Het wondermiddel HENNEP


Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

08-08-2004 11:03

Dag jongens,

ik wilde weten waarom gekiemde hennep zo interessant voor karpers is en waarom het zo goed instant werkt.

Ik ben al langer van plan om boilies te rollen die fel op hennep zouden lijken.
Is het eigenlijk wel mogelijk om boilies te rollen met dezelfde eigenschappen als hennep?

Ik weet wel, dat er veel recepten bestaan met gemalen hennep of met hennepolie of met de twee, maar die hebben toch lang niet zoeen aantrekkingskracht als de gekiemde hennep. Hoe komt dat?

Zijn er leden die al in die richting zijn gaan zoeken?
Wat waren jullie ervaringen?
Welke recepten hebben jullie getest en wat waren de resultaten?

Bedankt voor iedere reactie
Pascal
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

08-08-2004 19:33

ik denk dat dat komt doordat die hennepzaadjes heel klein zijn en daardoor gaan de karpers na een tijdje helemaal los op die verslavende zaadjes. Die meeste boilies met hennep erin zijn vaak toch 20 mm.
Misschien kun je het eens proberen met een simpele boilie met 50 % gemalen hennep en dan in 10 mm uitvoering(succes met rollen :lol: )
Ik vis meestal ook met grote percentages hennep en zeker niet zonder resultaat.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

08-08-2004 19:42

of 8 mm :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-08-2004 20:57

of met een kale haak. line aligner. pva zakje hennep.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

08-08-2004 22:43

[quote="mitsz van der kamp"]of met een kale haak. line aligner. pva zakje hennep.[/quote]

inderdaad, ik denk dat bij deze gedacht velen staan te kijken van :-? :roll: maar het werkt wel.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
janwillem hilverts

08-08-2004 23:02

lekker door blijven voeren met hennep en goed veel dan kom je er over jaartje of 3 wel achter hoe je je water ermee verneukt!!!!

en wat betreft in de boillies...

hennep koken totdat het goed gekiemt is en dan malen tot je poeder krijgt en geen olie~!!!!!! zo heb je nog beter resultaat want zo komt alles vrij wat erin zit en met gemalen hennep door je boillies niet!!!
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-08-2004 00:17

Jan Willem licht dit eens toe,groeten Henk
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

09-08-2004 09:19

Jan Wilhelm,
Dat zou ik nu ook eens graag willen weten.
Dus je denkt dat hennepolie of gemalen hennep niet ideaal zouden zijn.
Hoe ziet jouw methode dan uit?

Groetjes
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

09-08-2004 09:23

Zeg Pieter,

ik zou toch graag eens willen weten welke mix je gebruikt om boilies te rollen met 50% gemalen hennep.
Dat moet toch heel lastig rollen of niet soms?
Voeg je er nog olie aan toe?
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

09-08-2004 10:15

ik gebruik zelf meestal 25% hennep. Geen extra olie. Bij mij rolt hij gewoon goed.

ik heb zelf nog niet 50 % gebruikt maar als je gewoon
een deel tarwe/griesmeel
een deel maismeel
een deel volvette soyameel
en drie delen gemalen hennep gebruikt moet het toch aardig kunnen rollen denk ik. Toch maar eens uitproberen.
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

09-08-2004 13:10

Hallo,

een vraagje tussendoor. Ik heb zelf ook geexpermenteerd met hennepboillies en dan met de volgende mix, 1 deel gemalen hennep, 1 deel griesmeel, 1 deel maismeel en 1 deel sojabloem (vet). En de enkele eieren weglaten en vervangen met het water waar de hennep in gekookt is. Met als resultaten wel enkele karpers (zeker niet meer dan met andere boillies) maar we werden helemaal gek van de brasems.
Hebben andere mensen ook de ervaring dat de boillies voornamelijk brasems aantrekt?
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

09-08-2004 16:19

Eigenlijk ben ik stapelgek dat ik met dit warme weer achter de pc kruip! :-)

Ik heb vroeger wel eens gevist met boilies die ik maakte van pure gemalen hennep. De hennep maalde ik zelf met een koffiemolen. Vervolgens alleen de eieren er bij. De boilies zijn dan wel redelijk zacht maar dat verhelp je wel met 5% ei-albumine. Hierdoor bindt de mix ook wat beter en vang je het relatief hoge vetpercentage enigszins op zodat de mix (nou ja) beter draait.
Ondanks dat deze boilies vangen kon ik hier nooit mee bereiken (of dat gevoel krijgen) wat ik met het voeren van pure hennep voor elkaar kreeg. Ik viste zonder toevoeging van wat voor (vloeibare) attractor dan ook. Het enige voordeel wat ik wel had was het iets gemakkelijker achterwege blijven van 'ongewenste' witvissoorten. Maar goed, daarom is de boilie uitgevonden.
Ik ben echter nooit echt bang geweest voor preoccupatie als ik hennep en boilies door elkaar heen voerde (ik wist toen ook nog niet wat dat was, hahahaha!). Achteraf ook vaak overbodig denk ik want ik viste op voerstekken. De laatste voerbeurt lag op het moment dat ik aan de waterkant kwam al 24 uur achter me dus de hennep was dan al weggevreten. Als dit niet zo was gebeurde dit waarschijnlijk wel gedurende de nacht en dan waren vervolgens mijn boilies aan de beurt. Nogmaals, als er al sprake was van preoccupatie! Maar goed, wie weet wat ik toen aan vissen misgelopen ben?

Let wel, ik heb ook al vaak genoeg meegemaakt (of gezien bij anderen) dat de vissen boilies/particles/hennep door elkaar heen vraten zonder een ogenschijnlijke voorkeur te hebben. Want als je na een kwartier uur al beet krijgt op een serieus bed hennep terwijl je met een boilie vist dan is het natuurlijk onmogelijk dat alle hennep al weggevreten is. In dit geval in ieder geval wel. Bovendien schijten de karpers vaak hennep vermengd met boilieresten of andere particles uit.
Aan de andere kant heb ik een keer meegemaakt dat ik op een kanaal had gevoerd met hennep en tijgernoten. Het liep goed en ik ving mijn vissen. Toen ik na de sessie bij een visser langs ging die een paar honderd meter verderop zat ving deze net een karper. De vis scheet alleen maar hennep uit! Geen tijgernootje te bekennen. Deze vis had het dus absoluut voorzien op de hennep en had geen belang bij een tijgernoot. Zou ik daarom de vis niet gevangen hebben? De betreffende karpervisser ving de vis echter op een boilie. Ving hij deze vis dankzij de boilie of omdat de karper niet meer op de voerstek aasde en dus niet meer gefixeerd was op de hennep? Of had ik de vis wel gevangen als ik er een boilie aan had gehangen? Tja.... Ik bedoel maar te zeggen dat het soms verdomd moeilijk is om te ontdekken wat nu de feitelijke waarheid is.
Ik zou in ieder geval het in proberen te spelen op mogelijke preoccupatie. Minder zul je er waarschijnlijk niet door vangen. Of het moet al zo zijn dat de vissen in casu een voorkeur hebben voor een boilie in plaats van de hennep. Tja, dan heb je weer een ander probleem. Hahahaah.

Als je preoccupatie kunt verwachten (altijd?), dan kun je proberen de karper wat proberen te misleiden mocht hij wild gaan op de hennep. Ik deed dat later door particles te laten weken in het kookwater van hennep en ze hier vervolgens ook in te koken.
Tijgernoten zijn mijn favoriet vanwege de relatieve ongevoeligheid voor witvis. Neem de kleinste mogelijke tijgernoten die je kunt vinden. Ze zijn er zo klein dat je ze met goed fatsoen niet eens op een hair krijgt. Hierdoor krijgen de nootjes in ieder geval de geur van hennep en ook een beetje de smaak.
Als je echt fanatiek bezig wil (heb het zelf maar een paar keer gedaan omdat het zo arbeidsintensief is) dan kook je de tijgernoten eerst een uurtje in gewoon water. Dan giet je ze af en kook je ze opnieuw een half uur in schoon water. Daarna giet je ze weer af en spoel je de tijgernoten af met wederom schoon water. Vervolgens laat je ze weer helemaal indrogen (uitgespreid op een doek). Afhankelijk van de omstandigheden en de grootte van de nootjes kan dit droogproces tot een paar dagen duren. Vervolgens laat je de uitgekookte en ingedroogde nootjes weer weken in kookwater van hennep en zet je het vuur uit als het water begint te koken.
Zo kook je veel suikers en andere smaakstoffen uit de tijgernoot en krijgt de noot nog sterker de smaak en geur van hennep. Gebruik trouwens altijd vers kookwater van de hennep.
In theorie een mooi verhaal natuurlijk maar ik moet eerlijk zijn. In de praktijk heb ik nooit enig verschil kunnen merken. Hahahaha. Maar goed, baat het niet, schaden doet het zeker niet!
Het belangrijkste vind ik dat de tijgernootjes zo klein mogelijk zijn. Zodat, mocht de karper aan het stofzuigeren gaan, de kans op opzuigen van haak zo groot mogelijk is. Een klein haakje, het liefst in combinatie met een zeer soepel onderlijntje geniet mijn voorkeur. Lengte onderlijn tussen 10 en 15 cm. Een nootje volstaat! Ik gebruikte altijd nootjes met een diameter van ongeveer 5mm, kleiner kon ik ze nooit vinden. En ik viste maar 1 nootje op de hair.

