Het wondermiddel HENNEP


Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

13-08-2004 16:38

Nog iets.
Zijn er onder jullie sommigen die al eens tegelijkertijd met boilies op hennepbasis en met andere ( vismeel of fruit) hebben gevist?

Misschien zijn vissers die dat langer hebben getest.
Wat waren hun ervaringen?

Welke boilies vingen beter?

Groetjes
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

14-08-2004 10:23

Mitsz,

ik heb naar Wielco geschreven.
Die hebben geen Chileense hennep te koop.

Waar zou ik het nog kunnen krijgen?
Wat is het verschil met gewone?

Groetjes
Pascal
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

14-08-2004 12:06

Pascal

Met gemalen hennep kun je het natuurlijk laten weken maar wat ookerg goed is, is om het eerst even een een koekepan aan te zetten zonder vocht, dus pan op het vuur goed heet laten worden, hennep erin paar keer omschudden en dan begin je het al te ruiken, door het in een pan of over te bakken verhoog je het geur kleur en smaakgehalte van noten en zaden.

Succes

Mvg Marco
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

14-08-2004 12:20

Met gekookte hennep kan je trouwens ook wel aardig boilies draaien, heb het net geprobeert,

500 gr gekookte hennep in de brender met 3 eieren.
daarbij heb ik "ongeveer"
50gr polenta
150gr mailmeel
200gr tarwebloem gedaan, wat hennepolie en sardineolie. draaien was niet echt een feest, maar dat doe ik normaal ook nooit :), maar na een beetje kloten is het toch gelukt om de deeg in de spuit te krijgen en er palletvormige boilies van te maken :)

Hou je op de hoogte of ik er wat mee gevangen heb of niet.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-08-2004 16:50

De kracht van hennep ligt volgens mij niet alleen in de olie (en andere lokmiddelen???). De grootte, de hoeveelheid die gevoerd wordt (meestal veel tot zeer veel) én de kleur spelen mijn inziens een grote rol.
De olie trekt de karpers op het voer, waarna de karper zich kan storten op een slecht zichtbaar voerbed van mini aasjes.
Subtiel azen is er niet bij, en daarbij komt volgens mij ook nog eens een vorm van voedselnijd (wellicht getriggerd door de overvloed?).

Met boilies kan je het effect van hennep nimmer behalen, of je moet ze van eenzelfde grootte kunnen draaien. Ik wens je veel plezier in ieder geval :lol:

Wat voor mij een goede methode is gebleken is de volgende:

-Zet een hoeveelheid hennep 12 uur in de week;
-Giet het water af;
-Overgiet de hennep vervolgens met kokend water;
-Voeg hier aan toe een paar handen met kwaliteits pellets (dus met veel olie) en eventueel wat gebroken boilies;
-Laat dit geheel vervolgens weer een nachtje staan.

Nu heb je (als het goed is) een soort pap van gekiemde hennep, pellets die grotendeels zijn opgelost en doorweekte boilies.

Ik gebruikte de volgende tactiek: bij het begin van de sessie flink storten en bevissen met een voorgeweekte bolie. De eerste beet liet meestal een tijdje op zich wachten, maar daarna was het 9 van de 10 keer een uurtje een gekkenhuis! Als de activiteit stil viel, probeerde ik de stek weer door te starten met een fikse hoeveelheid "pap".
Vreemd genoeg had zo'n doorstart nimmer het effect als dat van de eerste hoeveelheid?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-08-2004 20:19

Martijn,

Waarom wachten met bijvoeren als het stilvalt???

Probeer het eens met continue bijvoeren na de eerste aanbeet.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-08-2004 10:40

Michel,

Als het stil valt voer ik juist wel weer bij, zoals ik ik al schreef.

Iets wat ik helaas wel vergeten ben te vermelden, is dat ik deze methode alleen gebruikte bij korte instant sessies van enkele uurtjes. In dat geval kan ik me niet permiteren om na een aanbeet wéér een uurtje of 2 te wachten op de volgende beet.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-08-2004 18:25

Martijn,

even lezen a.u.b.

Continu bijvoeren na de eerste aanbeet!!!!!!!

Dus NIET wachten met bijvoeren tot het stilvalt.

Dan ben je telaat namelijk. Stilvallen betekent niets anders dan dat de vis is verder getrokken, omdat je voerplek is leeggevreten.
Gebruikersavatar
patrick giewald
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2004 20:09
Locatie: maasmechelen
Contacteer:

15-08-2004 18:38

in mijn normaal boilie recept zit ook hennep en ik vang er uitstekend mee ik maal gewoon de droge hennepzaadjes in een elektrische koffiemolen dus niet weken ofzo
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

16-08-2004 17:48

Michel,

Maar als je na elke beet weer een berg hennep stort moet je ook weer een dikke 2 uur (is de ervaring op één van mijn stekken) wachten op een aanbeet... Als je dan een sessie van 4-6 uur maakt, is dat een lange tijd niets vangen. Terwijl als ik niets bij voer, ik in een uurtje makkelijk meer dan 4 runs kan verwachten...

Let wel, ik heb het over storten: dus minimaal een halve emmer in één keer voeren. Met slechts enkel handjes hennep heb ik nimmer een vreetorgie weten te "veroorzaken".
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-08-2004 18:56

Martijn

Met enkele handen bijvoeren na elke aanbeet , blijft de vreetorgie misschien wat langer als een uur aan de gang.

Wie niets nieuws probeert leert nooit iets bij of af. :wink:

Succes ermee.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

17-08-2004 13:58

Daar heb je gelijk in Michel. Het is gewoon dat ik er niet van houd om hennep bij te voeren. Te vaak had ik het gevoel dat de boilies pas gepakt werden als alle hennep korrels waren geconsumeerd. Maar ik ga het wel proberen binnenkort ;)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-08-2004 10:45

Waarom niet vissen met nep-hennep korrels? :wink: Met een beetje creativetijd is het perfect aan te bieden....
joris Van der Trappen
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00

20-08-2004 12:04

hoelang blijft hennep goed nadat je het gekookt hebt?
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-08-2004 12:34

Heel krap aan een week in het water
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

23-08-2004 09:54

Om nog eens terug te komen op de vraag van dit topic van Pascal:

Wat ik nog niet heb gelezen in de reacties waarom het moeilijk is om hennepboilies eenzelfde effect te geven als (gekiemde) hennep is de door Frank Warwick beschreven crunch-factor. Hiermee bedoelt hij het geluid dat het eten van bijv tijgernoten maakt en dat dit andere karpers zou lokken. Dus het principe van zien eten (of beter horen eten :D ) is doen eten. Zou dit ook opgaan voor hennep? ik bedoel als je het gekookt hebt en je knijpt erop, dan kraakt het ook...
Zou je dit ook in je boilie moeten verwerken om hem de zelfde attractiewaarde te geven als hennep??? Ik ga eens testen met grof gemalen of zelfs hele hennep korrels in mijn mix

Als iemand een andere mening of ervaring heeft hoor ik het graag,

mvg Jordi
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

23-08-2004 16:00

Dan is het nog steeds grooot.....

Gewoon wat eierschillen malen in je mix en je heb de dat effect.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-08-2004 16:59

Waarom niet gewoon GEEN aas op de hair, maar gewoon een beetje foam om het geheel een beetje zweverig te maken? Dan wordt de haak al sneller naar binnen gewerkt...

Maar goed, op die engelse putjes werkt het.... hier vast en zeker niet :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
bartje koper
Berichten: 16
Lid geworden op: 20-08-2004 11:35
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

29-08-2004 11:51

let wel met boilies waar je zelf hennep aan toe gaat voegen deze zullen verreweg zacht zijn ook het nut van ei-albumine valt wel degelijk voor 70% af
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

29-08-2004 13:26

Jordi.,
ik denk ook dat het kraken CRUNCH een invloed heeft op de karpers en andere witvissen.
Ik wilde ook boilies rollen met kempolie en ongemalen hennep.

Ben je er al mee begonnen?
Hoeveel procent hennep en kempolie zou je aan je basismix toevoegen?
Het moet ook zaad zijn dat niet kiemt anders zou het in de vochtige boilies beginnen te kiemen en zo veroorzaken dat de boilies openspringen.

Ik denk dat we op de goede weg zitten.
Pascal
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

29-08-2004 19:32

Beste Pascal,

ik heb nu al boilies gedraaid met tot 50% hennep en dan ongeveer 30% gemalen en 20% ongemalen (klinkt een beetje al te wiskundig, maar hoop dat je het begrijpt :oops: ) Met deze mix kon ik nog aardig rollen. Voor de rest heb ik gewoon bij de eierstruif een goede kwak kempolie gegooid om de smaak verder te versterken. De boilies zijn toch nog vrij zacht, maar ik ben er nu wel mee begonnen te voeren in combinatie met hennep en een beetje duivenvoer... Ik heb er nog niet mee gevist, maar wil dit komende weken gaan doen.

Zelf ook al geexperimenteerd???

mvg,

Jordi
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

30-08-2004 13:10

Beste Jordi,

ik zou moeten beginnen met rollen, maar ik heb nog niet de tijd gevonden.
Ik wacht op jouw resultaten. Dan ja ik aan de slag.

Om de boilies wat minder zacht te krijgen zou je misschien wat polenta moeten aan toevoegen.

Ik ben benieuwd of je succes met je nieuwe boilies kunt boeken.

Laat iets weten zodra je nieuws hebt.
Mvg Pascal
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

05-09-2004 21:10

Ik heb vaak met hennep gevist langs de kantjes, gewoon op het instant effect. Hier en daar een paar handjes erin gooien en dan die plekken struinend afvissen. De hennep met secondelijm op een met een beetje foam uitgebalanceerde oude drennan boiliehook nr 2 of 4. of een andere haak met rechte punt. Korte onderlijn en aardige bonk lood eraan en dan vissen met de slappe lijn, molen op baitrunner. Vaak zie je dan een vette kolk op je stek van de zich prikkende karper die vlucht, nog voordat de molen begint te janken, erg spectaculiar.

Hennep erop lijmen is simpel; punt vasthouden, steel en foam met een drupje seconde lijm natmaken en dan even in de hennep houden, 10 seconden later zit de hennep vast. Op deze manier krijg je ook wel andere vis dan karper in het net, maar het werkte toch wel leuk en is altijd wel goed voor wat actie...
bart niemeijer
Berichten: 40
Lid geworden op: 31-08-2004 15:40
Locatie: Olst

06-09-2004 21:24

ik heb wel eens gevist met hennep bolies, alleen dat waren wel readymades van volgens mij het merk arca bifa. maar de resultaten waren slecht. oftewel er was geen resultaat :( . kameraden van me hebben ze ook geprobeert maar ook zonder resultaat. en ook op wateren waar je normaal heel gemakelijk een karpertje vangt. die bolies werden trouwens ook zeer slecht verkocht bij de hengelsportzaak bij mij in de buurt.

groet'n bart
als jullie me missen! ben ik vissen!:-)
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

19-12-2004 10:05

Dag jongens,

we zijn nu enkele maanden verder en ik wilde graag weten hoe jullie resultaten dit jaar met hennepboilies waren. Hebben jullie nieuwe ervaring opgedaan?

Ik heb weinig karper op mijn boilies kunnen vangen, omdat de witvis er gek op was. Ik heb wel nooit zoveel brasem, voorn, zeelt op mijn stek gehad. Nooit zoeen actie eerder op een stek gekend.

Door boilies van grotere diameter te gebruiken gaf ook niet de gewenste resultaten. De brasems probeerden de bollen toch te nemen en werden soms toevallig gehaakt. Ook zijn de bollen wat zachter door de kempolie en door de ongemalen granen en vielen ze door de witvis na een korte tijd uit elkaar. Ik heb wel geprobeerd ze wat langer te laten uitdrogen, maar dan barstten ze.

Hoe kun je het misschien beter aanpakken?
Ik ben echt benieuwd op jullie tips.

Groetjes
Pascal