alternatieven voor cruncheffect in je boillies


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2004 19:40

Maarten Darkje schreef:Hans,

Hebt u mijn suggestie voor crunch-effect over het hoofd gezien, of is deze geen commentaar waard...?

zoals gezegd zou perlite volgens mij een aardig crunch effect geven wat ook blijft werken als het spul nat wordt. Het is een korrel gemaakt van gepoft vulkanisch gesteente, steriel en bestaalt enkel uit mineralen. het wordt voor diverse doelen gebruikt, zoals isolatie en grondverbeteraar, ook wordt het soms aan veevoer toegevoegd las ik op een site van perlite ...

edit:
het spul zuigt bestwel vocht op, maar er blijft toch wel wat lucht in zitten waardoor het blijft driven. Eventueel zou je het kunnen drenken in een flavour, die je goed erin kan krijgen door de flavour-oplossing en de korrels samen even in een vacu-vin potje vacuum te trekken... bijna alle lucht wordt er dan uit getrokken en door de oplossing vervangen, waardoor de korrels bij het crunchen een klein flavour explosietje geven ... dit alles in theorie natuurlijk want het idee is wel leuk maar geprobeerd heb ik het natuurlijk (nog) niet.

mvgr maarten

Hallo Maarten,
Heb je suggestie zeker niet over het hoofd gezien, maar ja een mens moet soms ook eten en werken he :wink:
Maar goed...in eerste instantie dacht ik, wat moet ik daar nu mee,kreeg als beeld het idee dat het lijkt op die rode steentjes wat je in bloempotten wel eens ziet..mischien is dat ook wel zo?...maar je schreef zelf in je eerste reactie letterlijk: denk dat het geen kwaad kan. Aangezien ik niet precies weet waar het om gaat en jij ook niet zeker weet of het kwaad kan..leek het mij op dat moment (zonder verdere achtergrond info) geen alternatief voor mij.
In je tweede reactie vertel je gelukkig iets meer over perlite..maar zoals jij zelf schrijft..in theorie kan het best leuk spul zijn.
Weet je of perlite ook afbreekbaar is voor de karper?..of komt het eruit zoals het erin komt?. Ben eerlijk gezegd zeer voorzichtig als ik onbekend ben met een product. Als voorbeeld wil ik meegeven: ongeweekte particles zijn zoals we allen weten zijn een ramp voor de karpers daar ze eenmaal in de buik gan uitzetten door vochtopnames.
In elk geval bedankt voor je bijdrage
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-12-2004 19:55

http://www.perlite.net/

Zand kan dan ook, Hans.

Zullen ze zeker niet verteren.

Grof gemalen maïs zit overigens in onder andere "The Source". Omdat het gemalen is neemt het gemakkelijk vocht op.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

13-12-2004 20:02

Hans,

het zijn dus kleine witte korrels, met een popcorn achtige structuur, niet die roodbruine die jij bedoeld.

of het verteerbaar is weet ik niet, het wordt gemaakt van een in de natuur voorkomende vulkanische steensoort die verhit wordt tot bijna 900 graden, het in de steen aanwezige vocht veroorzaakt het poppen van de steen, er ontstaan allemaal kanaaltjes in het steentje
de exacte analyse van de in het steen aanwezige mineralen is wel bekend:
Typical Elemental Analysis
Silicon 33.8
Aluminum 7.2
Potassium 3.5
Sodium 3.4
Iron 0.6
Calcium 0.6
Magnesium 0.2
Trace 0.2
Oxygen (by difference) 47.5
Net Total 97.0
Bound Water 3.0
Total 100.0

niet veel anders dan elk ander steentje dus, grotendeels zand. Het is een innert spul dus veel zal er niet van verteren denk ik... ik heb ook geen idee of je ook mineralen binnen krijgt door zand te eten, maar een voedingswaarde heeft het niet echt. Er zitten uiteraard geen giftige of kunstmatige componenten in, dus het zal er wel uitkomen zoals het erin gaat alleen dan hopelijk fijn gecrunched, en het is verkrijgbaar op diverse korrelgrooten.

http://www.perlite.net/
http://www.pullrhenen.nl/html/substraat ... erlite.htm

kees:
zand heeft niet die open structuur waardoor je er flavour in kan doen trekken...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2004 20:17

