ready-mades


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2002 12:42

Heren.

Volgens sommigen zouden er boilies bestaan die goede chemische conserveringsmiddelen bevatten en daarom niet slecht zouden zijn voor de karper.
Dat zou kunnen, het menselijk voedsel wordt immers ook chemisch geconserveerd.
Ware het niet dat aan die conservering STRENGE regels verbonden zijn.

Boilies die op diezelfde wijze zouden zijn geconserveerd zouden na een bepaalde periode ZEKER gaan schimmelen.
Lees na enkele dagen, na het openen van de zak dan komt er immers vocht bij.
Ook zouden er schimmels in de vakken bij de hengelsportzaken zichtbaar worden.
Niet alle zakken zijn luchtdicht verpakt, er beschadigd nog wel eens een zakkie.
Dat willen de boiliefabrikanten niet, dus worden er hoeveelheden conserveringsmiddelen gebruikt die een fabrikant van levensmiddelen in de gevangenis zouden doen belanden.

Verantwoord chemisch conserveren bestaat jammer genoeg niet.
Je moet het ook bekijken tegen de achtergrond van een verantwoorde dagelijkse hoeveelheid per kilogram lichaamsgewicht.

Er zijn hier posters die veel beter weten dan ik het weet wat er gebruikt wordt.
En dat er zelfs medicinale conserveringsmiddelen worden gebruikt.
bv. Roger Feyen en Chris Gabrielle kunnen hierover veel beter iets vertellen.

Cor geeft aan dat karpers geen maagzuur hebben om de vertering op gang te zetten.
Sterker nog een karper heeft HELEMAAL geen maag.

Wel handig kan hij ook geen buik of maagkrampen krijgen.

Waar hij wel last van kan krijgen is dat die OVERdosering van conserveringsmiddelen wel eens de TOTALE darmflora kan vernietigen.
Het dier gaat zich dan niet echt happy voelen.

Daar zou wel eens de oorzaak kunnen liggen dat de RM op de iets langere termijn niet meer op het verlanglijstje staat van de karper.

Ook zou een karper kunnen weten wat goed en wat slecht voor hem is.
Dit is echt grote onzin, dan zou hij veel meer weten en kunnen dan een mens.
Wij weten ( hebben het kunnen lezen of leren of het is meegegeven in de opvoeding ) wat niet goed is.
En toch eten wij dingen die zo lekker zijn dat er vergeten wordt dat er ook een ideaal gewicht bestaat.

Een karper is een wezen met primitieve instincten.
Hij heeft totaal geen beredenerend/combinerend vermogen.
Hij kent ook het besef lekker niet, het is eetbaar of niet.
Laat onverlet dan hij het één wel gretiger zal nuttigen dan het andere of bij bepaalde bestanddelen eerder Heads Down zal gaan.

Ook zijn er onderling grote verschillen in het HERKENNEN van iets wat eetbaar is.
De karpervissers noemen dit maar voor het gemak partikel en/of typische boilievissen.
Waarschijnlijk herkent het dier het aangebodene niet als eetbaar en laat het liggen of spuugt het weer uit.

Alles is gebaseerd op de drie V ,s; Voedsel, Veiligheid en Voortplanting.
Van hieruit reageert hij ook, op al die V is in alle facetten een positieve en een negatieve conditionering mogelijk.
Nergens anders op, het is niet mogelijk om het dier te leren om eerst door een hoepel te springen om daarna nog eens een koprol te maken om dan van de dresseur aan de kant iets te eten te krijgen.
Behalve op de Efteling of in je tuinvijver zal geen enkele karper aan de kant komen om iets uit je hand te nemen.

Ik gebruik met opzet niet het woord dressuur omdat het geen juiste benadering is van wat zich bij de karper voordoet.
Wanneer al die drie V, s zich voordoen op jou stek dan heb je een topstek.
Ook kun je jaren vooruit op stekken waar het dier niet negatief beïnvloed is op voedsel en veiligheid.
Moet je niet te lang doortrekken op die stekken.
Niet te gulzig zijn en op tijd weer een andere stek zoeken om later weer eens voor even terug te keren.

Het zal heel moeilijk worden voor het dier om te bepalen WAARVAN hij zich niet goed gevoeld heeft.
Wel zal/kan hij bepaalde SMAKEN gaan mijden en aangezien de sterkste component in een aas ook het meest herkenbaar zal zijn kon dit wel eens de conservering zijn.

Ook bij het gebruik van chemische flavours, die wel ruiken, maar daar heeft het dier weer niks mee, maar allemaal smaken naar het gebruikte oplosmiddel, dus meestal bitter.
Om dit te maskeren wordt er dan weer veel zoetstof gebruikt.
Gebruik dan liever dingen die ook nog eens smaken; knoflook, soeppoeders, trassie, kruiden, melasse enz.
Bij de chemische flavours bedoel ik niet de natuurindentieke flavours of de aroma,s.
Er zijn teveel mensen die hier wel goed mee scoren.
Dezen smaken wel degelijk naar datgene wat er op staat vermeld.

Appels met Peren vergelijken, helaas komt dit nog veel te vaak voor.
Karpers worden welhaast magische krachten toegedicht.
In mijn gevoel om de vangst, die heel vaak eenvoudig te realiseren is, iets meer te geven dan het in werkelijkheid is.
Namelijk gewoon een visje vangen.
Het vangen van een echt grote vis is weer lastiger maar daar zijn er ook niet zoveel van.

Maar mijne heren het is een pracht sport die mij heel veel plezier en voldoening geeft.
Zodra ik deze twee drijfveren niet meer voel breek ik de hengels in stukjes.

Volgens mij is het weer een heel epistel geworden, afijn tot een volgende maar weer.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 20-01-2002 12:56 ]</font>
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

20-01-2002 15:19

hoi

Pieter

Dat "bol" staan van de verpakking wordt veroorzaakt door gasvormende bacterien en /of gisten(anearoob=zonder zuurstof). Is de verpakking niet gescheurd? dan is schimmelgroei namelijk heel snel gebeurd.

Dat een karper niet weet wat slecht voor hem is, is niet helemaal waar. De vis moet wel de tijd krijgen om erachter te komen of iets giftig is. Die toxine kan dodelijk zijn(dus komt ie er pas achter als het te laat is)

mvg

Roger Feijen
Hans-Peter van Ee

23-02-2002 14:26

Heren Chemie

Ik wil hier een vraag aan toevoegen??

Als zo'n overgeconserveerde ready-made een aantal dagen in het water ligt en de bacteriën beginnen hun werk te doen, hoe is het dan gesteld met het gehalte van de conserveermiddelen??

met vragende groet

HPE