Geen Geur Op mijn Home Mades


Plaats reactie
Dee Wee

07-05-2004 09:31

Gisteren met een beetje sleur en pleur werk mijn eigen boilies proberen te draaien. Ik heb hier ook veel over kunnen vinden op dit forum. Beetje Sojameel, maismeel, koekjesmeel, polentabloem, hennep, vogelzaad, 10 eitjes, beetje olie.

Het probleem is alleen, ze ruiken echt [u]helemaal[/u] nergens naar??

Ik heb ook gelezen dat men weinig/geen flavours gebruikt?
Hoe krijg ik geur (en misschien kleur) aan mijn boilies?

Alle info is welkom :)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-05-2004 10:02

Het gaat ook niet om de geur van de boillie, maar om de smaak. Karper ruiken namelijk niet zo als wij mensen. Wat zij in het water opmerken is de smaak van het aas. Je zou je boillies dus moeten proeven om te weten te komen of er echt geen "geur" aan zit.
Ik denk echter dat neutraal smakende boillies zonder extra smaak of geurstoffen ook goed kunnen vangen. Is weer eens iets anders. Alleen al het feit dat er juist geen geurstoffen en conserveringsmiddelen inzitten geeft meerwaarde aan een eigen gedraaide boillie.

Groeten uut Wehl
Dee Wee

07-05-2004 10:07

Ik dacht altijd dat het ook om de geur draait..... want als het alleen op smaak aankomt, dan moet die karper daar toch per ongeluk langszwemmen en perongeluk een rond balletje zien liggen en dan eraan gaan proeven als hij/zij daar zin in heeft?

Met geur trek je ze toch juist aan lijkt mij?
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

07-05-2004 10:16

Als een boillie of welk ander aas dan ook in het water ligt,zullen er kleine deeltjes vrijkomen die door het water 'zweven' en dus ook door een karper geproefd worden.

Zo is het dus mogelijk dat een karper op (grote) afstand jouw boillie 'proeft'.

Ik zou dus gewoon een klein stukje van je boillie proeven en als het
volgens jou niet onaardig smaakt,heb ik de ervaring,dat vriend karper er ook wel weg mee weet!

Succes!

PS. Ik gebruik echt zelden flavours en al helemaal geen kleurstoffen.
Flavours die ik gebruik zijn naturlijk,gooi er anders een handje speculaaskruiden door,wordt je boillie net een koekje! ;-)
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Dee Wee

07-05-2004 10:25

Je kan dus beter "natuurlijke smaakstoffen" gebruiken. Inderdaad als speculaaskruiden (heb ik ook al eerder gedaan) of misschien andere opties??En in welke hoeveelheden gooi je dat soort spul door je mix heen? Kzal later op de dag even mijn lijstje neerzetten.....

Ze zien er wel mooi uit moet ik zeggen door al die zaden die erin zitten. Zulke mooie boilies heb ik nog nooit gemaakt, en ze zijn zeker goedkoper dan de boilies uit de winkel :) Draaien wel lekker, alleen als ik bijna klaar ben dan draaien ze nie meer zo lekker in de plank, maar jah beetje schoonmaken en dan rolden ze weer als in het begin..
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

07-05-2004 11:21

Er zijn zoveel natuurlijke 'flavours' die je kunt gebruiken in een mix.

Knoflook,cocosolie,anijs,bouillion en neem anders eens een kijkje in'de dunne lijn' van Luc de Baets staan ook nogal wat natuurlijke flavours in vermeldt.

Enne NATUURLIJK zien je zelf-gemaakte knikkers er veel beter uit dan de gemiddelde koop-boillie,neem alleen al de arbeid die je erin stopt....

Ik denk dat je er best een paar gaat vangen op je boillies!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Dee Wee

07-05-2004 11:45

dit is mijn receppie:

250 gr maismeel
250 gr koekjesmeel
150 gr griesmeel
100 gr beschuitmeel
150 gr polentameel
150 gr hennep
50 gr kanariezaad

hier dan bij 10 eieren, schuitje zonnebloemolie en aanmengen met water

maar hoeveel cocosolie zou er dan bijvoorbeeld bij moeten? Of hoeveel andere zoete rotzooi, teveel is nooit geod lijkt mij?
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

07-05-2004 11:48

Even over het feit dat karper die 'niet ruikende boilies' niet zou kunnen vinden: naar mijn ervaring is dat dus echt NIET waar.
Hoe denk je dat een zoetwatermossel ruikt? denk je dat daar de geur vanaf walmt? Nee dus. Ik denk dat je met een natuurlijke boilie (dus zonder chemische flavours/toevoegingen) veeel beter vangt, omdat het gewoonweg natuurlijker smaakt. Een boilie krijgt echt niet meer voedingswaarde ofzo door flavour toe te voegen...... Het zal hoogstens zorgen voor een ietwat hogere instant respons, maar na een voercampagne op een plek waar je weet dat karpers geregeld langskomen durf ik haast te wedden dat het 10 -1 is voor de boilie zonder flavour, doordat die gewoonweg veel beter smaakt.
Natuurlijke toevoegingen zoals vismeel, trouvit, gemalen zoetwatermossel ed. is een heel ander verhaal. Dit kan de smaak van je boilie positief beinvloeden, en bovendien zorgt dit ervoor dat je boilie wel 'ruikt'... (draai maar es een portie vismeel/trouvit boilies in de keuken, ik kan je vertellen, volgens mijn moeder was dat eens maar noooooooooit meer :P )

Veel succes ermee, en ik zeg: Gewoon voeren en vangen met die boilies die je net gedraaid hebt!

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Dee Wee

07-05-2004 11:56

trouvit of vismeel kan ik tog niet gebruiken in mijn bovenstaand recept?? Lijkt me dat het dan juist zouter wordt....
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

07-05-2004 11:58

Heren,

Lees a.u.b. de Rotary bijdrage van Roelof Schut op deze site, daar staat een heel heldere uitleg over het nut en gebruik van flavours.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-05-2004 15:04

Dee Wee,

Wat je zou kunnen proberen om wat extra geur aan je boilies te geven is dat je de boilies na 1 dag drogen 'bewerkt' met flavour! Ikzelf doe dan wat flavour in een kopje en doe de plantenspuit erin, beetje over de boilies heen sproeien en je boilies gaan goed ruiken!

Een karper kan wel degelijk goed ruiken, ze kunnen van grote afstand voedsel waarnemen d.m.v. hun smaak en geurpupillen die over hun hele lichaam zitten! Een boilie die jij niet goed vind ruiken kan een karper wel degelijk beter waarnemen dan jij en ik.... Wel is het zo, dat de smaak van de boilie belangrijker is dan de geur, want een knikker kan nog zo goed ruiken, als hij niet smaakt zijn ze er snel klaar mee!

De mix die je beschrijft is een degelijke mix waarop je wel zeker vis gaat vangen! Wat je zeker kan toevoegen is 40 gram speculaas, koekjeskruiden per 10 eieren, Geeft een extra geur en extra smaak aan de boilie!
In mijn koekjesmeel/birdfoorboilies gaan altijd speculaaskruiden, want de geur die het geeft geeft iets extra's aan je boilie!

Succes
Stefan Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2004 13:27

Laatst gewijzigd door Stefan Raven op 24-03-2008 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-05-2004 16:57

En het scheelt in de kosten 8) Het gaat inderdaad prima om het eivocht te verdunnen met water, of je kunt ook andere vloeistoffen gebruiken zoals boullion of (kook)vocht van mais of andere particles.

Groeten uut Wehl
Dee Wee

08-05-2004 17:15

Thanks voor de vele info.... ik heb ze inmiddels gedraaid en zal ze binnenkort gaan presenteren aan de karper :)

Als ik wat vang horen jullie ut wel

(de 1e 23-er is al binnen dit jaar)

maar jah, op ready mades :P
Plaats reactie