De grote aasuitdaging


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-09-2004 21:14

WouteR,
Eerst alles mengen, dan nog 10 - 15 minuten langzaam kneden..
En ja, je kunt het voelen na enige ervaring.
Bij brooddeeg kun je een vliesje trekken zonder dat het breekt, dat heb je goed gezien.
Echter door de wat grovere ingredieënten in een boiliemix zal het vliesje trekken niet goed lukken.
Wel kun je het verschil voelen tussen brokklig, rul, of soepel..

Dextrose??
5% is wel genoeg, denk ik.

Proost.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-09-2004 21:21

Henk,

ik doelde meer op de werkwijze van het maken van fijn volkoren brood, alwaar (zo was het tenminste bij mij op school) het volkorenmeel gezeeft wordt alvorens het te gaan kneden, zodat de gluten niet worden stukgesneden door met name de zemelen in het meel.

Het weken van het havermeel is voor mij niet echt haalbaar, daar ik niet zo'n grote koelkast heb in m'n boiliehok. Wel een vriezer natuurlijk, maar dat helpt in dit geval niet. Daarbij komt, dat het dan toch nog steeds niet veel binding heeft of wel? Wel erg interessant. Nog nooit melen geweekt.

Ook wil ik nog even benadrukken, dat ik ketjap geen killer vind, maar dat dit een oude posting was van Ken Jacobs. Deze door mij geplaatst om hem te laten zien dat hij wel degelijk bezig was met het zoeken naar verbetering van z'n aasjes.

Week jij echt je melen aleer ze te gebruiken Henk?

MVG mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-09-2004 21:41

Kijk Mitsz,
Glutenstrengen moeten niet stuk gesneden worden door de scherpe harde zemelen..
Daarom vooral langzaam kneden, de zemelen nemen dan ook vocht op zodat ze zachter worden..na 10 minuten zijn de zemelen al duidelijk minder scherp en hard, en vormen ze al een stuk minder gevaar voor de zich dan ontwikkelende glutenstrengen.

Havermeel weken is ook voor jou haalbaar, meel in een emmer, koel water met of zonder ijs erop doet wonderen.

Ik week eigenlijk geen meel, draai het deeg wel langzaam af.
Of toch, ik meng het hele spul licht door elkaar..laat het (tijdens het eten) rusten en draai het na plus minus 3 kwartier rustig af.

Ketjap is WEL een killer,
het waarom is meestal onduidelijk.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-09-2004 21:53

B.T.W.,
Hafermehl??
Woh steckt der Herr Pfannkuche doch??

Haferpfannkuchen mit Spinatfüllung
(für 4 Personen)

Zutaten

1/2 l Milch

Salz

75 g Hafermehl

25 g Mehl

1 kg Spinat

80 g Butter

50 g Haferflocken

4 Eier

30 g Butterschmalz

2 Bund Dill

300 g Mozzarella

100 g Crème fraîche


Milch mit einer Prise Salz, Hafermehl und Mehl verrühren und 20 Minuten quellen lassen. Den Spinat verlesen, waschen, zugedeckt in 20 g Butter 5 Minuten dünsten, salzen und abtropfen lassen. Haferflocken in der restlichen Butter hellgelb rösten, etwas abkühlen lassen und mit den Eiern unter die Mehl Mischung rühren. Aus dem Teig im heißen Butterschmalz nacheinander 5-6 Pfannkuchen braten (von jeder Seite etwa 3 Minuten). Auf Küchenkrepp abtropfen lassen. Dill hacken, Mozzarella würfeln und beides mischen. 2 EL dieser Mischung mit Crème fraîche verrühren. Pfannkuchen mit Spinat und der restlichen Mozzarellamischung in einer ofenfesten Form übereinanderschichten. Mit der Crème fraîche begießen. Bei E-Herd 200 Grad/ Gas Stufe 3 etwa 6-8 Minuten überbacken. :o :o 8) 8) :wink: :wink: :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-09-2004 22:09

Met dank aan Martin's Pfannekuchenseite.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

04-09-2004 22:10

Waarom is voorgefermenteerd (gegist, toch???) beter... Dit begrijp ik niet.

In ketjap zit veel zout (lees smaakversterker). Zou dat ook niet een extra aantrekkingskracht kunnen zijn???

Guten appetit,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-09-2004 22:37

O.K. Henk,

duidelijke taal.

