hoeveel zal ik ongeveer voeren?


Plaats reactie
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

23-05-2004 21:50

Hoi,

Ik wil graag een voerstek opbouwen op een vijver hier. Geschatte grootte:
een rechthoek van 50 bij 30 m en verder nog een smaller stuk van 15 meter breed dat 200 meter doorloopt. Zitten naar schatting zo'n 75-80 karpers en wordt vrij veel gevist. Er zit ook aardig wat BRASEM!

Ik wil met duivenvoer en tijgernoten gaan voeren. Vandaag heb ik zo'n 300 gram duivenvoer gevoerd (ik had niet meer over). Ik ben van plan elke avond te gaan voeren en dan donderdag voor het eerst een avondje te gaan zitten. (als het goed weer is) Verder wil ik de stek een paar weken vasthouden door gewoon door te voeren.

Hoeveel gram duivenvoer zal ik in eerste instantie per dag voeren? 500 gram? Vandaag heb ik 300 gram gevoerd op 2 vierkante meter. (ik had niet meer) En dan langzamerhand de hoeveelheid duivenvoer minderen en meer tijgers gaan voeren?

De tijgernoten kan ik pas morgenavond kopen, dus die kan ik pas woensdag inzetten.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Joris
Hugo Bovenmars

24-05-2004 08:27

Ik zou beginnen met een kilo voer per dag. Met zo een bestand aan vis is dat absoluut geen probleem. Ivm de brasem zou je het duivenvoer ook gelijk achterwege kunnen laten. Met duivenvoer verlaag je voor hen de drempel om ook aan de tijgers te beginnen :o

succes iig!
Hugo
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

24-05-2004 11:05

1 kilo?? 75-80 vissen op nog geen ha. water en nog eens flink wat brasem?

5 kilo?? 10 kilo?? Om mee te beginnen.....

Zelf begin ik altijd iets minder en kijk wat de vangsten doen. Als je 300 gram of een halve kilo voert voer je maar voor een of twee vissen. Je kan dan wel zien of je stek aanslaat en aas aanslaan. Ik begin altijd rustig en voer het langzaam op als ik het idee heb dat er nog meer inzit.

Ik zou met een kilo duivenvoer per stek beginnen (witvis eet ook zijn deel), en dan kijken wat er gebeurt.

Is het echt nodig om te voeren op zo'n klein water met zoveel vis??

Succes ermee!

Stefan
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

24-05-2004 11:21

Hoe diep is het water ??
Hoe warm is het water ??
Paaien de vissen al ? ------> zoja dan zou IK ! geen voercampagne opstarten :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen van Goozen
Berichten: 140
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Hazerswoude rijndijk

24-05-2004 11:59

Ik zou alleen met boilies gaan voeren omdat je dan haast geen last hebt van brasems! Als je s'nachts gaat vissen en je hebt gevoerd met duivenvoer kan je wel eens een heel onrustige nacht tegemoet gaan! brasems lusten er wel wat van!

groeten jeroen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-05-2004 12:00

Het 1 en ander is ook nog afhankelijk hoelang je sessie duurd, of dit nu
via instant of voorvoeren is....! Kijk vis je instant een sessie van 2 uurtjes
of 24 uur, daar zit nog een behoorlijk verschil in. In het eerste geval zou
ik het voer in beperkte mate houden, in het andere geval wannneer de
sessie 24 uur duurd dan kun je de voer hoeveelheid ook wel verhogen.

Joris,

Zoals ik lees zit er ook aardig wat Brasem. Ik zou persoonlijk hier niet
zo gauw met duivenvoer gaan voorvoeren, instant vissen is een ander
verhaal....! Ik zou hier eerder met boilies gaan voorvoeren. Waarom...?
Als je met duivenvoer zou gaan voorvoeren, dan moet je er rekening mee
houden dat je voor een deel de Brasems gaat aan voeren; bij boilies is dat
veel minder het geval.....! Maar zoals ik begrijp wil je toch met duivenvoer
gaan voorvoeren, dan kan ik 1 advies geven: Beter wat teveel duivenvoer
dan te weinig, omdat de Brasems ook wel het 1 en ander zullen weg vre-
ten. Maar stem je voer hoeveelheid ook af "naar de duur" van je naderen-
de sessie.....! De hoeveelheid ga ik zo niet zeggen, maar als er veel Bra-
sem zit liever teveel dan te weinig duivenvoer. Al moet je wel rekening
houden met de watertemperatuur, maar in deze tijd kunnen de meeste
wateren wel wat hebben, tenminste de niet al te diepe wateren!

groetjes Benny
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

24-05-2004 14:17

[quote="Bart-Jaap Koorn"]Hoe diep is het water ??
Hoe warm is het water ??
Paaien de vissen al ? ------> zoja dan zou IK ! geen voercampagne opstarten :wink:[/quote]

Het is er erg ondiep, overal nog geen meter diep volgens mij. Hoe warm het is weet ik niet. Ik heb geen thermometer, of kun je daar ook gewoon zo'n standaardding voor gebruiken en die flink lang in het water houden?

Met boilies voeren ga ik sowieso niet doen. De mensen die daar vissen, gebruiken volgens mij vaak boilies. Daarom wil ik het met tijgernoten proberen. Bovendien zijn de tijgers ook nog eens goedkoper.

Alleen met tijgers voeren kan wel, maar is ook nog aardig prijzig vind ik. Vandaar dat ik een combinatie wilde maken met duivenvoer en de hoeveelheid duivenvoer na een paar dagen flink wil verminderen.
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

24-05-2004 14:35

Jeroen,

Vang jij op een voerplek met bollies dan alleen maar karper??

Ok, je zal stukken minder brasem vangen maar ze komen er toch nog wel doorheen hoor. Misschien als je het met een dubbele bollie probeert of een hele grote bollie dat je het percentage brasems nog kan verlagen?? Misschien wel goed ook, als iedereen gewoon met een enkele standaard bollie vist!

Tijgers vang je ook brasem op! Ook veel minder, naar mijn gevoel vergelijkbaar met brasem. Tenminste, 1 plas bevis ik altijd met tijgernoten. Hier zit ook een groot brasembestand op en af en toe moet je er toch nog voor een brasem uit...

Wat Benny zegt is natuurlijk ook belangrijk! Als je 24 uur gaat kan je heel verspreid voeren, ga je maar 2 uur dan kun je beter compact voeren.

Op een water met zoveel vis zullen, in mijn ogen, meerdere voertactieken goed toepasbaar zijn. Het is alleen een beetje de vraag wat de beste is.

Ik zou overigs zeker geen duivenvoer voeren! Bollies of tijgers, eventueel tijgers met hennep de eerste paar dagen. Hennep is zeker niet witvisvrij maar brasem is er niet zo verzot op als karper en laat het vaak voor wat het is.

Op dat water waar ik altijd met tijgers vis voer ik dan ook altijd met tijgers en hennep (ga daar wel altijd instant zitten!).

Groeten Stefan
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-05-2004 21:50

Ik zou zowiezo meer dan een kilo gaan gebruiken, tenminste, als het water en de bezetting zo groot is als jij hier beschrijft, ik bedoel, als je een pondje gaat voeren op zo'n klein water met zo'n bezetting zal dat naar alle waarschijnlijkheid al na een uurtje of wat al weggevreten zijn door een of twee karpers. Zal dan als ik jou was ook gaan voor de optie om een groot gedeelte van het water heel gespreid te gaan bevoeren, en dan een gedeelte boilies door het voer heen te mengen.
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

27-05-2004 12:06

Ik ken het betreffende water. Mijn suggestie: NIET voorvoeren! Gebeurt namelijk al veel te veel. Het is zo'n water waar je de karper de voerstek ziet naderen en aan de buitenkant van de voerstek direct onraad ruikt en met een boeggolfje de kuierlatten neemt.
Gebruikersavatar
alexander van der Graaf
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-05-2004 17:22
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

27-05-2004 13:24

Ik ben het helemaal met Ron eens, NIET VOEREN!

Waarom op z'n klein water, waar al veel gevist wordt voeren?

Je moet juist secuur vissen, een paar bolies in een funnelweb aan je rig is voldoende.
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

27-05-2004 22:42

ha mede boarders

ik ben van mening dat het niet echt uit maakt hoeveel je voert. ik kan uit ervaring zeggen dat als je de juiste plaats heb gevonden zo met een x aantal vissen naar huis kan.

laatst ben ik een weekje weze vissen met een maat. zijnaanpak was veel voeren. hij had voor een week 4 tien kilo emmers bij. bij de eerste keer voeren gooide hij er een halve emmer in per stek ikzelf ben niet zoon voerder. en gooide er een handje of 2 a 3 bij. na een week vissen bleek de stand qua runs bijna gelijk. ik had 14 runs en hij had er 11.

ik moet zeggen dat ik maar op 1 stek ving, en op de andere hengels had ik er maar 1. en ben dus van mening dat de stek keuze belangrijker is.

gr rens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2004 23:07

Tja, ik zat ook al te denken bij de volgende uitspraak:

"als je een pondje gaat voeren op zo'n klein water met zo'n bezetting zal dat naar alle waarschijnlijkheid al na een uurtje of wat al weggevreten zijn door een of twee karpers"

Dat pondje voer is opgegeten, maar je haakaas ligt er nog? Is een kilo dan beter?

Groet, Kees
jesper van rosmalen
Berichten: 29
Lid geworden op: 31-05-2004 11:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

31-05-2004 16:32

Ik zou op dag 1... 1 kilo tijgernoten voeren, want het is maar een klein water... op dag 2.. een halve kilo voeren en er beginnen met vissen...als dit niks oplevert moet je nog wat bijvoeren...
groetjes jesper.... :wink:
Plaats reactie