Als ik hennep inzet dan is de hierboven omschreven methode mijn favoriete. Dus voeren met hennep en hierdoor mondjesmaat het aas wat je aan je hair bevestigd (zo klein mogelijk en met de geur/smaak van hennep). Nooit zal ik de hennep zien als ondersteuning van de boilies.
Mocht je toch met hard en groter aas bovenop de hennep willen vissen - bijvoorbeeld omdat je gek wordt van de witvis - vis dan een kritisch uitgebalanceerd haakaas. Het liefst langzaam zinkend op het gewicht van de haak. Ik heb het idee dat deze presentatie dan nog wel eens (per ongeluk?) de karperbek in wil 'floepen' als de karper aan het stofzuigeren is.
Oh ja, als je met hennep voert wil het nogal eens gebeuren dat je de eerste dagen veel last hebt van witvis. Maar deze beestjes verdwijnen (voor het grootste gedeelte) wel als de karper(s) arriveren. Als.....
Het bijvoeren met een paar handjes hennep als je aan het vissen bent is trouwens een compleet ander verhaal. Hier zie ik de hennep vooral als trigger als de vis niet zo bijtlustig is. En dan.... Laat eerst maar. Het is tijd voor een witbiertje met citroen! Proost.

Roelof
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

09-08-2004 17:13

Inspelen op die preoccupatie kan trouwens op de volgende manier.

Enterprise tackle (in Nederland verdeeld door The Carpcollector) heeft in zijn assortiment ook rubberen nep (duh!) hennepkorreltjes. In tegenstelling tot de echte korreltjes zijn deze heel gemakkelijk op een heel dun hairtje te bevestigen of zelfs op een haakje te prikken. Als je geen zin hebt in rust is dit (zeker op waters met veel witvis) een erg aardige optie. Vanzelfsprekend vang je er ook goed karper op als die eenmaal de stek aan het leegvreten zijn.

Gr. Tinuzzz

p.s. Denk dat ik ook maar eens zo'n pintje ga pakken...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-08-2004 17:16

[quote]met een kale haak. line aligner. pva zakje hennep.[/quote]
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

09-08-2004 19:14

Ik hoop, dat het biertje gesmaakt heeft, Roelof.

Ik heb je reactie verschillende keer gelezen. Je hebt dus ook al wat met hennep geexperimenteerd.
Ik heb persoonlijk al goede resultaten in Frankrijk gekend met de volgende methode.
Ik voerde met gekiemde hennep en andere zaden en viste met een gekiemde maple. Er kwam natuurlijk ook veel witvis op af.

Ik heb me toch altijd afgevraagd, waarom juist gekiemde hennep de vis zo sterk aantrekt. Dat krijg je misschien nog wel met tijgernoten klaar, maar wel niet instant.Gekiemde tarwen heeft bijvoorbeeld lang niet zoeen effect.
En hoe de resultaten dan middelmatig waren, als ik viste mit boilies met gemalen hennep of hennepolie.
Wat zit nu in die gekiemde hennep wat je bijvoorbeeld niet meer in de olie hebt. Want het verschil was indrukwekkend. Ik viste met mini-boilies op hennepbasis, een kleine haak en kreeg toch niet die gehoopte beten, alhoewel de vis goed bezig was op mijn stek. Ik kreeg wel beten, maar niet in de verhoudingen van de actie van de vissen. Het water was namelijk na een tijdje bruin. Er dreef een heleboel rotsooi en de vis bleef maar ploegen en tegen mijn lijnen zwemmen. Af en toe kreeg ik een beet.

Ik heb ook al eens gedacht om gekiemde hennep in mijn boiliedeeg te mengen. Door het koken van de boilies sprongen veel zaadjes open. Ook was het rollen van deze ballen een karwei. Dat moest met de handen gebeuren. Het probleem was dan ook dat de boilies na een korte tijd in het water openvielen.