Met hartelijke dank, namens het voltallige boiliefront, wens ik u en de andere boarders een fijne nachtrust toe. Ik ga een schub van 30 kg vangen.

welterusten Mitsz
Aart Appel

04-09-2004 22:39

Moet je wel een scheut ketjap over je bollen gooien en goed schudden. 30kg schub gaat je weger wel zover?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-09-2004 22:52

Raymond,
Zout is een prima en aantrekkelijke smaakversterker.

Daarnaast zoek ik het toch ook in de "waarschijnlijke" aantrekkelijkheid van gefermenteerd product.
Een karper heeft geen maag/maagzuur en betrekt voor de nodige voedselfermentatie veel fermenten uit week en schaaldieren, welke soorten daar weer rijk aan zijn..

Nu heb ik ooit ergens het (kromme) idee aan over gehouden dat ik de karperspijsvertering help door gefermenteerd product toe te voegen, omdat de microbieële interactie het verteringsproces zou vergemakkelijken.

Bijkomend voordeel van voorfermentatie is de verrijking in gehalte's aan vitamine's, welke ook weer voordelig uitpakken tijdens de vertering.

Kees,
:oops: :oops: :oops:
http://www.kawo1.rwth-aachen.de/~witte/ ... uchen.html
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-09-2004 23:19

Is goed, Henk.

Trouwens, een flinke fietstocht door het bos, afgesloten met een pannenkoek in het Pannenkoekenhuis. En dan s'avonds nog een karper stalken met je eigengemaakte boilie. Het leven kan zo mooi zijn... 8)

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-09-2004 23:52

Kees,
Trefwoord; Engbergen.

Gendringen, Aa strang..Life is perfect!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-09-2004 23:54

Henk,
misschien ook bekend met gefermeteerde rijst?

Word gebruikt in soepen en sauzen en in oosterese maaltijden,vooral voor de kleur,is namelijk rood.

Enige ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2004 00:07

Helaas Wil,

geen ervaring met Anto Rice.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-09-2004 08:00

Goedemorgen,

de 30 kg vis helaas niet voorbij gekomen vannacht. Het was dit keer weer een blonde....

Ketjap bevat natuurlijk ook eiwit. Al is het maar heel weinig (3%), als je zoals Aart een scheutje over je bollen gooit, zou hier wel degelijk een signaalfunctie vanuit kunnen gaan?

Het zout is een zeer goede toevoeging, die ik graag gebruik in m'n aas. Of het nu de voedingswaarde is, of de smaak, weet ik niet.

Dit doet me ineens denken aan een stukje, geschreven door L. Hogendijk, waar de karpers werden gevangen in zo goed als zout water, aan het einde van een rivierdelta. Ze hadden er zelfs te maken met de getijden als ik het goed heb onthouden. Karpers kunnen wel een beetje zout verdragen, dat is zeker.

Iemand anders nog ideeen hierover?

Er zit trouwens wel tarwebloem in die pannekoeken van je vriend Martin, Henk. Voor de binding misschien? :wink:

Hahahahahaha Martin SP voor de beste ready-made super Pfannenkuchen....... :D

Gefermenteerde rijst heb ik in de keuken wel eens gebruikt. Niet een product, dat ik zo snel weer van de plank zal halen. Over dit product in m'n aas heb ik nog nooit echt nagedacht.

Iets anders, dat ik wel eens zou willen proberen, is vloeibaar zeewier extract. Iemand in de zaal, die hier iets over te vertellen heeft?

In de tussentijd heeft Stefan een recept geplaatst, dat waarschijnlijk wel over de 40% eiwit heen gaat, maar dat ik wel zeer hoge vangstkansen toedicht.

laters Mitsz
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

05-09-2004 10:48

Henk, duidelijk. Ik moet toegeven, hier heb ik werkelijk nog nooit over nagedacht. Heb dan ook weinig kennis van het metabolisme van een karper.

Trouwens, het is in ieder geval duidelijk dat vissen een belevingswereld onder water moeten hebben waar wij ons maar gedeeltelijk een voorstelling van kunnen maken. De aantrekkingkracht wat uit kan gaan van b.v. reeds deels bedorven voedsel is ongelooflijk. Ik heb al karpers gevangen met maïs waar de schuim op stond en spreekwoordelijk stond te koken van het vrijkomende koolzuur. Ook als hennep reeds zuur is kun je het nog gewoon gebruiken. Ik heb zelfs het idee dat ze dit nog liever hebben. Wanneer en waarvan wordt een vis ziek afgezien van ziekten? Dus de wijze en snelheid waar voedsel mee bederft c.q vergaat heeft waarschijnlijk een grote invloed.

B.t.w., ik vis toch liever met vers aas. Al is het maar om mijn reukorgaan te sparen!

Ik vraag me trouwens af of onder water alcohol op één of andere manier wordt vastgehouden. Ik bedoel dus in onze openbare wateren op de bodem i.v.m. rottend materiaal (bladeren, algen, enz.)

Trouwens, relaterend aan de genoemde ingedriënten en processen dus niet geheel oftopic (lees onbelangrijk :D ):

Granen;
Gist;
Zeewier (vanille en andere kruidenextracten);
Fermentatie.
Minimaal drie jaar rijpen in eikenhouten vaten op schotse bodem.

Ja Kees,

Een flinke fietstocht door het bos, afgesloten met een pannenkoek in het Pannenkoekenhuis. En dan s'avonds nog een karper stalken met je eigengemaakte boilie. Aan het eind van de avond nog even de dag overpeinzen onder het genot van een glas whisky. Het leven kan zo mooi zijn... 8)

Voor de liefhebbers:

http://www.whisky-distilleries.info/Reg ... n_EN.shtml

Groeten,
Raym :D nd
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

05-09-2004 19:27

zeg mitz aangezien je een bol wil waar enkele ingredienten niet in gebruikt mogen worden( door de aastheorien van o.a EA)
Waarom gebruik je dan wel z'n voedingswaardes als je toch heel verschillend wil laat dat dan ook vallen


dat kwam me even op :)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2004 20:53

Kenny,
Wil weet in zijn posting van 4 sept 11.04 uur, aardig uit te leggen wat betreft het hoe en waarom van andere meelsoorten..

Dit ter voorkoming en omzeiling van eenheidsworsten in het boilietijdperk.
Dat dit ook kan met/door gebruikmaking en dankzij de aastheorie van Evert Aalten is enkel een bijkomend voordeel.
Waarom iets laten vallen waar bijna alles op draait??
In de aastheorie mag immers alles gebruikt worden en niet enkel de ingredieënten welke LdB uit diezelfde aastheorie haalde.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-09-2004 21:18

Kenny,

daarbij komt, dat ik Everts aastheorie nog maar beperkte tijd van het jaar aanhang. Dat wil zeggen, dat ik dus grote delen van het jaar vis met andere percentages, dan Evert voorschrijft.

Ik wil overigens geen bol met andere ingredienten, daar heb ik er voldoende van. Het is nu eenmaal leuk om mee bezig te zijn. Zo kunnen spinaziepoeder en wortelsap erg effectief zijn, in bepaalde tijden van het jaar. Kom je alleen maar achter als je het probeert Kenny.

Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2004 21:28

Mitsz,

Ik lees al enkele malen iets over Zeewieren, Kelp en algen..

Wanneer het gaat om iets afwijkends en gezonds toe te voegen,
googel en kijk eens bij;
Spirulina en Chlorella.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-09-2004 22:11

Henk,

ik weet van spirulina en consorten. Heb ettelijke kilo's van het spul gegeten.

Alleen iets te duur voor in m'n aas. Producten met gelijkwaardige kwaliteiten zijn beschikbaar voor veel minder geld.

Dank voor de tip edoch :D

Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2004 22:19

Aaaaah vandaar :o :o
... ettelijke kilo's zeg je??

Stel dat de uitwerking 'relatief'(per kilo boilies) op karpers hetzelfde is...........wat is dan duur??
:P :P :P :P :P
Groet'n Henk..

still growing Old.
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

05-09-2004 22:28

wat jullie me gaan klaarstoven nee dank ja daar zou ik mee gegeten gedronken en gescheten hebben in 1 keer groetjes
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-09-2004 22:33

Henk,

Hahaha!

Ken ben je ongesteld ofzo?! Je lijkt m'n vrouw wel als ik over vissen zit te praten. Aha, zeg Ken ben jij mijn vrouw misschien?!

Je zit zeker weer bij Hilda achter de computer he?!

Kom je vlug naar huis, want de afwas staat er nog.

Doei[/i]
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-09-2004 22:38

Leesfoutje Henk,

dan zou het niet duur zijn
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

05-09-2004 22:40

je weet toch dat de afwas voor jouw blijft staan lieve schat
Plaats reactie