Single Hookbait techniek anti-Brasem?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

11-05-2004 09:59

Deze vraag kwam in mij op toen ik een nieuw watertje aan het overdenken was en natuurlijk een voerstrategie. Het water is namelijk ver van mijn woonplaats weg en ik kan het niet opbrengen om er dagelijks op mijn fietsje naar toe te rijden.
Dus ik wilde er single Hookbait gaan vissen of gewoon instant met een 30 tal bollies op de stek.
Het water kent behalve grote karpers ook grote brasem en hier komt mijn vraag om de hoek kijken.

Je hoort namelijk vaak dat de brasems eerst op de voerplek aanwezig zijn. Dus kun je misschien concluderen dat je bij moet voeren omdat een brasem anders jouw aasje er meteen afpakt (waar is single anders voor bedoeld) Maar het zou ook zo kunnen zijn dat een brasem de single minder snel zal opmerken dan de karper waardoor de kans op een platte weer een stuk minder wordt

Wat is jullie visie?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-05-2004 21:27

het eerste wat ik doe als ik last krijg van brasem is het stoppen van het gebruik van pellets en eventueel het haakaas net naast je voerplek leggen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

11-05-2004 22:02

Mensen,

Wat mij wel opvalt is dat als je met een pop-up vist minder brasem vangt :D
Zodra ik met een 20mm boillie op de bodem ga liggen vang ik brasem en hang ik er een pop-up van 20mm of 16mm aan dan heb ik weinig of geen last meer van die (irritante) brasems :P

Heel frappant want die vissen azen niet alleen op de bodem want een pop-up is net zo makkelijk bereikbaar als voor een karper :-?

Maar een specifieke "anti-platte rig" lijkt me een mooie uitkomst! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

11-05-2004 22:37

Als je geen voerplek hebt dan heb je zowiezo al minder last van brasems....

Maar ik heb in tegesteling tot Koen weldegelijk brasems en ook windes gevangen op Pop-ups....

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-05-2004 22:51

Ik zo vaak op pop-ups ;)
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-05-2004 23:01

Vorige week had ik al 2 snotties op mijn single hoobait flour ping pong bal boilie, voordat ik mijn 2 hengel in de steunen had liggen :S

En pop-up tijgernoten werden eerder die week ook zeer gewaardeerd door vriend brasem.

Volgens mij maakt het weinig uit wat voor aas je gebruikt, als er brasem op je stek aanwezig is, zullen deze altijd proberen je aas te verorberen.
jesper van rosmalen
Berichten: 29
Lid geworden op: 31-05-2004 11:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

01-06-2004 17:31

...Wat ik altijd doe als ik met mais vis op een water waar veel brasem zit ...laat ik mijn mais een weekje staan zodat het een beetje zuur gaat ruiken...want ze zeggen dat dit minder brasem aantrekt...en het werkt altijd :D
...jesper...
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

03-06-2004 15:35

heej jesper, zo vaak heb jij toch nooit brasem gevangen.
als wij op karper gingen :wink: .

maar wat ik gewoon zou doen is als je een water hebt met een groot bestand aan brasems dan zou ik nooit gaan vissen met mais of het moet tenslotte harde mais zijn, geen klein aas aan je hair maar gewoon een flinke boilie of meerdere boilies/tijgernoten op de hair en dus niet zo'n 14 mm bolletje.

laterzzzzzzzzzz
jesper van rosmalen
Berichten: 29
Lid geworden op: 31-05-2004 11:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

03-06-2004 16:53

[quote="dion van dongen"]heej jesper, zo vaak heb jij toch nooit brasem gevangen.
als wij op karper gingen :wink: .

maar wat ik gewoon zou doen is als je een water hebt met een groot bestand aan brasems dan zou ik nooit gaan vissen met mais of het moet tenslotte harde mais zijn, geen klein aas aan je hair maar gewoon een flinke boilie of meerdere boilies/tijgernoten op de hair en dus niet zo'n 14 mm bolletje.

laterzzzzzzzzzz[/quote]

eej Dion :D ik zeg toch ook niet dat ik veel brasem vang Aals we op karper gaan...ik geef alleen een tip... :wink: ..
...groeten jesper....
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

08-10-2004 22:35

[quote="jesper van rosmalen"]...Wat ik altijd doe als ik met mais vis op een water waar veel brasem zit ...laat ik mijn mais een weekje staan zodat het een beetje zuur gaat ruiken...want ze zeggen dat dit minder brasem aantrekt...en het werkt altijd :D
...jesper...[/quote]

Ik krijg bij deze tactiek toch het gevoel dat hij té geod werkt.. Oftewel, dat ook de karpers wegblijven! Als het zuur gaat ruiken, betekent dat dus dat het aas 'aan het rotten' is.. Iets waar een karper ook niet zo van houdt, en wat zeker ook neit te goed is voor m...
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

10-10-2004 11:19

Martijn, het is precies wat je zegt! De meeste manieren om witvis bij je vandaan te houden werken zo goed dat je je zou moeten afvragen of je er ook niet minder karpers door vangt? Brasem is wat mij betreft altijd een hele goede indicator voor wat jouw manier van vissen op dat moment in haar mars heeft. Tot je een punt hebt bereikt waarop er zoveel brasem word gevangen dat het welhaast onmogelijk is er ook nog een karper tussendoor te vangen, maar dit even terzijde.

Wanneer je het voor brasem moeilijker gaat maken, -op wat voor manier dan ook- dan zal je het in de meeste gevallen ook voor karper moeilijk maken! Veel klein spul voeren bijvoorbeeld is voor een brasem ideaal. Echter; het is gebleken dat het voor karpers ook een stuk atractiever is dan slechts grote ballen. Het is zoals met alles in het karpervissen weer een zaak van compromissen sluiten.
Eén van de weinige dingen "tegen" brasem welke geen invloed heeft op het aantal karperbeten is het vissen met flink langere hairs.

m.v.g. Chris Noorlander
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

12-10-2004 16:33

Heej Tinus,

Ben je al mn berichten aan het afzoeken ofzo :D
Lees maar eens goed dan leer je nog wat :P

MVG Stefan
Plaats reactie