Betaine


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2005 14:50

Harold,

Wat betreft schadelijkheid kan een te hoge zuur concentratie in een boilie verbranding van de darmwand opleveren. Maar in de normale voorgeschreven concentraties en een boilie waar het zuur goed uit kan diffunderen, zodat het snel verdund wordt met het water zal dat geen probleem opleveren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-01-2005 15:05

Kees,

ik schreef ook 2 a 3 gram per kilo, wat Mitsz me voorschreef.

gr HarNold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2005 15:18

Als je in google betaïne en biggen intypt kom je veel dingen tegen oa.

BioPlus2B kan worden gecombineerd met betaïne. Dit supplement (BetaPlus) verbetert de vertering (door de vorming van enzymen), stabiliseert de darmflora (probioticum) en ondersteunt de osmotische balans in de darmcellen (betaïne) waardoor de mestconsistentie verbetert. De toevoeging van betaïne zorgt bovendien voor een lagere onderhoudsbehoefte.

Niks dan goeds dus ware het niet dat ik er ook in lees dat de onderhoudsbehoefte vermindert.
Wil je dat wel vraag ik mij dan af, het toevoegen kan, als ik het goed lees tenminste, de behoefte aan voedsel doen afnemen terwijl de groei er door wordt bevorderd.

Als mijn interpretatie juist is moet je het in de winter zeker niet gaan gebruiken.

Ook zou het dan op grotere voerplekken niet raadzaam zijn, terwijl je dit om een lagere PH rond je voerplek te creëren juist wel zou moeten doen.
Vragen te over dus :roll:

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-01-2005 15:44

Douwe heb je al eens betaine en karpers ingetikt ? (geintje)

Door dit soort verhalen word ik dus weer aan het twijfelen gebracht.
Ik weet dus niet hoeveel percentage deze mensen hebben toegevoegd aan de mix, zodat ze minder in onderhoud voorzien moeten worden.
Wat bedoelt men in deze context met onderhoud?

Ben beter van je gewend Douwe, dat moet en kan beter.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2005 18:58

Harnold, ik hoop dat het eens duidelijker zal worden tot dan ben ik geen betaïne-boterzuurfan om nog maar eens een toevoeging te nemen.
ivm dat het een sterk zuur is zal ik het zeker niet als dip aanraden.

Ik denk net als Mitsz dat een goede voerstek; dus ook de plek waar je voerstek gemaakt wordt, en een goed aas beter werkt ( vangen ) dan al die exotische toevoegingen.

Op de juiste plek vang je met een keutel zegt een goede vriend van mij altijd.
Op de verkeerde plek vangt de meest uitgebalanceerde boilie geen drol :D

Op naar de volgende hersenkronkel.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-01-2005 20:29

Als ik zo verschillende reacties lees gaat het steeds over het waarnemen van de PH verlaging in het water. Dit in mijn ogen niet zo interessant of dit wel of niet het geval is. Ikzelf heb veel meer het vermoeden dat het gaat om smaakverandering waarneembaar door onze grote vriend. Ik ga er namelijk van uit dat echt niet al die betaine of dat toegevoegde boterzuur bijvoorbeeld oplost. Ook zijn de concentraties zo klein, dat het dit niet is. Het is dus wel ook qua smaak door de karper waar te nemen in het aas. De kracht ervan op sommige wateren (lang niet alle) is in mijn ogen dan ook de zuurdere smaak van het aas. Ik ken verschillende wateren waar je met zuurder aas gewoon beter vangt. Moet er wel bij zeggen dat het hier gaat om instant visserij. De resultaat verschillen liegen er op die wateren dan ook niet om en het kan het vijf tot tienvoudige zijn van normaal. Zo ken ik bijvoorbeeld een water waar het beste instant aas de zure CarpFood bol juist veel beter vangt dan welke andere kwaliteitsboilie, die vissen hebben gewoon liever een zuur aas (wel weer instant), waarom durf ik niet te zeggen. Heb het gevoel dat het bij voeren al helemaal niets uit zal maken.

Nog even iets anders, ik meen me te herinneren dat betaine juist interessant is wanneer er ook soya producten in het aas gebruikt worden, omdat dan inderdaad de eiwitten (amino's) beter opgenomen zouden worden. Maar dat het met vismelen of andere meelproducten in veel mindere mate verschil zou maken. Ik weet zo niet of dit klopt (Iemand?), maar het is dus een interessant product juist voor de soya gebruikers wanneer ze de boilie beter verteerbaar willen maken.

Douwe, op zich logisch, betere vertering van het voedsel, dus gewichtstoename en/of minder nodig wat die varkens betreft dan toch.

Maar ook ik gebruik het niet, er zit verder ook geen soya in mijn boilies.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-01-2005 20:37

Douwe ,
dat je geen aanhanger bent van betaine daar was ik al achter.
Ook met een lego blokje werd destijds een karper gevangen dus met een keutel moet dat zeker lukken(welke flavour)...

Kijk , mocht het zo zijn dat, ook al heeft het maar een minieme positieve aantrekkingskracht op de karper, opdat hij eerder op de voerplek komt of juist door betaine op de voerplek blijft, of eerder geneigd zal zijn te vreten of weet ik veel wat voor een excuus om het toe te voegen in je mix, zal ik het zeker niet laten.
Die 1 1/2 gram per pond mix zal de karper zeker geen slecht doen als ik voorgaande betuigingen c.q. beweringen/constateringen zie.

Op naar het volgende hersenspinsel tenzij iemand hier met concrete feiten komt....


gr Harnold
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

05-01-2005 18:54

Nu word er op internet (marktplaats op hengelsport) betaine aangeboden 1KILO voor 25 eurie ?? Ga ik naar een hengelsport zaak dan vragen ze voor 50 gr. 12euro? Hier zal toch zeker wel verschil in zitten? Heb hem gemaild en het spul zou van een vriend van hem( die een hengelsportzaak in duitseland heeft) vandaan komen. Is de betaine die ze in de hengelsport zaken verkopen geconcentreerd?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-01-2005 20:38

50 gr voor € 12 ,- dan word je goed genaaid.

1 kilo voor € 25,- is wel heel erg goedkoop.

Ik heb op de jaarlijkse beurs te Zwolle een potje Betaine van 100 gr gekocht voor € 7,95 bij "De stek" Tackle and baits uit Eindhoven.
Tel 0402525977

Me dunkt , bel ze maar eens .

gr Harnold
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

05-01-2005 21:40

Marc, pure betaine is een wit kristal-achtig poeder, de foto bij die advertentie laat een bruinig poeder zien, wat doet vermoeden dat een supplement of mix betreft met betaine erin, maar geen zuivere betaine.
Voor een zak mix lijkt het gevraagde bedrag me aan de hoge kant, maar dat kan ik aan de hand van de iets te vage foto van die verpakking niet zien.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

05-01-2005 21:40

Betaine, is dit nog aanwezig na het koken van de boilië ?
Mij werd verteld van wel, en dat het beter is om het in een dip te doen, of je boilies te stomen.
Greets Gino
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-01-2005 12:19

Michiels Gino schreef:Betaine, is dit nog aanwezig na het koken van de boilië ?

Ja

Mij werd verteld van wel, en dat het beter is om het in een dip te doen, of je boilies te stomen.


Ik citeer Douwe : ivm dat het een sterk zuur is zal ik het zeker niet als dip aanraden.


gr Harnold
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2005 12:20

Kun je toch ook verdunnen?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-01-2005 12:23

mitsz van der kamp schreef:Kun je toch ook verdunnen?


Point,

maar als je slechts 2 a 3 gr per 500 gr droge mix kunt gebruiken wat is dan de juiste verhouding om te verdunnen voor een leek als ik...

gr H
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2005 12:28

eerst verdunnen en dan pas toevoegen?

Gooi die 2a3 gram nu eens gewoon in je aas en ga vissen. verander voor de rest niets aan je recept, anders weet je niet of het verschil maakt. Vang je meer, dan is het goed. Vang je minder, is het niet goed.

zo simpel is het. Test het alleen wel een lange tijd.

Met die 2-3 gram betaine, gaan er echt geen dooien vallen

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2005 12:41

Verdunnen voor een dip, hoever?
Eerst verdunnen en dan in je aas toevoegen lijkt mij beter dan in je droge mix donderen.
Verdun het dan in je eierstruif, waar je toch al je vloeibare en kleine hoeveelheden droge stof indoet voor je het door je mix draait.
In mijn bescheiden mening vermengt een grotere hoeveelheid zich beter door je mix dan een kleine.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2005 12:47

Goh Douwe,

in de roos. Ik ben van mening, dat er gewoon mee gevist moet worden. Betaine in je aas verwerken en vissen maar. Waar zit nu het probleem?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-01-2005 12:57

mitsz van der kamp schreef:eerst verdunnen en dan pas toevoegen?

Gooi die 2a3 gram nu eens gewoon in je aas en ga vissen. verander voor de rest niets aan je recept, anders weet je niet of het verschil maakt. Vang je meer, dan is het goed. Vang je minder, is het niet goed.

zo simpel is het. Test het alleen wel een lange tijd.

Met die 2-3 gram betaine, gaan er echt geen dooien vallen

MVG Mitsz


Het ging om de dip Mitsz niet om de mix opzich.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2005 13:03

Nergens Mitsz, was alleen een kleine aanvulling voor iemand die niet zover in het draaien/mengen thuis is maar toch dergelijke zaken eens wil proberen.
Daar bedoel ik Harnold niet mee die redt zich wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2005 13:21

Harnold,

neem 200 gram water. Los hier 250 gram fructose in op en 15 gram betaine.

Neem nu 1 deel van deze oplossing en vermeng met 2 delen glycerol. Voeg evt wat flavour toe en/ of wat druppels boterzuur.

Homemade dippie van goeie kwaliteit

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-01-2005 13:35

Bedankt Mitsz, maar nu hè, dat boterzuur (oftopic) ik kan dat hier nergens vinden?
Waar halen jullie dat spul?

gr Harnold
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2005 19:10

Harnold toch... Jullie?

"Wij Koningin der nederlanden........."

Het boterzuur is geen noodzaak. De dip werkt zeeer goed zonder het spul. Als je wil, KAN het.

Probeer het eerst eens zonder het boterzuur. Ik weet zeker, dat je er wel tevreden over bent.

MVG Mitsz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

06-01-2005 19:25

Harnold,

Ik heb in totaal nog 15 ml. van UCP voor je te koop! :wink:

Zie: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=19383
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2005 19:27

He Bas,

heb je dat spul nu nog?! Waarom vis je er niet mee?
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

06-01-2005 20:57

Hoi Mitsz,

Ik heb het nu allemaal nog te koop ja! Ik heb er eens wat dips van gemaakt en wat popups, mét handschoenen! :wink:

Waarom ik het verkoop, omdat het zooooooooooooooooo ontieglijk stinkt. Volgens mij als je boilies gaat draaien, stinken je handen 3 dagen erna nog! Moet je nagaan, de flesjes (die al afgesloten zijn) zitten in een afsluitbaar busje, die zit in een bakje van de chinees en dát geheel zit weer in een druk en sluitzakje, en nóg ruik je dat spul in de schuur! :lol: Ik vind het te riskant, omdat ik dan liever naar after shave ruik! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens