Goedkoop boillierecept


joeri ver
Berichten: 86
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00

05-07-2004 19:27

Hey, ik ga even iets uitleggen:
Ik ben 14 jaar ik heb het materiaal voor op de kanaal op karper te vissen. Maar ik heb niet heel veel geld om uit te geven aan boillies. Dus nu vraag ik aan jullie een goedkoop boillierecept. Want als ik duurder ga, dat kan ik wel betalen maar dan kan ik niet veel voeren. :cry:
Dus vraag ik aan jullie, om een paar goedkope boillierecepten te geven, en de prijs ongeveer per kilo.
Hopelijk kunnen jullie eraan uit :oops:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

05-07-2004 21:50

Joeri,

1 deel griesmeel
1 deel soyameel
1 deel maismeel

goedkoop en het vangt.

verder heel even de zoekfunctie gebruiken en je komt nog meer goede en goedkope mixen tegen.
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

05-07-2004 21:52

Je kunt natuurlijk ook instant vissen. Dus gewoon op de dag dat je vist een boilie op de hair en 10-20 boilies bijvoeren op een plek waar je karper verwacht.

Simpele mix:

1 deel maismeel
1 deel griesmeel
1 deel vismeel

1 deel maismeel
1 deel griesmeel
1 deel tarwemeel
1/2 deel vogelzaad
1/2 deel suiker
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-07-2004 09:33

Beste Joeri,

het best vangende goedkope boilierecept, dat ik ooit heb gebruikt:

1000 gr volkoren tarwemeel
1000 gr maismeel
1000 gr eieren ( ca 20 stuks)

That's it! lekker voeren ermee. Loopt als een trein

Mitsz
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

06-07-2004 13:57

Met 5 of 6 eitjes minder en wat water erbij moet het volgens mij ook nog lukken. Scheelt toch weer 30 cent per kilo.

Gr. Mark
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-07-2004 14:29

1 kg soja meel 1.69 euro
1kg mais meel 1.19
1kg gries meel 1.23

100 gram ster anijs 1.90

16 eitjes en een hele plens water

ernstig goedkoop en lekker veel

gebruik dit recept altijd en werkt ook instant erg goed(alleen dan niet koken maar alleen laten drogen)

ga is naar een surinaamse toko in de buurt

daar kosten de meeste meelsoorten en dergelijke een stuk minder dan bij de vis winkel

scheelt ook wel veel

bij raven een halve kilo soja meel voor 1.89

bij de toko een kilo voor 1.69 meer dan het dubbele
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

06-07-2004 23:49

Kun je hier al een boilie van maken :-?, rolt deze combinatie wel??
Je vist op deze manier wel met iets aparts en het zal ook best wel vangen denk ik.

Groet Mike.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

17-07-2004 08:37

Ik heb het advies van iemand opgevolgd, en 2 kg mix gemaakt.

Kosten: € 0.99 + € 0.85 = € 1.94 / 2 = € 0.97 per kg mix.

Heb inmiddels al 1 (oud) eitje gedraaid ermee, beetje aan de droge kant, maar da's niets wat met een beetje water niet opgelost kan worden ;)

samen met een flavour die bij de bakproducten in de supermarkt (ja, die rode flesjes) gevonden kan worden, 1 dopje per eitje.

Hopen maar dat het wat wordt vanavond! In dat geval krijgt die persoon een heel leuk mailtje/PB.
fishing rocks
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

17-07-2004 19:17

1deel maismeel
1deel vismeel
1deel griesmeel
1deel sojameel
1deel rijstmeel
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

18-07-2004 20:16

€ 1.84 per 2 kg droge mix dus. Rekenvaudtje :)

Vandaag een kleine sessie met m'n nieuwe boilies gehad, 2 runs. Een ervan verzilverd, de andere eindigde in een bult lelies en rieten, en een sinister paaltje daartussen..

Voorlopig blijven we lekker uitproberen..
fishing rocks
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

20-07-2004 16:07

HELP !!

ik zit ook met een probleem voor een boilie recept

en noem dan aub recepten niet met delen !!
wat hoeveel gram is een deel :-?

en hoeveel eieren
gewoon alles compleet hopenlijk hoor ik het snel genoeg

mvg Nick
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

20-07-2004 17:32

...
Laatst gewijzigd door Stefan Sand op 13-08-2008 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-07-2004 18:00

Stefan,

Dat is dus niet hetzelfde. Een deel is een vaste inhoudsmaat, bijvoorbeeld een koffiemok, jampot of emmer. Omdat het soortelijk gewicht van meelsoorten verschilt is dat niet identiek aan het aantal grammen dat je ergens van neemt. In de meeste gevallen zal het weinig uitmaken, maar bijvoorbeeld ei-albumine is erg licht en kun je dus flinke verschillen krijgen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-07-2004 20:35

Ik vind het wel hetzelfde, en aangezien je meestal de ingredienten in kilo's koopt en niet in koffiemokken, jampotten of emmers kan kopen (hier tenminste niet) zou ik toch de delen in grammen/ponden of kilo's houden.

Maar het kan allebei...
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Willem Barnas

21-07-2004 10:50

Vinden?

Natuurkunde is exact.

Massa en volume zijn twee totaal verschillende dingen...

Als het dus niets uit zou maken, dan zou je dit raadsel ook zo op kunnen lossen:

Mijn mix:

50 gram wit vismeel
2 delen griesmeel
1 deel gemalen paardenbix
2 delen vette soja

Verhouding zoek........? Hoeveel gram is een deel?!?!?! Hoeveel delen is 50 gram wit vismeel!?!?!?!?! Zeg het maar.

Lees 'deel' eens als 'gedeelte' en je snapt wat ik bedoel. Een (ge)deel(te) van de mix is wit vismeel, een (ge)deel(te) vette soja. Dat deel kan zoals Mark al aangaf een vast volume zijn -waarbij je dus het soortelijk gewicht dat per ingredient anders is, negeert-, maar ook een afgewogen hoeveelheid, een bepaalde massa.
Wanneer we mix aanmaken en dit doen d.m.v. delen, hanteren we een vaste inhoudsmaat, iets waar we de mix mee AFMETEN in volume (bijv. 4 liter soja vet, 6 liter wit vismeel en drie liter griesmeel, de inhoudsmaat blijft hetzelfde).
Wanneer we de mix AFWEGEN (in massa dus) krijgen we totaal andere verhoudingen, maar hanteren we niet die liter (het 'deel') van zojuist, maar een vaste eenheid voor massa, zoals kilogrammen of grammen.

Oh ja, goed nieuws, ik had vannacht nog twee mooie vissen; een spiegel van 32 delen en een schub van 28,6 delen. Echter ik snap iets niet... Moet ik nu blij zijn? Ik bedoel maar, gewicht is relatief... HEUHH!!!???

Ajuus,
WB :wink:

PS: Ja ik snap het zelf dondersgoed.
Willem Barnas

21-07-2004 11:13

Oh ja,

Er werd gevraagd om een goed en niet te duur boilierecept.

Wat onderstaande mix precies kost, weet ik niet echt, maar vangen doet ie wel en echt duur is ie nu ook weer niet.

150 gram Vette sojabloem
100 gram Polentabloem
100 gram Maismeel geel
100 gram Griesmeel
150 gram Sprayfo-lam (kunstmelk voor lammeren - Welkoop)
100 gram Rijstebloem
200 gram Wit vismeel
100 gram Trouvit 000

Misschien wat veel ingredienten, maar ze vormen een symbiose die met een beetje visolie perfect rolt en prima uithardt. Mocht je nou gelijk naar de Welkoop willen rennen voor die Sprayfo, koop 'm dan niet in die lullige emmertjes van anderhalve kilo, maar gelijk in een zak van 10 kg., dat scheelt qua prijs meer dan de helft. Je kunt die zak dan eventueel delen met een vismaat, maar een perfect ingredient voor 20 euro per tien kilo vind ik niet zo heel erg duur. Het leuke is ook nog dat dit spul wateroplosbaar is (moet wel, want hoe krijgen die schattige lammetjes het anders door hun strot...?) en dus perfect uitwasemt en de smaak (veel lactose - melksuiker) positief be-invloedt.

Enfin, ik lul er weer veel te veel omheen, probeer 'm maar eens. Mocht het nog teveel kosten, koop dan eens samen met een vismaat wat van die grote 25 kg. zakken en zoek het inderdaad niet enkel in de hengelsportzaak, maar bijvoorbeeld bij bakkerijen, diervoederfabrieken of viskwekerijen.

Vang ze,
WB :wink:
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

22-07-2004 09:04

heren

Koop eens biggemeel. dit kost 0.70 Euro.
Een karper vangen op de rivier is .............
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-07-2004 10:01

Heren,

Natuurkundig zijn wel degelijk delen of fracties mogelijk. Maar moet je wel opgeven of het om gewicht, volume of molen gaat. Zo heb je gewicht fracties, volume fracties en mol fracties. Bij fracties is het altijd een deel van 1. Bij delen moet je echter wel alle delen vermelden.

Een mix kan als voorbeeld bestaan uit de volgende volume delen:

2 van A
3 van B
1 van C

Totaal geeft dit 6 delen en is voor elk volume gemakkelijk de hoeveelheden te berekenen. Neem 1,5 liter. Dat is dan:

1,5 maal 2/6 van A is een halve liter
1,5 maal 3/6 van B is driekwart liter
1,5 maal 1/6 van C is een kwart liter

Natuurkundig kan het dus wel degelijk als je maar opgeeft waar het om gaat.

In principe kun je dus twee vissen vangen met een totaal gewicht van 25 kilo waarvan 32 delen spiegel en 28,6 delen schub.

Spiegel is 25*32/(32+28,6) is 13,2 kilo
Schub is 25*28,6/(32+28.6) is 11,8 kilo

Als je maar genoeg info hebt kom je er wel uit. Maar of dit laatste handig is? :wink:

Gewicht delen voor volume delen verwisselen mag alleen als de dichtheid van alle componenten gelijk is. In principe mag dit dus niet, hoewel als het om melen in een mix gaat de dichtheden doorgaans niet zoveel verschillen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2004 10:39

lang leve het metrische stelsel zou ik zeggen.

wel eens het verschil gewogen tussen soja isolaat en polentabloem?

Het gebruik van grammen is toch het duidelijkst?

met gram halende groet

Mitsz
Willem Barnas

22-07-2004 10:40

Geachte heren van de Raad,

A) Die vissen waren veel zwaarder
B) Verwarring zaaien, vis oogsten

Kees, u hebt gelijk (maar u wint er niets mee, ik ben geen Robert ten Brink), aangezien het allemaal een wel erg vage bedoening was, besloot ik om een vast gegeven te vergeten, just for 'good measure'...

Vang ze jongens,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-07-2004 11:16

Makkelijk is doorgaans hetgeen wat onszelf het beste uitkomt. Het moet nu 77 °F buiten zijn. Meer weer om aan het strand te zitten met een 100 Tablespoons fles Cola.

Vis ze, Kees
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-07-2004 12:42

:o

Tis allemaal een beetje uit de hand gelopen zie ik, Ik denk dat joeri er nu geen bal meer van snapt.

Joeri, zoals je kunt lezen geven veel mensen je als tip om een boilie te maken op basis van maismeel, (vette) soyameel en griesmeel. Ik gebruik zelf deze mix altijd in de verhouding 3-2-1, en ik houd kilo's als maat aan. Ik zou je als tip geven om eens van alledrie de ingredienten een kilo te kopen, en zelf een beetje te gaan experimenteren met de verhoudingen. waarschijnlijk nun je ook alledrie de kilo's door elkaar doen en dan heb je ook een boilie die uiteindelijk zal vangen.

