kg boilies voeder dat er 50 gramme mischien overblijft voor de karper als deze dan niet door brasem worden weggevreten.

gewoon niet te doen.

s'nachts vissen is de enige optie alleen mag dat niet :x
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2005 20:41

Op sommige wateren zijn ook de meerkoeten geconditioneerd. Maar er zijn wateren waar ze niet op karpervoer azen... :lol:
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-01-2005 20:45

Danny,


Ik ken het gevoel als je om de zoveel tijd een aantal piepen krijgt en er duiken weer 2 meerkoeten op.
Naja, 2......Soms een stuk of 10. :x

Knettergek wordt je ervan!! Zeker als dit tijdens de toptijden gebeurt.
Krijg je een paar peiepn denk je dat het karper is, nee hoor ook deze keer weer meerkoeten. :(
Na heel veel brainstormen heb ik een oplossing(d8 ik) gevonden.
Aangezien ik nooit compact voer maar meestal op 20 vierkante meter vis ik mijn haakboilie overal.
Meestal is het dan wel gedaan met de pret voor de meerkoeten, overal komt er een boilie terecht. Die beesjes weten niet meer waar ze moeten duiken.
Echte volhouders wat dat betreft!!
Ook na enige tijd hebben die beesjes weer heel je grote voerplek leeg gevreten lijkt het.....
Nadien ik op die stekken met tijgernoten spod(die plonzen schrikt ze ook af!) heb ik nog zelden concurrentie van de meerkoeten.
Wellicht werkt deze methode wél bij mij, maar niet bij jou omdat er waarschijnlijk kleurverschil zit in de bodem van het viswater.
Mijn tiijgernoten steken niet op van de bodem en jouw tijgernoten helaas wel.
Wil ik met boilie's aan de gang op die stek dan is het dubben, wel of niet?
Ik heb nog geen verschil gemerkt op welk aas de karper beter op is te vangen. Dat geluk heb ik ook gelukkig.
Tja Danny, het enige wat de oplossing kan zijn is dat je ze eerst verzadigd met brood of iets dergelijks en dat je daarna rustig plaats kan nemen op je stretcher.
:roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2005 21:05

Koen de Been schreef:Tja Danny, het enige wat de oplossing kan zijn is dat je ze eerst verzadigd met brood of iets dergelijks en dat je daarna rustig plaats kan nemen op je stretcher.
:roll:


Hahah, afhankelijk van de hoeveelheid meerkoeten die er zitten, neem dan maar alvast een kortingskaart bij de bakker, want het duurt wel even voordat meerkoeten (en eenden) verzadigd zijn. :-?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-01-2005 21:12

Dat is ook wel weer zo Bas.

Maar weet jij een betere oplossing? :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

29-01-2005 21:35

je kan de koeten aardig verwarren door andere voer tacktiek.

niet alles op een (grote) stek gooien maar in je hele bereik overal kleine hoopjes maken van b.v. 5-10 boilies bij elkaar of 1a2 cuppies particles per plekje. de koeten raken dan zo verward dat ze willekeurig gaan duiken en misschien wel 1 of 2 van de kleine plekjes vinden maar niet alles...
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

29-01-2005 22:59

Maarten heb ik allemaal al geprobeerd.
Die koeten gaan gewoon om de zoveel tijd eens van de ene naar de andere voerstek.

Bijvoorbeeld boilies en mais voederen 500m van mijn stek en op mijn stek vissen en niet voederen maar alleen funnel web met stukken en hele boilies (max 6)=> dan eten ze even op de stek met mais en komen gewoon op mijn stek het hoopje van de funnel op vreten en dan krijg je direkt een piep natuurlijk => hup de struiken door en de kant op met de rig nog erachter :evil:

Ze zien me daar niet voederen en toch :-?

Koen, spodden lokt ze bij mij hoe meer kabaal hoe meer ze komen.

Enige ding dat goed is dat is de meeuwen => deze verjagen ze en nemen geen boilies bij het bijvoederen.
Maar die zitten er niet altijd.

Wat ik wel al gedaan heb is op een stuk van 10 a 10 meter voederen en dan 5 meter voor de stek vissen => dit werkt maar ook niet voor uren want voor ik vis had waren de koeten daar :-?

Mijn boilies hebben bijna de donkere kleur van de bodem (donker bruin) en toch vinden ze deze.

Heb al meerdere keren zonder enige biep of koeten activiteit de rig binnen gehaald met een hap uit de boilie ook :-?

Ik hoop dat ze dit niet het hele jaar blijven doen.

voorvoeren met daar zeker om karper te vangen maar de koeten vreten alles gewoon leeg.

ERG :cry:
Laatst gewijzigd door Danny Pauwels op 29-01-2005 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2005 23:00

Koen,

Mijn ervaring is ook, dat meerkoeten niet goed weten wat die spod zijn en doen. Ze weten dus niet dat er iets eetbaars in zit. Dus zullen ze ook niet zo snel gaan duiken, is mijn ervaring. Anderzijds is alleen vissen met pva zakjes met tijgers erin, ook een hele effectieve methode.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2005 23:05

Danny,

Heb blijkbaar net na je gepost. Mijn oplossingen blijken dus ook niet te werken. Das erg vervelend. Singlehookbait-fishing niets voor je? :wink:

Nee, zonder gein. Misschien kun uitvaren met een (voer)boot. Of in het donker voeren. Ik heb geen idee of dat 's nachts voeren werkt, maar misschien dat die beestjes 's nachts ook "op stok" gaan. Wat me eigenlijk niet het geval lijkt.

Moeilijk, moeilijk!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

30-01-2005 11:45

Tja op sommige wateren heerst enorme (koet/küt ;)) dressuur, de aanwezigheid van mensen aan de waterkant geeft de koeten het sein in de directe omgeving te gaan duiken. Dat is haast niet te doorbreken, zeker niet als er gevoerd blijft worden. Als ze de plek(en) waar het voer komt te liggen eenmaal kennen en daar meermaals met succes naar voer gezocht hebben, dan zullen ze het daar steeds weer proberen.

Voerbootje kan een tijdelijke oplossing zijn, maar ik ken ook al wateren waar voerboten al direct aangevallen worden, nog voordat je het voer kan droppen zitten de koeten al op de boot te picknicken, ze hebben door waar het voer vandaan komt. Volgens mij kan je dan beter een andere plek gaan zoeken dan daar nog doorgaan met vogeltjes voeren, of, hoe irritant ook, de vogeltjes voor lief nemen...
Als je nog wel normale beten ook weet af te dwingen op je stek, dan zou ik het wel blijven proberen en misschien ook de hoeveelheden wat aanpassen, maar anders zou ik toch echt verkassen.

[bekentenis mode]
Vroegah, toen ik nog met een wilde bos haar rondliep, heb ik me wel eens vergrepen aan verkeerde methodes om ze proberen te verjagen met vuurpijltjes of luchtbuks, maarja daar maak je niet echt vrienden mee en het helpt ook maar heel tijdelijk. Niet bepaald een succes dus dat kan ik ook niet echt aanraden...
[/einde bekentenis]
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

30-01-2005 12:12

single hookbait zou zeer goed zijn maar niet op dat water,voorvoeren moet echt wel om een karper te vangen.

Ik hoop dat ze de komende maanden genoeg eten gaan vinden buiten mijn boilies ea.

Verkassen :D ik blijf maar twee weekends op 1stek en verhuis dan ik zit nu aan stek 5 en de koeten gaan gewoon mee :-?
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-01-2005 13:31

Misschien nog een idee?

Stel je zit op water met een stroming dan kun je natturlijk nog proberen met een voerplek maken die flink wolkt. Die plek leg je aan tegen de wind/stroming van je aasplek. De koetjes zullen naar je voerplek gaan, die zien die handel tenslotte te water gaan. Maar onderwater trek je een lokspoor door het wloken. Leg je aas nu in dit spoor .....

Vissen zwemmen tegen het spoor in naar je voerplek en komen je haakaasje tegen ....... denken verrek daar ligt hij, happen en hangen!

Wel een probleem dat als ze je haakaas eenmaal voorbij zijn, krijg ze dan maar weer eens terug ..... dus dan zul je weer op je voerplek moeten gaan zitten met je haakaas.

Vergeet trouwens ondanks dat ze je irriteren , niet om ook van ze te genieten. Neem een stopwatch mee en time de onderwater records maar eens. Porbeer de afgelgde weg maar eens te volgen, ze maken best veel meters onder water :wink: Voordeel hiervan is dat ze je ook nog een beetje afleiding geven en jij ergert je niet alleen maar aan ze, ik kan wel van ze genieten zeg maar.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-01-2005 14:00

Meerkoeten kunnen soms inderdaad lastig zijn. Wat bij redelijk werkte was
het volgende: Je voerplek(je) opbouwen in tussenpozen. Gewoon om de 5
minuten 1 boilie bij voeren, duiken ze daarna je boilie nog achterna dan ge-
woon in het wilde weg wat boilies schieten. Ze zullen dan al gauw gedesorien-
teerd raken....

groetjes Benny
coen lieferink
Berichten: 43
Lid geworden op: 06-01-2005 22:38
Locatie: Leiden

31-01-2005 15:25

mischien een beetje een trieste manier maar het help wel om ze weg te krijgen. Je laat een pop up een paar dagen gewoon lekker hard worden(hoe harder hoe beter) en je voert boven je plek dan een paar pop ups. Als de meerkoet de pop up ziet dan zal hij hem pakken en proberen om te eten maar dit lukt hem meestal niet omdat de pop up te hard is. En hij zal maar steeds blijven proberen de pop up op de eten en na een tijdje geven ze het meestal op(en zwemmen ze soms weg :D ). Je moet een beetje groot formaat pop up nemen(20mm of groter).
Ik heb zelf trouwens nooit last van meerkoeten die tijgernoten pakken ze pakken wel boilies maar gelukkig geen tijgers.

succes ermee :wink: en als je hebt gevist laat maar ff weten wat de beste manier is :D
the catch.... the power.... the carp...
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

31-01-2005 19:10

Bas Hofkens schreef:Koen,

Mijn ervaring is ook, dat meerkoeten niet goed weten wat die spod zijn en doen. Ze weten dus niet dat er iets eetbaars in zit. Dus zullen ze ook niet zo snel gaan duiken, is mijn ervaring. Anderzijds is alleen vissen met pva zakjes met tijgers erin, ook een hele effectieve methode.


Vertel mij eens hoe jij vist met pva zakjes met natte tijgers erin? Ik neem tenminste niet aan dat je je tijgers ongekookt/weekt voert..
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

31-01-2005 19:16

Elco,


Voordat je je tijgernoten in het PVA-zakje verpakt droog je ze met een handdoek of je doet er wat paneermeel bij die het vocht ontneemt. :wink:

Geen problemen meer met vroegtijdig opgeloste PVA.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

31-01-2005 19:17

Dan ben je gelijk het enorme voordeel van het koken kwijt.. Namelijk het geile slijmlaagje..