hoge eiwitten/ instant respons


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

28-07-2004 14:39

Ik probeer ff mee te denken verbeter me maar als ik fout ben hoor!

Die aquarium proeven. De vis werd dus afgesneden van een voedingsvorm. Zodra hij in een bak word gezet waar die vorm wel in zit dan is daar de instant respons toch het beste op de vorm die hij in het vorige aquarium niet had?
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

28-07-2004 19:26

Wat denken jullie hiervan =>

voedselrijke waters:

De karper hebben eten in overvloed, en natuurlijk voedsel betstaat uit veel eiwitten => normaal aan de hand wat ik hier lees zou men dus met kolydraat rijk aas vissen omdat de vis dat dan als aanvulling zou aanvoelen ???

Als ik veel voedsel tot mij neem met veel eiwitten in => omdat ik dit graag eet => ga ik toch ook niet iets anders grijpen met veel kolydraten in ????

Ik zou durven denken dat op voedselrijke waters waar de karper zijn natuurlijk voedsel uit hoog eiwit bestaat ook losser zal azen op boilies die ook hoog eiwit gehaltes hebben omdat deze korter bij het natuurlijk voedsel liggen ???? als het lekker is zullen ze dit in combinatie met het natuurlijk voedsel graag tot zich nemen.

Kolydraat rijk aas ook waarschijnlijk maar volgens mij benaderd dit minder een natuurlijke voedselbron.

graag meningen
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-07-2004 19:37

Mitsz,

Ik weet het niet meer...
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

29-07-2004 20:02

Ik zou dit toch graag verklaard zien, ik en Mitsz zijn maat vissen alle twee met hoge eiwit gehalten ik wel met veel particles bij.

Ik vis er mee waar anderen blanken en waar veel natuurlijk voedsel zit.

wie denk ook zoals ik ??? of kan het verklaren :lol: moeilijk onderwerp hé :-?
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-07-2004 22:27

Martijn,

ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn. Daar Kees had gevraagd om er mee te stoppen, ging ik er niet meer op in.

Mijn idee van goed karperaas.

over de lange termijn kan ik kort zijn. Dit is onlangs besproken in de topic "karpervriendelijke boilie". Niet teveel eiwit van goede kwaliteit , wat vet, vezel en koolhydraat is de rest. Laat het even voor wat het is. Ik laat me hier in een uitgebreid schrijven over uit. Dit is echter nog niet klaar.

Over instant respons, zijn mij een aantal dingen opgevallen. Nog eenmaal de aquariumtest, in het kort.

Een aantal vissen werd op dieet gezet. 1 groep geen vet, 1 groep geen KH,
1 groep geen eiwit. Na onthouding werden de vissen dus in een aquarium gedaan met de voedingsmiddelen die ze niet hadden gehad. ELKE VIS GING NAAR HET VOEDINGSMIDDEL DAT ZE NIET HADDEN GEHAD, DE TIJD VAN DIEET. De score was 100%

Wat is nu zo opvallend. We gaan kijken naar de praktijk. Nu letten we even alleen naar de instant respons. Laten we eens de aassoorten op een rijtje zetten met een goede instantrespons.

maden
wormen
goede eiwitrijke boilies
het fotorolletje van Henk ter Maat
etc etc Dit zijn aassoorten met een duidelijk eiwitrijk signaal

noten
hennep
div vetrijke ready mades
tubifex
etc etc Dit zijn aassoorten met een duidelijk vetrijk signaal

aardappel
brood
div KH rijke ready mades
mais
etc etc dit zijn aassoorten met een duidelijk KH rijk signaal

Ik wil deze aassoorten dan ook graag "signaalaas" noemen

Terug naar de karper in de natuur. De karper is een scharrelaar. Moet hier en daar z'n kostje bijeen zoeken. Stelt het samen uit losse eenzijdige componenten. Hier wat eiwit daar wat vet. Denk nu weer eens aan de aquariumproef. Get my drift?!

Er zijn wat mij betreft op een bepaald moment, op een bepaalde stek, dus ideale aassamenstellingen, voor een instant respons. Dit zal verschillen per vis. De ene vis heeft zich zojuist tegoed gedaan aan een portie eiwitrijk aas, de ander aan iets anders. Om de balans te maken zoekt ie dus iets met een duidelijk signaal. Dit is dus instant respons.

Voorbeelden uit de praktijk: Neem bv de kanjer uit mijn thuiswater. Dit is een grote schub. Deze vis wordt alleen maar gevangen door mensen, die een dagje komen vissen met goedkope ready mades! Alleen maar op KH rijk aas! Waarschijnlijk haalt deze vis het maximale uit het (eiwitrijkerijke) natuurlijk voedsel en compenseert dit met....

Het verhaal van Alijn Danau en Skub. Behoeft in deze context geen verdere uitleg.

Zo zijn er nog legio van voorbeelden, waarschijnlijk ook uit je eigen visserij.

Kortom: voor een goede instant respons moet je dus 1 van de nutrienten zwaar overdrijven. Boilies met een zeer eenzijdige samenstelling, zullen instant altijd beter presteren, dan "norm aas". Ook hier is inmiddels wel duidelijkheid over.

Het is echter niet zo eenvoudig als het klinkt. Je kunt niet zomaar een boilie maken met overdreven veel vet en verwachten, dat ie instant goed werkt. Er zijn nl nog zoveel andere kwaliteiten, die elk nutrient verzorgen.

Een ding is mij echter wel duidelijk. Voor een instant respons, moet je een duidelijk signaal hebben in je aas.

Hoge eiwitgehaltes werken, indien goed samengesteld dus ook.

Ik hoop, dat ik je op deze manier wat duidelijkheid heb verschaft

groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

29-07-2004 22:33

dit is duidelijk ja, dus het hangt allemaal een beetje af van wat de vis die dag al gegeten heeft en zal dan nog per vis verschillen wat hij op dat moment nog kiest.

Alles werkt dus simpel gezegt, zo lang je vangt zit je goed.

Als een visser met hoge eiwit boilie heel goed vangt op een water waar de karper heel veel natuurlijk voedsel tot zich neemt en dan nog die boilies wil het dus gewoon zeggen dat de karper veel eiwit nodig heeft op dat water.

Een eiwit verslaafde zeg maar :lol:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-07-2004 22:45

Ho, ho Mitsz,

Ik stopte ermee. Wat mij betrof ging het teveel over veel te verschillende eiwitgehaltes. Veel te veel langs elkaar heen gepraat. Maar wat mij betreft mag iedereen verder discusieren. Ik haak weel weer in als de mist wat opheldert. Je laatste reactie zet de zaak weer op het spoor. Inderdaad moet je voor instant respons iets in de samenstelling van de boilie gaan overdrijven. Hierbij heb ik echter niet zozeer aan eiwitten gedacht. De oplosbaarheid van eiwitten lijkt mij (is?) geringer dan andere componenten. Naar mijn idee vangt de karper hier heel weinig van op als "geurspoor" via de receptoren . Maar dat kan ik verkeerd hebben. Hoe zie jij dat?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-07-2004 22:51

Komt nog bij dat;
er in de periode VOOR de paai meer eiwitten gevraagd worden dan in het najaar.
Later in het jaar kies ik liever voor een vet en koolhydraatrijk signaal.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-07-2004 23:46

Kees,

dank je voor de ruimte. Ik dacht inderdaad, dat ik moest stoppen.

Nu wordt het dus erg complex. Een samenvatting over de oplosbaarheid van eiwitten, ontving ik onlangs van een vriend. Hier zijn dus ook andere fysiek zeer belangrijke processen mee gemoeid. Het opvallende vind ik nu wel weer, dat mijn Deense makker erg veel let op wateroplosbaar eiwit!!

De meeste karperaasjes zijn voor een instant respons op de eiwitten fout samengesteld. Er zijn maar een paar merken, die goede instant boilies kunnen maken met een hoog eiwitpercentage.

Ik ben blij dat je geurspoor tussen " zet. Voor een goede samenvatting over reuk en karper, moet je eens op de site van Douwe kijken. Heb je waarschijnlijk al gelezen....

Receptoren zijn gevoelige zintuigcellen. Zijn dus ook gevoelig (met name!) voor (wateroplosbaar) eiwit.

Als ik mijn huiswerk goed gedaan heb, heeft "geur"hier niets mee te maken.

zouden we er in ons vissersleven nog uit komen? :wink:

groeten uit Amsterdam

Mitsz
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-07-2004 23:48

Mitsz,

Wat ik tot nu toe heb gelezen van die aquarium proeven vind ik op z'n minst dubieus. Ik vermoed dat jij het ietwat ongelukkig formuleert? Een volledig rapport hiervan (of een uitgebreid uittreksel) zou me denk ik verder kunnen helpen. Wellicht kan jij (of iemand anders) mij hiervan voorzien? PB'en of mailen mag ook.

In je laatste posting zeg je het volgende:

[quote="mitsz van der kamp"]

Er zijn wat mij betreft op een bepaald moment, op een bepaalde stek, dus ideale aassamenstellingen, voor een instant respons. Dit zal verschillen per vis. De ene vis heeft zich zojuist tegoed gedaan aan een portie eiwitrijk aas, de ander aan iets anders. Om de balans te maken zoekt ie dus iets met een duidelijk signaal. Dit is dus instant respons.

Mitsz[/quote]

Ik vind dit dus een hele belangrijke alinea, met betrekking tot alle discussies over de voedingswaarde van aas.
Wij weten nooit van tevoren wat een karper gegeten heeft, en dus ook niet wat zijn behoefte is. We komen niet verder dan richtlijnen (Henk noemt er al enkele).

Zeker met betrekking tot de instant respons van aas is dit een belangrijke alinea. Instant vissend wil ik zoveel mogelijk karpers attenderen op mijn aas.
Stel dat ik met een HP aas ga vissen, dan is mijn kans dus slechts 1 op 3 dat mijn aas instant zeer goed werkt, en 2 op 3 dat het maar een beetje effect heeft. Natuurlijk zullen die kansen wel veranderen afhankelijk van het seizoen (bijvoorbeeld: vlak voor de paai is de eiwitbehoefte groter(?) dus dan is de kans dat je met een HP boilie instant goed zit te vissen groter).

Mijn inziens moet je bij de instant visserij dus vooral niet teveel kijken naar de voedingsstoffen in je aas, maar naar de attractoren. Attractoren bedoel ik hier dan in de breedste zin van het woord.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-07-2004 23:55

hoe breed?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-07-2004 09:16

Mitsz,

Gek dat je er mee komt. Ik ken het verhaal, maar doe verder niet mee met het geneuzel over hoe je iets noemt. Gevolg is namelijk dat krampachtig de begrippen geur en ruiken door smaak en proeven wordt vervangen. Dit zijn echter ook niet de juiste begrippen. Het gaat er tenslotte niet om dat de karper het aas in de bek neemt, maar juist dat deze die enkele deeltjes waarneemt die het aas afgeeft in het water. Dat is voldoende analoog aan ruiken, waarbij de crux zit in het vaststellen van hetgeen de karper associeert bij de waarneming van bepaalde deeltjes.

Wat is het dat de karper associeert met eiwitrijk voedsel? Jouw Deense vriend let niet voor niets op wateroplosbaarheid. Maar zijn het wel de eiwitten zelf? Bloedwormen zijn eiwitrijk, maar welk signaal attendeert de karper op hun aanwezigheid. En hoe kun je dat signaal effectief gebruiken? Karper is een scharrelaar, maar ook een gewoonte dier. Het signaal van bloedwormen doet hem zoeken naar bloedwormen en niet naar een boilie! Daarvoor is doorgaans gewenning en dus tijd nodig en dat is onevenredig met instant.

Je noemt de receptoren geheel terecht zeer gevoelig. Maar beweert dan dat het niets met "geur" te maken heeft. Om de receptoren te prikkelen moet je mijn inziens iets van deeltjes van het aas in het water verspreiden. Of je moet praten over een potentiaalverschil of iets dergelijks, maar dat zijn feitelijk ook deeltjes (ionen).

Kortom, noemen van eiwitrijk dan wel vet als samenstellinggegeven is op zich onvoldoende. Het gaat er dan om welk vet en welke eiwitten en vooral ook hoe je die beschikbaar maakt in het aas. Een lastige materie met betrekking tot eiwitten, die wel eens zou kunnen bijdragen aan de doorgaans slechte ervaringen daarmee.

Groet, Kees
Hugo Bovenmars

30-07-2004 15:06

Zit ik er ver naast als ik de algemene gedachte binnen dit topic over instant aas als volgt beschrijf?

1) Instant response van een aas wordt bepaald door:
- De mate waarin de voedingsstof(fen) waaraan behoefte is in het aas voorkomt.
- De mate waarin deze stof in staat is de karper te bereiken (oplosbaarheid)

2) De goede instant werking van koolhydraatrijk aas zou verklaard kunnen worden door het feit dat eiwit over het algemeen in veel grotere hoeveelheden voorkomt.

3) Op de meeste wateren werken lange voercampagnes waaraan grote hoeveelheden koolhydraatrijk aas te pas komen minder goed dan dezelfde voercampagne met (door de karper benutbaar) eiwitrijkaas. De gemiddelde hoeveelheid koolhydraten die EEN karper op EEN water tijdens EEN voercampagne per dag binnen krijgt, zal hem op den duur (misschien tijdelijk) van het aas afhouden. Eiwitrijk aas heeft blijkbaar een minder oplosbaarheid en daardoor een mindere instant response. Bovendien heeft een karper hier gemiddeld minder behoefte aan (gezien er doorgaans voldoende natuurlijk eiwit in het water aanwezig is) en zal dus in de meeste gevallen niet direkt tot azen overgaan. Doordat de karper de voerstroken/plekken leert kennen, zullen deze plekken op de lange termijn produktief worden. Het aas doet immers niet onder aan het natuurlijk voedsel.


Waar ik alleen mee zit is het volgende: Waarom zou een karper in de meeste wateren (waarin eiwit overheerst) behoefte hebben aan koolhydraten (die dus veel minder voorkomen). Vanwaar die behoefte? Moeten we dit zoeken in de omstandigheden waarin de karper geevolueerd is? Een dier is per definitie 'geoptimaliseerd' om te functioneren binnen zijn NATUURLIJKE leefomgeving en zou dus in principe geen behoefte moeten hebben aan stoffen die daar van nature niet (in die hoeveelheden) voorkomen.

Hugo
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-07-2004 17:52

Weinig op aan te merken Hugo !

Misschien dat een karper wel toe kan met minder koolhydraten indien niet ruim voorradig in zijn natuurlijke biotoop, maar misschien wel wenselijk voor een goede groei/ontwikkeling.

Misschien verklaart dat OOK een gedeelte van een water waar alleen "kleintjes"zwemmen; eenzijdig voedsel, en andere wateren met veelal biggen; totaal aanbod.

Misschien maar eens overal met DRIE hengels vissen, met DRIE verschillende bollen;
* Eiwitrijk
* Koolhydratenrijk
* Vette bollen

Kijken wat op dat moment dus ontbreekt op 't menu van de Cyprinus..............
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-07-2004 18:32

Bingo Foos!

dat wordt de komende tijd mijn experiment. Zo kan op een voerstek de vis zijn eigen norm samenstellen. Karperbuffet hahaha! Er moet op den duur een lijn in te ontdekken zijn.

Hugo,

koolhydraten zijn inderdaad nauwelijks aanwezig onder water. Dit is ook een beetje mijn probleem in het hele aasverhaal. Gaan we ook de komende tijd uitzoeken. De oplossing zal wel water zijn en dat is wel een probleem.

Kees,

de term is inderdaad niet zo belangrijk. Vooralsnog kom ik niet verder dan zoiets als "voelproeven". Kniesoor die er over zeurt.....