Mitz,
Bedankt wederom voor je bijdrage. Zal er eens naar op zoek gaan.
Wat betreft de temperatuur van 58 graden, volgens mij is dit niet correct.
Meen dat toen ik nog in de keuken werkte de kerntemperatuur minimaal (uit mijn hoofd) 68 graden moest zijn van kip...en dan nog het liefst enige tijd goed doorgaren.
Wellicht een beetje drammerig wat betreft die salmonella, weet uit eigen nare ervaring dat er mensen aan overleden zijn. Het e.e.a. speelde zich jaren terug af in een verpleeghuis in Zoetermeer. Gelukkig werkte ik er toen alweer een jaar niet meer. Hoop enkel dat er definitief uitsluitsel gegeven kan worden dat Salmonella geen gevaar vormt voor de karpers....en tot zover mis ik die bevestiging een beetje

Joel,
Eerlijk gezegd begint het e.e.a. mij een beetje te irriteren. Zoals ik al schreef..als je iets wilt zeggen...zeg het dan a.u.b.

Allereerst is het Gnocchi en niet Gnocchie (Ach gossie possie :wink: ), maar dat doet niet ter zake.
Ten tweede: ik ben zeker geen kookinstructeur van beroep,en gelukkig hoef ik ook niet meer in die pannen te roeren.

Gnocci is dus 1 van de vele pastasoorten,
De basissamenstelling van alle pastasoorten bevatten eieren , bloem en zout.
Waarom gaan ze drijven? Yep...als ze gaar zijn komen ze bovendrijven,paar minuutjes doorkoken om ze bijtgaar te krijgen is gewenst .Maar goed dat was dus specifiek de Gnocci
Een ander pastasoort dan : tortellini eet jij deze ook als ze net drijven of laat je ze ook even enige minuten bijtgaar koken?...eet smakelijk dan :D .
Vage bedoeling dus met je vraagstelling.
De mate van eiwitgehalte in je boilliesamenstelling bepalen hoe snel je bollen komen drijven wanneer je ze kookt.
(en ja..als je veel garnalenmeel of rijstebloem verwerkt drijven ze ook nog eens sneller)
Maar dat wil geenzins zeggen in mijn ogen dat ze ook daadwerkelijk gaar zijn van binnen (wel afhankelijk van welke mix je gebruikt natuurlijk)
De ene mix zal nu eenmaal sneller gaar zijn dan de andere mix.
Heb ik hiermee jou vraag beantwoordt?..kun je me dan svp dan ook uitleggen wat de relatie hierin is ten opzichte van de salmonella?
Heb zo het idee dat jij ons zo graag wat wilt vertellen...dus brandt maar los zou ik zeggen.
Gr
Hans
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

14-12-2004 22:15

1 gnocchi is volgens mijn weten nog steeds van aardappels gemaakt

2 dat ik je irriteer moet je je niet aantrekken man ik doe dat hier bijna
met iedereen

3 in het geval van salmonella volg ik je
bij mijn weten is het ook op 68 graden dus daar geef ik je gelijk in

4 bij mijn weten komt je bol drijven als je eiwit gestold is
dus hoe meer eiwit stold hoe meer drijfvermogen je bol krijg op
hogere temperaturen
ik haal steeds men boilies eruit als ze komen drijven vermits het
gaarproces toch nog even verdergaat bij het afkoelen
let wel ik haal ze er pas uit als ze allemaal bovengekomen zijn
dus niet stuk voor stuk

5 dat het van mix tot mix afhangt(dus eiwitgehalte) geef ik je ook gelijk in

6 ik haalde het voorbeeld aan van gnocchi en een visfarce(bv) om het
duidelijk te maken wat ik bedoelde met het drijven daar deze ook gaar
zijn als ze bovenkomen(eiwitstolling dus)

7 dit is mijn ervaring met bollen maken (mijn voorkeur gaat uit naar
zachter bollen)ik kan er natuurlijk altijd langs zitten

8 ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel met eiwit en
drijfvermogen want ik kan het moeilijk neerpennen
ik men kop klink het allemaal simpel
op het randje
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-12-2004 23:54

joel merken schreef:1 gnocchi is volgens mijn weten nog steeds van aardappels gemaakt

2 dat ik je irriteer moet je je niet aantrekken man ik doe dat hier bijna
met iedereen

3 in het geval van salmonella volg ik je
bij mijn weten is het ook op 68 graden dus daar geef ik je gelijk in

4 bij mijn weten komt je bol drijven als je eiwit gestold is
dus hoe meer eiwit stold hoe meer drijfvermogen je bol krijg op
hogere temperaturen
ik haal steeds men boilies eruit als ze komen drijven vermits het
gaarproces toch nog even verdergaat bij het afkoelen
let wel ik haal ze er pas uit als ze allemaal bovengekomen zijn
dus niet stuk voor stuk

5 dat het van mix tot mix afhangt(dus eiwitgehalte) geef ik je ook gelijk in

6 ik haalde het voorbeeld aan van gnocchi en een visfarce(bv) om het
duidelijk te maken wat ik bedoelde met het drijven daar deze ook gaar
zijn als ze bovenkomen(eiwitstolling dus)

7 dit is mijn ervaring met bollen maken (mijn voorkeur gaat uit naar
zachter bollen)ik kan er natuurlijk altijd langs zitten

8 ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel met eiwit en
drijfvermogen want ik kan het moeilijk neerpennen
ik men kop klink het allemaal simpel


1: Gnocchi wordt inderdaad gemaakt van een mix van gepureerde aard,ei,bloem en kruiden. Ze vallen echter wel onder de grote noemer pasta''s bij mijn weten...vindt ik eerlijk gezegd verder ook niet zo interresant

2: :roll: ok dan..was al bijna bang dat ik te maken had met een kloontje van Roger F :wink:

3: OK nu nog hopen dat iemand ons defintief uitsluitsel kan geven of de salmonella ook schadelijk is voor de karpers...wie?

4: hogere temperaturen?..water heeft een kookpunt van 100 graden..hoger kan dus niet..tenzij je wilt stomen in de combi-steamer.
De hoeveelheid en soort eiwit in je bepaalt mix (plus het soortelijk gewicht van je overige ingredienten zoals b.v garnalenmeel!) hoe snel je bollen naar boven komen drijven..of ze dan al gaar zijn als ze drijven is nog maar de vraag dus.

5:ok

6: je hebt gaar en gaar, de een noemt het rauw, of ongaar , half gaar etc etc.
Feit is dat je vaak als ze gaan drijven ze inderdaad gaar zijn..maar om ze bijtgaar te krijgen is enkele minuutjes doorkoken gewenst..en voor de bejaarden zonder tandjes nog ietsje langer wellicht :D

7: snap ik niet helemaal..meen dat ik ook schreef dat mijn voorkeur dus blijkbaar net als jij uit gaat naar zachtere bollen i.p.v. die keiharde knikkers (frankrijk uitgezonderd),

8:Tja..dat kan inderdaad soms best wel eens lastig zijn om iets goed onder woorden te brengen...dat heb ik nou met de meer technische zaken als rigs.

ff goede vrienden dan? :roll:
Gr.
Hans Brinkel
Harald Bremmer

15-12-2004 16:01

Hallo Maarten,

ik denk denk dat perlite wel zou kunnen verwerken in dikke boilies...

ik ken het spul, het kost inderdaad geen drol. Maar toch twijfel ik wel over de stoffen die er in zitten. Zou dit echt geen gevaar kunnen vormen? Als ze het gewoon weer uitpoepen kan het inderdaad geen kwaad.

Ik heb er wel erg goede resultaten mee behaald in mijn thuiskwekerij! Het verrijkt de water en luchttoevoer zeker eg goed.

misschien krijg je er een mooi luchtige, crunchy en snel uit elkaar vallende boilie. Probeer het eens ik ben wel benieuwd naar je resultaten en bevindingen.

Groeten Harald
Harald Bremmer

15-12-2004 16:06

Sorry ik kom op mijn mening terug..

het kan denk ik zeker geen kwaad voor karper. ik ken alleen de korrels die in potgrond veel gebruikt worden.

Ik heb de site bekeken en waarom zou het niet kunnen. Het is te hard om het voor de vis te verteren dus voor een crunch effect denk ik zeer geschikt.

