De grote aasuitdaging


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-01-2005 10:20

Roelof,

eerst even over de zgn gezonde boilies. Dit deel van de discussie kwam uit de topic: "Hoe oud wordt een karper?"

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=

Op verzoek van Aart Lokhorst, verplaatst naar een andere topic, dus dan maar weer hierheen gehaald.
Vandaar dus de inslag naar de slechte eigenschappen van bepaalde -hoeveelheden - koolhydraat in een boilie op de gezondheid van de vissen. Dat ze er niet bij gebaat zijn, lijkt me overduidelijk. Ik had het dus niet over beter vangend aas. Misschien kun je in de wetenschap van dit feit je stelling gaan heroverwegen.

De koolhydraatjes en de vezeltjes.... Ik ben volledig op de hoogte van de positieve eigenschappen van diverse onverteerbare plantaardige producten. Sommige zijn echter veel beter dan anderen. Neem nu eens het verschil tussen getoast en ongetoast sojameel. Sinds ik getoast sojameel gebruik vang ik wel degelijk beter. Waar ligt dit volgens jou dan aan? Is er natuurlijk ook nog de werking van het lecithine in het sojameel en de redelijke eiwitjes die hun werk doen, maar ik ben er wel degelijk 100% zeker van, dat de trypsine remmende werking van ongetoast sojameel de boesdoener is, in het slechter vangen.

Ga maar eens een voerplek aanleggen met sojabonen. Ga ik een stukje verderop zitten vissen met een willekeurig ander aas. Hahaha je vangt dan echt geen reet Roelof. Waarom zijn sojabonen zo slecht als aas?

Hoe de enzymen werken? Hmmmm. Indien de wetenschap aangeeft, dat diverse producten een enzymremmende werking hebben en ik toets dat, door er in de praktijk mee in de weer te gaan. Vervolgens merk, dat het beter scoort (net als jij), ik voldoende redenen heb er hier uitspraken over te doen. Ik heb het allemaal tot in den treure getest. Lijkt me dus voorlopig voldoende. Over een jaar of vijf zal ook ik hier een stuk verder in zijn, maar ik ben ook slechts (weliswaar geen ambtenaar) een eenvoudige kok. Kun je nagaan, hoeveel tijd jij dan meer tot je beschikking hebt. Hahaha :D

Dan de koolhydraatvervangende producten. Gommen raak ik niet aan. Als ik met dat soort zooi in de weer moet, zou het wel erg triest worden. Neen Roelof. Het betreft hier een tweetal volledig natuurlijke ingredienten, die praktisch geen nutrienten toevoegen aan mijn aas, maar wel de "ruimte opvullen". Met deze spullen wil ik nu WEL eens graag gaan testen. Dit heb ik echter nog niet noemenswaardig gedaan. Zal er dan nu ook geen uitspraken over kunnen doen. Komp nog wel.

De rest van je betoog vind ik te sarcastisch om op in te gaan.

Wat heb jij vandaag op je brood?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

03-01-2005 14:48

mitsz van der kamp schreef:Roelof,
.....
De rest van je betoog vind ik te sarcastisch om op in te gaan.

Wat heb jij vandaag op je brood?

mvg Mitsz


Maar er zit wel een kern van waarheid in. Struisvogelpolitiek?

Kaas met hagelslag (ook niet echt gezond, maar ja)!

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2005 15:27

Mitsz, ik kan toch een heel eind met Roelof meegaan.
Je bedoeling om op termijn een goed aas op de markt te brengen is een nobel streven.
Maar ik denk toch dat de consument een vangend aas wil en niet een aas wat gezond en goed te verteren is maar dat minder goed op termijn zal vangen.
Tenzij je beiden kunt combineren natuurlijk.
Ik blijf met interesse het geheel volgen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-01-2005 16:15

Douwe,

ik zou gaarne nogmaals willen benadrukken, dat de hele markt mij per definitie gestolen kan worden. Zodra mijn eigen visserij eronder te lijden zou hebben, trek ik direct de stekker uit het hele Waterland Baits gebeuren. Een groot bedrijf zal het nooit worden; dat was ook nooit de bedoeling. Het is voor mij een hobby. Ik wil graag goed vangende boilies maken en zowaar lukt het me nog aardig ook! :D Ik heb dus bijzonder weinig met commercie en wil dat ook zo houden. Het beroep is kok.

Zoals ik al aangaf in m'n vorige posting, kwam dit deel van de discussie uit de topic "Hoe oud worden karpers".Dat was voor mij de reden om de kwaliteit van ons aas aan te snijden. Gezien er geen bijdrage over de kwaliteit van het door ons gebruikte aas gewenst was in die topic, werd ik verzocht dit gesprek te verplaatsen. Hierheen dus. Zelf maak ik (nog) geen boilies, die "gezond"zijn volgens de door mijzelf geopperde normen. Ook ik vang (net als Roelof en de rest van Nederland) prima met een handje meel in m'n bollen. Bij fout gebruik blijven ze ongezond voor de vissen.

Ik zou het op prijs stellen, als dit nu duidelijk zou zijn.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2005 16:44

Sorry heren,

Ik moet Mitsz hier volkomen gelijk geven.

De stelling was dat ons karperaas bevorderlijk was voor een toename van de leeftijd van karpers. Dat is niet te onderbouwen met wat er over bekend is. Niet meer of minder dan dat.

Trouwens, met fluorescerende gummiballen vangt men tegenwoordig kennelijk wel karpers. :D

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-01-2005 21:29

Ik kan met zowel de mening van Roelof als van Mitsz meegaan.
Ieder poneert wel een stelling die waar is of van uit zijn optiek de manier is om karper te vangen.
Dat mag.
Het mag natuurlijk nooit de bedoeling zijn om een aas te fabriceren die ronduit slecht te noemen is en bij veelvuldig vreten de karper schade berokkend.
Nooit omwille van het vangen.Of is het dan toch egotripperij...en niet heerlijk ontspannen aan de waterkant zitten en genieten van de omgeving?
Je geeft je hond of kat of weet ik veel wat voor een griezelig huisdier je hebt , ook geen slecht vreten.
Ik vis eigenlijk al een aantal jaren met een boilie aan de hand van het boek van E.A., en zo af en toe laat ik 1 ingredient weg en voeg er ook slechts weer 1 aan toe.
De basis blijft gelijk en ik vis de meeste waarmee ik zo af en toe op pad ga naar huis. Ook die gasten maken hun eigen boilies...
Ik zit op 21 % eiwit , 28% vet en 51% Khd.
Dit recept gebruik ik voorjaar, zomer en najaar.
Instant werkt het prima en met voeren gaat het nog beter.
Dus het kan eigenlijk heel eenvoudig en ga er nu eens wat betaine aan toevoegen :wink:

gr Harnold
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

03-01-2005 22:58

dit is hier mijn eerste post en ik ben nog maar 16 dus het zal me niet verwonderen als mijn uitleg wordt afgedaan als lulkoek.

naar mijn mening zijn voedzame boilies niet zo belangrijk. we willen natuurlijk dat de karper zo gezond, groot en oud mogelijk word maar als we naar het natuurlijke voedsel van de karper gaan kijken dan moeten we toch besluiten dat hij een zeer grote hoeveelheid voedsel moet opnemen om aan zijn voeding te komen. Als we een karper willen vangen dan moet hij eten. En waarom eet een karper? Om energie op te doen. Wat gebeurt er bij een zeer voedzame boilie? De karper eet er een kleine hoeveelheid van, is snel volgevreten en wij hebben een kleinere kans om ze te vangen.
Ik zeg nu niet dat we met z'n allen kilo's boilies in het water moeten gaan gooien met 0,0 voedingswaarde, want dat is alleen maar nadelig voor de karper. Volgens mij is het de kunst een gulden middenweg te zoeken tussen zeer en weinig voedzaam, zodat de karper iets aan ons aas heeft maar er toch meer van moet eten.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-01-2005 09:38

Mooi gesproken jongen.
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

04-01-2005 09:40

Hoi Wibo,

Jouw posting wordt helemaal niet afgedaan als lulkoek hoor. Ik kan me jouw mening wel voorstellen gezien de postings die hier soms geplaatst worden. Dit is te betreuren maar is helaas de werkelijkheid. Dit board is echter bedoeld om van elkaar te leren op basis van respect en niet om een ander af te zeiken of vanuit de hoogte te benaderen. Feitelijke kennis is macht, maar wijsheid is kracht.

Bovendien zit er een grote kern van waarheid in jouw posting. Jouw basisgedachte over de voedingswaarde is helemaal juist. En de gulden middenweg is inderdaad meestal de beste! En ik beken dat toen ik 16 jaar was, ik helemaal niet nadacht over voedingswaarde van mijn aas. Wat dat betreft mijn complimenten!

Aan de andere kant zijn er vaak vele nuanceringen mogelijk. En deze nuanceringen zorgen er voor dat je visserij naar een hoger plan getild wordt.

Dus blijf vooral postings plaatsen!

Groetjes,
Roelof
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

06-01-2005 13:47

Waarom wordt er dan nog steeds zoveel met vismeel-achtigen gevist in de winter, terwijl bijvoorbeeld fruitige smaken minder energie bevatten?
Met die energie kunnen ze in de wintertijd toch vrij weinig mee doen, waarom zo'n energierijke boilies dan? :oops:


Ontopic:

Caséine + Calciumcaséine 10% = elk de helft
30 % Vogelvoer (gemalen)
5 % cacaopoeder
30% pindameel
25% wouwbloem


ps; heb er weinig verstand van, reken me er niet op af. :oops: