voedingswaarden


kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

31-07-2004 09:43

hallo,
ik kan ni meer vissen deze zomer wegens een ongeval.
nu zi ik te denken om men recepten te verbeteren.
Mijn vraag is hoeveel procenten eiwitten, koolhydraten en vetten hebben jullie in jullie visboilies???
Wat is de norm voor jullie.
ik zou denken aan 45-60%eiwitten
20-30% koolhydraten
5-10% vet

1 van de recepten is 400gram vismeel
200gram maismeel
200gram sojameel ontvet
100gram tarwegriesmeel
100gram cédé
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

31-07-2004 17:43

zonde dat je niet meer kan vissen
iig veel beterschap gewenst

maar nu ff over de percentages in een boliemix
ik vind 45 tot 60 procent eiwit wel erug hoog
ik zal dit naar maximaal 30% terugbrengen maar liever rond de 25%
koolhydraat percentage zo rond de 55% - 60%
en dan het vetpercentage zo rond de 15% - 20%

met deze percentage krijg je ook nog eens goedkope bolies omdat hier geen hele speciale producten in hoeven die onwijs duur zijn.

het maakt ook uit in welk jaargetijde je vist met de bolies. In de zomer moeten er veel koolhydraden in zitten. De vis is heel erg actief en kan dus veel voedsel hebben.
In de herfst en lente wil de vis een vetreserve opbouwen of weer aanvullen. Nu moet je de bolie wat meer voedingswaarde geven. Het zelfde geld in de winter dan mag de bolies ook wat meer voedingswaarde hebben.

Je moet dus eerst kijken wanneer je ermee gaat vissen en of je eermee gaat voeren. Deze percentages zijn heel belangrijk als je een stek op gaat zetten en hier regelmatig gaat voeren.
Maar ga je instant vissen dan maakt het niet zoveel uit, dan moet de bolie heel aantrekkelijk zijn voor de karper en de percentages spelen dan niet zo een rol.

Succes ermee
laters patje
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

31-07-2004 21:54

ja da weet ek ook maar heb horen zeggen dat een vismeelbol hogere voeingswaarden heeft en vooral eiwitten
maar jij zegt niet boven de 30%
gebruik jij een visboilie?
hoe ligt je percentage?
janwillem hilverts

01-08-2004 21:50

mocht je je eiwitpercentage tussen dse 45 en 60% wille hebbe dan hoop ik voor je dat je wel wat geld hebt en het ook goed doet want dan zit je wel met HNV (hoog waardig eiwitgehalte) en das iets wat neit goedkoop is en je ook niet echt mee kan voeren maar meer single hook mee meot gaan vissen

ikzelf heb me vismixen altijd zo
eiwit 30 tot 35
vet 25 tot 30
koolhydraat 30 tot 50

maja naar mijn ervaring lijkt dit tot nu toe nog het beste percentage
eiwit 33
koolhydraat 33
vet 33
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

02-08-2004 14:51

als ik dus een vismeel bolie heb dat ligt het eiwit percentage dus rond de 30. kan iets afwijken.
Nogmaals als je instant vist maakt het niks uit maar ga je op de lange termijn voeren, dan worden de vissen helemaal verzadigd bij hoge eiwit en vetpercentages. En heb je kans dat je niks of weinig vangt.

laters patje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-08-2004 17:09

dat dacht ik dus ook altijd en ik moet zeggen dat mijn vangsten ook altijd goed zijn geweest. Onlangs samen met een vriend een vismeelboilie in elkaar getrapt met een eiwitpercentage van 50%

Lekker drie dagen voeren met 2,5 kg van het voer. Eerste sessie 13 aanbeten met vissen tot 31 pond

Tweede sessie op een ander water. Zelfde voehoeveelheden. Negen aanbeten met vissen tot 29 pond

Ik baal hier een beetje van, want het rijmt dus voor geen ene meter met mijn eigen idee over aas

Iemand suggesties??

Laters

Mitsz
Hugo Bovenmars

02-08-2004 17:31

Mitsz,

"Onlangs" zei je. Dat betekent dus dat de 2e sessie op die stek er redelijk kort achteraan kwam. Logisch dat je dan minder vangt, hoeft niet persé iets met je aas te maken te hebben.

Owwww, wel een andere stek op dat water? Tja, dan kun je niet gaan vergelijken he.

Maar wat verwacht je sowieso van 1 experiment.

Met verzadigde groeten (dit keer van de pizzzza),
Hugo
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

02-08-2004 22:01

[quote="mitsz van der kamp"]

Ik baal hier een beetje van, want het rijmt dus voor geen ene meter met mijn eigen idee over aas

Iemand suggesties??

Laters

Mitsz[/quote]



Een echte "suggestie" heb ik niet, (ja, die heb ik wel, maar daar vermoei ik half karpervissend Nederland niet mee..." 8) .

Maarre, misschien is er wel geen een "correct idee" over aas (voer) voor vissen in de vrije natuur... behalve je eigen idee dan...

Het maken van een aas-theorie is heel leuk en leerzaam en zo, maar je zult misschien ooit eens moeten accepteren dat er geen één passend "aas-idee" te formuleren valt dat van toepassing is op >80% van alle wateren.

(als je alle andere factoren buiten beschouwing laat)


Aldus mijn opinie van dit moment....,

Met Vriendelijke Groet;

WouteR StegginK


ps.
Mitz, ik weet niet wat voor werk je doet, maar je zult in mijn ogen met gemak als levensmiddelen- / voedingsmiddelentechnoloog aan de gang kunnen gaan.
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2004 08:12

chef de cuisine mon frere,

heb je nu al achterhaald wanneer je frituur schoon moet maken?

Maak je geen zorgen Wouter, als ik op een dag een patroon zie in de aassamenstellingen, zal ik je er niet mee vermoeien.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

03-08-2004 18:49

Nou, als je het patroon gevonden hebt, juist dan wel!
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2004 22:56

praten hierover versnelt het proces.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-08-2004 12:30

Mitsz is een EA aanhanger qua voedingswaarde als ik het goed heb...

Dat bedoeld hij met dat hij baalt als een stekker.. EA is laag eiwit en zijn maatje vangt met hoogeiwit veel beter...

Of zit ik mis Mitsz?
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

04-08-2004 20:47

Ik vis dus hoog eiwit en dit op meren en kanalen => ik heb 4 maand gevist op een groot meer => en elke week zat ik er er gingen kilo's boilies per dag te water met kilo's mais en kemp en elke sessie was goed => ook blanken natuurlijk maar ik kan niet zeggen dat de eerste keren beter waren dan de laatste in tegendeel.

Dit ook op kanalen, dus ik ben een hoogeiwit aanhanger :wink: kwa kosten valt dat vrij goedmee moet ik zeggen.

Met kilo's bedoel ik dan ook kilo's geen 1 kilo maar eerder richting 5 tot 10x zoveel 8)
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-08-2004 21:06

Bertil,

je zit redelijk in de richting. Ik ben het grotendeels eens met Aalten ja. Het heeft mij in het verleden heel veel grote vissen opgeleverd.

Zoals je hier bv de reactie van Danny leest, voert hij bij met partikels. Het succes van de hogere eiwitten, is meestal verbonden aan de periode rond de paai. Ik vis zelf al een aantal jaar met hogere eiwitpercetages in het voorjaar en moet zeggen dat ik beter vang dan voorheen.

Ik ben nu toch aan het uitzoeken of er een rode lijn is te ontdekken in dit hele verhaal. Is leuk om te doen en wie weet.........

MVG

Mitsz
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-08-2004 21:51

Zo blijft het vissen zeker erg interessant.
Dit is en blijft altijd een uitdaging, de resultaten komen op een bepaalt moment zeker.
Jammer dat er nog zoveel naar de boilie winkel lopen, en dan na een aantal jaren afknappen.
Een mooie karper vangen op je eigen boilie geeft mij althans veel plezier.

Maar Mitsz, in het begin van het boilie tijdperk moest je vissen het een hoog eiwit percentage. Je ving letterlijk tegen de klippen op. Daarna het advies dat is allemaal onzin omlaag met het eiwit.
Op Duder maakte mijn broer het mee dat in het voorjaar hij na 4dagen nog geen stoot op zijn vis boilie gekregen had. Zijn maat ving zich scheel eigenwijs nee hoor, een week daarvoor ving hij goed met de zelfde boilie in Zuid-Frankrijk. Toch maar een paar kg boilies (laag eiwit percentage) gepakt van zijn maat je raad het al zijn eerste 20+ kwam er snel uit.

De moraal van dit verhaal mag een ieder zelf invullen.

MVG,

Peter
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

04-08-2004 21:52

laat ons het maar weten:p
Aart Appel

04-08-2004 22:03

Misschien eet een vis wel wat die lekker vind. Zijn genoeg voorbeelden van dieren die eten wat ze lekker vinden en dingen die ze laten staan.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

05-08-2004 00:29

inderdaad, ik denk niet dat het wel of niet werken van de boilie met een voercampagne staat of valt met hoge of lage eiwitten.
Wat de karper graag eet en makkelijk kan verteren zal hij eten of daar nu veel of weinig eiwit in zit maakt denk ik weinig uit.

Ik met zowieso veel particles voeren anders is het zeker niet haalbaar in hoeveelheid alleen boilies te gebruiken en believe me ik heb al genoeg geporbeerd met minder en sinds dit jaar vang ik pas men visje.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

05-08-2004 09:55

dan is de vraag wat vindt een karper lekker.
als je nu zelf eens van je bol proef en je vindt het lekker doet de karper dat ook?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-08-2004 11:06

Kenny,

laten we de boel eens eben opmdraaien. Ik vang bijvoorbeeld erg goed op een boilie met haringmeel, kelp en crabflavour. De vissen vinden dit aas blijkbaar erg "lekker"

Handje proeven??

Mitsz
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

05-08-2004 11:57

Mitsz,

in een andere discussie die ging over de instant vangkracht in combinatie met hoge eiwit percentages, gaf je (naar mijn gevoel) eigenlijk al zelf het antwoord.

Een karper pakte in de testen toch als eerste datgene wat hij al heel lang ontbeerd had? Zegt natuurlijk nog niet veel, maar je kan er wel iets uit opmaken.
De mixen waar we nu over praten zijn oftewel:
- hoog eiwit (50%+)
- Hoog Khoolydraat (50%+)

Je zei dat je er niks van snapte dat die eiwitrijke boillie ineens veel beter ving dan die khoolydraatrijke boillie...

Ik denk dan ook niet dat hier een exacte theorie op te maken valt. Theorieën zorgen er namelijk alleen maar voor dat je jezelf vaak tekort doet, omdat je in elke periode diezelfde theorie blijft volgen.
Maar een karper zijn interesses veranderen ook gedurende het seizoen!

Als je elke sessie met twee stokken gaat vissen, en op eentje de khoolydraat rijke boillie zet, en op de andere de eiwitrijke boillie, zal er denk ik in de meeste gevallen toch al snel een (duidelijke) voorkeur blijken voor een van de twee.
Puur vanwege de aard van het voedselaanbod op dat moment op het desbetreffende water!!!

Vandaar denk ik dan ook dat je absoluut niets kunt zeggen in de eiwit discussie. Soms vangen ze perfect, andere keren weer helemaal niet. Mijn reden heb ik hierboven dan ook al vermeld.
Ben zeker niet helemaal compleet geweest hier, maar we komen nog wel tot het totaalplaatje :wink:

Ben benieuwd naar jullie mening!
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

05-08-2004 14:12

op water met veel natuurlijke eiwitten vang ik toch met hoge eiwit gehaltes dat heb ik in dat andere topic ook gezet.
En er zijn er veel die blanken.

Testen met twee hengels is ok, maar dan moet je toch de boilies eens omdraaien want de ene stok kan vangen omdat die dan weer op de betere stek ligt :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

05-08-2004 18:32

@ Erik.

Het vissen op een water met 2 soorten boilies (eiwitrijk / koolhydraatrijk) op 2 verschillende stekken (vanuitgaande dat je tijdens 1 sesie met 2 verschillend beaasde hengels vist), die minder dan 100m uit elkaar liggen, kan misschien het beeld geven zoals jij verwacht.

Het kan blijken dat de vis een voorkeur heeft voor OF de eiwitbol OF voor de koolhydraat-bal.

Het kan OOK eventueel gebeuren, dat de vis gaat "shoppen" op jou beide voerplekken. Dus dat ze van 2 walletjes (voerplekken) gaan eten...dit verwacht ik zelf een beetje.



Het is dat ik de komende tijd weinig vis-tijd heb (neem), maar ik denk er nu toch wel over om dit zelf eens te proberen van het najaar. En dan met boilies die ik maak van hetzelfde recept, waar ik dan 2 partijtjes van maak, waar aan de ene partij een flinke dosis vismeel is toegevoegd.

laat maar eens horen wat je er van vindt, en als je het probeert wat het resultaat is!

Met vriendelijke groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

05-08-2004 18:37

Oja, en wat Danny zegt over het omdraaien van de voersoort op de stekken is natuurlijk iets dat bij het uitvoeren van dit soort testen gebeuren moet. :D
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

06-08-2004 16:21

Wouter,

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de karper het soms helemaal geen ene moer uit maakt wat je hem voor zijn neus zet.
Ik denk zelf eigenlijk ook niet dat het op niet-dressuur wateren zo'n groot verschil zal maken. Makkelijk te verkrijgen voer=vreten!
Maar omdat Mitz een beetje verbaast was. Mitz vist dus veel in de buurt van Amsterdam, lijkt me toch een behoorlijke dressuur te zijn. Laat het me voor de duidelijkheid even weten Mitz.
Maar goed, ik denk dus zo, op dressuur wateren durven weinigen nog met eiwit aan de slag. Bijna allemaal Khoolydraat rijk, met allemaal net een andere toevoeging.
Maar Mitz zijn 50%+ bal is dus echt volkomen anders! En volgens mij zit het hem hier nu ook wel een beetje in. (en in de vismelen, hoe kom je anders bij die percentage's)
Dus Mitz, om het even samen te vatten, ik denk wel dat je aastheorieën wel kloppen, maar dressuur kan echt alles overhoop gooien, believe me.
Maar om weer even bij de praktijk terug te komen, als ik tijd en zin heb, wil ik het best eens gaan proberen. Lijkt me echt interessant. En dan niet om er gelijk een theorie aan te verbinden, maar wel om een CONCLUSIE te kunnen trekken in verband met de huidige situatie aldaar.
Op deze manier kun je dan denk ik wel tot een (enigzins) veilige theorie komen.
Ben benieuwd wat jij van het bovenstaande vind Wouter :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...