hoge eiwitten/ instant respons


Plaats reactie
Chris Gabriele

19-10-2005 09:03

welke gedachten gang zit achter jou aas Klaas?
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-10-2005 09:43

mijn gedachte gang achter aas is dat je geen voedings tegnoloog hoeft te wezen om te vangen ik zat eerder ook mn eiwitten aan te passen naargelang de water temeratuuur maar tegenwordig vis ik voorjaar winter met een goeie birdfood bol en zomer najaar met een vismeel mix met hoogwaardige vismelen en melen tot wel 50-60% en we vangen en vertrouwen in je aas is nog veel belangrijker dan wat dan ook als je maar vangt want ze wreten alles !
Chris Gabriele

19-10-2005 09:51

je hoeft ook geen levensmiddelen technoloog te wezen om goed te vangen.
wel zie je wat sommige mensen voor onzin uitkramen op het gebied van levensmiddelen technologie inkombinatie met mixen.

theorie, praktijk...

ik vis het liefst het hele jaar door met dezelfde mix en vang er ook mee.

de theorie is dat ze niets met de eiwitten kunnen als het water echt koud is...so what...theorie is dat een koi karper aan te veel eiwitten in de winter dood kan gaan...onze vriend die we belagen is resistenter...dus so what ;-)
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-10-2005 09:54

jah chris dat klopt ook en weet je wat het is er zijn maar weinig echte winter vissers Hier in Nederland deze vraag zou je ijg aan een echte winter visser moeten vragen of de vangsten naarmate de temeratuur onder de 7 graden is ze niet meer vangen met eiwitrijk aas maar dan vangen ze nog hun visje instant scoord zo,n bol in de winter denk beter niet dan
Chris Gabriele

19-10-2005 09:54

overigens...met wateroplosbare ingredienten werken, amino's zelf aan de gang gaan...vereist wel wat kennis van de materie.

natuurlijk niet als je gewoon de dips in de winkel koopt, dan is het alleen toevoegen.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-10-2005 09:58

dat is oook een optie gebruik zelf wel dips enzo maar denk als je met verschillende vismelen aan de gang gaat je aminozuur patroon ook al redelijk goed zit en zo,n dip is dan helemaal ideaal ben zelf een beetje opzoek naar ingredienten aditieven die een enig verschil kunnen maken in de vangsten op dat gebied wel gebruik ik betaine en boterzuur ook prima spul
Chris Gabriele

19-10-2005 10:01

Bart,

Ik stelde geen vraag ;-)

Ik heb winters gevist en dan ook echte winters.
Mijn eerste winters die ik viste waren 18 jaar geleden.

Met allerhande aas heb ik karpers gevangen in de winter.

In de winter is de stek voor mij het belangrijkste en in mindere mate het aas.

Misschien ken je het boterzuur...mensen kopen het en gebruiken het.
In de winter is dit een echte toevoeging aan je boilie.
Het smelt bij -7, dus kan goed van pas komen op sommige wateren.

Weet je wat het gemak is van wintervissen, bijna niemand vist dan op de karper.
De vissen zijn naar mijn mening minder op hun hoede en blijft stek keuze een van de belangrijkste dingen.
Chris Gabriele

19-10-2005 10:03

Bart,

Je was eerder..boterzuur en betaine.

Weet je ook waarom je deze wilt toevoegen?
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-10-2005 10:28

zal ik dan even jou eigen woorden citeren uit de kw 36 ???

jou artikel heb me een beetje aan het denken gezet dus vandaar

vis zelf ook nog steeds met plezier met de mixxen van je weet wel welk merk gegroet
Chris Gabriele

19-10-2005 10:46

Bart,

Over Betaine heb ik nog veel gemaild met allerhande mensen.
Top spul en zeker als je de HCL vorm gebruikt.
Wel gebruik ik het nu met een andere beeldvorming als toendertijd.

Het merk waar jij het over hebt viste ik 1 jaar mee(wel top spul de mixen).
Ik ben een thuismixer en rommelaar.

Aan het denken gezet, dat vind ik top om te horen.
Zelf wordt ik vaak door andere mensen aan het denken gezet.

Ik ben misschien een levenmiddelen technoloog, maar gisteren ben ikzelf aardig aan het denken gezet en zie nu sommige dingen weer in een ander perspectief.
Zo blijf je bezig.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-10-2005 10:50

jah ik zit er ook over te denken om volgend jaar eens een goeie bol te proberen te maken met hoogwaardige vismelen als test maar voorlopig vis ik nog door met die mixxen van er goed mee(ucp) nutra baits vind ik kwa flavours en aditieven ook super

jah ik werk zelf als kok (dieet) in een zorg instelling zie het ook nog wel een keer zitten om met protivar aan de gang te gaan das een eiwt rijk product wat met toevoegd in toetjes als met moet aansterken na een operatie of wat dan ook
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-10-2005 11:11

Gemakkelijk verkrijgbaar in een redelijke constante kwaliteit.

Ik sluit me volledig aan bij de onderzoeken welke door de verkoper/ maker zijn gedaan. Ofwel ik gebruik een kant en klaar product. Als basis. Laat daar nu LT vismeel in zitten. Maar dat werd pas later populair.

Ik geloof nooit zo in aassprookjes. Tot ik de meuk thuis had. Natuurlijk ging er wat in het aquarium. Die werd acuut gesloopt. Jaaa maar dan doen ze ook met hun eigen aas. Niet dus. Ja van die vette meuk hebben ze geen honger meer. Handje erin: wel dus. Honger dan.

Voorgaande idem in een vijver, ook bij 5 graden water temperatuur. Sterker je kan de stroming van het water klokken. Vissen nemen de stoffen waar en acuut een gedragsverandering.

Tja. Het eerste seizoen sloot ik af met 120 20 ers. waar ik er in de jaren ervoor met pijn aan de helft kwam.

De laatste 2 jaar op open water. Loopt het minder. Kan alleen niet zo vergelijken met anderen. Alks ik ander aas erbij vis, vang ik met meuk altijd meer. Maar toch zijn de vangsten het laatste jaar beroerd.

Heb ik dat helemaal zelf verzonnen? Ben je gek. Wordt al 20 jaar mee gevist in een regio.


1tje van Mitsz.


Klaas:"Beter met een klote bol op een goeie stek dan met een super bol op een kutstek."

Mitsz:"Klaas, waarom niet met een goeie bol op een goeie stek?"


MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-10-2005 11:14

O vergeten:


Goed luisteren als en aantal figuren praten. Bijv. Willem Peters.


Staat bij Bertil niet iets van alle fouten zelf maken?

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-10-2005 11:20

Natuurlijk bijn ben ik ook begonnen met HP aas. Kwam je bijna niet omheen.

Mijn eerste recepten kwamen uit dat zwarte boekje van Schouten, Kempen en ....

Daarin werd wel ff gestrooid met caseine, lactalbumine en weet ik veel.

Natuurlijk had ik gauw door dat het eiwit niet zo hoog hoefde te zijn? Aan de vangsten? Nee joh, mijn portemonnee. Ik had algauw door, dat een kilo voeren meer vis opbracht dan een pond. Met 14 gulden de kilo was caseine en ei albumine en lactalbumine het dubbele, steen duur. Griesmeel kostte 1,50 de kilo en tarwemeel ging net zo goed als tarwegluten, maar was maar 20% van de prijs. Tja en dat ging ook.


MVG

Klaas
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-10-2005 11:27

jah idd stekeuze naargelang jaargetijde en temerpatuur en weer type is net zo belangrijk ik vis op een niet al de diepe zij sloot op een plas vorrig weekend werd het kouder en bijna volle maan gevolg stek liep niet meer en jawel op een stek van een meter of 12 diep liep het als een trein
Chris Gabriele

19-10-2005 13:37

Hoi Klaas,

Yep, het spul wat jij gebruikt is goed spul.
Naar iemand als W Peeters luister ik graag, zeker naar zijn onderbouwing van enkele zaken.

Dat zijn mensen waar je iets van kan opsteken....die mensen maken fouten waar anderen weer van leren ;-)

Goede bol op een goede stek, yep...gewoon altijd goede bol gebruiken.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-10-2005 16:53

goeie bollen werken beter inderdaad.....al nagedacht over de dip en de oplosbare basis Chris??

fijne groeten uit t café........ :D
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-10-2005 16:59

multino is ook zo,n product lijkt me ook nog wel interesant om mn mix mee op te krikken :)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-10-2005 17:06

als je er maar voor één kiest Bart....dat helpt alvast.

minamino is een éérsteklas ingredient, maar niet teveel van drinken hoor........ :D
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-10-2005 17:11

hahaha mischien handig als je gaat kroegen en je niet van plan bent alleen thuis te komen :P
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-10-2005 17:12

:D
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

23-10-2005 12:26

Ik ben ook vaak aan het twijfelen over eiwitten en koolhydraten, omdat ik vaak opzoek ben naar een goede bolie. Inmiddels weet ik al wel het een en ander over eiwitten. Misschien hebben jullie wat aan de info, je kan het ook beschouwen als nutteloos. Want wie zegt dat een karper zich aan die kennis houdt. Het is alleen nog maar een hypothese die gesteld wordt. Wel kan je wat mitz al zei experimenteren. In de praktijk valt dit wel enigszins tegen, omdat t vaak moeilijk te achterhalen is welke factoren allemaal hebben geleid tot die ene vangst. maar goed.
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

23-10-2005 12:45

Bij voortgezette assimilatie kunnen vissen uit glucose koolhydraten en vetten maken. Dus geen eiwitten!! Voor eiwitten zijn er ook nog stikstofhoudende moleculen nodig. Planten nemen deze op uit de bodem, die kunnen dus wel zelf eiwitten vormen. Een vis krijgt deze eiwitten dus door zijn voedsel binnen. Uit glucose kunnen wel weer andere koolhydraten worden gevormd: alle enkelvoudige suikers, tweevoudige suikers, en meervoudige suikers( zoals zetmeel!!) Ook kan er uit glucose vetten worden gevormd. Vetmoleculen bevatten namelijk atomen van dezelfde elementen als glucose.
Eiwitten worden ook wel proteinen genoemd. Een eiwit bestaat uit aan elkaar gekoppelde aminozuren. Deze worden weer gevormd door mrna. ( niet echt interessant hiervoor) Doordat er voor aminozuur glucose +nitraat + energie nodig is kan een vis deze dus niet zelf maken uit glucose. Hij haalt deze aminozuren uit zijn voedsel. Er is dan overigens wel weer onderscheid in de eiwitten:bouwstoffen, transportenzymen.
In theorie zou zo n aminodip bijvoorbeeld goed moeten werken. De praktijk moet het wel bewijzen.

groet Matthijs
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-10-2005 13:10

Dus Matthijs als ik het goed begrijp haalt de vis bij opname en verwerking van de voedingsstoffen de koolhydraten, vetten, zetmelen en suikers uit de glucose?

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat glucose uit de koolhydraten en zetmelen kwamen dus net andersom maar oke je bent nooit te oud om te leren.

Afbraak verteerbare koolhydraten in:

Polysachariden: zetmeel
Disachariden: maltose, lactose, sacharose
Monosachariden: glucose, galactose, fructose

Eiwitten worden ook niet gemaakt uit voedsel die zitten er van nature in en worden in het lichaam verder afgebroken.

Ik zou toch de boeken nog eens doornemen als ik jou was.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

23-10-2005 13:27

Hoi Douwe, jij hebt daar je punt, maar wat jij schrijft en ik schrijf kloppen allebei!! ik had het namelijk over glucose voortgezette ASSIMILATIE. er worden hier dus grotere moleculen gemaakt uit het glucosemolecuul. Bij de afbraak, waar jij het over hebt(dissimilatie), worden van deze grotere koolhydraten idd glucose gemaakt! :D