laxerende werking van koriander


Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-11-2004 21:17

Laxerende werking,

Blijft natuurlijk een verkeerd gekozen benaming voor de doorlooptijd bevorderende werking. Koriander is een mooi product, zoals eigenlijk alle kruiden en specerijen dat wel zijn, met een behoorlijke hoeveelheid voedingsvezels. Ikzelf ben van mening dat wanneer je de vissen dan toch aanvoerd, je dit beter kan doen met een boilie met wat meer voedingsvezels dan wat minder. Dit om ervoor te zorgen dat de vis in ieder geval niet te lang met het aas in de darm blijft zitten. Een opgeblazen gevoel is nooit lekker als ook een harde brok stront die er maar niet uit wil. Rennie hebben ze nog steeds niet voor onze grote vriend uitgevonden. Natuurlijk is de middenweg, het grijze gebied in dit geval zeker het beste. Geen zeer lange doorlooptijd, maar ook geen aas wat na een paar uur al weer aan de andere kant eruit komt gelopen.

Dit is ook het algemeen bekende probleem van de readymades, zonder de broodnodige bacterien (enzymen), die ook een slechter gevoel bij de vis achterlaten. Ze eten ze niet meer naar een paar dagen, dit doen ze dan ook niet zonder reden. Het gaat hier dan niet zozeer over doorlooptijd, al zijn er veel readymades op de markt met een zeer lage hoeveelheid voedingsvezels, dan wel de vertering van de aanwezige voedingsstoffen in het product. De vis heeft de voedingsstoffen nodig om te leven en de bacterien (enzymen) om deze op te nemen. Helaas is het gros hiervan gedood of wordt onder controle gehouden door de conservering. Wat dat betreft zou het al een hele verbetering zijn voor de gezondheid van onze karper als iedereen de overstap naar diepvriesaas zou maken, of dit nu gemaakt of gekocht doet er verder niet toe.

Even iets over het effect van vangen, natuurlijk is het beter voor een vis om hem niet te vangen, maar de mensheid is nu eenmaal een gebruiker en misbruiker van de planeet. Vond de omschrijving in de Matrix daarom ook wel leuk, "The Human race is a virus". Wat heeft dit nu met vangen te maken. Wij vissers vissen uiteindelijk allemaal voor ons eigen belang, het is een individuele sport met als doel een vis te vangen. Waarbij de vis in dit geval ondergeschikt is, zo simpel is het gewoon. Dat je nog alle mogelijke voorzorgsmaatregelen neemt om ervoor te zorgen dat deze daar zo min mogelijk schade van ondervind is logisch en in mijn ogen niet meer dan nogmaal. Maar de voorzichtige behandeling, uitgekiende aassamenstelling, ed maken je nog steeds een gebruiker. Ook ik ben een gebruiker (net als alle mensen), waarbij ik wel zo min mogelijk schade probeer aan te richten bij de karper mbt stress en schade, maar toch zal deze dat ondervinden. Dit ACCEPTEER ik dan ook gewoon, uit het individuele belang, omdat ik een vis wil vangen. Klinkt allemaal misschien cru, maar zelfs edwin, met al zijn voorzorgsmaatregelen, veroorzaakt nog steeds stress en schade bij de karper, ook hij is een gebruiker.

Over het effect van vangen gerelateerd aan het eerdere sterven van de vis. Ik kijk hier even buiten onze grenzen naar enkele cirquitwateren op dat eilandje met die rare snuiters. Met minimaal z'n tienen of nog meer dag in dag uit op een putje van een hectare of 5 a 6 op een dozijn aanwezige vissen zitten vissen. Neem Yateley als voorbeeld, de vissen staan daar onder een zeer hoge druk, ze worden al zeker 20 jaar volop belaagd en gevangen, toch zijn er vissen bij die al ouder zijn dan 40 jaar op dat water. Als er vissen door de hengeldruk en vangsten dood zouden moeten gaan dan zijn het deze vissen wel. Maar er worden dan ook wel de grootst mogelijke voorzorgsmaatregelen getroffen bij een vangst. Natuurlijk zijn er vissen die eerder dood gaan omdat de weerstand verminderd is door het vangen, waarbij de ene vis er minder gevoelig voor is dan de andere. Dat dier past zich aan op de situatie, wat doe je na die negatieve ervaring, je gaat beter opletten (heel het conditioneringsverhaal). Hoe drukker bevist, hoe moeilijker het vangen wordt. Zoals ook de veehouderij, de dieren passen zich aan op de situatie. De vissen op een druk water passen zich dus aan. Dus eigenlijk zou je op die pure zeer weinig beviste wateren veel eerder je vissen gevangen moeten hebben dan op de steeds drukker wordende wateren. Ik heb het iig al verschillende keren meegemaakt, druk valt weg of is niet aanwezig, hopla vis in het netje. Wat dat betreft zou Edwin dan ook veel gemakkelijker zijn vissen moeten vangen dan bijvoorbeeld Mitsz, wat is dan de grotere uitdaging en de waarde van de vangst?

De conclusie blijft dat iedereen zijn individuele visserij in moet delen naar zijn eigen beleving, ga je voor het onbekende of voor de bekende, voor de grote jongens of voor veel vis, voor rust of rumoer. Waarbij alle mogelijke voorzorgsmaatregelen voor onze vriend genomen dienen te worden en je zelf moet genieten. Dat er momenteel een horde is die alleen maar dat magische getalletje 30, 40 of zelfs 50 op hun netvlies hebben staan en ook alles doen om dit getal daadwerkelijk te zien. Zij, de misbruikers, ja zij zijn er helaas ook. Verpesten het voor de gebruikers, maar beiden brengen ze stress en schade toe aan onze vriend (cru eigenlijk), ze bepalen zelf alleen de hoeveelheid hiervan.