Zo, nu ben ik aan een biertje of twee toe.
Het is nog steeds zo drukkend warm.

Mvg
Pascal
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

09-08-2004 22:58

heeft er nog nooit iemand van boogey gehoord?(zal het wel verkeerd schrijven)
dat is een soort dikke gel wat zeer plakkerig is(heeft de dikte van silicone kit)
gekiemde zaadjes laten drogen en erop plakken en vissen maar.

weet alleen niet of het nog steeds verkrijgbaar is
is van het merk kryston
Gebruikersavatar
Hendrey De Ritter
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-08-2004 23:04
Locatie: Utrecht
Contacteer:

09-08-2004 23:06

Ja is nog verkrijgbaar dat bogey van kryston.

Maar persoonlijk vind ik het eigenlijk niet echt gebruikersvriendelijk.

Erg moeilijk te hanteren kit lijkt het wel.

Dat ook nog eens heel snel opdroogt als je hem een poos niet gebruikt.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

09-08-2004 23:50

trekt op niets en is niet verwerkbaar, ik heb het potje geopend geprobeerd en weggesmeten zonder van het geld.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-08-2004 07:49

Dat spul heeft mij ook nooit kunnen plezieren. Voor degene die het hebben wil, heb ikm nog een potje staan uit 1994 ofzo.......

Als het gaat om het voeren met hennep, is het naar mijn idee VEEL effectiever om ermee te spodden. Als je verspreidt over de voerstek hier en daar kleine hoopjes hennep neerlegt, aast de vis op een hele andere manier op dit spul en raakt dan wat minder opgewonden. Dit heeft als voordeel dat afwijkend haakaas effectiever in te zetten is.

Voorts doorbreek je hiermee eventuele dressuur op een stereotype voermethode

Vervolgens pva zakje............
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

10-08-2004 19:33

Waar kun je nog goede hennep vinden die je aan het kiemen krijgt?
In België worden de zaadjes behandeld, zodat je ze niet meer aan het kiemen krijgt.

Ook ben ik op zoek naar zuivere kempolie. Dus 100% kempolie en geen verdunde vorm zoals je ze een beetje overal in de viswinkels kan aantreffen.

Groetjes
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-08-2004 19:52

Pascal,

dit behoort geen probleem te zijn. De chileense hennep is duurder, dus niet verkrijgbaar in de HS-winkels. Vraag er gewoon naar. Indien het niet lukt, zend aub een PB

Hennepolie idem

groet Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-08-2004 20:40

kiemen en kapot koken is een verschil. Beide witte puntjes maaar ...
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

10-08-2004 21:02

Dus mitsz, als ik het goed begrepen heb is goed kiemende hennep in Nederland gemakkelijk te verkrijgen. Dus ook in een gewone winkel voor diervoeders. Dat zou natuurlijk prima zijn daar ik op 10 km van de grens woon. Bij Vaals.

Dat met die Chileense hennep interesseert me enorm, omdat Luc de Baets er al zo vaak over gestoefd heeft. Wat kost een zak ( 25 kg) van dit spul en waar kun je die verkrijgen?
Heeft het echt zoeen sterke vangkracht?

Groetjes
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2004 19:47

Pascal,

de chileense hennep heeft Wielco altijd in het assortiment gehad. Waarschijnlijk kun je dit bestellen bij je plaatselijke winkelier. Als deze natuurlijk bij hen afneemt.

De reden waarom de meeste winkeliers het niet inkopen, is omdat het duurder is. Voor de prijs moet je bij je winkelier zijn. Ik kan je deze niet noemen, daar ik anders ruzie krijg met alle hengelsportwinkeliers van Nederland.

Het is belangrijk, dat je je hennep goed behandelt. Tegenwoordig wordt het behandeld met een stof die kiemen doet voorkomen. Was je hennep meerdermaal met lauw water, zodat je dit goedje eraf spoelt. Gooi het hele handeltje in een bezwaarzak en laat het een nacht weken. Vervolgens leg je die zak in de zon en zorgt ervoor dat het hele gebeuren vochtig blijft. Na een dag of drie zal je hennep (grotendeels) ontkiemd zijn.

succes

Mitsz
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

13-08-2004 12:35

In ben van plan nog deze week boilies met gemalen hennep te rollen.

Wat zouden jullie doen? Gewone droge zaadjes malen of eerst de kemp laten kiemen in koud water zodat de olie vrij komt en die dan malen en in de boilies verwerken. Eventueel nog wat kempolie aan toevoegen.