hoge eiwitten/ instant respons


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

25-07-2004 23:22

effe half off topic => hoeveel % eiwit heeft Griesmeel ???

Dan kan ik effe uitrekenen uit hoeveel eiwit men mix bestaat => Griesmeel staat niet tussen de delen in Carpworks.

Ik denk dat ik toch ook over de 60 % ga en ik vis overal en heel het jaar door en ik vang behoorlijk goed.

thanks
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Hugo Bovenmars

25-07-2004 23:24

Maar Henk,

Lees de topictitel nog eens. Het gaat dus over instant response op eiwitten. Dat het lichaam op lange termijn bepaalde signalen af kan geven, daar kan ik wel inkomen (maar dat had ik al gezegd in mn vorige reactie).

Hugo
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

25-07-2004 23:41

tarwegriesmeel opzoeken op carpworks dan heb je je griesmeel groetjes
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2004 23:41

Crap is voor de meeste onder ons aardig vastgelegd door Luc de Beats hoor, Benny. En als we een normboilie crap gaan noemen dan hebben we inmiddels aardig schuivende schalen. Maar je kunt een norm altijd bijstellen. :lol:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-07-2004 23:47

Kees,

Een norm bijstellen kan altijd, maar zoals ik al zei "wat verstaat de per-
soon in kwestie" onder crap. Ik versta daar onder in ieder geval niet hoger
dan 30% eiwit en weinig vetten. Luc de Baets kan dat wel vastgelegd heb-
ben, maar per persoon verschilt wat men er onder verstaat.

groetjes Benny :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2004 07:51

Heren,

toen er werd overgestapt, ik geloof dat het Rob Maylin was, die het eerst op dit idee kwam, van caseine op griesmeel als bulkingredient, werd het resultaat door de HP aanhangers "CRAP" genoemd. Dit zijn dus geen boilies met een eiwitpercentage van 10%(onmogelijk). Ook met griesmeel als bulkingredient, kom je al gauw op een eiwitpercentage van zo'n 16%. Het gevolg van deze tendens was natuurlijk de "semolina boom" Op zich een zeer opmerkelijk verschijnsel, voor hen die de voedingswaarde van het aas belangrijk vinden.

Dan heb ik ook de term HNV voorbij zien komen. High Nutrional Value. Als ik het wel heb betekent dit iets van hoge voedingskundige waarde. In dit geval dus voor karpers. In deze topic hebben we het echter over HP boilies. Boilies met een hoog eiwitgehalte. Hoge eiwitgehaltes zijn volgens velen zijn voor karpers niet van hoge voedingskundige waarde en zijn als zodanig dus niet als HNV te bestempelen.


MVG

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2004 09:12

Inderdaad, ik trek het wat (te) erg ver uit elkaar om mijn punt te maken. In eerdere discussies wordt mijn inziens met regelmaat onterecht de suggestie gewekt dat een boilie waarin gelet wordt op de voedingswaarde een eiwitbom is. De high proteïne of te wel in gewoon Nederlands hoge eiwit boilies van onze Deen zou je zo kunnen betitelen. Ik heb er dan ook geen ervaring mee. De berichten hierover waren niet bemoedigend genoeg om het te proberen. Een boilie waarin de verschillende voedzame bestanddelen wat beter op elkaar afgestemd is pertinent geen eiwitbom. Maar ja... :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

26-07-2004 19:48

[quote="ken jacobs"]tarwegriesmeel opzoeken op carpworks dan heb je je griesmeel groetjes[/quote]

staat dat er tussen ? dan heb ik slecht gekeken => thanks Ken :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2004 22:16

Goed,

we kunnen dus bijna concluderen, dat er niet iemand op dit forum is, die ervaring heeft met dit onderwerp. Toch is het erg interessant.

We zijn hier in Nederland erg verslingerd aan onze "norm boilies". De lagere kosten spelen hierin vaak een rol. Vier dagen voeren, vinden we echter geen probleem en er zijn zelfs mensen, die nog veel langer voeren. De kosten die verbonden zijn aan deze visserij zijn volgens mij nog hoger, dan het instant vissen met een duurder aas.

Dan is er natuurlijk nog het argument, dat "norm aas"beter is voor de vis. Dit geld echter alleen op de lange termijn. In de natuur moeten karpers hun kostje ook bij elkaar scharrelen, door eenzijdige voedselbronnen stuk voor stuk aan te doen.

Blijft bij mij toch iets in mijn hoofd spoken.... Waar zijn onder water die koolhydraten, in de mate waarin wij ze nodig achten in ons aas?! De moderne karper mag dan een product zijn van de mensheid, maar er zijn natuurlijk legio van voorbeelden, waaruit blijkt dat karpers zeer goed gedijen zonder dat onze koolhydraatjes er aan te pas komen. Neem bijvoorbeeld de laatste twee wereldrecordvissen. Die hadden hoogstwaarschijnlijk nog niet veel aas gezien aleer ze gevangen waren. Toch zeer groot geworden. En dan nu een nieuw record in de vorm van een dooie Russische karper. Ook nooit noemenswaardig veel koolhydraat gezien.

Zoals eerder vermeld, ga ik de komende jaren met deze materie in de weer. Een ieder, die nog iets zinvols bij te dragen heeft aan deze topic heet ik van harte welkom.

met vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2004 22:38

Mitsz,

Je kunt gerust stellen dat koolhydraten voornamelijk uit plantdelen moeten komen. Naar mijn idee is dit een zeer gering aandeel van het karperdieet. Men doelt wel eens op het eten van plantwortels. Volgens mij worden die doorgaans slechts losgewoeld bij het zoeken naar dierlijk aas.

Maar ga je niet erg de richting van Fred Wilton op?

Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2004 22:56

Kees,

nee hoor.

Fred Wilton had geen flauw idee over de eiwitpercentages in het natuurlijk voedsel. Die liggen nl tussen de 18 & 25%. Zijn theorie was het om te concureren met natuurlijk voedsel door extreem hoge eiwitpercentages te gebruiken in het aas. Hiervoor vind ik het verschil tussen 25 en de door W. voorgeschreven 90% dus een beetje groot.

Vervolgens ervaar ik jaarlijks weer hoe moeilijk het is om te concurreren met het natuurlijk voedsel. Is het jou ooit gelukt om dit voor elkaar te krijgen?Zal niet zo vaak zijn geweest.

Nee Kees niet Fred Wilton.... Ik probeer alleen zoveel mogelijk te weten te komen over karperaas. Een hobby binnen een hobby zullen we maar zeggen.


groeten

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2004 23:36

Mitz,

Je Deense vriend gaat anders die kant op met 45 tot 70 %w. Maar oké, genoeg over eiwitten, ik hoor teveel verschillende percentages. :o

Nee, je kunt weliswaar qua presentatie proberen in de buurt te komen, maar als er een overmaat van is dan is de verdunning groot.

Kees
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

27-07-2004 00:26

ik word niet goed van jullie geloof ik!!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-07-2004 06:30

mag hoor Ken. Het mooie van ons is weer, dat je ons gewoon uit kan zetten.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

27-07-2004 08:18

Ken,
je hoeft niet goed te worden van een ander...

Als je er maar BETER van kan worden ! :wink:

Ik vind dit soort discussies best interessant, misschien kan ik er wat van leren / opsteken ! En kan ik in mijn visserij iets veranderen : of iets dat beter is voor de vis : of beter voor mijn vangsten.

Ikzelf heb bijna ( geen ) verstand van deze zaken, en kijk dan dus ook vanaf de zijlijn geinteresseerd toe.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-07-2004 08:39

Er is echter besloten ermee te stoppen Foos.

teveel verschillende percentages :-?

