The High Instant Response


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-01-2005 16:54

Robert,

Dat gebeurde pas (veel?) later na 1952.
De zogenaamde oude rassen, edelschub en heidemeij? spiegels, werden
vroeger alleen bijgevoerd met granen; gewoon omdat het goedkoop was.
Wanneer je dergelijke wateren weet, met genoemde rassen, dan is het mij
vaak opgevallen dat erop vismeel "zonder voor gewenning", totaal geen
reactie merkbaar is in het begin. Op zoet aas, met een niet een al te hoog
eiwit gehalte tot zo'n 30%, reageerde deze vissen veel vlotter. Wil je dit
testen, pak dan een absoluut maagdelijk water, en voer puur en alleen
boilies.
Op vismeel boilies, lijken eerder de kleine verwildere schubkarpers gevan-
gen te worden. De 25% wildbloed hybride, van de OVB lijkt veel eerder op
vismeel te reageren, dan de oude kweek rassen....
Wat nakomelingen betreft, van de edelschub, heidemeij spiegels of de 25
% wildbloed hybride, lijkt het of ze precies de genen van hun kweek ou-
ders overnemen. Dus b.v. de voor-ouders, van b.v. een edelschub werden
met granen gevoerd in de kweekvijvers, de nakomelingen ervan lijken
dan ook een duidelijke voorkeur voor graan houdende, koolyhdraat en
zetmeelrijke producten te hebben. Dus met andere woorden: Van genera-
tie op generatie. Dus ik heb het idee (kan er naast zitten!), dat er in de
kweekvijvers al bepaald word, welke voedsel voorkeur een vis krijgt. Aan-
gezien de laatste jaren vissen werden gevoerd met karperkorrels, waar
dus vismeel inzit; reageren deze vissen ook beter op vismeel.

Tot slot: Denk niet dat vismeel instant is, dat is het absoluut niet. Alleen
zullen de huidige kweek karpers wel sneller op vismeel reageren, omdat
ze daarmee gevoerd zijn in de kweekcentrum's. Ook de nakomelingen er-
van lijken, dan weer redelijk goed op vismeel te reageren...
Wil je het 1 of ander eens testen, houd je dan aan het volgende:
- Moet een absoluut maagdelijk (moeilijk te vinden!) zijn, en een niet o-
penbaar water zijn.
- Moet oude kweek rassen bevatten (probeer er achter te komen aan de
hand van observatie of probeer van jaren geleden de uitzettingen te ach-
ter halen).
- Voer puur en alleen boilies, neem 2 stekken ver uit elkaar en voer op de
ene plek vismeel boilies en op de andere zoete "crap" boilies.
- Voer op allebei plekken evenlang, b.v. 2 dagen.
- Maak een paar sessies, en schrijf op op welk aas de vissen sneller rea-
geren, en hoelang het duurd voordat ze op 1 van beide samenstellingen
goed reageren.
- Ik wed dat de zoete variant, veel eerder aanslaat... :wink: :P

Probeer het daarna eens op een water met 25% wildbloed hybriden, en vis
dan eens met vismeel. Zij zullen veel sneller op vismeel reageren, alleen
moet er absoluut nog niet (moeilijk :P ) met vismeel zijn gevist. Probeer
het dan instant, zonder zoete toevoegingen.

groetjes Benny
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

10-01-2005 17:43

benny,

even voor de duidelijkheid,ik denk ook niet dat vismeel instant is hoor!
als ik op een nieuw water ga vissen,dan probeer ik altijd zoet en vismeel om te kijken wat het beste aanslaat,dit was dus altijd op wateren waar al gevist word,heeft dus niet zoveel met instant te maken,meer met voedselvoorkeur/conditionering.
op het ijsselmeer probeerde ik dat dus ook,ondanks dat ik de meningen/
bevindingen over de instant vangkracht van koolyhdraat/zetmeel al kende.(ik ben vrij eigenwijs 8) ).wie niet probeert,die niet leert,denk ik dan maar.
de eerste paar sessies met mijn maat visten we met freezers van k.s.
knikkers,op vismeel basis,daar ik niet weet wat daar nog meer inzit,
kan ik ook niet zeggen of het een echte vismeel boillie is,maar ik denk het wel.we vingen naar ons idee wel goed,hadden steeds 1 dag gevoerd
met mais en boillies.
daarna haakte mijn maatje af,en door de ligging van de stek,besloot ik daar niet alleen door te vissen.
het toeval wil dat ik enkele dagen later met een boer in contact kom die land aan het ijsselmeer bezit,ik kon er vissen,en blij als ik was ging ik de eerste avond gelijk zitten.
niet gevoerd,gewoon instant.ik had nog boillies voor een ander water in de vriezer,echte visboillies,deze waaren weliswaar zoet geflavourd,maar
bevatten geen melasse,er werd ook een emmertje mais gestrooid.
ik ving die nacht 6 vissen waarvan 4 dikke en verspeelde er nog 1.hierbij wel vermeld dat de weersomstandigheden,achteraf gezien,uitstekend waren voor deze stek.en dat de zwem/aasroute hier erg voor de hand lag.
daarna ben ik dus met beide boillies doorelkaar gaan voeren,die vismeel
en een zoete/koolyhdraat mix,en kreeg meer runs op vismeel.
in het formaat van de vissen zat niet een merkbaar verschil.
dit kan toeval zijn,ik heb het een sessie of 4 geprobeert,voordat ik dan maar met vismeel ben gaan vissen,hier heb ik later dus ook melasse aan toegevoegd.
wat jij zei over apart de voerplekken maken,dus 1 zoet en 1 vismeel,
dat heb ik nog niet geprobeerd,ga het wel doen.
om het echt te testen moet ik ze dan wel op de zelfde aas route leggen,
omdat ze wel een keuze moeten hebben lijkt mij.ik ben zeer benieuwd of
deze aanpassing echt werkelijk grotere vissen gaat opleveren!

en maagdelijk water met oude kweekrassen?ik zou wensen dat ik er een zou kennen,maar ben tevreden met het ijsselmeer,ik houd niet zo van:
hee, die heb ik ook gevangen! :wink:

m.v.g. robert
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-01-2005 19:17

Heren,

Er zit een kras in de plaat.

Het enige wat blijkt uit wat er zoal over geschreven wordt is dat een boilie waarin een belangrijk deel vismeel op sommige wateren eerst wat gewenning vraagt. Daarna loopt het kennelijk als een trein.

Mijn eigen ervaring is dat de ene vismeelmix de andere vismeelmix niet is. Daar valt nogal wat aan te sleutelen. Dus ik zou het allemaal niet zo maar generaliseren. Gebruik gewoon je gezonde verstand en luister niet teveel naar wat anderen zoal beweren. Dat levert je doorgaans meer op.

Overigens vormt de 25% wildbroedhybride een niet onaanzienlijk deel van de in Nederland voorkomende karpers. De spiegelkarperprojecten zijn er niet voor niks. :wink:

Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-01-2005 20:01

Kees,

Inderdaad! De ene vismeel mix is de andere niet. Het zal er ook nog aan
liggen, hoeveel % vismeel je in je mix gebruikt. Boven de 35 a 40% vis-
meel, word de mix naar mijn ervaring al behoorlijk minder instant.
Wel is het zo, dat wanneer je de vismix met koolydraatrijke ingredienten
aanvult, het eiwit gehalte ook niet heel extreem hoog word. Gebruik je
echter vismeel in combi met melk-eiwitrijke ingredienten, dan word het
eiwit gehale al behoorlijk hoog, en stukken minder instant....!

Oh ja....Robert,

Ik denk dat bij jou gewoon de vismeel bollen goed vingen, doordat ze in
eerste instantie door de mais werden aangetrokken.
Probeer er eens achter te komen, hoeveel % vismeel erin die boilies van
K.S. zitten.

groetjes Benny
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

10-01-2005 20:21

benny,

ik ben nog nooit bij k.s. geweest,maar als ik mijn maatje erover hoorde,
mag je zelf de "fabriek"niet zien van herman,wat ik ook wel kan begrijpen.
dus over zijn boillie samenstellingen zal hij ook wel niet al te loslippig zijn,
wat me logisch lijkt als dit je broodwinning is.
wel kan je er volgens mij ook mix kopen,dus dan moet het met de juiste apperatuur en gedegen kennis wel te achterhalen zijn.of misschien word de hoeveelheid vismeel zelfs wel vermeld,maar dat weet ik niet.
ik vis met zelfgemaakte boillies,maar ben niet zo'n uitrekenaar wat mijn aas betreft,als het vangt is het goed,en als ik door een bepaalde wijziging meer vang,dan houd ik die erin,loopt het minder dan weer terug naar de basis en wat anders proberen.
het percentage vismeel in mijn boillies,is het percentage wat in trouvit 000 zit,min 20%.
voor op het ijsselmeer dan toch.
ik heb eigenlijk geen idee hoeveel dat is :oops:,weet jij dat,of is dat ook afhankelijk van de leverancier?
als ik mijn boillies met puur vismeel draai,dan is ongeveer 40 procent van mijn droge mix vismeel.maar dit is ook afhankelijk van welke vismelen ik gebruik.(valt garnaalmeel ook onder de vismelen eigenlijk?)

m.v.g. robert
jan huygens
Berichten: 29
Lid geworden op: 25-02-2004 18:20
Locatie: limburg

10-01-2005 22:07

Die mix die je noemt is de gewone H I R mix of High Instant Respons mix, niet enkel heel instant,maar vist menig ander mix naar huis.Waarom, wel doordat deze mix zo attractief, dmv verschillende topattractoren is gemaakt gaat de vis deze boilie nog vlotter pakken.Ja ja wat een lekker verkoopsverhaaltje, wel dacht ik ook tot dat .......Wel om te beginnen, ging ik met ne maat op een rivier vissen.Gewoon instant, ik viste met mijn eigen homemades, gewoon basismix,rr, een beetje hoogwaardig vismeel, gemalen tijgers, kaasconcentraat en wat visolie en amino's.Mijne maat viste met de Hir mix van Luc Pluckers.Zei nog lachend tegen mijn maat instant bollen van mijn kloten, want ik had al de eerste chevenne binnen.Goed het was gene karper, maar ik was toch al tevreden, eerste vis op een nieuw water.De eerste stek liep van gene kant, door baggerwerkzaamheden, de 2de stek idem dito.Dan maar effen rondgereden op zoek naar enige activiteit van karper.Niks, nergens iets te zien en dan op een gegeven moment zien we een knolleke draaien.Ach we hadden niks te verliezen.Opbouwen dacht ik, een emmerke bollen erin, en we zien wel.We zouden de eerste nacht niet vissen.Enkel mijn bollen hadden we verspreid gegooid over de stek wegens veel teveel bollen bij.Maar tegen de avond rolde er zoveel karper op de stek dat we ons niet konden inhouden.Ik viste met mijn eigen bollen en mijne maat met zijn instant bollen.Mijne maat zijn hengels lagen nog maar juist in en daar vertrok de eerste al.Bij mij bleef het doodstil, dat kon toch niet, want mijne maat zat ondertussen al aan vier schone kerpen.Kreeg al een beetje stress.Mijne maat zag dat ik al een beetje groen zag, en zei hangt dan toch ook zo ne instant bol aan.Eerst wou ik niet toegeven, want mijn eigen bollen dat waren gewoon vertrouwensbollen.En mijne maat zijne hengel vertrok weer.Ok dacht ik, ene hengel met mijne bol en de slechtste hengel ne instant bol eraan. Gene zever ,nog geen kwartier later liep mijn slechtste hengel af, ja ja dat voelt lekker.Wat ne bak 20.2 kg, ik zag mijne maat ook een beetje groen worden.We vingen samen een dertigtal vissen op 2 dagen, en gene ene op mijn eigen bollen.Heb nadien nog enkele van die sessies meegemaakt en iedere keer hetzelfde liedjes.Op mijn eigen bollen ging het heel moeizaam, tot dat ik enkel met mijn bollen viste. Conclusie er was duidelijk een preferatie voor de HIR bollen tov mijn eigen bollen, zelfs na lange opbouw.En nee mijn eigen bollen zijn geen braggelbollen, daarom staat mijne mix er ook bij.Vis nu ook meer en meer instant.En van dat groen zien, gun iedereen zijn visje wel, maar als de andere alles vangt doet het toch een beetje pijn.
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

12-01-2005 18:31

Ik had nog een vraag.

Ik kweek al jaren konijnen. Het voer dat ze krijgen is een mengsel van 14 verschillende ingrediënten. Toch halen ze gierig altijd eerst één bepaald middel uit. Het gaat hier over een boon die alleen rond de Middellandse Zee groeit. Ik ken de naam alleen in het Frans. CAROUBES.

Deze boon heeft een heel en speciale sterke geur.
Ik heb enkele maanden een zak gekocht en mijn wagen was met die geur helemaal "geflavourd", als jullie begrijpen wat ik meen. Ik heb het intussen fijn gemalen. Het is bruin van kleur.

Nu wilde ik het eventueel in mijn mix inwerken. Misschien werkt het ook zo goed instant als bij mijn konijnen.

Ik zou graag willen weten of er al iemand iets over dit produkt in verband met onze hobby heeft gehoord. Ik persoonlijk heb nog nooit iets daarover gelezen of gehoord.
Werd het al eens door iemand getest?

Mvg
Pascal
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-01-2005 18:43

Jan,hoe weet jij wat je slechtste hengel is op een nieuwe stek zonder dat je uberhaubt een aanbeet hebt gehad? :o

Pascal,karpers zijn geen konijnen zover ik weet :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-01-2005 18:55

Pascal waarschijnlijk bedoel je dit http://www.langfruit.nl/proddb/products ... annesbrood
Vissen is een hobby, geen religie!
jan huygens
Berichten: 29
Lid geworden op: 25-02-2004 18:20
Locatie: limburg

12-01-2005 23:31

Tja Wil ik had de stek grondig uitgepeild en ook eens onderwater gaan zien hoe alles er uit zag.Ben namelijk een duiker. En aangezien ik toch wel een beetje viservaring heb, lag die hengel het minst goed van alle 6(3 per man, ongeveer de middelste hengel)vandaar.Het valt me trouwens op dat meestal één vd buitenste hengels de beste is, bv die iets buiten de voederplek ligt.Trouwens ik heb niks goed te praten of te bewijzen, weet gewoon waar ik mee bezig ben.


Mvg

Jan
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

13-01-2005 06:29

Ja, Douwe. Dat is het wat ik bedoelde.

Wil. Ik ben het wel met je eens, dat konijnen geen vissen zijn.
Ik heb wel ondervonden dat konijnen toevallig ook graag maïs, hennep en maples lusten. Waarom zou dat met carob anders zijn?
Ik heb er toch een heel goed gevoel bij.

Ik zal het in ieder geval testen. Ik heb alleen nog geen idee in welke hoeveelheden ik die zou moeten gebruiken en in welke mix.
Volgens mij liever in een neutraal basismix met eventueel birdfood of hennep. Dus zeker geen vismeel.

Wat vinden jullie daarvan?

Pascal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-01-2005 10:12

Haha, omdat een karper geen plantetend knaagdier is misschien. Aandeel van planten is gek genoeg gering in het dagelijks menu van een karper. Maar ze eten weer wel de zaden en vruchten die in het water vallen.

Ik test mijn boilies altijd op mijn katten. Dit omdat karper ook gek is op kattenbrokken. Maar uiteindelijk zegt het weinig. Je basismix zal sowieso vangen. Maar hoe je het effect van de peulvrucht hieruit isoleert is mij altijd een beetje vaag.

Kees
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

13-01-2005 13:24

Nou dat je het zegt, heb ik weleens in de ringvaart in polder een karper met twee grote voortanden en twee staanden oren gezien, zou er toch een link bestaat. :lol: CN
Unicorn Carp Fisching
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

14-01-2005 17:54

Leuk grapje Cor.

Maar ik zal het dit jaar toch proberen.
Misschien heb ik dan ook iets te lachen.

Ik heb trouwens een heel goed gevoel.
Wat toevallig door de knaagdieren werd voorgetrokken, ik denk aan hennep, maïs, maples, wordt ook heel graag door de karpers genomen. En carob steekt er nog een heel stuk boven die granen uit.

Nu moet ik alleen nog de ideale verhoudingen vinden.

Cor, als ik tijdens het vissen een konijn zie, zal ik zeker aan jou denken.

Pascal