Maar goed, koriander mits doordacht gebruikt, dus niet in extreme hoeveel heden, is een visvangend en zeker niet slecht product voor de karper
:wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-11-2004 21:33

Hier trouwens alle info over corianderzaad, dus ook gemalen coriander:

http://www.nutritiondata.com/facts-001-02s0053.html
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-11-2004 21:34

Mannen,

Voor mij was het een aandachtspunt. Een beetje nadenken kan geen kwaad. Er wordt zo makkelijk aangenomen dat er geen probleem is. Met Bart zijn verhaal kan ik een heel eind meegaan. Maar ook hier een aanname over Engels water alsof daar geen problemen zouden zijn. Feit is dat de karpersterfte daar al veel langer woedt. Wij lopen zelfs wat achter daarop. Er zijn best wel verbanden te vinden. Maar we blijven natuurlijk karpervissers.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-11-2004 21:43

Geen problemen, natuurlijk kennen ze daar ook vissterftes Kees, idd veel eerder dan bij ons. Al heb ik het vermoeden dat die opdoemende sterftes niet eens zo afhankelijk zijn van de bevissing van het water, wel vermoed ik dat verspreiding voornamelijk gebeurd door de vissers. Het kan toch bijna niet anders dan dat er een of ander onbekend virus in het spel is. Hopelijk komt hierin dan ook spoedig duidelijkheid, waar het nu nog niet echt naar uitziet.

Het verhaal Engeland was meer op de aangehaalde veronderstelling dat de drukbeviste wateren in NL de vissen een veel kortere levensverwachting zouden hebben, dit terwijl zelfs op drukbeviste wateren (wat heet) een vis gewoon oud kan worden, mits er dus goed mee omgesprongen wordt in alle opzichten.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 21:44

Bart,

gaat er ook nog wat koriander in de Proline bollen?

groet mitsz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-11-2004 21:46

Zijn er enkele bij, maar zeker niet allemaal. Het is volgens mij ook niet zo zeer de kracht van koriander, maar van kruiden, welke is in mijn ogen van ondergeschikter belang.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 21:52

Bart,

we herhalen nog 1 keer wat je zei: Zijn er enkele bij, maar zeker niet allemaal. Het is volgens mij ook niet zo zeer de kracht van koriander, maar van kruiden, welke is in mijn ogen van ondergeschikter belang.

Ik snap het niet! Wat is nu van ondergeschikt belang?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-11-2004 21:52

De aandacht gaat uit naar Spring Carp Mortality Syndrome (SCMS).

Maar dat is maar een naam voor het beestje. De oorzaak is nog steeds in onderzoek. Pas als die vastgesteld is kunnen we nagaan welke sterften bij ons hiermee samenhangen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-11-2004 22:00

Mitsz,

Sorry, als ik het nu zo weer lees is het wat vaag. De kracht zit hem in het gebruik van kruiden in een boilie, welke kruiden dit dan zijn is in mijn ogen niet zo (minder) belangrijk, dus van ondergeschikt belang. Ikzelf vis dan ook zo goed als al mijn boilies met een of meerdere kruiden erin verwerkt
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 22:08

Hoe zit dat wat jou aangaat in de winter, met het gebruik van specerijen?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-11-2004 08:29

Mitsz,

Momenteel ben ik nog weinig aan het vissen, heb na mijn avonturen op de Zwaan nog 3 nachtjes (blankjes) gevist in het limburgse. Ik vis deze winter gewoon door met de boilie waar ik afgelopen najaar mee heb gevist. Deze boilie bevat een mengeling van kruiden waaronder kerrie, robin red en knoflook. Verder kelp, tarwezemelen, gemalen gebrande hennep, hele zaden, ed. Al deze producten zijn goed voor de vertering, maar voornamelijk doorlooptijd van de boilie. Ook heb ik voor mezelf een nieuwe mix samengesteld iets meer toegespitst voor wintergebruik (wat lagere eiwit en vetwaardes); met dezelfde kruiden maar minder vismeel. Daarbij buiten de andere doorloopproducten nog garnalenmeel, tarwekiemen, mosselextract. Meer geinspireerd op de discussies hier op het board, heeft mijn interesses wel gewekt. We zien wel wat de komende winter gaat brengen, maar de komende tijd staat bij mij de handrem erop. Ik zal nog echt wel af en toe het proberen, maar niet meer verschillende nachten in de week.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-11-2004 08:38

Dat is ook goed om te doen Bart,

Kun je jezelf weer opladen voor de voorjaarshengelarij. Ikzelf ga deze winter gewoon door, zoals altijd. Beginnende dit wiekent met een 2 daagse sessie. :D

Die receptuur van jou klinkt goed. Lijkt me juist voor het voorjaar zeer geschikt, daar die bol staat van de vitamientjes. Hoe kom je aan dat mosselextract??

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-11-2004 09:06

Mitsz,

GLM, ik vis er ook mee door tot het voorjaar, vanaf ik verwacht eind mei stap ik weer terug naar het hogere vismeelpercentage tot dan weer het najaar..
mvg

Bart van den Hurk