Wat de bloedwormen aangaat kan ik je niets vertellen. Het is wel zeker, dat ze te vinden zijn. Over de werking van de receptoren heb ik nog wel iets in m'n bestand. Als je interesse hebt, dan kan ik je dat wel toedoen.

Ik ben op het moment zo ver dat wateroplosbaar visproteine en gevriesdroogde visolie de beste optie zijn. Wateroplosbaar proteine heeft naast het feit dat het oplosbaar is, nog een zeer belangrijke andere eigenschap. Dit heb ik onlangs geleerd. Wateroplosbaar eiwit verzorgt de transport van diverse suikers(transporteiwit). Dit maakt het mede zo aantrekkelijk in ons aas. Dit onderwerp ben ik op het moment aan het bestuderen en is zeeer complex. Indien er iemand op dit board nog iets aan toe te voegen heeft, is diegene van harte welkom

allen dank voor jullie bijdrage tot nog toe

groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-07-2004 18:51

Goh,

het wordt steeds interessanter EN ingewikkelder, mocht er een bol uitschieten wat betreft vangsten, dan kan deze bol een maand of twee later een nul zijn ? :-?

( Henk; voor de paai eiwit rijk ( aanmaak hom ?), in het najaar ; vet en koolhydraten rijk ( opbouw vetreserves winter ? ) !

Wordt dus meer verschillende bollen sessies draaien met telkens een herkenbaar label ? (basisstructuur), en daarnaast toegespits op het seizoen met een uitschieter in één van de drie reeds genoemde varianten.
CarpeR Diem
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-07-2004 18:54

Mitsz,

Als jij de test gaat doen, zoals Foos ook beschreef. Dan heb ik enkele
vraagjes.
- Wissel je qua bol ook eens van stek?
- Ga je het op verschillende wateren proberen?
- Hoe lang gaat je test duren (in verband met jaargetijden (effect!)?

Ik hoor het wel, zeker een goede test!
Maar mag ik wedden dat de "koolyhdraatrijke bol" dik wint op voedselrijk
water.....? :) :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-07-2004 19:06

Benny,
in het opzetten van de test door Mitsz heb ik wel vertrouwen hoor !

Mitsz,
't wordt dus met recht een VISBUFFET !!
CarpeR Diem
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-07-2004 19:08

Foos,

Zeker heb ik daar ook vertrouwen in; hoe kan het ook anders....! :D
Maar ben benieuwd hoe Mitsz precies de test gaat aanpakken!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-07-2004 20:40

Benny,

De test gaat waarschijnlijk zo'n jaar of twee a drie duren. Dit vanwege de vele variabelen. Wat betreft de samenstelling van ieder aasje weet ik wel wat ik wil. het probleem is, dat ik voor een paar ingredienten echt veel moeite moet gaan doen, om ze te verkrijgen.

De test zal ik gaan uitvoeren op diverse wateren. Dat is met name leuk om uit te zoeken. Nu begin ik al een lijn te zien in dit soort dingen. Van een aantal ready mades weet ik de samenstelling. Het is opvallend, dat bv de boilies met een vette samenstelling het erg goed doen op bepaalde wateren.Er zal dus worden getest op diverse wateren.

-een ondiep, troebel water met een heel erg dikke modderbodem.
-een zandafgraving met dieptes tot 30 meter, helder water
-een kanaal

Mijn huidige water is extreem moeilijk. Denk ik nog over na.

Er zit me nog een ding dwars, waar jullie me misschien mee zouden kunnen helpen. Ik wil zo graag de instant respons per boiliesoort, per water uit zoeken. Het "karperbuffet"vertraagt dit onderzoek enorm, daar de vissen als het ware hun normaas bijeen kunnen scharrelen. Ik krijg geen structuur in de juiste aanpak. Misschien heeft een van jullie een goed idee?

Ik denk, dat het door elkaar voeren van de eenzijdig samengestelde boilies de beste optie is, maar dan duurt de test wel veel langer....
ideeen zijn welkom.

groet

Mitsz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-07-2004 21:04

Mitsz, ik hoop het beste voor jou. Om het simpel te zeggen zouden zoet en zout ook hierbij van groot belang kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-07-2004 21:05

Mitsz,

de test zal dan wel langer duren (bij gemengd voeren), maar is denk ik de enige manier om een goed beeld te krijgen per bol ?
Er zijn zoveel variabelen dat één plek één type bol ongetwijfeld een vertekend beeld kan geven.

Hoe doen de heren fieldtester dit ?
Gemengd voeren,
wisselen na ieder vangst, dus rouleren per hengel ?

In een periode van twee/drie jaar moet toch wel een en ander tevoorschijn komen ?

En vele handen maken licht werk....
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

30-07-2004 21:06

wat het paaien betreft, ik heb vlak voor, vlak na als een hele tijd erna op eiwit rijke boilies zeer goed gevangen in vergelijking met andere vissers.

Ik stond er nooit bij stil tot nu, nu weet ik dus dat ik hoge eiwit gehaltes hanteer.

groensels
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-07-2004 21:33

Ach, in feite komt het erop neer dat de chemische variatie van de omgeving omgezet wordt in elektrische pulsen. Er is de laatste jaren behoorlijk wat onderzocht. En, sommige zullen daar vast en zeker van opkijken, ook in relatie tot het gebruik van artificieel en geflavoured voedsel met het doel voedingsgedrag op te wekken. En inderdaad, er zijn ook chemoreceptoren gevonden om eiwitten waar te nemen. Een ander detail, de geleerden spreken wel degelijk gewoon over geur en smaak. :wink:

Verder ben ik geen biochemicus. Voor mij blijft het praktische probleem om die stoffen toe te passen welke de chemische variatie geven die de karper wenst om hem tot voeden aan te zetten en dat op een zo efficiënt mogelijke wijze. Dat laatste in relatie tot een zo groot mogelijke verspreiding in een nog steeds waarneembare concentratie. En dat is al een heel oud probleem van karpervissers. Wellicht verwachten we wel teveel. Aangezien veel van onze wateren eigenlijk helemaal niet overvol zitten met eiwitrijk voedsel (vergelijk het maar met de big carp wateren in Frankrijk) vermoed ik ook eerder dat de moeilijkheidsgraad met eiwitten gewoon groter is dan dat er een koolhydraatarm milieu aangevuld zou moeten worden met ons aas. Oftewel, de meeste eiwitrijke brouwseltjes zijn tot bu toe niet efficiënt op het gebied van geur. En dat kan ik mij goed voorstellen, want een karper kon toch niet ruiken. :roll:

Een paar karpervissers in je testen betrekken maakt het werk minder, Mitsz.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2004 09:03

Goed,

de test kan beginnen, want de ballen zijn klaar.Ik heb er gisteren 10 kg van de volgende recepturen gemaakt:

bal 1 : 5% robin red
5% kelp
5% ei albumine
5% lactalbumine
15% trouvit
10 % LT vismeel
10% soja ontvet
5% bloedmeel
25% griesmeel
5% caseine
5% leverpoeder
2% garnalenmeel
2% zout
1% algenextract

Dit is voorlopig maar even de eiwitbal. 25% van de boilies heb ik niet gekookt, maar worden slechts gedroogd. Dit om een beter signaal af te kunnen geven in het water.Deze zal ik ook gebruiken als stringeraas.

Bal 2: 30% pindameel
10% amandelmeel
10% tijgernotenmeel
20% soja volvet
15% griesmeel
5% lijnzaadmeel
5% tarwegluten
5% ei albumine

Dit deeg aangemaakt met eieren en een flinke scheut notenolie. Lijkt me vet genoeg..... Was wel wat lastig te draaien.

Bal 3: krieltjes. Een boilie met een hoger KH-gehalte kan ik niet maken.

Dit weekend wordt er voor het eerst mee gevist. Ik zal instant gaan vissen op mijn thuiswater. De drie aassoorten worden door elkaar aangeboden en na elke aanbeet zullen alle haakaasjes worden gerouleerd.

Ik ben benieuwd.

MVG Mitsz