Welk tijdstip voeren jullie op de dag?


Plaats reactie
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

28-06-2004 22:20

Dag medeboarders,

Ik ben nu een tijd een stek aan het onderhouden en nu vraag ik mij eigenlijk af of het nog wat uitmaakt als je sóchtends, in de middag of s'avonds voert.

Mijn bedoeling is om diverse avonden te gaan zitten en in de weekenden van zonsopgang tot einde van de ochtend, wat ik het meest doet.

Wat zijn jullie ervaringen wat betreft de voerstrategieen, hoe pakken jullie het meest aan?

Mvg Ed
Hold the line......
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

28-06-2004 23:33

ligt er een beetje aan hoe groot het water is.
Als het een klein water is maakt het volgens mij niet zoveel uit wanneer je voert. De karper komt dan toch meerdere keren per dag langs je voerplek.
Als je op groter water vist zou ik absoluut gaan vissen op dezelfde tijd als dat je voert omdat de karpers daar vaak een vaste langere zwemroute hebben.

Of je het beste vangt in de ochtend of de avond is per water erg verschillend. Gewoon uitproberen!

En hoe en hoeveel je voert is afhankelijk van zoveel factoren. hoeveel karpers zwemmen er ongeveer? Wat is de grote van het water? Hoe is het bodemverloop? etc. etc.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-06-2004 08:19

He ed, toch geen familie van me ?
We vissen bijna op dezelfde manier ;

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=#158300

Ben dus ook erg benieuwd !!
CarpeR Diem
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

29-06-2004 15:08

Het is een kanaal, niet stromend en het strekt zich behoorlijke kilometers uit. De bodem is vrij zacht en zit niet ver uit de kant. De visstand is goed.

Ik ben deze topic begonnen omdat ik eigenlijk altijd in de avond voert en net zoals foos in de ochtend niet tot geen tijd heb om te voeren.

Ik vroeg me nu weleens af of er lui bij zitten die zweren bij sávonds voeren en sóchtends zitten, of sóchtends voeren en sávonds zitten, om de dag voeren etc....etc...

Het zal inderdaad per water verschillen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat nu de meeste ervaringen zijn, er is bij mij in ieder geval geen peil aan te trekken wanneer de vis eroverheen schuift.

Er hoeven hier geen uitgebreide voerstrategieen verteld te worden dat begrijp ik ook wel, ieder zijn strategie, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

Nou, Foos, ik ben benieuwd, we zullen toch niet de enige zijn die dit zich afvragen??? :roll:

Gr. Ed
Hold the line......
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-06-2004 16:41

Hey die Ed!


Ik voer op het kanaal altijd in de avond na 21.30uur omdat er dan geen scheepvarrt meer is zodat mn voer beter zn werk kan doen......Iedere avond een aantal boillie's erin en dat zo'n 2 a 3 dagen vantevoren moet goed zijn hoop ik!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-06-2004 16:46

Koen, zou het niet juist goed zijn tijdens de scheepvaart te voeren, die vissen vinden de boillies toch wel, en je voer komt overal terecht :D .

Zelf probeer ik er wel enige regelmaat in te houden, meestal tussen 7 en 9 uur 's avonds. Of er echt verschil tussen is of je nu 'savonds, 'sochtends of 'smiddags voert, ik heb er geen verschil in gemerkt. Misschien anderen wel.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2004 16:52

Heren,

wat ik belangrijk vind aan een voerstek, is dat er altijd iets te knagen ligt. Dit is natuurlijk op diverse manieren te bereiken. Ik ken bv iemand, die 's ochtends en 's avonds voert ( 1 kilo per keer ) Deze man vangt bijzonder veel vis.

Als je weinig tijd hebt om te voeren, kunnen tijgernoten voor de zomer een uitkomst zijn. Deze bieden de mogelijkheid om bv maar twee keer in de week een grotere hoeveelheid te voeren. Afhankelijk van het bestand zou ik dan al gauw naar de 5-10 kg per keer gaan.

Het blijft wat mij betreft echter ideaal om vlak voor de te verwachten aastijd te voeren met goede boilies. Een Belgische kennis voert 7-8 kg per dag, twee dagen voorafgaand aan de vissessie. Gezien zijn resultaten, durf ik aan deze aanpak niet te twijfelen.....

Indien ik weinig tijd zou hebben om te voeren, zou ik toch het liefst 1 dag van tevoren 2-3 kg boilies voeren ipv 2 voerbeurten per week. Zeker op kanalen heb ik ondervonden, dat korte voercampagnes vaak al volstaan. Je hebt hier te maken met nomadische vis, die toch al moeilijk op de stek is te houden.

Dan zijn er natuurlijk nog andere factoren, die meetellen in deze questie. Er zijn stekken, waar ik absoluut niet in het daglicht gezien wil worden. Op deze plaatsen voer ik dan ook alleen maar in het donker. De kat niet op het spek binden....... Er zijn helaas nog steeds collega's, die het niet kunnen laten, een ander het voerwerk op te laten knappen.

Er zijn echter ook andere manieren om aan de karper te komen. De laatste jaren, heb ik me er steeds vaker op toe gelegd om instant te vissen. Bij aankomst eerst de ogen de kost geven en de vis zoeken. Vervolgens gewoon instant vissen. Wat is tegenwoordig nog instant vissen. Onze boilies kennen ze inmiddels wel. Op het juiste moment, op de juiste plaats is veel belangrijker. Zo bevis ik bijvoorbeeld een water, alleen nog maar instant, omdat het me gewoon meer vis oplevert.Het betreft hier een water dat extreem rijk is aan natuurlijk voedsel. Al mijn pogingen om de vis vast te houden op een voerplek waren jammerlijk mislukt. Vanaf het moment dat ik instant in de weer ging, namen de vangsten enorm toe. Dit is natuurlijk een uitzonderlijke situatie, maar ik wilk hier mee aangeven, dat een voerplek weldegelijk een nadeel kan zijn. Als je de hele week hebt lopen strooien op stek A. Zal de visser op de visdag automatisch naar stek A gaan om te vissen. Wat als de karpers nu eens rollen en springen op stek B en C??

Dan is er nog een situatie, waar ik tegenwoordig niet meer graag voorvoer. Neem bv een aantrekkelijke ondiepe zone in het voorjaar. Vorig seizoen ving ik in een dagsessie 14 vissen, instant vissend. Dit was me volgens mij nooit gelukt als ik had voorgevoerd. Indien ik drie dagen had gevoerd hadden al die vissen daar al gelegen. Wat was er met de rest van de vissen gebeurd, als ik de stek had verstoord, tijdens het uitdrillen van de eerste vis?? Wat mij betreft nemen ze de kuierlatten! Nu kon ik de vissen, die deze ondiepte bezochten 1 voor 1 wegvangen. Vissen die er niet zijn kun je ook niet verjagen niet waar?!

De voerplek is dus niet altijd heilig

een pondje denkvoer per dag.....

Mitsz
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-06-2004 06:36

Een pondje denkvoer per dag .......

'K denk wel meer....... :wink:

Ik ga in ieder geval weer iets anders proberen, ik laat nu "gaten" vallen op mijn voerplek en ga daar eens verandering in brengen.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

30-06-2004 08:37

Ik voer altijd op het tijdstip dat ik wil gaan vissen.... Lijkt me ook het handigst
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-06-2004 09:29

[quote="Noud Franssen123"]Ik voer altijd op het tijdstip dat ik wil gaan vissen.... Lijkt me ook het handigst[/quote]

Mooie aanvulling Noud ! :-?

Zoals misschien reeds gelezen , niet altijd het handigst.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

30-06-2004 09:52

Het is misschien niet het handigst als je snachts wilt vissen maar het is wel effectief. Een tip voor als je snachts wilt vissen voer zo laat mogelijk in de avond en vroeg in de morgen......

Noud
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

30-06-2004 18:49

Noud,

Heb jij de ervaring dat als je zo laat mogelijk voert in de avond en zo vroeg mogelijk in de ochtend, je vangstkans s'nachts kan verhogen??

Weet je nou wat het is......volgens mij maakt het helemaal niets uit wanneer je voert, mijn ervaring is dat als je nu s'middags (sommige sessie's) of s'avonds voert, s'nachts dezelfde vangskansen blijft behouden. In de zomer liggen de biggen te zonnen en worden ze aktiever als het donker wordt, dus of je nu s'middags of s'avonds gaat voeren........ik weet het nog zo niet of dat iets uitmaakt....... :roll:

Als ik het mis heb, of iemand niet mee eens is hoor ik dat graag. Ik ben gewoon nieuwsgierig of er echt iemand is die het tegendeel kan bewijzen of het inderdaad zo is, waar ik mischien iets van opsteek, maar tot dusver niet.

Gr. Ed
Hold the line......
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

01-07-2004 15:36

Ed,

Bij mij heeft het zekr uit gemaakt of het moet dan royale toeval zijn geweest.... want al ik niet voer op die vijver dan vang je dr misscjien 1 per nacht en als ik savonds en smorgens voer, dan vang ik er +- 5 per nacht....

Het kan goed dat het niet werkt hoor, maar ik heb er wel vertrouwen in....

Noud
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-07-2004 16:30

[quote="Noud Franssen123"]Ed,

Bij mij heeft het zekr uit gemaakt of het moet dan royale toeval zijn geweest.... want al ik niet voer op die vijver dan vang je dr misscjien 1 per nacht en als ik savonds en smorgens voer, dan vang ik er +- 5 per nacht....

Het kan goed dat het niet werkt hoor, maar ik heb er wel vertrouwen in....

Noud[/quote]

Maar het gaat hier niet om het wel of niet voeren. Maar om het tijdstip van voeren. Voeren zal eigenlijk bijna altijd voor meer KANS op succes zorgen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

01-07-2004 18:43

Ik snap die link met het s'ochtends voeren niet echt.........

Gr. Ed
Hold the line......
Rene van der Linden
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-10-2003 02:00
Locatie: Gelderland

01-07-2004 23:34

Op een kleine waters zal het denk ik niet echt veel uitmaken wanneer je voert, de vissen komen toch meerdere malen over je voerstek.

Ik voer het liefst wel op het tijdstip dat ik ook mijn sessie kan plannen. Dat betekent dus s'avonds voeren en s'avonds ook vissen aangezien ik meestal maar 3 á 4 uurtjes vis vind ik dit wel erg belangrijk.

René.
Laatst gewijzigd door Rene van der Linden op 21-03-2006 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

02-07-2004 01:24

Ik voer het liefste volgens de Aalten methode. 3 dagen op dezelfde tijd en dan 1 uur voor die tijd beginnen, ligt er al vis vang je meteen je vissen, hebben ze het later gevonden dan vang je waarschijnlijk na die tijd. Ik heb regelmatig gehad dat je op deze manier eerder vissen ving dan als je instant viste. Het leek wel of ze al lagen te wachten opdat je het voer erin gegooid, runs binnen 30 seconden heb ik al meegemaakt. Mijn eerste dertiger, terwijl ik mijn swinger nog aan het bevestigen was....

Hierbij moet wel gezegd worden dat ik dit toendertijd voornamelijk deed omdat ik een half uur nadat het donker was toen nog thuis moest zijn, en je eigenlijk beter in het donker ving.

Dit brengt natuurlijk alleen echt voordelen als je slechts avondjes zit, zit je nachten kan je gerust iets later en meer voeren. Zit je avondjes is een pondje nieteens zo weinig aangezien je beter te weinig kan voeren dan als teveel....

Niels
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

11-07-2004 16:52

Ed,
heb m'n voeren een beetje aangepast.

Heb nu op een water afgelopen Donderdag en Vrijdag avond gevoerd.
We zijn hier Zaterdagmiddag voor de middag gaan zitten en kregen de eerste aanbeten witvis begin vd de avond.

's Nacht tussen 1 en 4 nog twee karpers geland; samen, dus op op 4 hengels. Dit was op een water waar ik langere tijd niet gevist heb, Het eindresultaat is 2 Karpers en 4 witvissen ( 22 mm boilies ! ). Is niet slecht voor dit water hoor :) ).

Ik ga vanaf eind deze week op de "nieuwe" manier van voeren op m'n eigen ochtend water proberen, je hoort nog wel !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

11-07-2004 22:21

wat ik gewoon doe is 's middags voeren dat 2 dagen achter elkaar en de 2e dag 's avonds al vissen.

en het heeft resultaat geleverd want ik heb gehad dat ik al beet heb gehad toen ik men hengel op de steun legde maar ook al een keer dat ik mijn lijn uitliep en in de ene hand de hengel vast had en de andere de lijn en dat ik gewoon al schokken aan de lijn voelde en al een vis had terwijl ik 5 min. daarvoor een spiegel van 20 pond had gevangen en nu een van 14 pond. :)
Plaats reactie