Voor mij tot nog toe zeer overzichtelijk, maar ik ben bang, dat ik het er voorlopig maar bij laat wat betreft aassamenstellingen. Gaan ik wel erg veel karpers vangen in m'n eentje :D

alles kitsz met de blommers?

groet Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-07-2004 09:07

Maar als dat zo is, Mitsz, dan horen we het weer graag. :)

Ik stort me de komende weken op kruiden. Eens kijken of dat de gewenste toverkrachten of slechts een slap brouwseltje van de kruidendokter geeft. Maar dat wordt weer een heel ander verhaal. 8)

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

27-07-2004 09:36

Mitsz en stoppen ? :-?

Blommen alles goed !, daar ook ?

Hou me maar op de hoogte !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-07-2004 09:39

Kees,

ga je in de weer met kruiden of specerijen? Zelf durf ik niet zo goed aan de kruiden. Een kennis vangt goed met tijm en salie (olie). Heb ik zelf echter nog nooit gedaan.

Ik hoor heel graag over je bevindingen.

groet

Mitsz
Hugo Bovenmars

27-07-2004 12:42

Owww correctie,

Mijn laatste reactie op Henk is dus niet juist. Als de onderszoeksresultaten die Mitsz aanhaalde kloppen, dan is een karper dus wel degelijk in staat 'real time' een selectie te maken uit het voedselaanbod op basis van zijn behoeften op dat moment (tekortkomingen). Interessant onderzoek, interessante resultaten....

Zet me voorlopig weer aan het denken.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-07-2004 16:47

goed zo Hugo,

een beetje nadenken kan tenslotte geen kwaad. :D

thanks

Mitsz
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-07-2004 17:52

Uit zo'n onderzoek kan je ook tig andere conclusies trekken. Misschien waren ze de smaak van hun eenzijdige voer wel zat?

Trouwens, in het echt heeft een karper automatisch een gevarieerd menu waarin alle benodigde voedingsstoffen aanwezig zijn.
Ik snap daarom niet echt waarom wij het menu willen aanvullen met voedingstoffen waaraan de karper op dat moment gebrek aan heeft? Die beesten zijn in de meeste gevallen groot geworden door een gezond en uitgebreid dieet, veelal uitgebreid met de nodige snacks van onze kant. Zo zie ik boilies dan ook in de meeste gevallen: een voedzame snack die makkelijk te verkrijgen is. Een boilie moet voor mij dan ook 2 eigenschappen bezitten: hij smaakt lekker en is niet compleet waardeloos als voeding (dus bevat wel degelijk de benodigde voedingsstoffen!).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-07-2004 18:21

Martijn,

heb je nu iets gezegd over de instant respons van eiwitrijk aas ?

Mitsz
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-07-2004 19:30

Niet direct nee...

Was meer een reactie op die aquariumproeven (waar ik dus de nodige vraagtekens bij zet).

Daarnaast kan je uit mijn posting concluderen dat ik dat "gelul" over crap, HNV en HP nogal onzinnig vind, zeker met betrekking tot de instant visserij...

Bij instantvissen is het belangrijk dat je een langszwemmende attendeert op je aas (visueel, of middels "geur"). En als de karper eenmaal geproeft heeft van de snack wil je graag dat hij er meer van eet (tenzij je single hookbaits vist natuurlijk ;)). In deze fase is mijn inziens de factor "smaak" bepalend.

De hoeveelheid eiwitten is dan alleen van betekenis als de smaak hierdoor anders is dan anders?
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

27-07-2004 20:43

Ik zou dus dit percentage eiwit hebben => eiwit 46,55 %
koolh. 32,44 %

En ik moet toegeven dat ik nog nooit zo goed karper heb gevangen dan voordien => op een type water dat heel moeilijk is heb ik al heel knappe karper gevangen de meeste zijn er volgens mij al uit buiten de twee dikste.

Het type water komt overeen met dat van Mitsz.

Ik volg het topic hier ook dus doe maar verder ik leer bij => veel ken ik er ook niet van en om bij te leren daarvoor dient een forum toch hé :wink:

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed