fluo


Plaats reactie
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

05-01-2005 23:14

wat me opvalt is dat hier opvallend veel gesproken word van fluo pop ups in deze winter
wat me ook opviel was dat van de zomer er gezegd werd dat de kleur van je bol weinig uitmaakt
dus nu ben ik wel es benieuwd wat het verschil is
waarom wel visueel swinters en s'zomers niet
met veel 2005 groeten aan iedereen
joel
op het randje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2005 23:20

He Joel,

gelukkig nieuwjaar man.

Ik ben niet zo'n fluo-visser, maar die dingen worden (bijna) altijd als single hookbait gevist. Waarschijnlijk moet 1 zo'n aasje dan wel opvallen?

beste

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2005 23:29

Joel,

Ik kan nog wel bedenken dat in de winter de algen er niet meer zijn en het water veel helderder is. Anderszins ben ik het er ook niet echt mee eens dat visuele aantrekkingskracht er niet toe doet. De waterzuivering is merkbaar verbeterd de afgelopen jaren. Verder kan ik zo al in mijn omgeving een aantal wateren noemen met redelijk veel zicht. Maar ik heb het idee dat het wel comfortabel gevonden wordt een aantal aspecten maar uit te schakelen. Verder is voorvoeren veel meer geaccepteerd terwijl er weinig vertrouwen is in instant vissen. Dat laatste vraagt ook wat meer van de karpervisser. In de winter voer je wellicht veel minder en dan wrikt een kleurtje het vertrouwen wat op?

Groet, Kees
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

05-01-2005 23:52

ik begrijp jullie reacties jongens

ma fluotje valt in de zomer ook op ma dan hebben ze er precies geen zin in

waarom zouden we dan nog wintermixen gaan uitbalanceren op eiwit enz

onze hele energi erinsteken dagen lopen piekeren zweten slaapeloosheid

als je ze in de winter ook makkelijk op een soort fluo legoblokje kan vangen
op het randje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2005 23:58

weet ik niet
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

06-01-2005 00:06

zou de temperatuur van het water niet inspelen op je aas bedoel ik dan mitsz en zou het aas van weiniger balang kunnen zijn

hiermee bedoel ik het water is koud dus je bol ook

hoe kouder hoe minder smaak in je aas
hoe kouder minder uitwaseming van je bol
hoe kouder hoe minder geur
hoe kouder hoe minder de pallentants (zal ik ze maar noemen) de kleine lokdeeltjes dus eruit onsnappen
hoe kouder hoe minder je bol oplost
enz enz enz

snap je waar ik op af wil mitsz?

ps goede voornemens 2005 voor me beleefder zijn minder direct ma ik ga wel eerlijk blijven en zeggen wat ik er van vind bij sommige
op 1 jaar verander je niet alles he :oops:
volgend jaar weer wat beleefder enz enz
op het randje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-01-2005 00:08

Ik slaap best en denk dat zomers ook geen probleem is voor opvallend aas. Hoeft niet altijd fluo te zijn. Bovendien doe ik niet zo moeilijk over eiwitten. Het valt niet eens mee een boilie te maken die afwijkt van de gemiddelde norm. In discussies is men teveel geneigd in extremen te denken. Roep je vismeel, dan praat men over een échte vismeel boilie?

Temperatuur speelt een rol. Wat makkelijker oplosbare en minder stroperige toevoegingen?

Kees
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

06-01-2005 00:19

maak bv es een superheerlijke pudding kees waarvan je weet dat ie overheelijk smaakt

ma eet die nu es op op een temp van 1-2 graden dan snap je wat ik bedoel

er worden heel veel dingen bepaald door de temp van het voedsel

dat bedoel ik ermee

vandaar ook de vraag van zo een fluo bol(wat trouwens kut smaakt) maar wel aantrekkelijk uitziet

zou het dus kunnen dat in een gewone boilie smaak en uitwaseming enz factoren zijn watw einig meespelen in de winter ma in de zomer oh zo belangrijk zijn
op het randje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2005 07:51

Joel,

je hebt wel degelijk een punt. Ik ben een groot voorstander van uitwaseming (zomer en winter) en van goede smaak. Kou draagt niet bij aan een goede smaak, maar gaan we allemaal zo vissen, zal het niet lang duren...

Het gaat namelijk ook om beschikbaarheid van het aas. Die fluo balletjes, zijn nooit beschikbaar geweest voor karpers. Telkenmale als een vis zo'n ding wil eten, ligt ie op het droge. Geen karper op de wereld heeft zo'n ding ooit kunnen eten. Hierom gaat het volgens mij ook fout. Die fluo krengen maken het vissen op de lange termijn echt moeilijk voor ons allemaal.

MVG Mitsz
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

06-01-2005 12:46

ik denk dat het succes van deze fluo bollen ligt aan het aanbod van natuurlijk voedsel. In de zomer heb ik er nog bal mee gevangen hoewel hij dan reukt en opvalt en... Tegenover in de winter is dit echt wel een topaas. In de winter is het aanbod natuurlijk voedsel veel minder en gaat de karper mss veel sneller iets onderzoeken wat opvalt in de hoop wat energie te kunnen opdoen. in de zomer is dit aanbod groot genoeg en is het niet nodig om elk deeltje wat voedsel kan zijn te onderzoeken.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-01-2005 16:49

wibo ik sluit me daarbij aan. Volgens mij bepaald voedselaanbod de manier van azen van karpers hebben ze genoeg te vreten dan gaan ze geen vreemde dingen in de bek nemen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2005 18:27

Zou zo'n fluo op de juiste plek in de zomer geen vis vangen dan?
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

06-01-2005 18:52

tuurlijk wel
zowel in de winter als in de zomer kun je goed vangen op die knikkers

mvg

viktor
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

06-01-2005 21:50

tuurlijk wel in de zomer... maar volgens mij minder...
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

06-01-2005 23:46

Ik heb een tijdje die fluoro dingen geprobeerd, maar ik kan niet zeggen dat ik ze beter of slechter vind vangen. Alleen op dressuur water kan het soms zo zijn dat er een karper naar dat rare bolletje hapt. Ik heb echter betere resultaten geboekt met een meer drastische verandering van mijn aas, door bijv de vorm anders te maken.
Zomer of winter maakt volgens mij geen snars uit. Ik heb in alletwee de jaargetijden gevangen met de fluoro's. Meestal als single,of met een pva-zakje met pellets eronder gebonden.

In mijn ogen zijn fluoro pop-ups gewoon iets dat je in je tas moet hebben voor die dagen dat niets schijnt te lukken... soms kan een fluoro de ban breken...

jordi
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

07-01-2005 09:09

maare welke fluoknikker zou je nu vissen in de winter?je hebt er zo veel.
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-01-2005 12:57

Mannen,

Maar wat als de fluo pop up nu op een erg troebel water wordt bevist?
Heeft de kleur dan nog meerwaarde of is het dan enkel hetgeen dat hij vaak singelhookbait of op wat pellets / boilliekruim wordt gevist?
En zou het er mee te maken hebben dat in de winter de meeste wateren helderder zijn dan in de andere jaargetijden? Dit is in ieder geval hier wel het geval.
En Mitsz raakt ook een goed punt dat op deze balletjes al erg snel dressuur zal ontstaan, want eten is immers haken. Hoezo sprake van een negatieve respons.
En heeft er iemand ervaring met het (licht) voeren van gewone zinkende fel / fluoriserend gekleurde boillie's en de resultaten hiervan. Misschien kan dit wel eens extra vis opleveren. Mits de karper ook echt op de kleur van de boillie afgaat. Even daar gelaten of het goed of slecht is voor de karper om niet te ver van het onderwerp af te dwalen.

Groetjes,
Arjan van der Palen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2005 13:59

Arjen,

Kleur heeft natuurlijk geen toegevoegde waarde als er geen zicht is. Hoe minder zicht hoe minder van waarde.

Alle sterk opvallende aspecten aan boilies bevorderen conditionering. Dat geldt zowel voor smaak als voor visuele aspecten. Dit geeft direct antwoord op jouw vraag over voeren van gewone zinkende gekleurde boillie's. Je moet het meer zien als een extra dimensie die bij het instant vissen een aanbeet uit zou kunnen lokken. Bij singles staat daar tegenover dat het wel even kan duren voordat je de hele populatie erop hebt gehad en er heel wat variaties mogelijk zijn. Opmerking van Mitsz is dus erg relatief.

Ik bestrijd overigens dat opvallende visuele aspecten aan aas in de zomer niet zouden werken. Ervaringen met specifiek fluor pop-ups van Warwick zijn wisselend. De één boekt er zeer mooie resultaten mee, zelfs beter dan anderen die zitten te vissen met regulier aas, de ander vangt er niks op. Maar met alles is het zo dat je eerst wat ervaring op moet doen. Je kunt je voorstellen dat het vertrouwen na een paar keer proberen met singles en toevallig niks vangen niet groot zal zijn.

Je praat over instant versus voeren. Beide hebben verschillende aspecten die je uit kunt buiten.

Kees
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

08-01-2005 23:24

nu is er nog steeds geen antwoord op men vraag
op het randje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-01-2005 23:29

met zulks zaken moet je je gehele leven genoegen nemen Joel.

Begrijp wat je bedoelt. Waarschijnlijk weten "wij" het net zomin als jij.
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

08-01-2005 23:41

de theorie die erachter steekt is toch niet zo moeilijk mitsz

stel je nu voor dt je uitgebalanceerde boilie geen effect heeft onder water

en zo een kutplastiek wel door de kleur en door de overflavering
op het randje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-01-2005 23:48

Ik ken dat verschil niet Joel
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

09-01-2005 11:29

zou het niet zo kunnen zijn,dat de vangkracht van die fluo's,
meer komt door de aasaanbieding,daar de meeste hem als single
vissen,dan door het fluo kleurtje?
en dat omdat in de winter sommige attractors minder goed uitlekken,
de zichtbaarheid van belang is voor de karper,om de boillie te
eenvoudiger te kunnen lokaliseren?


daarintegen heb ik voorig jaar,in de winter,op een voerplekje van
donkere boillies,steeds goed gevangen op zo'n witte fluo pop-up,
die ik in boterzuur had gesoakt,dit op 2 meter diepte,op vrij helder water.
ik viste ook een stok met mijn voer boillies(boterzuur),en ik kreeg ongeveer 2keer zoveel runs op die fluo.o ja ik viste overdag.
dus toch een visuele"trigger"dan?
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

10-01-2005 20:36

Als het hier inderdaad gaat om het 'single hook bait' effect dan kan dat toch ook getest worden met gewone boillies.
Misschien is het alles samen wat van die fluo pop-ups een succes maakt ...
-kleur
-extra flavourboost
-single hook bait
-...

We zullen het waarschijnlijk nooit 100% weten , maar dat is toch het mooie van onze hobby.

greetz,
jannick
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

10-01-2005 21:38

VOLLEDIG mee akkoord.

de combinatie van alle factoren klopt. Net zoals een auto he, neem er een onderdeel uit en hij werkt niet meer. (een boilie vergelijken met een auto???? :roll: )
Plaats reactie