Groeten Harald
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

15-12-2004 16:53

Hallo,
Ik gebruik zelf soms gemalen zwanenmossel,maar laatst kreeg ik een tip van iemand om het schild van garnalen te gebruiken.
Deze kosten een drol(niets)het ruikt goed en het is zeker niet schadelijk voor de vis.
Maar of het werkt horen jullie volgend jaar wel.
Mzzl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2004 17:43

dat werkt echt wel :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-12-2004 17:49

erik flaschwinkel schreef:Hallo,
Ik gebruik zelf soms gemalen zwanenmossel,maar laatst kreeg ik een tip van iemand om het schild van garnalen te gebruiken.
Deze kosten een drol(niets)het ruikt goed en het is zeker niet schadelijk voor de vis.
Maar of het werkt horen jullie volgend jaar wel.
Mzzl

Lijkt me ook niet verkeerd de schild van de garnaal...hoe kom je eraan?...visafslag?
gr
Hans Brinkel
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

15-12-2004 18:04

hans,
dat denk ik haast wel,maar de lekkerste oplossing is zelf pellen.
Ik zat zelf al te denken aan een bollie met schalen en kreeftesoep voor de verwende karpers
En Mitsz ervaring met garnalen scha :roll: len????
Ben erg nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2004 18:10

Ja hoor,

vinden ze errug lekker. vraag aan je visboer of ie ze voor je meeneemt. Ze zijn ook bij de visgroothandels bijna altijd op voorraad. Kost je hooguit een eurootje per kilo.

Fijnmalen en door de eieren mengen. Mixje erbij en klaar is Kees. Loopt lekker af :D
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

15-12-2004 18:57

Yupse,

Inderdaad hoor die garnaaltjes werken prima, alsook van lagoustines die op de barbecue klaargemaakt zijn met look en dergerlijke. Die schaaltjes van die diertjes gaan zeker bij ons niet in de vuilnisemmer maar verdwijnen in de diepvries. En zoals Mitsz zegt, malen en bij de eierstruif mengen.

Prima en nog goedkoop ook. (en dat gezegd zijnde door ne belg :lol: )

Wij gaan altijd onze garnaaltjes vers aan de zee in de vismijn gaan kopen en pellen die dan lekker thuis. Wel een beetje rekening houden met de prijsschommelingen, is zeker niet aan te raden deze nu te kopen want men komt tenslotte in de feestdagen terecht en is dan wel altijd zo dat ze duurder zijn dan tijdens de andere periodes van het jaar.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

15-12-2004 19:02

Frank en mitsz,
Ik ga het nu zeker proberen.
Bedankt voor de aanvullende informatie,die belgen zijn toch niet zo gek :D
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

15-12-2004 19:04

@ Erik,

Wat dacht je wel !!! :lol:

We kunnen elkaar toch maar helpen hé.

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

15-12-2004 19:09

Ja natuurlik zulke hulp is altijd welkom :o
het is wel grappig om te lezen dat andere mensen met een zelfde idee bezig zijn of het al eerder geprobeerd hebben.
Geeft net dat beetje extra vertrouwen.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

15-12-2004 19:56

Ik zal het zeker komend seizoen gaan proberen met een percentage met flavour oplossing geimpregneerde perlite, het lijkt me een goed idee al heb ik het zelf verzonnen :P ik houd wel van cruncy's ...

Het e.e.a. zal wel even moeten wachten tot het weer wat opzomert, want een winterstek is niet echt voorhanden in de buurt (zeeland), maar dan kan ik ondertussen mooi eens uit proberen te werken hoeveel ik kan gebruiken zonder dat de boilie gaat drijven of uit elkaar valt. Dit zal denk ik ook bepaald worden door de rest van de mix.

Misschien dat de heren experts suggesties hebben wat betreft het verwerken, het te gebruiken percentage perlite, en de verdunning van de flavour?

Zelf dacht ik om te beginnen eens 5% (droog gewicht, dat is al wel een vrij groot volume met dat lichte spul, dus misschien moet het nog wel minder zijn of dat dat ik een volume verhouding moet gaan gebruiken) korrel <6mm toe te voegen, dit in een vacuvin potje met een flavour oplossing van 1ml flavour/100ml water en een schepje zout, even 'impregneren', flink leeg pompen met het het vacuvin pompje zodat de meeste lucht er uit is en vervangen wordt door de oplossing, daarna even laten uilekken en door de eieren gooien, en de mix verder afmaken, en er 18mm ballen van draaien. voor kleinere maten zou ik denk ik ook een fijnere korrel nodig hebben.

