Een boilie die karper vriendelijk is.


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-07-2004 11:10

klopt
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-07-2004 12:39

Mitsz bedankt voor je aanvullende "evidence based" informatie

met betrekking tot vetpercentage. Is er iets misschien zinnigs te zeggen met betrekking tot je aas de samenstelling van het vet verhouding dierlijk vet en plantaardig ?

Bob
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-07-2004 13:17

Hoi Bob,

Er is inderdaad iets te zeggen over het gebruik van vetten. Dierlijk of plantaardig is niet echt relevant. Het belangrijkste verschil zit 'm meer in de verzadigde en onverzadigde vetzuren.

Thom Blischok doet veel bloedonderzoek bij karpers, die een bepaalde tijd op een bepaald dieet zijn geweest. Hij ie van mening, dat onverzadigde vetzuren van groot belang zijn voor karpers.

Over het algemeen kun je zeggen, dat deze het meest voorkomen in plantaardige producten. Met name zonnebloemolie, lijnzaadolie, hennepolie en diverse notenlolien genieten mijn voorkeur. Koud geproduceerde visolien beschikken ook over een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren en zijn ook aan te raden.

Naast het gebruik van olien zijn natuurlijk ook de besproken zaden te gebruiken. Hennep, lijnzaad, zonnebloempitten etc zijn in gemalen vorm geweldige vetleveranciers

Voor een goede verhouding in de vetzuren, gebruik ik het liefst een mengsel van zonnebloem-, lijnzaad-, hennep- en olijfolie

De dooiers in onze eitjes voorzien ook in zeer goede vetten(Omega 3). Vaak is het toevoegen van extra olieoverbodig. Dit verschilt per recept/seizoen/karperpopulatie etc.

Olien die zijn af te raden, zijn sojaolie en pindaoilie(arachide olie) Deze olien worden geextraheerd uit de vruchten, middels hitte. Hierdoor worden transvetzuren gevormd. Transvetzuren zijn zeer gevaarlijk voor elk levend wezen en veroorzaken ziektes.

Indien er nog vragen zijn over het gebruik van vetten, dan hoor ik het wel

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

17-07-2004 18:13

Ja, bepaal jij van het vet/olie dat je gebruikt vooraf ook nog het dtpg%??
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-07-2004 20:09

Wouter,

kun je me even uitleggen wat dat is

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2004 22:42

Die lieden ken ik niet Mitsz. Amerikanen soms? De website zegt ook weinig ( http://www.Synergy.com ). :roll:

Een enkel experiment zegt nog niet alles, maar van het onderzoek van Wageningen zou ik wel een referentie naar een publicatie willen zien. Wie was de onderzoeker?

Maar goed, volgens jouw beschrijving, in karpertermen wil het zeggen dat als je een water bevist van met name A en B, dan zal je met C goed scoren. Vis je echter met A en/of B, dan scoor je beduidend minder. Om succesvol te zijn moet je derhalve je aas aanpassen aan het voedselaanbod ter plaatse. De ervaring leert dat je altijd wel wat vangt en dit zegt ook nog niets dat over de gezondheid van de karpers op wateren met bijvoorbeeld een tekort aan C. Geeft ook geen vrijheid om altijd maar met hoge percentages van C te vissen, ook op wateren waar C domineert. Behalve als je aanneemt dat C een algemeen weinig voorkomende voedingsbron is op alle wateren of dat je met C niks vangt in geval van een overschot aan C. Alweer erg veel aannames, en ik vrees dat het gecompliceerder is dan het lijkt. :wink:

Alweer aardig blond. :D

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-07-2004 22:44

DTPG staat voor di-en polymere triglyceriden en onstaan tijdens het frituren. Zoals een te hoog cholestorolgehalte verhogen ook te veel DTPG's in het bloed de kans op hart- en vaatziekten.

Maar Wouter waarom die vraag?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2004 23:30

Bob,

Voel ik nu nattigheid bij jouw avator? :(

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-07-2004 23:50

Kees,

sorry blackwell synergy.

overmorgen weer verder. ga een visje vangen :D

welterusten

Mitsz
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-07-2004 10:58

Kees

Niets zintuiglijks is zo werkelijk als het Niets.



Bob

Nu de wakende avatar
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

18-07-2004 11:10

Wat dtpg nu precies is weet ik niet, wat Bob er over verteld heeft is het enigste wat ik er ook over weet (via de google), en dat (frituur)vet bij een dtpg % van meer dan 16% niet gebruikt mag worden...

Ik heb sinds 2 weken werk, en op het werk krijg ik mee te maken, ik had gehoopt dat Mitsz hier toevallig het een en ander over wist.

In dit geval een beetje off-topic dus.

Nou, wie het weet mag het zeggen...

Met vriendelijke groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding