De grote aasuitdaging


Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-09-2004 00:20

Shit he Barnas? :wink:
diederik lemons
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: snellegem

02-09-2004 00:45

[quote]Diederik,

uit tijgernoten slaan ze zelfs olie, ik denk dat je over de 20% vet heen gaat
[/quote]


[quote]3 delen tijgernootmeel( lekker fijn gemalen)
1 deel koreliandermeel
1 deel tapoicazetmeel
1 deel glucose(druivesuiker)
en een half deel sardienen meel( enkel voor de vetten)
en snuifje eialbumine
[/quote]


Mitz, Ik denk nt dat de 20% zal overschreden worden.
Het rolt en het vangt en de prijs valt mee.
Willem Barnas

02-09-2004 10:40

Jo Mixmaster Mitsz,

Bring in the smoked beaver!!!

Tja, hoe het is in Arnhem... Heb net een kamertje aan de Rijn gevonden waar ik over een ruime week in trek, moet nog wat sauzen en smeren, maar dan zal het ook wel weer bewoonbaar zijn. Goeie stek. Ik ga er weer heen voor mijn studie, twee jaar lang.
Trouwens, als ik zo hoor/zie wat daar in het eerste de beste parkvijvertje rondzwemt en -waggelt, dan gaan mijn Friese normen toch even mooi overboord (rustig, waarden blijven gehandhaafd), wat een cultuurschok! Met de visserij zal het dus ook wel goedkomen, ga me in ieder geval de kolere vissen, want moet namelijk mijn eerste Gelderse karper nog vangen, komt goed, alleen die studie...!

Klaas,

Zeker shit, ik heb nu gezien, geroken en geproefd en blijf bij wat ik al jaren gebruik. M'n eigen mixen plus wat toevoegingen. Kan het inmiddels wel heel goedkoop krijgen, dus misschien iets voor de toekomst, voorlopig bespaar ik me echter de moeite, eerst maar eens op zeker met dat waar ik rotsvast vertrouwen in en echt goeie ervaringen mee heb. Ik moet je echter wel zeggen, dat wat ik nu al wat jaartjes in mijn mix heb niet veel mindere shit is en wel heel erg veel gelijkenis vertoont met DE shit.

Luitjes, tot ooit!

Ajuus,
WB :wink:
Willem Barnas

02-09-2004 10:42

Oh enneh,

van den Herik, je krijgt binnenkort weer een adreswijzigingetje, doe je ook eens wat anders dan boilies rollen...

:P

Ajuus,
Wélum :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

02-09-2004 10:51

Willem,

Dat dat mag, een Fries die gaat emigreren naar Arnhem.
Zal wel niet helemaal legaal zijn zeker? ;)

Groet, Frank

PS. Mooie topic, kan er helaas zelf weinig aantoevoegen.
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

02-09-2004 12:07

boekweitmeel 400 gr
hennepzaad gemalen 150 gr
magere melkpoeder 150 gr
lactalbumine 200 gr
ei-albumine 100 gr

volgens EA-norm
eiwit 38,13 / NEB 77,01
vet 18,06
koolhydraten 43,81
voedingsvezel 3,08

hmm, toch maar een keer proberen.

Frans
Carp anglers do it all night long with ...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-09-2004 20:19

Met mannen als Mike en Wil is het snel gedaan.

Zelf niet zo een mixer meer, dus waar waag ik mij aan.

Een poging dan maar?

400 gram Havermeel
100 gram Custardpoeder
300 gram Boekwijtmeel
170 gram Beendermeel
30 gram Groene erwt
320 gram Ei-kip
150 gram Water

Niet optimaal, maar kan er mee door. Of niet?

Wie zal het zeggen. Mitsz...

Groet, Kees

20 % eiwit
18 % vet
3 % vezels
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 02-09-2004 22:25, 4 keer totaal gewijzigd.
robert knopper
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-08-2004 18:24
Locatie: leersum

02-09-2004 21:35

een recept maken zonder tarwegluten maken is onmogelijk.
of uit wat voor andere graansoort dan ook.
eiwitten zijn de basis voor een goede samenhang van je product.
deze eiwitten ook wel gluten genoemd vormen dus bij verhitting(koken) een goed samenhangend product.voeg hier bv rijstemeel aantoe en het produkt word een stuk zwaarder(zinken).
door het gebruik van ei(wit) gaat het bij ongeveer 65 graden stremmen en het word je product hard.

dus leg mij maar eens uit met wat voor grondstoffen je een exact dezelfde werking krijgt,en dus een bruikbare boilie.

groeten robert
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-09-2004 21:54

Correctie op Robert,

Teff onderscheidt zich doordat het geen gluten bevat.

Gluten.

Dat zijn kleefstoffen die in vrijwel alle graansoorten voorkomen.
Alleen al Nederland telt 400.000 mensen met een of andere vorm van allergie voor veelvoorkomende glutensoorten, onder wie 82.000 zogeheten coeliakie-patiënten. Zij kunnen geen brood, koekjes en een hele reeks van andere levensmiddelen eten zonder ernstige gezondheidsklachten. Die doelgroep vindt een veilig alternatief in teff, dat in feite meer verwant is aan gras dan aan graan, met korrels ter grootte van een suikerkorrel.

Gluten.
Dat zijn kleefstoffen die in vrijwel alle graansoorten voorkomen dus.

Iets te binden zonder Tarwemeel/bloem/gluten??

Bindmiddelen
In voedingsmiddelen worden vaak bindmiddelen gebruikt. Enkele veel gebruikte, van nature glutenvrije bindmiddelen zijn:
· maïzena
· aardappelzetmeel
· guarpitmeel (E412)
· tapioca (cassave)
· arrowroot (pijlwortel)
· agar-agar
· johannesbroodpitmeel/carobe (E410)
· gelatine
· sago
· kuzu
· pectine
· xanthaangom (E415)
:wink: :wink: :wink: :wink:
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 02-09-2004 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
robert knopper
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-08-2004 18:24
Locatie: leersum

02-09-2004 22:09

even dit,gluten is een verzamelnaam voor eiwitten die in alle graansoorten voorkomen ja.probeer maar eens gluten uit te wassen,wat er overblijft is een niet samenhangend product.dat oplost in water.
hoe kun je dus een boilie maken die glutenvrij is?

gluten is geen kleefstof,maar als je wilt dat het ergens op lijkt dan is het elastiek,het heeft diezelfde werking in ieder geval.

dus die correctie is niet helemaal juist
Laatst gewijzigd door robert knopper op 02-09-2004 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-09-2004 22:11

Robert,
heb het net bijgewerkt tijdens jou bericht..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-09-2004 22:16

Robert,
Wat dus ook niet juist is;
(een recept maken zonder tarwegluten maken is onmogelijk.
of uit wat voor andere graansoort dan ook.)
Groet'n Henk..

still growing Old.
robert knopper
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-08-2004 18:24
Locatie: leersum

02-09-2004 22:20

hier heb je wel gelijk in,het gluten eiwit is nu dus vervangen voor een bind middel,maar is een bindmiddel in staat om langdurig vocht vast te houden?
doe maar is een proefje;bind een beetje bindmiddel en spuug er later maar eens op,je zult zien dat het volledig oplost.
enzymen breken dit volledig af.
dus wat ik me dan afvraag is, wat gebeurd er met je boilie in vuil slootwater.

groeten robert
robert knopper
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-08-2004 18:24
Locatie: leersum

02-09-2004 22:23

dat bedoel ik dus.er zijn geen graan soorten waarvan je een glutenvrije bruikbare boilie kunt maken.
zetmeel uit een ander product zou dus wel kunnen.

groeten robert
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-09-2004 22:31

Robert,

Maar de vraag was toch niet om alle gluten weg te laten. Ik zag havermeel niet in de lijst. Daar zitten gluten in, dus dat heb ik gepakt. Of mis ik nu wat? :-?

Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-09-2004 22:33

Oplossen in vuil slootwater?

Denk het niet, het is immers verhit boven 65 graden C..
Zetmeel is verstijfseld en je kan spugen wat je wil, probeer het gerust.

Zetmeel is een koolhydraat, bestaande uit een lange keten van glucose-eenheden. Normaal zetmeel bestaat uit twee soorten ketens, het lineaire, nauwelijks vertakte amylose, en het vertakte amylose, het amylopectine. Amylose en amylopectine hebben geheel andere eigenschappen.

In de plant wordt zetmeel gemaakt als een reserve voedingsbron en komt meestal voor in zaden en knollen (graan, aardappels).

De voornaamste toepassing van zetmeel is als verdikkingsmiddel, het gebruik van maizena om sauzen te binden is een goed voorbeeld. In dit voorbeeld moet de zetmeel eerst verwarmd worden, voordat het dik wordt. In heel veel producten is die verwarmingsstap erg lastig, of zelfs onmogelijk. Bij koude sauzen of instantpuddingen is dit niet mogelijk. Voor dit soort toepassingen kan zetmeel chemisch veranderd, gemodificeerd, worden, zodat dit soort toepassingen wel mogelijk zijn.

Een aantal modificaties en toepassingen staan hieronder :
- Voorbehandeld zetmeel. Dit is zetmeel dat al verhit is geweest, en dus al gedeeltelijk is verstijfseld (gezwollen). Hierna is het product snel gedroogd. Het eindproduct is oplosbaar in koud water en geleert dan verder. Dit type wordt gebruikt in instantpudding en koude sauzen. Chemisch is het zetmeel nog intact, maar heeft het een voorbehandeling ondergaan.
- Gedeeltelijk gehydrolyseerd zetmeel. Dit is zetmeel dat bijvoorbeeld door middel van enzymen is gemodificeerd. Hierdoor wordt de lange keten in kortere stukken 'geknipt'. Dit product vormt een dunne gel, maar wordt nog wel als verdikkingsmiddel gebruikt, bijvoorbeeld in gebonden soepen. Chemisch is het zetmeel alleen maar korter geworden (in het lichaam gebeurt hetzelfde in de mond en de darm, maar dan door enzymen).
- Zetmeel ethers. In dit geval wordt de chemische structuur wel aangetast. Door een chemische voorbehandeling wordt van enkele hydroxylgroepen van de glucose-eenheden een ether binding gemaakt. Hierdoor verandert de ruimtelijke structuur van het zetmeel, en daarmee ook de geleringseigenschappen. De gelering wordt veel sterker en, in tegenstelling tot normaal zetmeel, blijft het gel intact tijdens verhitten, invriezen en ontdooien. Dit type wordt dan ook veel gebruikt in gekoelde en ingevroren producten. Gebruik van normaal zetmeel zou een korrelig, waterig product opleveren.
- Zetmeel esters. Vergelijkbaar met de ethers, alleen wordt hier een ester gevormd. Het proces is makkelijker, waardoor dit type veel gebruikt wordt. Ook de eigenschappen zijn vergelijkbaar met de ethers, dus goede vries-dooi stabiliteit.
- Carboxymethyl zetmeel. Ook hier worden enkele glucose-eenheden gemodificeerd; er komt een methyl groep aan. Dit heeft tot gevolg dat het zetmeel al in koud water en in alcohol direct zwelt. Bovendien ontstaat er bij een lage concentratie een zalf-achtige structuur. Dit type wordt gebruikt in producten die niet verhit mogen/kunnen worden.
- Cross-linked zetmeel. Hierbij worden de verschillende zetmeelketens aan elkaar gebonden. In beperkte mate gebeurt dit in de natuur, maar bij het chemische proces wordt dit versterkt. Het op deze manier verkregen zetmeel heeft bepaalde eigenschappen die nodig zijn voor warme prodcuten, zoals gebonden soepen. Die moeten juist weer niet te dik worden.

In alle gevallen is het grootste deel van het zetmeel nog intact, maar zijn de eigenschappen sterk gewijzigd. Afhankelijk van de toepassing kan dus een bepaald type gemodificeerd zetmeel gekozen worden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2004 17:02

Mooi topic.

Te mooi voor verstoring.

Ga vooral verder met reageren. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-09-2004 17:04

Nix gemist Kees,
dank u! :wink:

't giet oan..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-09-2004 18:53

Zo,

dat is dan ook weer tot in den eeuwigheid geregeld.

Thanx Henk.

Ik wil er nog wel even aan toevoegen, dat de meeste spraydried, dierlijke eiwitleveranciers ook een prachtige binding hebben en daarbij ook mooi uitharden.

De binding hoeft dus niet noodzakelijk uit granen te komen.

Verder nog mensen met een leuk mixidee??

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-09-2004 19:03

He das mooi,was al bang dat deze zeer interessante topic dood zou bloeden door 1 opmerking,welke opmerking? :o
Och ja het is verleden tijd en het is mooi dat dit nu definitief zo zal blijven.

By the way.iemand ervaring met fosfaten als binders?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-09-2004 19:19

Nee Wil,
geen bewuste ervaring..
Welke zou je onder de aandacht willen hebben? :D

'K zal me eens gaan verdiepen in een receppie,
Mike naar iets beters "dwingen".. :o

E-nummers
E 338 Fosforzuur
Food-info > E-nummers > 300-400

E 339 Natriumorthofosfaten
Food-info > E-nummers > 300-400

E 340 Kaliumorthofosfaten
Food-info > E-nummers > 300-400

E 341 Calciumorthofosfaten
Food-info > E-nummers > 300-400

343 Magnesiumorthofosfaten
Food-info > E-nummers > 300-400

E 450 Di- en polyfosfaten
Food-info > E-nummers > 400-500

E 451 Trifosfaten
Food-info > E-nummers > 400-500

E 452 Polyfosfaten
Food-info > E-nummers > 400-500
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-09-2004 19:44

E 450 Henk gebruik 3 gram per kg eindprodukt (voor het drogen dus)even rekening houden dus dat je de eieren en eventueel water meetelt.
Zal wel even meegeven dat mengen met deze produkten zeer belangrijk is.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

03-09-2004 19:45

Met fosfaten kun je rauw vlees (meer) vocht op laten nemen.

Ik weet niet hoe het werkt, maar t zal wel iets te maken hebben dat eiwitstructuren op een of andere manier vocht innemen, en vasthouden.

De standaard-boilie ingredienten zijn of gemalen, gedroogd of wat dan ook, de eiwitstructuur zal behoorlijk zijn vernaggeld dus.

Het lijkt mij, maar wie ben ik, dat er met fosfaten in boilies weinig te binden valt.

En daarbij, een ieder wast met fosfaat arme/vrije wasmiddelen en er zijn legio andere fosfaatgebruikbeperkendemaatregelen, en jij wilt misschien in visvoer toepassen??

met benieuwde groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-09-2004 20:18

Wouter,ik gebruik voor mijn beroep fosfaten,ben namelijk eigenaar van een slagerij met een geheel eigen vleeswaren produktie,enige ervaring in hetgeen fosfaten doen wat betreft eiwitten is bij mij aanwezig.
Nadelig effect op de vangsten is er in zijn geheel niet dus daar hoef je het niet voor te laten.
Wat wel belangrijk is is het feit dat fosfaten dus niet de kracht hebben om allerlhanden melen ed aan elkaar te plakken(het is geen lijm) maar een boilie die net niet bereikt wat jij wil kan op punt worden gezet door deze produkten(kan overigens ook met andere middelen).

Het is dus geen zoektocht naar info,is meer een vraag of er misschien nog andere malloten zoals ik,deze stof(niet altijd is nl ook in vloeibare vorm verkrijgbaar) gebruiken of gebruikt hebben (om eerlijk te zijn behoor ik tot de laatste groep)

Misschien is het een en ander nu duidelijker.
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

03-09-2004 20:26

jullie hebben je roeping gemist mannen
al ooit aan gedacht om een bedrijfje op te starten met jullie supermixen
jullie kunnen de volgende generatie nash worden
ik moet ook es iets positief zeggen vd moderators want ik ben te negatief
het spijt me dat ik jullie afgekraakt heb
sponsering zal er zeker niet meer inzitten nu
in ieder geval dankzij het forum leer ik elke dag bij
E stoffen in men bol zeg dat ik daar nooit aan gedacht heb
ga het direkt proberen
groetjes