Mix


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

11-05-2004 16:47

Beste Boarders :) ,

ik ben van plan om een voercampagne te gaan houden.
ik heb een mix samengesteld en nu vraag ik aan jullie wat jullie er van vinden.misschien dat jullie nog op- of aanmerkingen hebben.Misschien dat jullie de samenstelling qua gram per ingredient anders zouden doen?ik hoor het graag!.ik wou deze mix zonder flavour gebruiken.

Griesmeel 200gram
Sojameel vet 200gram
Maismeel 200gram
Koekjesmeel 150gram
Vismeel 100gram
Biggenmeel 100gram
Thee 50gram
__________________________

totaal 1000gram
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-05-2004 18:21

Ziet er goed uit, alleen heb ik een vraag: Waarom zou je in g$dsnaam thee dor je boilies doen? Lijkt me aan de ene kant niet echt werken, omdat thee nogal bitter smaakt, aan de andere kant kan het misschien ook slecht zijn voor een karper, ik bedoel, heb je zelf wel eens thee gegeten? Kan me voorstellen dat het nogal gaat rommelen in je maag ;).

Ik neem aan dat je thee er door heen wil doen om je boilie een goedkoop label mee te geven, zou dan toch kiezen voor iets anders uit de supermarkt, kijk eens bijvoorbeeld bij de baukje producten, de pudding en de bouilonnen. Das in ieder geval ook allemaal eetbaar voor een mens, en ik heb er eigenlijk geen slechte ervaringen mee voor wat beetreft de vangsten.

De mix lijkt me prima, de basismix is goed en vismeel, biggemeel en koekjesmeel zijn prima bij ingredienten. Verhoudingen zijn ook prima, zou er, als je tenminste grof gaat voeren, zowiezo geen andere dingen door doen. Als je de boilie maakt zoals je beschrijft, heb ik er alle vertrouwen in datttie gaat vangen. alleen zou ik om genoemde redenen echt de thee eruit laten. gebruik dan liever 50 gram suiker of basterdsuiker...
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

11-05-2004 20:13

Heren,

Thee kun je volgens gewoon gebruiken hoor geen probleem.
Sterker nog ik denk dat het een prima label is vanwege de betaine die in thee zit. Op de engelse dressuurputten vist men niet zonder.

gr. Mark
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

11-05-2004 20:49

Ik las idd ook in een oude karperwereld een artikel over aminozuren en betaine enzovoort, en daar werd thee ook geprezen als goed ingredient! Maar in een mix met vismeel en biggenmeel (als je voert op een 'normaal' water, dat niet superzwaar gedresseerd is) kan je de thee denk ik gewoon weglaten, want dat brengt volgens mij alleen maar meer kosten mee, en zal voor de vangsten op lange termijn waarschijnlijk weinig uitmaken..... :wink:

Veel succes ermee,
mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

11-05-2004 22:05

Thee lijkt mijn ook wel een interessant ongeacht er nu betaïne inzit of niet!
De sterke, aparte geur en aparte smaak zal vriend karper best wel waarderen :wink:

Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

12-05-2004 08:53

Heb ik een tijdje geleden nog een topic over geopend, maar daar was weinig respons op.
Dus Koen dat zal wel niet. Zelf heb ik er nog geen behoefte aan gehad omdat mijn andere mix nog goed vangt.

Dat theekruiden slecht zullen zijn voor de karper zal volgens mij wel meevallen.

MVG Stefan Sand
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

12-05-2004 12:34

dat artikel dat in een karperwereld stond ging over de relatie tussen de zuurgraad van het water eb de zuurgraad van de boilie. HIj merkte dat op wat langer termijn de boilie die een beetje zuurder was da het water steeds beter ging werken. HIJ heeft het met een aantal mensen uitgebreid getest en hij merkte duidleijk heel veel verschil. Hij werkte bij en bedrijf waar hij kon testen in een lab wat de zuurgraad was en hij had ook de beschikking over aminozuren. OMdat dit vooir zeer weinigen weggelegd is, gaf hij een aantal tips hoe je je boilie toch zuurder kon maken zodat het niet vschadelijk was voor de karper, en zodat het wel beter werd. Als tip gaf hij o.a. ook thee omdat er in thee behoorlijke hoeveelheden looizuur zitten dat verklaarde waarom thee zo goed werkte.
Verder ziet het eruit als een degelijke mix ik denk dat je op veel wateren kan vangen met die mix, maar ik raad je wel aan m met die mix even te gaan voeren. Dit omdat vooral vismeel en ook de thee een tijdje nodig hebben om maximaal productief te worden.
Succes met testen
Bart
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

13-05-2004 10:53

beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. :)
Ik heb al eerder ervaring met Thee in mijn mix.
het beviel me prima, nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre mijn vangsten te maken hebben met de toevoeging van thee. Maar het is voor mij een stukje vertrouwen, het bevat inderdaad aminozuren.
Plaats reactie