voerstek aanleggen


Plaats reactie
marco klomp
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-10-2004 10:50
Locatie: zeist

26-10-2004 11:01

Hoi allemaal,

Ik ben een voerstek aan het aanleggen op een meer van ongeveer 60 HA. Eerst voerde ik 500 gram boilies en 300 gram mais, dichtbij de kant. Echter pikten de meerkoeten alle mais van de bodem( was ongeveer 1-2 meter diep). Nu voer ik op een afstand van 40 meter (diepte 2-3 meter) 750 gram boilies per dag. Afgelopen weekend een middag gevist, en al 1 karper eraan gehad (helaas verspeeld, doordat deze de lijn ergens langs heeft "geschuurd", en deze dus brak) Nu is mijn vraag is dit voldoende, en moet ik per half november minder gaan voeren, of kan ik zo de winter door? Ik heb nog nooit lange voersessies gehouden, maar mijn ouders zijn aan het meer gaan wonen, en er kan dus niemand anders op je stek gaan zitten (dus wil ik nu een vaste voerstek aanleggen).

Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven.

Vangse!
Marco
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

26-10-2004 11:52

voor een vast voerstek zou ik zelf 300 - 500 gram boilies of particles eens per dag voeren..
het is alleen de bedoeling om vis bekend te maken met de plek dat er altijd voer ligt.
marco klomp
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-10-2004 10:50
Locatie: zeist

26-10-2004 12:41

Ik ben inderdaad van plan per half november over te gaan naar 500 gram per dag, maar ben nu pas anderhalve week aan het voeren. Om de karper bekend met de stek te maken, voer ik nu 750 gram. op 15 november ben ik een maand aan het voeren, en wil ik naar 500 gram, per 1 december naar 400 gram en per 15 december naar 350 gram per dag (omdat de karper dan minder actief is denk ik dat het geen nut heeft om meer te voeren). Lijkt me een goede opzet toch?
Marco
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

26-10-2004 14:29

Marco,

Ik zit met een soort gelijke situatie,ik vis ook op een meer van ogeveer 50 h,en voor op een diepte van 2 tot 2,50,en je kan gewoon blijven voeren.
Zoiezo omdat er ook een hoop witvis de boel op eet,en zoals je al zegt ben je in nov al een maand aan het voeren,dat betekend dus dat je de vis al aardig actief houd,nu wanneer je gewoon nog een mooie karper ken vangen omdat de water temp nog niet zo ver is gezakt dat de karper op z'n sloomst is en dus gewoon nog de nodige aas periodes aan houd.
Dus 500 tot 1200 gr voer is perfect,afbouwend to 500 gr boilie's en of particles in de voorst periodes(maanden).

Heb ik ook een vraag aan jou,
Vis je op een taluutje of gewoon egale bodem?
En of,vis je gewoon uit de kant richting het wijt,of is er een intresant plateu of kuil of iets dergelijks?
Ik zit namelijk gewoon op het wijt te vissen(2.20 m) en 1 hngel op een groot kant plateau van 1 meter diep te vissen. Ben benieuwd hoe jij dat doet.

Greetz Danny Schaltin
marco klomp
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-10-2004 10:50
Locatie: zeist

26-10-2004 16:56

ik vis op een plaats waar een plateau ligt voor de kant is het 75 cm en na 10 meter ligt een ondiep stukje (30 cm diep) van een meter breed waar riet op moet gaan groeien (is nog in aanleg). Daarna is het zo'n 2-3 meter diep tot ongeveer 70 meter uit de kant, daar ligt weer een zelfde ondiep stukje waar riet op moet gaan groeien. Daarna zit een steil talud dat afloopt tot 23 meter diepte. Ik vis dus als het ware op een plateau dat voor de kant ligt. In de ondiepe stroken waar riet op moet gaan groeien zitten gelukkig ook inhammen, probleem is echter dat je wanneer je een karper hebt, je deze door die inham moet zien te loodsen.
Marco
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

26-10-2004 22:55

[quote="Danny Schaltin"]Marco,

Ik zit met een soort gelijke situatie,ik vis ook op een meer van ogeveer 50 h,en voor op een diepte van 2 tot 2,50,en je kan gewoon blijven voeren.
Zoiezo omdat er ook een hoop witvis de boel op eet,en zoals je al zegt ben je in nov al een maand aan het voeren,dat betekend dus dat je de vis al aardig actief houd,nu wanneer je gewoon nog een mooie karper ken vangen omdat de water temp nog niet zo ver is gezakt dat de karper op z'n sloomst is en dus gewoon nog de nodige aas periodes aan houd.
Dus 500 tot 1200 gr voer is perfect,afbouwend to 500 gr boilie's en of particles in de voorst periodes(maanden).

Heb ik ook een vraag aan jou,
Vis je op een taluutje of gewoon egale bodem?
En of,vis je gewoon uit de kant richting het wijt,of is er een intresant plateu of kuil of iets dergelijks?
Ik zit namelijk gewoon op het wijt te vissen(2.20 m) en 1 hngel op een groot kant plateau van 1 meter diep te vissen. Ben benieuwd hoe jij dat doet.

Greetz Danny Schaltin[/quote]
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

27-10-2004 06:14

Marco,

Ik zal idd in de winter sterk minderen met boilies.
Over je mais hoef jij je geen zorgen te maken dat word wel weg gevreten voor meerkoeten en andere vis.
Meerkoeten kunnen tot vlinke diepte duiken.
Maar waar ik zelf bang voor ben in de winter is dat ik een zure plek maak.
Het is erg moeilijk te zeggen of de karper ook in de winter op je stek blijft komen.
Het zou zo zonde zijn als je een zure plek op je vaste voerstek maakt.
en het is volgens mij moeilijk te zeggen hoe het karperbestand op dat meer is volgens mij?
Want het klinkt alsof het voor jou nog redelijk onbekend water is of niet?
In ieder geval je bent gezegend met een vaste voerplek.
Zullen een hoop van ons wel jaloers op zijn.

Suc6
Michael
marco klomp
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-10-2004 10:50
Locatie: zeist

01-11-2004 12:42

dit weekend van vrijdag 17.30 uur to zaterdag 17.30 uur gevist op de stek. Ik had mijn hengels nog geen kwartier liggen en een run; resultaat 18 ponds schub. constant lijnzwemmers, verder nog 1 run om 19.00 uur, maar gemist. om 11 uur weer een run, ditmaal een knolletje van zo'n 5 pond. Om 1 uur weer een run, 16 ponds schub. daarna werd het stil, en kon ik dus rustig slapen..... Om 8.30 's ochtends weer een run en dat was dus een 21 ponds schub. verder weinig leven. om een uur of twee heb ik de op de stek gepeild, en heb een marker neergelegd. heb ontdekt dat het tot een meter of 40 uit de kant ongeveer een meter diep is, daarna loopt het af tot ongeveer 3 meter op 50 meter uit de kant (hier heb ik mijn marker geplaatst, en zal ik blijven voeren. Daarna een steil talud; 5 meter verder is het al 6 meter en 10 meter verder ongeveer 10 meter diep. Nadat ik terug was aan de kant, heb ik mijn hengels rond de marker ingeworpen. Kwartier later zit ik een broodje te eten en kreeg ik een terugloper. Helaas gemist. Deze week gaan we weer vrolijk verder met voeren, en vrijdag weer vissen.

Groeten,
Marco
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 16:54

Zijn er ook geen diepere stukken ?

Backleads bieden een oplossing voor je lijnzwemmer probleem :wink:
Ik zou die van Fox gebruiken met het koortje zo verlies je geen lood :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
marco klomp
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-10-2004 10:50
Locatie: zeist

01-11-2004 17:05

Het diepste punt van het meer is 23 meter. Echter is mijn ervaring dat het goed vangen is op (de rand van) een talud. Daarom heb ik juist daar mijn voerstek gemaakt.

Groet,
Marco
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 20:12

ik bevis ook een groot water dat ook zeer diepe stukken heeft, daar vang ik in de winter heel veel vis op meer dan 10 meter diepte maar soms ook op de ondiepe randen zoals u aangeeft.
Het was maar een vraagje.

Ik voer op degelijke water in de winter nog zeer veel, er zit weinig vis op maar veel dikke brasem en veel watervogels.

Ik ga morgen voeren op een water van 30 ha, redelijk bestand aan vis maar daar voer ik 150 gramme per dag aan boilies en dan nog maar 14 mm. zo zie je dat elk water een andere aanpak vereist.

Op dat water ving ik vorig jaar heel de winter door vis buiten 1 blank (karper) en in de sneeuw en tussen het ijs door kwam er een 15.5 kg spiegel uit. Ik voer voor dat water max. 2 dagen voor ik vis per dag 150 gramme 14 mm boilies.

Op dat andere groot water gaat in de winter nog een kilo of 3 24 mm boilies te water samen met kemp en mais in de gewichtige 6 kg.
Dit per dag, en ik vang er goed buiten een paar blanks.

In de lente en de herfst gaat het voeren nog eens met dubbel zoveel aas.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Plaats reactie