boilli's koken


Plaats reactie
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-05-2004 11:22

kan iemand mij even een beetje duidelijkheid geven hierover

heb al even onder de zoek functie gekeken maar daar vond ik niet wat ik zocht.

over het koken

ik hoor 2 verschillende dingen

1.water aan de kook boilli's erin en dan na 1-3 min er weer uit
2.water aan de kook boilli's erin wachten tot ze boven komen drijven en dan 1-3 min

iemand het verlossende antwoord voor mij????????


groetjes :o[img][/img]
Gebruikersavatar
Tim Horsthuis
Berichten: 128
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: Rossum ov
Contacteer:

11-05-2004 11:32

Camiel,


ik wacht altijd tot het water kookt, dan boilies erin, wachten tot het water weer kookt, dan nog 5 minuten door laten koken. Wel oppassen dat het water niet over de rand van de pan borrelt.

Zo krijg je (tenminste ik) knetterharde boilies.

Let wel, dit is natuurlijk per mix verschillend.

gr.
Tim Horsthuis
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

11-05-2004 11:39

Het ligt er aan wat je zelf wilt.
Wanneer je meer flavour wilt behouden dan zou ik ze minder lang koken.
Maar wanneer je ze knetterhard wil hebben dan langer.
Zelf maak ik nu grote bakstenen van deeg, wikkel ze in alu-folie en laat ze een half uur pruttelen.

MVG Stefan Sand
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-05-2004 11:44

flavour bah

ik ga voor de kruiden tegenwoordig

anijs met stukjes gedroogde kreeftjes en garnaaltjes

gebakje voor de karper
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-05-2004 13:39

Camiel,

Optie 2 is onzin.

Koken totdat de boilies komen bovendrijven en dan eruit is wat je vaak als advies leest. Maar dit gaat lang niet altijd op. Een goed richtlijn is daarom optie 1, tenminste 1 minuut koken, maar niet langer dan 3 minuten. Afhankelijk van de gewenste hardheid en de diameter van de boilies. Boilies altijd pas in het water doen als het goed kookt.

Weet de karper zelf ook dat hij een gebakje krijgt. :roll:

Groet, Kees
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-05-2004 08:38

hahahaha de karper weet ook dat het een gebakje is inmiddels

gisteren mij homemade's recept is ff goed getest en heb ze goed gekeurd

op een plas bij mij in de buurt heb ik een uurtje met twee single hook-baits gezeten en heb de run van mijn leven gehad.

helaas verspeelde ik mijn karper omdat ik hem wel heel hard moest laten remmen(brug in de weg)

het recept voor de liefhebbers

1 kg 50/50 mix
80 gram parkietenvoer
50 gram anijs
25 gram ster anijs
25 gram gedroogd en fijn gemalen schildpadden voer
(van die gedroogde garnaaltjes kreeftjes en dat soort geneuzel
en om de boel af te maken 10 eitjes om het geheel af te maken
Gebruikersavatar
Peter Emmerink
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-10-2002 02:00
Locatie: Amersfoort

25-05-2004 09:31

Als mijn vismaat en ik boilies gaan draaien gebruiken we voor t koken een oude frituur.

Voordeel van een frituur is dat de temperatuur goed geregeld kan worden.

Als t water kookt doen we de boilies erin en we halen ze er ongeveer 2 minuten later weer uit. Natuurlijk goed schudden tijdens t koken anders gaan ze aan elkaar kleven en heb je grote klonten. Dit levert ons altijd de boilie die we willen hebben.
To Carp or not to Carp, Thats the question!
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-05-2004 21:53

[quote="Kees Ouwehand"]

Optie 2 is onzin.


Hoezo onzin?
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-05-2004 22:02

goede dag allemaal
ik zorg er altijd voor dat het water waarin ik de boilie kook blijft koken.dus pas ik m`n aantal boilie`s aan.
meestal doe ik er zo`n 40 tegelijk in maar dat is natuurlijk afhankelijk van de groote van de pan.
als de boilie`s dan komen boven drijven wacht ik nog een minuut voordat ik ze eruit haal,daarna laat ik de boilie`s 3 dagen drogen en hoppa de vriezer in. maar ,,
ik wil ze eigelijk gaan stomen heeft iemand hier daar al ervaring mee?
laat me dat dan even horen(lezen) grinnik
vriendelijke groet hennie :P
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-05-2004 22:36

Martijn,

Heel eenvoudig. De richtlijn is om te wachten tot de boilies bovendrijven. Na bovendrijven niet nog eens 3 minuten wachten, voor je ze eruit haalt. Zo staat het er en zal wel goed zijn voor flink doorkookte boilies. Maar is niet de richtlijn. Een minuutje doorkoken zoals Henny beweert kan natuurlijk wel. Zelf gooi ik een kwart pondje boilies in een firtuurmandje in goed kokend water en hou daarna een tijd aan die een beetje afhankelijk is van de diameter. Tussen de 2 a 2,5 minuut doorgaans.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-05-2004 23:10

Kees,

Waar haal je die richtlijnen vandaan dan? En wat zou het uitmaken of je, als ze eenmaal bovengekomen zijn, ze een minuutje of drie door laat koken? Vind het een beetje onzin om dat onzin te noemen, ligt er maar net aan waar je zelf de voorkeur aan geeft.

Met vriendelijke groet,

Martijn
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-05-2004 23:44

Hoho, ik verzin niks. Ik citeer wat erover geschreven wordt. En ik ga geen referenties voor je opzoeken. Het is mij wel best.

Maar is een richtlijn niet hetzelfde als een voorschrift. Zijn voorschriften er niet om gevolgd te worden, als jezelf niet precies weet wat je moet? Zoals Camiel bijvoorbeeld? In dat geval is numero 1 van Camiel niet het gebruikelijke voorschrift maar twee verschillende door elkaar verhaspelde voorschriften. Dat helpt toch niet echt als je al niet weet wat je moet. Kun je dan beter maar weer vergeten. Of niet soms?

Het oorspronkelijke voorschrift van optie 1 is om de bolies eruit te halen zodra ze gaan drijven. Maar als Camiel het niet weet, dan raad ik hem optie 2 aan, plus wat ik er al over beweerd heb. Als Camiel precies weet wat hij moet, dan raad ik niks aan. Waarschijnlijk heeft hij dan zo zijn eigen voorkeur ontwikkeld.

Groet, Kees :lol:
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

26-05-2004 10:15

Ik voel op m'n klompen aan dat er behoefte is aan een ISO normering voor het "standaard boiliekook-proces". :D
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-05-2004 14:16

En verbeteringsvoorstellen graag indienen, bij mij! :wink:

Kees
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-05-2004 23:12

Tja, maar ik blijf het een beetje vaag vinden dat je zonder enige vorm van uitleg iets als 'onzin' bestempeld. Wie weet wat je daarmee kan aanrichten...

Daarnaast zou ik in ieder geval nooit een advies geven aan een beginner om de boilies 'Tussen de 2 a 2,5 minuut doorgaans' te gaan koken. Je merkt (terecht) zelf al op dat het aan de diameter ligt. Stel dat Camiel nu inderdaad een beginner is, en met de hand draait, grote kans dat er dus, aangezien dat heel snel kan vervelen, boilies tussenzitten van 24+ M.M., en die 2 tot 2,5 minuten laat koken, heeftie grote kans dat de boilies mislukken doordat ze nog lang niet gaar zijn. Ken je vast wel, van die uiteenspattende ballen als je wil voeren.

Ik zou Camiel gewoon de tip te geven om een beetje te experimenteren, door verschillende diameters te gaan maken en dan te kijken hoe lang het duurt voordat ze boven komen. Je zult zien dat kleine boilies, 10 tot 14 millimeter, na een minuut of twee wel eens boven kunnen komen, maar dat grote boilies, bv 24 millimeter, er wel eens een minuut of 5 over kan doen. Maar, ook dat kan je niet met zekerheid zeggen omdat dat dit ook weer afhangt van de soort mix die je gebruikt. Ook kun je gaan kijken of de boilies inderdaad veranderen qua geur, hardheid, smaak o.i.d., als je ze langer laat koken.

En om het helemaal ingewikkeld te maken....

Ik denk PERSOONLIJK dat het zo goed als geen ene f#ck uitmaakt hoe lang je ze kookt, hoe groot ze zijn, hoe ze smaken, ruiken, of eruit zien. Het gaat erom dat het balletje daar ligt waar de karper aast, de rest is alleen maar bijzaak voor het vertrouwen van de visser. Maar, dat is MIJN bescheiden mening.

Heb namelijk al tig karpers gevangen op zowel ongekookte boilies als op boilies die een half uurtje heben staan pruttelen.


Groet'n

Martijn 8)
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-05-2004 23:13

oeps!!!!!
ik merk wel dat iedereen het zo`n beetje op zijn eigen manier doet en dat vind ik prima hoor.
maar toch wil ik er nog een opmerking over maken (als dat mag)
het lijkt mij dat als je de boilie`s erg lang laat koken daarmee bedoel ik dus nog 3 minuten nadat ze boven drijven dan zullen waarschijnlijk de meeste smaakstoffen uit de boilie`s weg zijn en in je pannetje met water zitten .
nee ik ben het duidelijk met Kees eens en ik zou de boilie`s eerder korter dan langer laten koken .
maar goed zoals ik deze reaktie al begon iedereen doet het op z`n eigen manier en dat is prima. :roll:
vriendelijke groet Hennie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-05-2004 23:58

Martijn,

Als je naar extremen gaat heb je gelijk. Maar doorgaans is doorgaans en doorgaans gelden adviezen voor gemiddelden. Een 24+ boilie wijkt behoorlijk af van het gemiddelde. Blijf ik er wel bij dat je de boilie zo kort mogelijk moet koken. Er zitten namelijk stoffen in die je eruit kookt of kapot kookt. Die stoffen zijn nou net essentiële attractors die een boilie kunnen verbeteren. Een ongekookte boilie bestaat niet. Dat is gewoon een deegballetje. Dat je op deegballetjes goed karper kunt vangen ben ik geheel met je eens. Vertel mij wat, brasems ook overigens. Dat je met uitgekookte boilies ook karper kunt vangen zal best. Maar vind ik toch niet zo uitgekookt. Voor de rest kun je natuurlijk ontzettend veel variabelen aanleggen. Zo kom je uiteindelijk op een ingewikkeld antwoord voor een simpel bedoelde vraag. :wink:

Ik wil wel even kwijt waarom ik het boven komen drijven niet zo een goed indicator vind. In goed kokend water is veel convectiestroming. Wellicht turbulent zelfs. Deze stroming zorgt dat de boilies naar boven komen en weer naar beneden worden gesleurd. Allemaal ook nog afhankelijk van het gewicht van de boilie. En dat is weer afhankelijk van de mix. Garnalenmeel maakt de boilie bijvoorbeeld lichter. Heeft daarom niet zo een goede relatie met de benodigde kooktijd voor het eiwit.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-05-2004 10:05

Kees,

Zoals je zelf al opmerkt hangen er te veel variabelen af van de gewenste kooktijd voor een boilie, om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Daarom vond/vind ik het een beetje onzin om iets als onzin te bestempelen, maar dat heeft iedereen inmiddels wel kunnen lezen. Ik ben het met je eens dat smaakstoffen in water uit een boilie lekken (daarom voegen we ze immers aan de kroam toe :wink: ) , en ben het met je eens dat ze inderdaad iets van hun lokkende werking verliezen.

Maar,
Als je, zoals iedereen tegenwoordig pleegt te doen, vooraf gaat voeren, lijkt me het niet nodig dat dit uberhaubt gebeurt. Daarnaast denk ik persoonlijk zelf als een boilie eenmaal een paar uurtjes in het water heeft gelegen, er zoveel water in is getrokken/smaakstof is uitgetrokken, dat het een paar minutjes wel of niet doorkoken ook geen ene ruk meer uitmaakt. Mocht je inderdaad boilies willen die na een uur of tien nog steeds 'intact' zijn, kun je beter met van die chemische goedkope knikkers gaan vissen, die zo taai zijn dat zelfs water geen zin heeft om ernaar binnen te gaan.

En tja, ongekookte ballen kun je inderdaad geen boilies noemen :oops:
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

27-05-2004 16:28

Persoonlijk hanteer ik verschillende kooktijden.Met de gedachte in het hoofd dat de kooktijd evenredig is met het verliezen van actractors en ook met de uiteindelijke hardheid van de boilie.Laat ons stellen dat wanneer de bollen nog 2 min doorkoken na het bovenkomen deze voldoen aan de door mij gestelde eisen betreffende houdbaarheid aan de hair.Dan maak ik ook bollen die ik gewoon eens onderdompel in het kokend water,anderen die ik eruithaal nadat ze bovenkomen en ook nog anderen die ik 1 min laat doorkoken.Deze bollen dienen om te voeren en zullen dus op verschillende tijdsstippen in het water uiteenvallen,terwijl mijn haakboilie perfect gedurende de vooropgestelde tijd aan de hair blijft hangen.Daar ik geen flavours gebruik kan ik mijn bollen dan ook wat langer laten koken zonder teveel verlies aan actractors.Voor lange sessies in Frankrijk durf ik bollen te maken van 4 cm doormeter die ik 8 min laat doorkoken en ook nog eens min 14 dagen laat drogen tot ik keiharde bollen heb.In Frankrijk leg ik dan de benodigde bollen in het water en maak deze,afhankelijk van de omstandigheden,na 1 of 3 dagen aan de hair.
Plaats reactie