vervangers voor flavours


Plaats reactie
dave karels
Berichten: 72
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00

26-06-2002 23:23

Hallo allemaal,

Ik vis tegenwoordig niet vaak meer met gewone flavours,maar meer met natuurlijke flavours,ik gebruik bv jo-la,jo-la is een natuuridentieke geur/smaak van bv aardbeien(te koop bij de meeste toko's),ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook gebruik maken van alternatieve flavours van goede kwaliteit en toch een schappelijke prijs dan de vaak belachelijke prijzen van flavours in viswinkels!
Ik gebruik zelf ook veel soepen en bakmelen ed met een lekkere smaak...om zo ook een bepaald label aan mijn boilies te krijgen...
Wie heeft er nog meer interessante opties voor goede flavours?

m.vr.gr,
Dave
Arnold Haandrik

26-06-2002 23:33

beste Dave,
je hebt het over soepen?
:???:
zou je dat willen uitleggen wat je er precies mee bedoeld en hoe je het toepast?
verder gebruik ik kerrie,knoflook,speculaaspoeders en nog veel meer wat je in die toko's kunt kopen.
maggie(voor in de soep!)werkt ook prima. grenadine wat je normaal in je trapistje donderd ook prima,geconcentreerd citroensap,anijs van de drogist en zo kun je wel 1000 dingen opschrijven,ik zou zeggen experimenteer met het een en ander je staat verbaast wat er allemaal werkt!

groeten
Harald


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-06-26 23:35 ]</font>
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

26-06-2002 23:34

Tja, eigenlijk alles wat 'lekker' ruikt. Mits het geschikt is voor menselijke consumptie natuurlijk.
dave karels
Berichten: 72
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00

27-06-2002 17:24

Hoi Harald,

Met die soepen bedoel ik van die aanmaaksoepen,het is als het ware poeder,dzeze hebben een perfecte smaak en geur!(knorr noem maar op...)
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

30-06-2002 16:40

Ik zat afgelopen week te denken om aanmaak limonade te gebruiken als flavour (is gelijkk zoetstof). Heeft hier iemand ervaring mee??

Groetjes
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-07-2002 09:57

Heb je een 'vervanger' nodig dan? Pure onzin en grotendeels bijgeloof die toevoegingen. Mensen die zich al iets langer in deze materie verdiepen zijn overtuigd van de lokkende werking van melen op zich en niet van wondermiddeltjes. Ik ben 1 van die mensen.

Gr. laurens
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-07-2002 10:13

Recht voor z'n raap Laurens. Ik begin medelijden met die arma 'handel' te krijgen:)
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
dave karels
Berichten: 72
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00

02-07-2002 12:31

Hoi Laurens,

Ik gebruik zelden tot nooit flavours uit viswinkels omdat ik het grotendeels met je eens ben.
Echter uit testen is al meerdere malen gebleken dat er bestanddelen zijn die eetlustopwekkend werken,volgens jou dus onzin!!!
Ik heb heel vaak een neutrale mix tegen mijn mix gevist en zelden tot nooit won de neutrale mix...
Ik weet heus wel dat zetmelen ed uitlekken...en dat karpers hier op reageren echter ze reageren ook op bv rundvleesbouillon om maar eens een vb te noemen van een flavour die ik gebruik die zeer extreem goed werkt,maar ja waarom zou ik dat door me mix gooien, is toch niet nodig volgens jou!
Tevens voeg ik bruine bastardsuiker toe ipv bv sweetner,ook voeg ik zout toe om de smaak te verbeteren(in mijn ogen dan een verbetering!)
Ik ben van mening dat deze bestanddelen een toegevoegde waarde hebben,althans ik heb in de praktijk gezien dat het bevorderend werkt,theorie is belangrijk maar voor mij geldt de praktijk!

Met vriendelijke groeten,
Dave
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-07-2002 11:44

Hr. Karels,

Met het woord wondermiddeltjes doelde ik inderdaad grotendeels op FLAVOURS. Persoonlijk hecht ik eveneens meer waarde aan overige toevoegingen, maar in mijn visie werken deze soms zo goed omdat het herkenningspunten voor de vis wegneemt. Ik ga hierbij dus uit van een maagdelijke situatie (de oorspronkelijke behoeften van de vis voor de hengeldruk) waarin die toevoegingen absoluut niet nodig zijn en zelf averrechts kunnen werken??

Jij zegt beduidend meer runs te krijgen op de toevoegingen dan op de neutrale mix. Maar is dit dankzij of ondanks die toevegingen? In de praktijk blijkt vaak 1 stok het beste te produceren tijdens een sessie en wellicht heb jij die 'toevoegingsstok' op de betere stek geplaatst, uit vertrouwen.

Bovenstaand verhaal komt dus eigenlijk neer op de nuance en bovendien de relativering dat geen situatie hetzelfde is en de behoefte en preferentie van vissen voor en na hengeldruk.

M.a.w. geen situatie, visser, vergelijkingsmateriaal en denkwijze hetzelfde en een niet geringe kans op een eindeloze discussie!

Groeten Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
dave karels
Berichten: 72
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00

03-07-2002 23:03

Hr Maasland,

Ik ben juist voorstander van een discussie mits men elkaar respecteert en dat doe ik!
Ik vis vaak met 3 mensen tegelijk en we vissen dan ook nog eens met 3 hengels,wel ieder een stek op een paar honderd meter...
Wij hebben allen een jaar lang gevist met neutrale boilies,gewoon een basismix bestaande uit griesmeel,soyabloem en polentabloem en uiteraard eieren...
We deden zo ieder 2 hengels met een neutrale mis en 1 van onze favoriete boilie.
Op het water waar wij visten was de diepte vrijwel overal gelijk en ook de vangsten waren op iedere hengel nagenoeg gelijk,dit weet ik omdat ik er al vele jaren vis.
Toch kregen wij weinig tot geen runs op de neutrale mix en wel op onze eigen creaties(bestaande uit dezelfe hoofdbestanddelen!!!),het vreemde hiervan was dat vrijwel niemand hier viste,bijna maagdelijk water!
Deze test deed ik na een jaar vissen hier.
Ik wil net als jou hier alleen maar aangeven dat geen enkel water, geen een visser hetzelfde is en dat "goede" vissers bestaan uit mensen die goed kunnen inspelen op steeds veranderende omstandigheden...
Dit maakt bij mij het karpervissen ook zo interessant,dat onvoorspelbare is zo ongelooflijk verslavend!!!
De ene keer vang ik op dit water 10 vissen en dan ineens in een weekend niks!!!
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken waarom ik nu zo vis met mijn eigen creaties,uiteraard begrijp ik heel goed dat als ik deze test zou doen op een ander water ik ook een totaal ander resultaat zou kunnen bemerken,ik wil dan ook niet generaliseren door te stellen dat neutrale boilis slechter of minder goed zijn dan mijn eigen creaties,alleen in de praktijk in mijn geval heb ik het gevoel dat ze beter zijn,echter ik zal mijn ogen nooit sluiten voor een neutrale boilie hoor,als ik vermoed na vele blanks dat neutrale boilies de oplossing zullen zijn dan zal ik zeker niet nalaten ze te gebruiken!!!

Wat een verhaal zeg pfff,maarre ik hoop dat je me zo iets beter begrijpt,ik ben niet zo kortzichtig als een groot deel karpervissers hoor,lijkt misschien af en toe wel zo...

Maarre ik wens je vele vangsten toe enne ik hoop dat we zo nu en dan een leuke discussie kunnen houden...daar is dit forum voor,ja toch!
Met vriendelijke groeten,
Dave.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-07-2002 01:39

Ik ben dan weer zo'n iemand die flavours en toevoegingen een verijking vindt op een boilie-mix. En weet dat mits je de juiste weg hebt gevonden in die flavours en toevoegingen je veel en veel meer kunt vangen dan een boilie zonder deze verijkingen. Inderdaad zijn flavours uit de hengelsporthandel veel te duur en heb ook ik de weg in de voedingsindustrie gevonden. Kruiden, soepen, dessertsaus, enz. allemaal leuke ingredienten om eens te proberen. Het is een feit dat een karper voedselvoorkeur heeft. Ons de taak om achter die voorkeur te komen. Tuurlijk vang je karper op een goede basis-mix, dit is immers het belangrijkste van je aas. Maar dit is nog vele male te verbeteren door flavours en toevoegingen te gebruiken. De feiten liegen er niet om, een kennis van me viste vroeger alleen maar met een basis-mix, tot dat hij een andere karpervisser tegen kwam die dus flavours e.d. gebruikte. Dit hebben ze gecombineerd, dus een basis-mix visser met een toevoegingen visser (om het zo maar even te noemen). Ze zijn beide gigantisch meer gaan vangen. De een omdat hij alles van basismixen af wist en de andere omdat hij alles van toevoegingen af wist. Goude combinatie. Ik denk dat ik mijn mening hier duidelijk beschreven hebt. Tuurlijk alle respect voor de vissers die heilig in het neutral fishing geloven.

Bart.
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

14-12-2002 17:37

probeer het eens met koffie
je krijgt wel een donkere bollie
maar het werkt wel
Plaats reactie