Pop-up's zelf maken.....Sweetner noodzakelijk?


Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-12-2004 17:34

Heren,


Na enige nieuwsgierigheid en verveling wil ik zelf pop-up's gaan maken.
Mainline Polaris Pop-Up mix, potje boterzuur en Squid flavour op olie basis is aanwezig.
Maar geen sweeter....... :roll:
Is sweetner noodzakelijk in je eigen pop-up om de nare nasmaak we te werken die o.a in de flavour aanwezig is?
Ik wil de pop-up zonder voer vissen dus geheel op eigen kracht moet die bol de karper over de streep trekken.
Is het nalaten van een sweetner nadelig voor de vangkracht?

K ben benieuwd :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

08-12-2004 18:29

Koen de Been schreef:Heren,


Na enige nieuwsgierigheid en verveling wil ik zelf pop-up's gaan maken.
Mainline Polaris Pop-Up mix, potje boterzuur en Squid flavour op olie basis is aanwezig.

K ben benieuwd :wink:

Naar de korda film gekeken??? :wink:
Ik ben zopas ook begonnen met pop-ups,wil nu net lukken,ik heb 5 minten geleden gedaan met 2 soorten te maken.
Als pop-upmix gebruik ik airbal van nash.
Ik heb op beide soorten sweetner en lmpse gebruikt.
de ene soort ananasflavour en een amandelconcentraat,en de andere cinnamon en peperflavour,aangevuld met een essentiele olie black pepper.
Ben es curieus,mijn vorige pop-ups gemaakt van een squidmix en shelfishflavour(geof kemp) hebben mooie vssen opgebracht,nu de winter voor de deur ga ik de kruiden en fruittoer op.
grtz purple peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-12-2004 18:52

Klopt Gino, deel 2 lieten ze als extra's zien hoe je N-R-G pop-ups maakt.
N-R-G boeit me niet zoveel, ik wil eerst een vis kunnen vangen op mijn eigen knutselbollen. :wink:
Ik gebruik expres de mix van Nash niet omdat ie een minder goede drijfkracht heeft als de Mainline mix.
Maar vindt jij het gebruik van sweetner noodzakelijk als de vis er niet van eet?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

08-12-2004 18:55

Hoi Koen,

In een pop-up hoef je naar mijn mening geen sweetner gebruiken aangezien je de vissen niet meerdere aasjes gaat voeren. Bij een pop-up is het van belang dat de gebruikte montage extreem scherp vist. Omdat je het aas single aanbiedt hoef je de vissen alleen maar te interesseren om je aas te pakken. Lukt je dit dan zal een vis voor het daadwerkelijke proeven al gehaakt zijn.
Ik denk dat je het beter kunt zoeken in kleuren of stoffen die makkelijk uitlekken in het water zodat een vis geprikkeld zal worden.

Met vriendelijke groet,

Martin Post
piet vlot
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-07-2004 19:03

08-12-2004 19:05

koen,ik zie het nut van een sweetner gebruiken niet in.
ze proeven het toch niet(of ga je er mee drijvend voeren? :lol: )
je kan je geld beter besteden lijkt mij in een goede uitlekkende actractor.

of een stukje plastic aan de hair doen.................is in de mode tegenwoordig! :o

mvg piet
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 19:21

Gebruik van flavour = bebruik van sweetner, of gebruik van flavour + gebruik van sweetner = vangen....
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

08-12-2004 19:37

Nou Koen, wat zei ik je al? Geloof mij nou maar eens, want als Mitsz iets zegt zal het wel ergens op gebaseerd zijn! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-12-2004 19:38

Martin en Piet,

Mijn vermoeden dat een sweetner overbodig is voor een deel bevestigd.
Kleurstoffen gebruik ik niet omdat ik op een donkere bodem m'n pop-up aan wil bieden, een witte boilie steekt goed op tegenover een donkere bodem dus visueel wil ik ook iets teweeg brengen bij de rondzoekende karper. Een extra kleur toevoegen kan extra waarde toevoegen, ook dit zal ik eens uitproberen als ik wat meer intensiever aan de gang ga. :wink:
Maar hetgene wat mij dwarszat is dat de karper het niet vertrouwd tot zich neemt als er geen smaak aan zit......Normaal hoort de vis dan al te hangen :wink:

Bedankt voor de uitleg heren....
Graag meer reactie's, t begint net interessant te worden! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-12-2004 19:55

mitsz van der kamp schreef:Gebruik van flavour = bebruik van sweetner, of gebruik van flavour + gebruik van sweetner = vangen....



Klopt helemaal Mitsz!

Maar niet iedere flavour is geur en smaak in één :-?
Welke flavour wel geur en smaak heeft is o.a Solar naar mijn weten.
Ik gebruik zelf de flavour van The CarpCollector geurtje Squid.
Naar mijn weten heeft deze een behoorlijk nare nasmaak, ik proef het in ieders geval niet! :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

08-12-2004 19:59

Koen, volgens mij stuurt Mitsz er gewoon op aan, dat je een sweetner en flavour moet combineren. Niet persé 2 in 1! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-12-2004 20:09

OoOoOoOoO....Op die fiets, Bas :D

Waarom gebruik jij dan wel een sweetner op pop-up's Mitsz?
Voor de smaak op afstand of voor het geval dat? :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

08-12-2004 21:00

sweetner heeft toch ook een uitlekking?of niet.
Hoe meer aroma's je er in steekt hoe meer er uit kan komen 8) 8)

ps,boterzuur zat er ook in>>>ook de korda film gezien 8) 8)
Greets Gino
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-12-2004 21:26

Gino,


Hoe meer je dr instopt, hoe meer er uit kan lekken ja! Sweetner lekt ook uit al vervliegt dit sneller dan een flavour. Hoe je het ook kan bekijken is dat de boterzuur,flavour én sweetner samen één stof wordt, of de karper dan alsnog de stofjes kan scheiden betwijfel ik...... :roll: Ik geloof niet dat karper een vervlogen/opgeloste smaak kan herkennen in het water, zeker niet wanneer er drift op het water staat!
Boterzuur werdt mij al een langere tijd aangeraden om dit te gebruiken maar zo eigenwijs als ik ben.... :wink:
Ook kwam dit voor op de Korda band 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 21:49

Heren,

het is eigenlijk heel makkelijk (terwijl ik hier zit te typen, ruikt het hele huis naar Squid & Octopus :o )

Door het toevoegen van flavour (niet toepasselijke naam), voeg je een evenredige hoeveelheid aan bittere smaak toe. Om te voorkomen dat deze bittere smaak afstotende gevolgen heeft, moet je er voor zorgen dat die bittere smaak wordt gecompenseerd. Dit kan met sweetner. er zijn sweetners op de markt, die dit kunnen. Er zijn er ook die dit niet kunnen, omdat ze zelf even bitter zijn. Het motto is dus: uitproberen en proeven.

Het is de karper al vlug teveel :wink:
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

08-12-2004 21:53

Yupse,

Inderdaad zoals Mitsz daar komt te zeggen, sweetener vind ik een must zodat veel bittere smaken kunnen gecompenseerd worden.

Ik vind een sweetner iets dat zeker niet mag ontbreken in gelijk welke mix.

Mvg

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2004 22:14

Zijn alle flavours per definitie bitter? en niet alleen omdat ze geconcentreerd in een flesje zitten wat een flavour sneller bitter maakt omdat het zo geconcentreerd is

Kan hier zelf geen antwoord op geven.

Nutramino en dat soort dingen kun je ook gebruiken als vervanger van zoetstoffen. Bittere smaak hoef je niet altijd alleen te maskeren met sweetner. (nu zit er in nutramino ook weer sweetner maar ook nog vele andere smaakstoffen)

Mvg ulco,
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 22:29

Ulco,

zijn alle bergen even hoog?

Het is kwestie van uitproberen, wat het beste werkt. Sommige combinaties zijn ronduit k*t, terwijl het afzonderlijk heel succesvolle producten zijn. Dit verschilt ook per water.

Indien je flavour toevoegt, voeg je geen nutrient toe. De kwaliteit van flavour, zit hem dus niet in de voedingswaarde. Gebruik het dus waarvoor het is: aantrekken van vis.

Gezien een karper een detecteervermogen heeft, waar Sherlock Holmes rode wangen van krijgt, is er dus niet veel van nodig, om succesvol te zijn.

Gebruik de flavour dus alleen waar voor die is. Er zijn verhalen van geslaagde voercampagnes zonder het gebruik van flavour.

Sweetner vind ik dus veel beter
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-12-2004 23:06

Heren,


Ik zie een sweetner puur en alleen voor het verbergen van die bittere smaak van de flavour.
Dit staat los(denk ik) van een voerboilie of van een pop-up die ik zónder voer bevis.
Aangezien ik nogal precies ben in sommige dingen wil ik zekerheid als ik aan het water zit......Zo ook met die sweetner, gebruik ik die wel in m'n pop-upmix of niet?
Mitsz zegt samengevat: Baat het niet, schaden doet et dan ook niet......
Maar heb je het nu over sweetner-gebruik algemeen of bij het gebruik van pop-ups?
Ben je van mening dat zo'n karper een sweetner alleen al kan decteren zonder te proeven terwijl vriend karper wordt misleidt door de overheersende geur van de boterzuur en flavour?Nutramino zie ik als een eetlustopwekker, zoiets als het wel bekende boterzuur al is Nutramino meer een food-soak dan een 'enkele' geur.
Graag jullie visie op het gebruik van sweetner in een pop-up mix die je ''eenzaam" vist.:wink:


ik ga m'n mandje in, moet morgen 11uur in de keuken vertoeven, ik cyber-praat vrijdag met jullie
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 23:15

Koen,

waar zit 'm het verschil tussen en pop-up en een voerboilie.....?

Kwa sweetener, dan te verstaan...............?
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

09-12-2004 11:38

Hoi,

Even terug naar het onderwerp pop-ups.
Is het zo dat een vis de sweetner van een enkele pop-up kan proeven in het water? Is het niet zo dat de vis het oplosmiddel waarneemt ipv sweetner.De bittere smaak van een flavour kun je in mijn ogen net zo goed camoufleren met zout oid.
Zelf heb ik geen enkel verschil kunnen bemerken tussen zoete pop-ups of de zoute vissachtigen, zoals squid of monstercrab.

Het verschil tussen een pop-up en een voerboilie zit hem volgens mij puur in het feit dat een pop-up een korte termijn aas is en een voerboilie voor een veel langere termijn zal moeten werken. Of je in een pop-up wel of geen sweetner in bebruikt maakt mijnsinziens nog steeds weinig verschil....

Met vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-12-2004 17:01

Mitsz,

Daar ben ik weer van even weggeweest. :)
Nu mijn antwoord op de vraag.
Bij het gebruik van voerboilie's die een sweetner bevatten is de smaak zoet, een karper proeft dit omdat ie het tot zich neemt.
Dit is met een pop-up niet het geval want de karper neemt het niet tot zich, in z'n bek maar verder ook niet want dan sta je al met een kromme hengel als het goed is :wink:
Daarom is een sweetner wel gebruikelijk bij je voerboilie's omdat de karper hiervan eet dus proeft.
Bij een pop-up kan een karper er niet van eten dus daarom lijkt het mij overbodig om een sweetner te gebruiken.....Graag de mening hierover :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-12-2004 17:12

Koen?

Hoezo proeven? ...... ik denk dat de karper aangetrokken wordt door de geur/smaak die hij met die mooie baardharen van hem/haar herkent. Indien dit juist is dan zal hij dus ook bij de pop-up hier door getriggerd worden. Jij veronderstelt dat een karper "proeft" zoals wij dat doen maar dat betwijfel ik, mede omdat 90% van de proefsensatie in onze neus zit en niet in onze mond.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 17:24

Koen,

zoals Marc al aangeeft, proeft de karper eer ie iets tot zich neemt. Daarvoor hoeft ie iets niet in z'n mond te nemen.

Het is altijd in je voordeel, als de bittere smaak van de flavour wordt gemaskeerd door je sweetner. Visflavours idem dito. Zoek een goeie sweetner (proeven) en voeg 'm ruim toe.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-12-2004 17:29

Ok ik begrijp hem(nu pas?:roll: ).

Dus de karper herkent de smaak en geurstoffen omdat het geheel oplost in het water dat zich rond de pop-up vormt.....
Ik ga volgende week eens richting hengelsportzaak om een goede sweetner te proeven.

Thanks, keep on rollin' :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-12-2004 17:39

YESSSSsssssssssssss
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)