Wat betreft het vissen met het aas wil ik natuurlijk niet dat ik vissen vergiftig of verstop met spul wat ze niet kwijt kunnen, dus aan een kant twijfel ik wel een beetje of ik zomaar met 'iets nieuws' in mijn aas moet gaan vissen waar de werking niet van bekend is, aan de andere kant is iets anders altijd goed natuurlijk. De controle zal in eerste instantie bestaan uit het controleren van de ontlasting van een vis, om te zien of het spul er vermalen weer uit komt, hoewel dit niets zegt over de eventuele toegevoegde waarde, is mijn eerste zorg dat het niet schadelijk is en dat de vis het ook weer kwijt raakt. Om eventuele nog onvoorziene problemen tot een minimum aantal vissen te beperken denk ik dat ik het best op een dun bezet water een voerstek van een dag of 2 kan maken. Vanst(en) even de ontlasting van controleren, dus die zal ik waarschijnlijk dan wel even moeten zakken. Ik sta wat het testen betreft ook open voor suggesties. Zeker met betrekking tot het wat het spul op langere duur betekend tast ik volledig in het duister over hoe ik dit als visser zou kunnen controleren. Een bioloog zou waarschijnlijk eens wat vissen opensnijden om de ingewanden te controleren, en verder de groei vergelijken met een controle groep, maar als visser is dat uiteraard geen optie, dus daar heb je een paar proefvijvers voor nodig lijkt me... ?
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

16-12-2004 14:02

Maarten,

Als ik het goed heb worden perlite korrels ook gebruikt in de bouw o.a. als isolatie, sommige soorten worden dan geimpregneerd zodat ze niet zo snel vocht op nemen (tegen vocht-bruggen) . Volgens mij word als impregneermiddel soms siliconen gebruikt en dit lijkt me niet echt bevorderlijk voor een karper...

Zeg het maar als ik het fout heb......

Groet....Patrick
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-12-2004 15:21

Hoi,

ik vind het ook een beetje dubieus spul. je weet maar nooit waar het mee behandeld is.

Maarten,

zou je niet liever een eetbaar alternatief zoeken?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-12-2004 15:39

Op de site van Perlite (zie link boven) staat dat het:

Steriel is.
Goed vocht opneemt en weer afstaat

Ik zie dus niet echt de problemen die jullie aanhalen.
Uiteraard weet ik ook niet of en waarom het behandeld is als je het hier in NL aanschaft.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

16-12-2004 17:40

Ik heb nog even geinformeerd: perlite is gewoon eetbaar, net zo eetbaar als zand, en zand schuurt enkel de maag ... ik heb er geen moeite mee om zelf een paar korrels in de mond te crunchen tot het zand is al maak ik er ook geen gewoonte van omdat ik m'n glazuur nog even goed wil houden. Uiteraard moet je niet de isolatie/brandwerende variant gebruiken, maar de zelfde die je voor tomaten gebruikt, agra perlite... verkrijgbaar bij de tuin groothandel, daar zit echt geen gif of brandwerend middel in, en ook geen voedingsstoffen voor planten dus ik neem aan dat geschikt is, en probeer er gewoon eens wat mee volgens de hierboven geschetste lijn.

ik kan zoals gezegd de twijfelaars ook wel volgen, ik had zelf ook twijfels, maar hoe meer ik er over te weten kom, sterriel, innert, 100% van natuurlijk gesteente gemaakt, hoe meer ik erop ga vertrouwen dat het wel bruikbaar is, al zegt dit nog niets over toegevoegde waarde. doordat je het in klein percentage gebruikt in een boilie weet je ook zeker dat de vis niet rond zwemt enkel gevuld met zand, er zit denk ik zeker genoeg ander spul bij om de spijsvertering op gang te houden, als het spul tenmiste wordt ingeslikt en niet al direct na het pletten van de boilie net als de rest van de bijzaken grotendeels wordt uitgeblazen. vermoedelijk zal het allebei wel een beetje gebeuren...

De andere kant is natuurlijk ook dat als het wel aanslaat dat je dan toch een leuk nieuw ingredient in je arsenaal hebt waar ik wel toepassingen voor zie.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

16-12-2004 17:43

Marc,

Ik wou hiermee gewoon even zeggen dat het mij onverstandig lijkt om dingen in je aas te verwerken die niet eetbaar zijn of niet door een karper kan worden gegeten (dit is dus geen probleem het is niet voor niks een discussieboard.) . En met steriel word niet bedoeld dat ze eetbaar zijn....

Waarom worden ze soms geimpregneerd : om te zorgen dat ze geen vocht opnemen en kunnen doorgeven wanneer het word gebruikt als isolatie in een spouwmuur.... anders krijg je namelijk schimmelplekken tegen de muur ...maar dit dan ff ter zijde..
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

16-12-2004 17:44

ohw sorry maarten we waren tegelijk aan het typen :oops: