Kaneelbollen, Wel of niet??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

04-11-2004 20:56

Beste medekarpervissers,
Ik ben sinds pas begonnen met het draaien van mijn eigen boilies.
Het gaat steeds beter, en ik vind het nog leuk ook!!
Ik kwam op het idee om kaneelbollen te maken, en daar heb ik wat vraagtekens bij.
Iemand ervaring met gemalen kaneel door zijn mix??
Kaneelbollen in de winter, slim of....??
Geeft kaneel een instant respons, of is het meer iets voor de langere voerkampanjes??
Kaneel op afgesloten plassen en/of kanaal??

Mijn mix is:

250g Griesmeel
150g Maizena
100g Melkpoeder
20g Gemalen kaneel

De mix op zich is goed draaibaar, en de boilies geuren niet al te erg.
Als iemand tips of anderzijds wil reageren, hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Ron
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

04-11-2004 20:59

even off-topic maar ... is kaneel niet geweldig duur als je hier serieus mee gaat voeren etc ? :roll:
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

04-11-2004 21:09

Ja echt goedkoop is het niet, maar ik ben niet echt van de grote voerkampanjes.
Dus de prijs heb ik maar ff niet meegenomen in mijn verhaal.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

04-11-2004 21:36

Beste Ronald,


Kaneel is een heel goed en makkelijk verwerkbaar ingredient.
De dosering is afhankelijk van je eigen smaak, vindt je het eindresultaat tegenvallen dan kan je altijd extra doseren(tot op zekere hoogte), een goede stelregel is 60 gram op een kilo totale mix.
Kaneel is van zich eigen niet zoet, dus de smaak is niet erg overtuigend als je een boilie proeft.
Om een zoetere smaak aan je mix te geven kan je altijd basterdsuiker toevoegen(ook naar eigen zin) of een sweetner! :wink:
De instant respons is van kaneel gerust goed te noemen. In de winter kan je gerust een kaneelbol aan vriend karper presenteren maar wees minder gul met suiker omdat suiker snel verzadigd(verzadigd te snel in de winter). Een eventuele sweetner bied dan uitkomst!
Op wat voor water je je kaneelbol inzet zal niks uitmaken al heb ik in mijn ervaring ondervonden dat een zoete boillie(kaneel dus) beter werkt op het kanaal dan vismeel. Pin je hier niet op vast want ieder water is natuurlijk verschillend! :wink:
Wil je je kaneelboilie wat extra's meegeven dan kan je kaneelolie toevoegen voordat je je boilie's invriest(kaneelolie,kaneellikeur :P zijn te verkrijgen bij een reformwinkel of horecagroothandel maar pas op met alcohol!!).

Good luck! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-11-2004 23:16

< 5% anders kansloos
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

05-11-2004 09:53

Ik gebruik maar 11 gram (de helft van zo'n kruidenverpakking) op een kilo mix. Ik denk dat maximaal 22 gram (1 hele verpakking dus) wel genoeg zal zijn, hoor.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

05-11-2004 11:53

kaneel bollen

ik doe zelf altijd 6% kaneel op een kilo droge mix en voeg daar tevens 4% ster anijs aan toe.

waarom 6 om 4 % geen idee gewoon een keertje getest en beviel reuze goed.

kijk eens op internet naar een recept voor pepernoten en vooral de ingredienten er valt nog veel meer toe te voegen aan je kaneel bollen zodat ze een stuk sterker worden

succes
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

05-11-2004 12:15

Beste Ronald
Ik heb een jaar met de kaneel mix ( cinnamon) van UCP gevist. Mijn ervaring is dat de boilie zijn introductie nodig heeft. Maar als dat eenmaal een feit is, zijn de beten niet meer te stoppen. Dus weet waar je aan begint, je doet namelijk geen oog meer dicht :D. Als ik jou was zou ik wachten tot het voorjaar, en dan op het desbetreffende water een voercampagne op zetten.

mvg Sergio
wie het grote niet eerd, is het kleine niet weerd.
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

05-11-2004 20:18

Alvast bedankt voor de reacties, Ben nog maar pas begonnen met het draaien van deze kaneelbollen.
De vuistregel waaraan ik me voorlopig houdt is 20 gram kaneel op een halve kilo mix, op deze manier vind ik ze net niet te sterk geuren.
Ik hoor nu al dat iedereen daar weer een andere mening over heeft, das ook logisch.
Ik ga dus voorlopig testen met deze samenstelling op een klein thuiswatertje en op het kanaal hier.
De periode waarin ik begin is alleen een beetje beroerd gekozen, maar aan de andere kant kan ik ze meteen de hele winter door testen.

Enne sergio het scenario dat jij schetst bevalt mij wel :D .
Dus op hoop van zegen zeg maar....
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-11-2004 16:15

Ronald,

mocht het lukken met je bollen, en je wilt er mee doorgaan, dan kun je het beste even bij een bakker of een toko langsgaan. Heb je voor rond de 7 euro een kilo kaneel. Scheelt nogal met de kosten, niet?

En wat ik zelf altijd doe met kruiden; rond de 40 gram zout per kilo droge mix toevoegen. Je kruiden smaken er ineens vele malen sterker door. Proef maar. Doe ik ook :wink: Laatst nog een boillie gemaakt met 200 gram toevoegingen (zout+kruiden) Mama mia, dan heb je wel iets speciaals hoor.

Succes!
Harald Bremmer

09-11-2004 11:10

Als je toevallig eens in een zuid-Europees land bent dan moet je daar eens op een markt kijken. Daar kun je heel goedkoop veel kruiden VERS kopen. Ik heb daar(Griekland) eens een pond kaneel voor een paar euro gekocht. een tip als je er toevallig bent.

harald
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-11-2004 13:22

Leuk Klaas,alleen niet voor consumenten,kun je alleen bestellen via een winkelier.

Hoeveel kg wil je hebben :lol:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-11-2004 15:04

ik heb genoeg...

via je lokale snackbar zo te bestellen. Euro of 8 a 10 de kilo.

http://www.sligro.nl/

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-11-2004 08:58

Wordt er niet 1 ding vergeten?

Kaneel werkt laxerend....???

Is overigens prima in de mix te verwerken!
Zelf gebruik ik het in een zoete koekjesmeel boilies, ik gebruik 4% kaneel en 4% speculaaskruiden.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 09:27

Een beetje laxerende werking kan geen kwaad met de absolute hoeveelheden voer, die er op sommige wateren worden gevoerd. :o
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-11-2004 11:39

Mitsz,

Daarom is kaneel toch een mooi ingredient!
Vanwege de snelle spijsvertering zal de vis toch ook minder voedingsstoffen opslaan, waardoor hij meer kan eten??

Plus het feit dat de uitwerpselen van de boilie op de visplek terechtkomen, waardoor de geur van de boilie als een lokmiddel kan werken...
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-11-2004 12:08

heren...

sorry hoor

maar gaat de karpervisser zo nu en dan niet veelste ver het leven van de karper zodanig te beinvloeden, zodat wij de karper nog vaker, en langer, en sneller kunnen vangen?

Eerst kon een karper nog gewoon een stukje verder zwemmen om een hengelaar te ontwijken. Geen probleem, gaan we uitroeien.

Soms kon de karper dan nog gewoon een stukje verder zwemmen. Geen probleem, gaan we toch met dertig man op een water zitten.

Eerst kon een karper nog gewoon een balletje weigeren. Geen probleem, gaan we zoveel en zo vaak en zo lang voeren, dat ie het balletje, ondanks zijn eigen natuurlijke weerstand hem toch wel weer pakt.

Gaat het niet snel genoeg, zetten we de vis maar aan de scheit, zodat we zeker weten dat ie in ieder geval blijft vreten, en zodoende wij weer een kans maken een vis te vangen, die we eigenlijk in een natuurlijke situatie niet eens meer te bevangen is...

Hoe zit het ook al weer met het gewone leven van een karper?
Bestaat dat nog?

Zo nee, is dit dan geoorloofd, omdat het ons de begeerde fanatieke visser maakt?

Dat we de vis door de laatste jaren heen, en dan heb ik het over de laatste 15 jaar ofzo, aan het verzwakken zijn, staat voor mij als een paal boven water. Virussen ontwikkelen zich hierdoor mijns inzien slechts vlotter.

En dat omdat alles geoorloofd is. Uiteindelijk bijt ie sukkel nammelijk weer wel een keertje in dat haakje, en wanen wij ons overwinnaar.

Net een karpertje vangen in de vijvers van de efteling

groeten ed
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-11-2004 15:36

Waar is het leven van de mens dan?

De mannen gaan werken, evenals vele vrouwen. Vroeger moesten de mannen gaan jagen en paste het vrouwtje op de kinderen of gingen de vrouwen bessen zoeken. En als je een saai sexleven had ging je met je knuppel in een boom zitten en wachten tot er een mooie vrouw langs kwam. Die sloeg je vervolgens K.O. en sleepte je naar je grot. En nu? Nu zit de man op kantoor en moet daarna koken voor het carriere-vrouwtje die zelfs al verschillende hulpjes heeft als stofzuigers en dan nog niet het huishouden wil doen.

Niet alleen de karpers zijn hun leven kwijt, ook wij zijn het verloren. Gaan we nu huilen? Als die karpers straks met spandoeken uit het water komen zal ik wel stoppen met vissen. :wink:


Mensen, maak je zelf niet gek. Of vis je ook niet meer met haken omdat die scherp zijn?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-11-2004 15:47

:lol: :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 20:17

Kevin,

doe normaal.

Marijn,

kraak de puzzel: hoe meer er in een boilie zit, waar de karper iets aan heeft, hoe meer.......................

rer pb aub
Plaats reactie