Tips voor snel draaien van bollies


Plaats reactie
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

24-06-2002 10:30

Hoe draaien jullie je bollies en hoeveel kg. per uur halen jullie met die manier? Iemand nog tips voor snel draaien? of voor het draaien van grote hoeveelheden?

Ikzelf maak sinds dit jaar blokjes. Draai nu een kilo of 4 bollies per uur.

Groetjes
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

09-09-2002 13:36

met een boilieroltafel gaat het best snel vooral als je een hele grote neemt een keer rollen en je hebt 100 boilies
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-09-2002 13:41

beetje zonnebloem olie in je deeg zorgt ervoor dat alles minder gaat plakken ook het insmeren van je roltafel met olie versnelt het draaien

mvg martijn
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-09-2002 14:09

Eerst veel deeg maken, met deeghaken aan de mixer of een betonmixer aan de boormachine.

Dan worsten maken ten grote van je deegspuit. 1 doe je in je spuit de rest in een plasticzak die je dichtknoopt en als je het helemaal goed wilt doen leg je die in de koelkast.
Dan droogt het niet uit, en dan hebben de ingredienten genoeg tijd om het vocht op te nemen.

Bij mij is de tijd dat ik 1 lading kook genoeg om weer een nieuwe lading ( lees: inhoud van 1 plank )

Zo gaat dat dan een uurtje of wat door.

Je draait zo heel effiecient. je kun bijvoorbeeld ook vandaag het deeg aanmaken, dan in de koelkast Alles netjes opruimen van het deeg maken, en de volgende dag alleen draaien

je kunt ook alvast een deel draaien en dan alles in 2 of 3 pannen tegelijk koken

:S

Groetjes Sjoerd
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

09-09-2002 15:14

Wij hebben de grote boilieplank vastgeschroefd op een houten plank, welke we vastzetten in een Workmate. Zo staat je boilietafel op fatsoenlijke hoogte en het draait vele malen makkelijker. Zeker als je boven de 1,90m bent is dit een erg practische oplossing..!

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

16-09-2002 00:00

het snel draaien is geen probleem.
maar om snel te kunnen koken is een heel ander verhaal
Karl van Bakel
Berichten: 21
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Deurne

16-09-2002 09:37

Sommige gebruiken ook een gehakt molen, maar of dat werkt weet ik niet, maar dan krijg je wel allemaal dunnne worsten dus je kunt ze niet draaien op een plank van 20 mm
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-09-2002 09:15

Sommige gehaktmolens zijn omgebouwd ofzo, zodat er 3 of 4 echte boiliesspuitmondjes op passen. Ik neem aan dat je dat bedoelt, en dan kun je idd hel snel draaien...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-09-2002 11:27

ipv een een plaat met kleine gaatjes kan je er een gele spuitmond op plaatsen!
snel boilies maken doe je door een een worst deeg in stukjes te snijden of een plak deeg in blokjes te snijden en te koken je krijgt dan geen ronde boilies maar snel is het wel

mvg martijn
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-09-2002 19:57

Ach, ik vind het wel leuk, dat boilies draaien, je bent dan immers toch weer met je favo hobby bezig.
En een uurtje meer of minder ermee bezig zijn maakt mij ook niet uit. ( ja ik draai ook veel op een dag, niet een halve kilo per dag, om jullie ff voor de zijn :razz: )

Gewoon de muziek hard aan en een fles drinken ernaast en dan komt alles goed.

Met relaxte groet,

Sjoerd
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-09-2002 23:49

Sjoerd, ik wou dit ik zo opgetogen en fluitend aan de slag ging, wanneer ik boilies moet gaan rollen :grin:

Stefan

Om het deeg (of voor worm-worst-machine, rulle droge brokjes) te maken, kun je best eerst uitzoeken hoeveel kilo van jouw mix er in hoeveel eieren gaan. Dan hoef je niet meer steeds meel erbij te gooien tot ie goed is, maar dan gooi je ei + meel bij elkaar in een teil, en dan kun je met bijvoorbeeld een boormachine + speciaal zelfgemaakt "kneed/meng-stuk" de handel door elkaar shaken. (de pastamatic worstenmachine doet als ik het goed heb begrepen dit kneedwerk al voor je)

Voor de worsten zijn er diverse spullen in de handel, bijvoorbeeld de pastamatic.
Stukken beter is een aangedreven worm met spuitkoppen. Met een beetje handigheid maak je die zelf.

Als je ze rond wilt hebben, dan kost dat tijd, en je kan minder worsten in 1 keer maken, want voordat je bij de laatste bent is het door indroging al amper te rollen. Als je echter heel je roltafel (groot) van boven naar beneden vol legt met worsten, en ze daarna plet met de andere helft, dan heb je ook hapklare brokken.
Zo kun je eerst echt een hele berg worsten maken, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de laatste helft worsten opnieuw in het machien (of spuit) moet gooien omdat ze te droog zijn om te rollen. (eea is afhankelijk van je mix...sommige componenten hebben de eigenschap een hoop vocht te trekken)

In het koken gaat vaak een berg tijd verloren. Zorg dat je liefst twee grote pannen (5 liter) op het vuur hebt, en twee van die frituurzeven. Als je alles wat je hebt gedraaid in 1 keer achter mekaar kookt, dan komt er nog best tempo in.


Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-09-2002 00:01

Chris,

Onthou waar je het uiteindelijk allemaal voor doet, en ach, 't is niet het ergste werk van de wereld, toch!? ( M'n moeder denkt daar anders over :smile: ) Alleen die stank in huis in minder maarja, waar doe je het ook al weer voor!? Juist, om uiteindleijk die dikke big in je armen te kunnen sluiten.

En zoals ik zei, met de nodige gemakken en de vorm van muziek, en wat te drinken e.d houd ik het een hele tijd uit. De meeste bijbaantjes zijn niet interessanter of leuker, als je feitelijk bekijkt wat voor handelingen je eigenlijk uitvoert.

Je moet het gewoon niet moeilijker maken dan dat het al is, en er dus ookniet moeilijke rover doen. Als je een beetje efficient rolt ( dat heeft ook met routine te maken ) is het zo gepiept!

Met rollende groet :roll: ,

Sjoerd
Plaats reactie