Ik weet dat ik nu tegen een gevoelige snaar voor sommigen aanschop (dus niet verder vertellen :wink: ) Maar ik denk zelf dat voor het vangen van de vis het niet eens zoveel uitmaakt welke verhoudingen je gebruikt, het gaat er bij mij om dat ik een mix heb die gemakkelijk draait, zeker als ik het weer eens in mijn hooft heb gehaald om weer een paar honderd eitjes te gaan draaien voor een voercampagne. Voor de karper zal het naar mijn idee weinig uitmaken welke verhoudingen de boilie heeft. Het is immers een dier wat niet kan nadenken, en een groot deel van zijn leven bestaat uit het zoeken naar voedsel. Waarschijnlijk zal elke karper in Nederland wel eens kennisgemaakt hebben met ronde, geurende en smakende balletjes, die wij boilies of boolies noemen, ligt er een beetje aan in welk gedeelte van het land je woont :D. De karper ziet het gewoon als voedsel, en zal het gaan eten als hij honger heeft, het zal hem wurst zijn wat er in zit, hoe die ruikt, smaakt of eruit ziet, en al helemaal niet of de boilie is samengesteld door middel van kilo's, ponden,grammen, koffiemokken, jampotten of emmers!

Maar, zo denk ik erover.....
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

22-07-2004 14:24

Inderdaad Martijn, als de karpers honger hebben eten ze de boilies gewoon op of er nu 1 of 2 of 3 delen van een bepaald meel in zit.
Ik viste vroeger altijd alleen met biggemeel (+ flavour) en de vangsten waren beter dan tegenwoordig.
Ik ben dus weer over gestapt op het vertrouwde biggemeel.
Ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk de rivier (rijn) vis.
Een karper vangen op de rivier is .............
janwillem hilverts

29-07-2004 20:38

simpeler kan niet en KNALT op elk water!! gegarandeert )heb het met 4 maten uitgetest dusjah)

1kilo maismeel
1kilo griesmeel
1kilo haringmeel
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

12-08-2004 08:34

Barnas en Van der Kamp:

1 deel is 1 deel. Dit zijn volumes, geen gewichten.
1 deel kiezels en 1 deel glaswol = 1 delen zooi
1 deel kiezels weegt? 1 deel glaswol weegt?


Aloude verhaal van een kilo lood, welke zwaarder is als een kilo veren.

Men praat hier over (op een pond mix) 30 gram dit, snufje dat, terwijl als je dezelfde mix gaat beschrijven in jip en janneke taal, ofwel vertalen naar delen, je de boel giga kan gaan verschwanzen.

1 kop van 't een weegt misschien 70 gram, terwijl 1 kop van 't ander de helft of misschien wel het dubbele weegt. Dense of volumetrisch mensen. Wie oh wie kan aan de hand van bovenstaande zijn mix goed en juist ontleden, zodat het wel degelijk uit gaat maken of je er een snufje van 't een of ander bij doet. En dus níet dat je dmv het verneuken van de verhoudingen (door geen rekening te houden met volumegewichten) het eventuele effect van een dergelijk snufje, tablespoon, etc, totaal teniet zou kunnen doen.

Even ter illustratie. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis van alle stoffen dermate ontoereikend is dat ik zo even een mooi voorbeeld van de kast kan pakken, maar zal het toch proberen.

STEL: tarwemeel is zwaarder dan bloem, ratio 1:2. 1 kilo tarwemeel zal dus een 50% kleinere verpakking zijn dan 1 kilo bloem. Stel nou dat je beide stoffen in een mix verwerkt, waar ook een stof in verwerkt wordt die niet werkzaam is bij een te hoog percentage bloem.

Ga je nou je mix van 1kg bloem, 1 kg tarwemeel, nog een zooi ingrediënten, en 100 gram werkzame stof uileballenzeik, vertalen naar delen, dan krijg je dus

10 delen bloem
10 delen tarwemeel
bla bla
1 deel uileballenzeik

Maar 10 delen tarwemeel is 2 kg in plaats van 1 kg. Dan maakt je onsje uileballenzeik ook niet meer uit, omdat de maximale toegestane hoeveelheid in 3 kg mix 40% meel mag zijn (1.2kg).

Beetje omslachtig misschien, maar het geeft wel goed weer hoe je je verhoudingen om zeep kan helpen, en daarmee de werkzaamheid van je mix.

Wat vinden jullie hiervan?

Met wetenschappelijke groet 8)
fishing rocks