Zee Vs Zoetwatermossel


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-08-2004 21:46

Door een rotaryletter van een bekend blad ben ik op het idee gekomen om mossels eens een kans te geven in een brainstorm over aas. Maar de vraag is nog altijd.. hoe kom je makkelijk aan veel mossels? Als je alleen maar putjes met miniatuur mosselbankjes in de buurt hebt... zou het misschien makkelijk zijn om gewoon mossels te kopen. Maar zijn de mossels die overal in de winkels liggen (geloof zoutwater) niet veel anders dan een zoetwater-mossel?

Wat denken jullie?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2004 19:35

Kevin,

bij dierenspeciaal groothandels op het gebied van visvoeders, zijn mini driehoeksmosseltjes verkrijgbaar. Zoek eens een goed koi centrum op bij je in de buurt en vraag of ze dit voor je kunnen bestellen.

De mensen die ik ken en ze gebruiken, zijn er zeer lovend over, daar het zo'n mooie crunch aan je aas toevoegt.

MVG

Mitsz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-08-2004 14:44

Zelf was ik aan het denken om het tijdens het stalken als aas te gebruiken, en dus niet als product in de boilie. Maar wat kosten die driehoeksmosseltjes ongeveer bij zo'n handelaar?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

12-08-2004 17:43

ik heb er ook wel eens aan gedacht om met mossels te vissen maar hoe?!
"mossel uit de schaal halen en proberen op de hair te krijgen" ik kan zelf geen handige manier vinde.
Zelf kan ik wel makkelijk aan mossels komen ik duik ze zelf op en vind ze in alle maten.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-08-2004 17:59

Heren,

ik denk dat het vissen met de mosselen weinig zinvol is. Zelf vind ik enkel mosselen in de ontlasting van de karpers in het late najaar en winter.

Er zit natuurlijk wel logica in, daar de mosselen een van de weinige natuurlijke voedselbronnen is, die het hele jaar voorhande is.

Karpers zullen zich dus over het algemeen niet zo snel vergrijpen aan deze totdat het andere op is.

Volgens mij ben je beter af met garnaaltjes als aas. Simpeler te gebruiken en wat mij betreft veeel beter aas

Succes Mitsz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-08-2004 18:58

Mitz,

Dat is ook een van de andere opties die ik in gedachte had.

En er word nog gelucced voor je... helemaal gratis. Toch handig die garnaaltjes en mosseltjes. Waar de karper van zichzelf komt zijn ze meestal te vinden.

Alleen die prijs he... zoveel euro's voor een klein bakje. Achja, vergeleken met sommige RM's valt het nog wel mee.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

12-08-2004 23:25

Je hoeft maar een paar stenen om te keren op een van de grote rivieren en je kan mossels graaien zoveel je wilt.

Probleem is dat je ze niet direct aan een hair kunt bevestigen. En ze zijn niet lang houdbaar dus als je ze vers in een boilie wilt verwerken zul je ze meteen moeten gebruiken.

Gedroogd en gemalen is een ander verhaal. Dat kan wel in een boilie, maar dan kun je net zo goed een boilie gebruiken met een goede flavour die daar op lijkt.

Let wel op dat je driehoeksmosseltjes gebruikt, die kun je tussen duim en wijsvingen fijnknijpen. Zwanenmosselen die je ook regelmatig tegenkomt zijn veel groter en harder, de inhoud daarvan kun je wel als aas gebruiken, maar dan zul je denk ik meer paling dan karper vangen.

Jeroen
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

10-01-2005 19:07

Iemand een idee hoe je verse mosselen tot mosselmeel kan krijgen of doe ik hiermee teveel afbreuk aan het verse slijmschelpdier.
En het gebruik van verse vis door je boillie, iemand daar ervaringen mee?

MVG SS
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

11-01-2005 14:48

Nou nog een toespeling dan maar: het gebruik van geblendde mosselen in combinatie met ei-albumine? Of moet ik er een uitdaging/wedstrijd van maken om een interessante vervolg aan deze topic te geven.

SS
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-01-2005 14:55

als je nou in een klein mosseltje een gaatje boord?
kan je hem zo aan je hair hangen.

knijp hem aan 1 kant stuk en je hebt zo een feestmaaltje voor onze vriend

zomaar een hersenspinsel...................
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

11-01-2005 15:30

Hallo Camiel,

Ben zelf ook al bezig geweest met het gebruik van mosselen aan m'n hair. Ik had ze zonder schelp aan de hair bevestigd zowel gekookt als ongekookt, maar het schelpdier was geen lang leven beschoren onder water. Misschien is dit met schelp beter, maar dan verlies je volgens mij weer meer aan aantrekkingskracht. Dan vis je met iets waar de hele bodem mee bezaaid is. Misschien juist een plus??
Na bovenstaand fiasco wil ik de voordelen van een mossel proberen te combineren met de voordelen van de boilie.

Met mosselduikende groet SS

Zeg dhr ter Maat u houdt toch wel van een mosseltje op zijn tijd?
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

12-01-2005 20:48

is een mossel niet veel te witvis gevoelig?
want anders kun je net zo goed wormen gebruiken..
na mijn mening een killer?
alleen niet het snacht's gebruiken anders is het paling time.
ochja heb je wel wat te eten onder het vissen:P

groeten meef
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

13-01-2005 15:58

Het bevestigen van een mossel?

wat dacht je van een simpel elastiekje om de mossel?
het zelfde werkt ook goed met garnalen.
doe het elastiekje we meerdere keren omheen op verschillende plekken omdat het zacht aas is blijft het dan beter zitten.....
Prutser
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

17-01-2005 20:55

mossels...

ik haal dat uit het water zelf en kook ze dan en dan aan de hair
vangt nog goed
:)

Jeroen
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

19-01-2005 13:13

joe da ge bedankt zijt mar da witte,
lees het hele topic svp door voor je reageert.

SS
janwillem hilverts

19-01-2005 14:10

Stefan Sand schreef:Nou nog een toespeling dan maar: het gebruik van geblendde mosselen in combinatie met ei-albumine? Of moet ik er een uitdaging/wedstrijd van maken om een interessante vervolg aan deze topic te geven.


in welke combinatie gebruik je het dan?
En die geblendde mosselen is hetzelfde als gemalen toch als ik het goed heb.. :oops: ik zit hier namelijk al een klein jaartje over te denken hoe ik mosselen in me mix krijg :lol: hoop het van je te horen hoe de verhouding zit dan met gem mossel en ei-albumine

groeten
Plaats reactie